بازدید 24887
گزارش «رویترز»؛

با «اتاق جنگ مدرن» آمریکا علیه ایران آشنا شوید!

لشکرکشی و اشغال سرزمین، تهاجم هوایی، زمینی و دریایی و یا حملات هدفدار، مواردی است که در ادبیات مرسوم و عرف معمول، از آن‌ها به ‌نشانه‌های جنگ یاد می‌شود؛ اما «رویترز» به تازگی گزارشی ‌از یک اتاق جنگ عریض و طویل در آمریکا منتشر کرده که اتفاقاً مهم‌ترین برنامه و دستور کار آن، هدف گرفتن ایران بوده است.
کد خبر: ۳۹۳۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۰ 15 April 2014
با «اتاق جنگ مدرن» آمریکا علیه ایران آشنا شوید!لشکرکشی و اشغال سرزمین، تهاجم هوایی، زمینی و دریایی و یا حملات هدفدار، مواردی است که در ادبیات مرسوم و عرف معمول، از آن‌ها به ‌نشانه‌های جنگ یاد می‌شود؛ اما «رویترز» به تازگی گزارشی ‌از یک اتاق جنگ عریض و طویل در آمریکا منتشر کرده که اتفاقاً مهم‌ترین برنامه و دستور کار آن، هدف گرفتن ایران بوده است.

به گزارش «تابناک»، ‌رویترز در مطلبی به بررسی تحریم‌های وضع شده علیه ایران در سال‌های اخیر و نهاد مسئول اجرای این تحریم‌ها در وزارت خزانه‌داری آمریکا پرداخته و جنگ اقتصادی را سیاست جدید آمریکا در مقابل دیگر کشور‌ها معرفی کرده است.

در عین حال، این خبرگزاری اشاره می‌کند ‌با نزدیک شدن مذاکرات هسته‌ای ایران به موفقیت نهایی، این نهاد در حال تعریف وظایفی جدید برای خود است.

در این مطلب ‌خلاصه‌وار آمده است:

اتاق جنگ مدرن آمریکا چیزی شبیه به این است: ساعت‌های روی دیوار، زمان را در کابل، تهران و بوگوتا (پایتخت کلمبیا) نشان می‌دهد. افراد پشت میز، بیشترشان جوان هستند. صحبت بر سر اهداف مورد نظر است و در نیمه‌های شب، تماس‌هایی با اروپا انجام می‌گیرد.
اما این اتاق جنگ جدید، نه در وزارت دفاع آمریکا، بلکه در وزارت خزانه‌داری این کشور است. سلاح‌های مورد استفاده نیز نه پهپاد و موشک کروز، بلکه تحریم‌های اقتصادی است که با هدفی مشابه و به منظور ضربه زدن به منافع اقتصادی دشمنان آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پیش از بحث درباره گام‌های احتمالی بعدی علیه روسیه به واسطه اقدامش در انضمام کریمه به سرزمین خود، آدام ژوبین، مدیر جوان «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری» از تیم خود به واسطه شب بیداری و تلاش برای تدوین تحریم‌ها علیه مقامات ارشد روس و دستیاران ولادیمیر پوتین تشکر می‌کند.

به هر حال، با طرح تحریم‌های فزاینده علیه روسیه، اوباما یک نکته مهم را ثابت کرد و آن، این بود که وی ‌همچون جورج بوش، تمایل روزافزونی به استفاده از ابزارهای جنگ اقتصادی علیه کشورهای مخالف خود در مناطق گوناگون جهان، از کره شمالی گرفته تا ایران و سوریه دارند.

بر همین اساس، اتاق جنگ وزارت خزانه‌داری آمریکا، از اهمیت فراوانی برای آمریکا و متحدانش برخوردار شده است. مقامات کنونی و سابق این نهاد در مصاحبه‌های متعدد، با اشاره به برخی فعالیت‌های سری آن، از نقش کلیدی نهاد مذکور در وضع تحریم‌های اقتصادی علیه ایران پرده برداشته‌اند.

از سوی دیگر، یک تیم ۱۷۰ نفره، متشکل از حقوقدانان و تحلیلگران اطلاعاتی نیز در این نهاد، مسئول اعمال تحریم علیه اشخاص حقیقی هستند و به «هدف‌یاب‌ها» مشهورند. اعضای این تیم، از قدرت فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده و توانایی بر هم زدن هر معامله دلاری را در هر نقطه از جهان دارند.

آن دسته از وکلا و مدیران شرکت‌ها که بیشتر با این نهاد دولتی آمریکا سر و کار دارند، گلایه می‌کنند که این نهاد، اغلب بدون ارائه هیچ گونه سند و مدرک مشخص، نسبت به وضع تحریم‌ها اقدام می‌کند. برخی دیگر نیز اشاره می‌کنند که این نهاد در جلوگیری از انجام تبادلاتی که به نظرش مشکوک می‌رسد، افراطی عمل می‌کند.

مارک دابوویتز، عضو «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» که از حامیان اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران به شمار می‌رود، می‌گوید: «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی، احتمالاً قدرتمند‌ترین نهاد دولتی است که تاکنون کسی درباره آن شنیده است».

به هر حال، این نهاد‌ در سال‌های اخیر، اصلی‌ترین بخش در دولت آمریکا بوده که در وضع و اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران به واسطه برنامه هسته‌ای این کشور فعالیت کرده است؛ اما چالشی که اکنون دولت آمریکا با آن روبه‌روست، نحوه برداشتن تحریم‌ها در صورت موفقیت مذاکرات است. سال‌ها طول کشیده تا واشنگتن حمایت لازم را برای تحریم بخش انرژی ایران به دست بیاورد و این تحریم‌ها نیز‌ مرحله‌ای اعمال شده است. اگر مذاکرات با ایران به موفقیت برسد، از میان برداشتن این شبکه در هم تنیده از تحریم‌ها، کاری بسیار پیچیده خواهد بود.

البته باید اشاره کرد، به باور برخی مقامات سابق آمریکایی، ایالات متحده پس از تثبیت سلطه خود بر نظام مالی بین‌المللی به منظور هدف قرار دادن رقبا، خود می‌تواند در آینده هدف حملات اقتصادی و مالی کشورهایی چون روسیه و چین قرار بگیرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار