بازدید 10178

روحانی: در ایران شهروند درجه ۲ نداریم

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه برخی گمان می‌کنند، سیستان و بلوچستان به معنای محرومیت، توفان‌های شن و استان ناامن است، گفت: این چهره، چهره واقعی این استان بزرگ سرزمین ایران نیست، بلکه سیستان و بلوچستان پاره تن ایران است.
کد خبر: ۳۹۳۱۹۳
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۸ 15 April 2014
رئیس جمهوری با بیان اینکه در این کشور شهروند درجه دو نداریم و بنا بر قانون اساسی تفاوتی بین پیروان مذاهب، اقوام و جنسیت قائل نیستیم، گفت: توسعه علمی و فناوری هسته‌ای را ادامه خواهیم داد.

به گزارش «تابناک»، حسن روحانی رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز در اجتماع مردم ایران با اشاره به ویژگی‌های تاریخی و سرزمینی استان سیستان و بلوچستان گفت: سیستان سرزمین اسطوره‌های تاریخی و بلوچستان صاحب کهن‌ترین فرهنگ ایرانی است.

سیستان و بلوچستان سرزمین وحدت است


وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان را باید از نو شناخت، اظهار داشت: برخی تصور می‌کنند که این استان یعنی محرومیت، توفان‌های شن و ناامنی، ولی این چهره واقعی این استان بزرگ نیست و سیستان و بلوچستان پاره تن ایران است.

رئیس‌جمهور با اشاره به ظرفیت‌های معدنی، تجاری، ‌ترانزیتی و کشاورزی استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: هرچند این سرزمین‌ در ظاهر از دو قوم و دو آیین از یک دین تشکیل شده، سرزمین برادری، وحدت، همزیستی و دوستی در طول تاریخ بوده است.

روحانی همزیستی قوم بلوچ و سیستانی و اهل سنت و اهل تشیع را در این استان مورد تأکید قرار داد و افزود: ما مفتخریم که پیرو قرآن، سنت پیامبر و دوستدار خاندان رسالت و اهل بیت هستیم.

امنیت مهم‌ترین مسأله سیستان و بلوچستان است


وی امنیت را مهم‌ترین مسأله این استان خواند و تصریح کرد: امنیت استان بر دوش مردم است و نیروهای مسلح در این زمینه کمک شما مردم در ایجاد امنیت پایدار هستند.

رئیس جمهور افزود: ‌تمام اقوام، طوایف و تمام مذاهب اعم از شیعه و سنی باید برای امنیت این سرزمین دست به دست هم دهند.

روحانی با تأکید بر تبعیت همه از قانون اساسی و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب ادامه داد: در قانون اساسی بین اقوام و مذاهب تفاوتی وجود ندارد و تمام مردم ایران تحت لوای قانون اساسی از حقوق شهروندی برابر برخوردارند.

در ایران شهروند درجه ۲ نداریم؛ بر پایه قانون تفاوتی بین مذاهب قائل نیستیم


وی با بیان اینکه ما در ایران شهروند درجه دو نداریم افزود: در این کشور شایسته‌سالاری حاکم است و هر کس شایسته‌تر است، مقامی بالا‌تر و مسئولیتی سنگین‌تر دارد؛ من خوشحالم که در استان هم معاون استاندار شیعه و هم اهل سنت و هم فرماندار شیعه و هم فرماندار اهل سنت و هم فرماندار از مردان و هم فرماندار از زنان داریم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما تفاوتی بین مذاهب و اقوام و جنسیت بر طبق قانون اساسی قائل نیستیم.

روحانی با اشاره به همبستگی مردم استان در ماجرای ربوده شدن مرزبانان ایرانی گفت: زمانی که چند ‌مرزبان‌ ما به ناروا و ظالمانه به گروگان گرفته شدند، همه یکصدا بودید و ندای استقامت، مقاومت و نپذیرفتن حرف زور را سر دادید.

از کسانی که برای آزادی مرزبانان تلاش کردند سپاسگزارم


روحانی با بیان اینکه سپاس مردم ایران را تقدیم شیعه و سنی، علمای شیعه و سنی، تمام ریش‌سفیدان و همه آنهایی که برای آزادی مرزبانان عزیز تلاش کردند می‌کنم، اظهار داشت: ‌ درود و سلام ملت ایران بر مردم شریف و قهرمان استان سیستان و بلوچستان.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه به غیر از امنیت، توسعه نیز باید قدم به قدم سایه خود را در سراسر این استان پهن کند، تصریح کرد: انشاءالله از شروع این سفر برای کشف و شناسایی معادن ذی‌قیمت مس، روی، قلع، طلا و آهن شروع و اقدام خواهد شد.

برنامه دولت برای شناسایی و استخراج معادن استان


وی یادآور شد: دولت برای شناسایی و استخراج از معادن ذی‌قیمت این استان که بعد‌ها شاهد تحرک در زمینه معادن و همچنین صنایع معدنی خواهیم بود، تلاش می‌کنیم.

روحانی با تأکید بر اینکه مسأله گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان اهمیت ویژه‌ای دارد، افزود: گازرسانی از منطقه ایران شهر به سمت زاهدان و خاش خواهد بود که این گازرسانی در همین دولت یازدهم صورت خواهد گرفت.

رئیس جمهور تصریح کرد:‌ تأکید من این است این گاز در سال ۹۴ هم به زاهدان و هم به خاش برسد و در مرحله بعد از زاهدان به زابل و همچنین از ایرانشهر به سمت چابهار برود که در ایرانشهر از هم‌اکنون این کار آغاز شده است.

وی همچنین به آماده‌سازی مجتمع‌های پتروشیمی در ایرانشهر با سرمایه بخش خصوصی و حمایت دولت و همچنین ایجاد منطقه ویژه برای پتروشیمی در ایرانشهر اشاره کرد و گفت: پروژه آبهای تحت فشار برای کشاورزی که مجموعه حدود صد هزار هکتار است در این دولت سال به سال و گام به گام اجرایی خواهد شد و شاهد توسعه و رشد کشاورزی در این استان خواهیم بود.

باید شاهد تحول بزرگ ترانزیتی در استان باشیم


روحانی با اشاره به طرحی برای کشاورزی در این استان اظهار داشت: سیستان و بلوچستان استانی است که باید از محل ترانزیت شاهد تحول بزرگ در آن باشیم. برای اینکه منطقه دریای عمان و اقیانوس هند را نه تنها به شمال کشور که به سایر کشورهای همجوار و شمالی متصل کنیم.

رئیس جمهور بر همین اساس توسعه بندر چابهار را جزو برنامه‌های دولت یازدهم عنوان کرد و افزود: مرحله نخست و دوم توسعه را در دولت یازدهم اجرا و عملی خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: راه آهن از چابهار به سمت زاهدان و در ‌‌نهایت به افغانستان و آسیای مرکزی اتصال پیدا کرده تا شاهد توسعه و تحول در این استان باشیم.

شاهد شکستن تحریم‌ها در ماه‌های پیش روی هستیم

روحانی در ادامه سخنان خود به تحریم‌های ظالمانه و برخی بی‌تدبیری‌ها در طول سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: کشور در سال‌های گذشته به این دو دلیل دارای مشکلات فراوانی بوده که ما با کمک شما مردم با هدایتی که از قانون اساسی و رهبری انقلاب داریم، شاهد شکستن تحریم در ماه‌های پیش رو هستیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه نخستین قدم‌ها برای برداشتن تحریم با تدبیری که دولت از شما مردم اتخاذ کرد، برداشته شد و امروز شاهد شکسته شدن بخشی از تحریم‌ها هستیم، گفت: بالا‌تر اینکه دنیا به حق مردم در زمینه حقوق هسته‌ای و غنی‌سازی ‌اذعان و اعتراف کرده است و قدم به قدم مذاکرات را پیش می‌بریم.

به دنیا ثابت می‌کنیم آنچه درباره ایران گفته شده دروغ است


وی در عین حال تأکید کرد: در این مذاکرات به دنیا ثابت می‌‌کنیم آنچه راجع به ایران در گذشته گفته شده، دروغ است. ایران در پی سلاح هسته‌ای نبوده و نخواهد بود اما توسعه علمی و فناوری را ادامه خواهیم داد و تحریم ظالمانه و ضد حقوق بشری را قدم به قدم خواهیم شکست.

روحانی با بیان اینکه کشور ما در سال‌های آینده شاهد شکوفایی و توسعه در سراسر کشور به ویژه استان سیستان و بلوچستان خواهد بود، اظهار داشت: اینجا سرزمین سیستان مرز جغرافیایی ایران است اما مرز فرهنگی نیست. اینجا سرزمینی است که فرهنگ ایران و اسلامیت به شبه جزیره هندوستان در طول قرن‌ها صادر شده و قند پارسی توسط سیستان و بلوچستان به بنگاله رسیده است.

مردم سیستان و بلوچستان صادرکننده اسلام، مدارا و اعتدالند

رئیس جمهور خطاب به مردم سیستان و بلوچستان گفت: ‌ شما نه تنها مرزبان خوب جغرافیایی هستید، بلکه بزرگ‌ترین صادرکننده اسلام مدار‌ و اعتدال و فرهنگ ایرانی به سراسر منطقه بودید. امروز هم از شما مردم غیور استان سیستان و بلوچستان می‌خواهم ‌با اتصال قوی‌تر بین ملت ایران و ملت‌های شرقی و جنوبی و حتی شمالی این سرزمین باشید.

وی با تأکید بر اینکه ما در استان سیستان و بلوچستان روز به روز شاهد همبستگی و برابری خواهیم بود، یادآور شد: در این سرزمین تفاوتی بین اقوام و مذاهب نبود و نخواهد بود.

روحانی یادآور شد: شما در دولت یازدهم شاهد تحول در زمینه گاز، آب، معدن، بندر، راه آهن، مسیر ترانزیت و صادرات خواهید بود. وظیفه دولت یازدهم می‌دانم که به استان‌هایی که از محرومیت بیشتری در سال‌های گذشته برخوردار بودند خدمت بیشتری شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: البته نه تنها به خاطر اینکه بیشتر رأی شما در انتخابات به خط اعتدال بوده که این برای من افتخار است؛ اما اگر حتی یک رأی هم در این استان نداشتم باز هم توسعه استان را وظیفه دولت می‌دانم.

رایزنی برای بازگرداندن سهم استان از آب هیرمند


رئیس جمهور با اشاره به سفر‌های اخیر منطقه خود به افغانستان و عمان گفت: یکی از اهداف سفر ما به این دو کشور توسعه استان سیستان و بلوچستان به دلیل هم مرز بودن با این کشور‌ها بود؛ به ویژه در افغانستان بر روی حق آب این استان از هیرمند تأکید کردیم تا شاهد آبادانی دوباره هامون، جازموریان و دیگر تالاب‌های این استان باشیم.

رئیس جمهور در پایان با سر دادن شعارهای زنده باد ایران، زنده باد اسلام، زنده باد اعتدال، ‌زنده باد ایمان و زنده باید اعتدال سخنرانی خود را پایان داد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار