بازدید 59741
وقتی پربیننده‌ترین برنامه ورزشی، کارآمدترین رسانه اجتماعی می‌شود؛

برنامه «نود» واسطه آشنایی با قهرمانانی جدید شد

گرگ و میش اول امروز، وقتی زمان اجرای حکم نزدیک می‌شد، جمعی با حضور خود در محل، درخواست رضایت از خانواده مقتول را ‌‌داشتند، ولی وقتی ضابطان قضایی، طناب را دور گردن محکوم انداختند، شاید هیچ کدام ‌باور نمی‌کردند رویدادی غیر از اعدام رخ دهد؛ اما این گونه شد.
کد خبر: ۳۹۳۱۵۶
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۴ 15 April 2014
اینقدر برنامه نود و مجری محبوبش در عرصه‌های اجتماعی فعالیت کرده و توفیق به دست آورده‌ که از همان دیشب، دلمان گواهی خبری خوش در صبح امروز را می‌داد؛ اما باز تا اعلام خبر دلواپسی امانمان نمی‌داد.

به گزارش «تابناک»، برنامه شب گذشته «نود» که به حواشی و متن آخرین هفته سیزدهمین دوره لیگ بر‌تر اختصاص داشت، این بار نه سفر به نقاط دور‌افتاده و محروم کشور را نشانه رفته و درد محرومیت ایشان را از دریچه دوربین فوتبال به تصویر کشیده بود، نه خواستار شرکت مردم در کمپین آزادسازی مرزبانان گروگان گرفته شده بود، نه به خانه‌های سالمندان و بهزیستی سر کشیده بود و نه هیچ موضوع اجتماعی دیگری را گل‌درشت کرده بود تا دیده شود؛ اما به جرأت می‌توان گفت، یکی از کارآمدترین کارکردهای اجتماعی‌اش را به نمایش گذاشت.

درست هنگامی که بحث رقابت‌های همزمان هفته پایانی لیگ و بالا و پایین شدن رتبه تیم‌ها به همراه حواشی و سخنان مربیان و بازیکنان پخش می‌شد و تب و تاب آن لحظات را برای فوتبال دوستان تازه می‌کرد، فردوسی‌پور گریزی زد به یک خبر از خبرگزاری‌ها و تلاش کرد در پرونده‌ای، میانجیگری کند که تصمیم گرفتن درباره آن بسیار دشوار است.

خبر به قصاص جوانی محکوم به اعدام در شهرستان نور اشاره داشت که شش سال پیش، فرزند یکی از فوتبالیست‌های سر‌شناس مازندران و شهر رویان را در یک درگیری به قتل رسانده ‌و قرار بود بامداد امروز، چند ساعت پس از پایان برنامه نود شب گذشته، حکم قصاص درباره‌اش اجرا شود؛ قصاصی که به هر واسطه، اولیای دم از اجرایش نگذشته بودند.

بدین ترتیب در شرایطی که محل اجرای حکم قصاص «ب.ق» از روز گذشته در مقابل دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان نور آماده شده و با حضور مأموران انتظامی در محل، در زمان پخش برنامه نود، همه چیز آماده اجرای این حکم به نظر می‌رسید، نود در نقش میانجی ظاهر شد و رودرروی مشتریان پر و پا قرصش از «عبدالغنی حسین‌زاده»، پدر متوفی نام برد و درخواست گذشت کرد.

برنامه «نود» واسطه آشنایی با قهرمانانی جدید شد

نام این پدر داغدار چندین بار دیگر هم در برنامه تکرار شد و در حالی که ساعت از نیمه شب گذشته و امروز رسما آغاز شده بود، فردوسی‌پور از تماس‌های متعدد مردمی خبر داد که برای پرداخت دیه به خانواده جوان از دست داده، اعلام آمادگی کرده بودند و حتی اواخر برنامه از جلب رضایت ضمنی ولی‌دم هم سخن گفت تا ساعات باقی مانده پر شود از تردید و دلشوره.

اینکه این برنامه فوتبالی به یاری توانایی‌های مجری‌ ـ تهیه‌کننده کاربلدش، لابلای سخن گفتن از فوتبال و بحث جنجالی مرتبط با آن، گریز زده و به مسائل دیگر هم بپردازد، موضوعی مسبوق به سابقه بود که ‌گاه موجبات درمان بیمارانی با ناراحتی‌های ویژه را هم فراهم آورده بود، ولی مگر می‌شد با تکیه بر این پیشینه، پیش‌بینی کرد که اولیای دم یک مقتول رضایت بدهند و از حق خود بگذرند؟!

از یک سو تلاش‌های نافرجام خانواده فرد محکوم به اعدام برای رضایت گرفتن از خانواده مقتول، احتمال اجرای حکم قصاص را قوت می‌بخشید و از سوی دیگر، یادآوری بزرگواری مردمی که در ماه‌های اخیر‌ ــ و پس از دستور ویژه رئیس دستگاه قضا برای تعیین تکلیف پرونده‌های قصاص‌ ـ سیصد اعلام رضایت را به ثبت رساندند، نور امیدی بود که بر ماجرای اعدام صبح امروز می‌تابید.

گرگ و میش اول امروز، وقتی زمان اجرای حکم نزدیک می‌شد، جمعی با حضور خود در محل، درخواست رضایت از خانواده مقتول را ‌‌داشتند، ولی وقتی ضابطان قضایی، طناب را دور گردن محکوم انداختند، شاید هیچ کدام ‌باور نمی‌کردند رویدادی غیر از اعدام رخ دهد؛ اما این گونه شد. 

در لحظه آخر پدر و مادر مقتول در اقدامی غافلگیر کننده، طناب دار را از گردن متهم به قتل پسرشان برداشتند و اعلام گذشت کردند تا نشان دهند، اینقدر بزرگند که می‌توانند جای خالی فرزند خود را احساس کرده و پدیدآورنده این فقدان را ببخشند؛ بخششی که چه بسا هیچ ارتباطی هم با نود نداشته، ولی دست‌کم نود دریچه‌ای برای نشان دادنش به جامعه شده و واسطه‌ای برای معرفی والدینی از این دست.

حالا سیصد‌و‌یکمین خانواده قهرمان در ماه‌های اخیر به جامعه معرفی شده و یک برنامه تلویزیونیِ ورزشی، واسطه معرفی ایشان و نشان دادن زیبایی کارشان به تمامی ایرانیان شده است؛ خانواده‌هایی که هم بی‌فرزندی را تاب می‌آورند و هم می‌توانند از قصاصی که حقشان است، گذشته و نشان دهند ‌به اهدافی بزرگ‌تر می‌نگرند؛ آن‌ها که می‌توانند در عین دل‌آشوبی، آرامش به جامعه هدیه کرده و فرصت بازگشت فردی محکوم به اعدام را به جامعه ‌بدهند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴۷
در انتظار بررسی: ۸۵
انتشار یافته: ۳۱۱
این ریاکاریها و بازیهای مضحک چیه؟
اجرای حکم اعدام لازم و ضروری است. اگر من قدرت داشتم افرادی که برای جلوگیری از حکم اعدام اقدام میکنند را به شلاق و زندان محکوم می کردم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
همه چیز به جاش خوبه چه گذشت چه اجرای عدالت . تند روی اما خوب نیست.
جلال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
پس خداروشکر که همون هیچ کاره ای.
مریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
پس خدارا شکر که تو قدرت نداری
فرشاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
بهتره خودتو به روانپزشک معرفی کنی !
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
خدا اینقدر بزرگ هست که این کارارو دست ادمی مثل شما نمیده شما زیاد ناراحت نکن خودت رو . دل بزرگ داشتن کار هر کسی نیست . دلم میخواد ببینم از نزدیک کسی که دیدگاهش اینه چه جور ادمیه من که ندیدم از نزدیک ادمی مثلشما رو . خدا بهتون صبر بیشتری بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
جالبه پدر و مادر داغدیده ای از خون قاتل می گذرند اما گروهی هستند که کاسه داغتر از آش می شند. آقای ناشناس متاسفم برات و متاسفم برای نسلی که ازت بوجود خواهد آمد!
بچه مسلمون
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
.
بابا چنگيز دوقول!
حمیدرضا
| United Arab Emirates |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
خودتو در اسرع وقت به یک دکتر روانشناس معرفی کن! زیاده عرضی نیست!
سید محمد میری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
خدا شما رو شناخت بهتون پست و مقام نداد
آدم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
خدا رو شکر که قدرت نداری وگرنه معلوم نبود چکار میکردی! به نظر من اعدام حق حیونهای کثیفی که تجاوز به عنف رو دارند ویا اینکه زور گیرن!نه برای افرادی که تو یه حادثه غیر عمدی اتفاقی قاتل می شوند .ناشناس جان !!! در عفو لذتی است که در انتقام نیست .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
چند وقته که یک سری فعالیت های مشکوک در مورد حکم قصاص توی کشور رخ میده و موجی راه افتاده برای نجات دادن قاتل ها از جوبه دار که دیشب دیدیم این موج به آنتن زنده رسانه ملی هم رسید ! و هیچ کس به این فکر نمیکنه که تمام افرادی که قراره اعدام بشن یک انسان دیگر رو کشتن ! از این میترسم فردا این موج بره سراغ قاچاقچی جاسوس و ...
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
شما ؟؟؟؟
مهرداد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
شما مشکل روانی دارید برادر. بنظرم به روانپزشک مراجعه کنید
سالاری
| Germany |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
خدا را هزار بار شاکریم که شما و افکار امثال شما قدرت ندارید
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
اگه یکی از خانواده خودت محکوم به اعدام میشد بازم همینو میگفتی؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
یا حسین تو دیگه کی هستی
در همه جا گفته اند که عفو بهتر از انتقام است
مگه حضرت علی ضارب خودش رو امان نداد ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
شما مشکل داری.
مجتبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
اگر بنده هم قدرت داشتم همین الان شما را به شلاق و زندان وحکوم میکردم و شخصا حکم را اجرا میکردم...
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
اگه از عمد باشه اگه تجاوز باشه اره حقه ولی دفاع از خود یا یک دعوای بچه گانه که هر لحظه امکان داره جای قاتل و مقتول عوض شه نه
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
خدا را شکر که قدرت نداری
لیلا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
شما بیمارید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
پس شما با آیه قصاص آشنا نیستید که خداوند مهربان بلافاصله پس از بیان حکم قصاص، می فرماید اگر ببخشید بهتر است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
من راستش عربی بلد نیستم ولی معنی فارسی قرآن رو که میخوندم نوشته بود که اگه ببخشید برای شما بهتره...
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
شما نظر خودتان را مي گوييد نه نظر شرع و قانون را. همان قانوني كه دست ولي دم را براي مرگ قاتل بازگذاشته است گفته است اگر ببخشند بهتر است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
خدا رحم کرد وقت فتح مکه کنار پیغمبر نبودی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
البته که از نظر امثال شما انسانهای احساسی و به دور از منطق، بنده بیمار هستم. همیشه با این جملات و تهمت ها به حقیقت محض هجوم می برید. ولی این را بدانید که همین ایده های شما باصطلاح خوش قلب و روشنفکرها جامعه ما را به این فلاکت دچار کرد. اگر از اول با بزهکاران برخورد قاطع و بدون رحم و مروت صورت میگرفت، اکنون بسیاری از خانواده ها اینگونه متلاشی نشده بودند. همین مسیر را در پیش بگیرید و در آینده خودتان پشیمان خواهید شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
هر بخششی درست نیست.
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
بیمار فقط برای یه لحظه شماست

خداوند رحمان هم در قرآن خود بخشش را بهتر از قصاص معرفی کره است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
خدا گفته ببخش بهتره ... بنده شاکیه!
امان از افراط
دانشجوی تهرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
قرصاتو نشسته خوردی ناشناس 10:44 جان؟!!!!
ناشناس
| Germany |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
گاهی اوقات قتل ها بر اثر اتفاق است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
خب شکر خدا که شما قدرت ندارید!
و به یاد داشته باشید که خدا قدرتمندترین قدرتمندان است!
داش حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
چرا حلال خدا رو حروم میکنید حکم قصاص حلاله.پس چرا دارید با این کاراتون تعادل روانیه جامعه رو بهم میریزید.از فردا دیگه کسی امنیت نداره چون بعد از کشتنش کمپینی به نفع قاتل تشکیل میشه و قاتل میشه قهرمان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
برو قرآن رو بخون پسر جان. خدا هم گفته گذشت و بخشش نزد خدا بهتره از قصاص.
داش حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
دهن ناشناس 11:10 رو باید طلا گرفت چقدر این آدم منطقی حرف زده یک بار دیگه دقت کنید
چند وقته که یک سری فعالیت های مشکوک در مورد حکم قصاص توی کشور رخ میده و موجی راه افتاده برای نجات دادن قاتل ها از جوبه دار که دیشب دیدیم این موج به آنتن زنده رسانه ملی هم رسید ! و هیچ کس به این فکر نمیکنه که تمام افرادی که قراره اعدام بشن یک انسان دیگر رو کشتن ! از این میترسم فردا این موج بره سراغ قاچاقچی جاسوس و ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
1.حکم اعدام نه، حکم قصاص

2.خدا هم سپرده به دست اولیای دم! اولیای خون!
اگه نمی گذشتند، همه هیچ کاره بودند.

3. خود خدا هم گفته اگر بگذرید، بهتر هست.
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
این تفکر آدمای حقیر و بخیله...
قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار شود.
...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
شما بالاتر از خدا قرار گرفته اید خداوند در قرآن کریم می فرماید اگر از حق خود گذشت کنید بهتر است. شما از قماش آدم هایی هستید که قرآن بالای نیزه را دیدید ولی قران ناطق را ندیده گرفتید.
م آزادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
من نمی دونم چطور یکسری هر روز چندین نوبت میگن :
به نام خداوند بخشنده و مهربان
اما نمی دونن چرا خدا همه آیاتش رو با بخشش و مهربانی شروع کرده !؟
فرشید
| Czechia |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
بابا قدرت !!!
خدارو هزار مرتبه شکر از اینکه هیچ قدرتی نداری !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
شما اگه يكي ز اعضاي خانواده ات را اينطور از دست ميدادي نميتونستي به اين راحتي ببخشي. نشستن تو ديدگاه ديگران و از ديد اونا اظهار و نظر كردن خيلي اسونه
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
خوبه تو فقط 1 بنده هستی و الا نعوذ بالله جای خدا هم تصمیم میگرفتی! اگر مسلمان باشی و قران خونده باشی باید ارزش بخشش رو نزد خدا بدونی و اگر انسان باشی که باید بخشش رو بفهمی و درک کنی و از نظر انسانی ارزش والای اونو درک کنی. پس حرف مضحک نزن.
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
خدایا به بندهات بگو تو خدایی نه اونا.
به این ............ بگو گذشت نشانه ایثار است
یا علی
مهراد
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
امان از افراط
امان از افراط
امان از افراط
امان از افراط
امان از افراط
.
.
.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
دعا كن براي خودت اتفاق نيفته
ارسنال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
میخوام ببینم اکه بجای اون جوون یکی از اعضای خانوادت طناب دار دور گردنش بود بازم مثل بلبل دم از اعدام میزدی منتظر جوابم روان پریش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
این فرد یادش رفته که خود خدا هم تو قرآن در آیه قصاص می گه اگر ببخشید براتون بهتره
پسرک فضول
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
کمی به لایکهایی!! که خوردی توجه کن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
کاربر با نام پسرک فضول.
اینو بدون که تعداد لایکها و مثبت و منفیها اصلا ملاک درست و غلط بودن نظر نیست....
رضا
| Australia |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
در خواست شفای عاجل دارم برای شما
دادا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
من که نمیتونم تصور کنم تو صف سبد کالا یه قاتل پشت سرم وایساده.لطفا قاتل ها را در جامعه رها نکنید
محمد ایلامی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
خداوند در قرآن فرموده قصاص حق است ولی بخشش بهتر از قصاص است و آرامش می آورد جنابعالی چه کاره ای که بالاتر تز حکم خدا و پر خشم و نفرتی که چنین حکمی صادر می کنید
كرامت
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
ضمن سلام به همه عزيزان از جمله عزيز ناشناس برادرانه عرض كنم با هم مهربان باشيم و به هم محبت روا داريم و احترام هم را نيز حفظ كنيم . نه افراط خوب است و نه تفريط همه داريم افراط مي كنيم هم دوست ناشناس هم ما كه ايشان را به باد انتقاد توام با دشنام گرفته ايم . ولي بايد خدمت اين عزيز عرض كنم به نظر شخصي بنده حقير بدترين نوع رياكاري همين طرز فكر شماست نه عمل دوستاني چون فردوسي پور و اعضا اين كمپين ها . بلاخره آن افرادي كه مي روند و خواهش مي كنند و رو مي اندازند حتما فرق بين دوغ و دوشاب را ميدانند كه مبادا براي هر مجرمي آستين بالا بزنند . به اصطلاح كارشان را بلدند . اين را سوابق شهادت ميدهد. پس لطف كنيد حكم شلاقتان را ابطال كنيد و به خدا پناه ببريد كه بخشنده و مهربان است .
ناشناس
| Canada |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
خخخخ خدا میدونه چه کامنتایی واست پست شده ولی سانسور شده!! خوشحالم که آدم هایی مثل شما رو خدا خوب می شناسه!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
حالا شاه می بخشه شیخ علی خان نمی بخشه !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
شاه بخشیده آبدارچی نمی بخشه
فرشید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
قرآن با این آیه آغاز می شود:
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه:به نام خداوند بخشاینده و مهربان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
موافقم که اعدام روش حوبی است اگر برادرتان را میکشتند باز هم رضایت می دادید ؟ یا از این حرفهای قشنگ میزدید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
مگر نه این است که در قرآن داریم:
"و ان عاقبتم فعاقبوا بمثل ما عوقبتم به و لئن صبرتم لهو خیرٌ للصّابرین" (نحل؛126)
و
"کتب علیکم القصاص فى القتلى‏ الحّر بالحّر و العبد بالعبد و الانثى بالانثى، فمن عفى له من اخیه شى‏ء فاتباع بالمعروف و اداء الیه باحسان ذلک تخفیف من ربکم و رحمة، فمن اعتدى‏ بعد ذلک فله عذاب الیم‏"(بقره؛178)
پس میبینید عفو و بخشش اجری نزد خدا دارد بس عظیم. چرا تعقل نمیکنید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
سلام بهتر نیست باهم مهربانتر باشیم . وقتی خداوند در کنار حق قصاص ، حق گذشت را نیز قرار می دهد چرا ما اینقدر خشن ونامهربان هستیم . یادمان باشد براساس آیات شریفه ی قرآن مردم بواسطه مهربانی ونرم خویی پیامبر بزرگمان اطراف ایشان جمع شدند . باز هم می گویم بیایید باهم مهربانتر باشیم .
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
يكبار كه تو درگيري اشتباهي و رو غفلت باعث مرگ يكي شدي و بردنت پاي دار التماس نكني براي زنده بودن بذار اعدامت كنن. باشه؟؟ از قديم گفتن گوش بچه همسايه رو كه با چاقو ببرن نمده. پس درسته.تمام كساني كه باعث قتل شدن قاتل نيستن يه لحظه عصبانيت و بعدش يك عمر پشيماني.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
دلت را بشور و اندکی مهربان تر به مسایل نگاه کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
حال کردم دمت گرم
ئئئ
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
بدبین
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
این چه حرفی است که می زنید قصاص حق اولیای دم بود که گذشت کردند .حرف شما مضحک است وهم غیر شزعی وهم غیر انسانی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
بیش از حد بله. چون خدا آن را شرط بقا دانسته.
میثم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
باهات موافقم باید اعدام می شد !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
کسی که اقدام به قتل شخص دیگری می کند آیا بیمار و چنگیز و خونخوار و ... نیست ؟ وقتی کسی رحم ندارد و دیگری را بیرحمانه می کشد این همه رحم و عطوفت برای چه؟
علی اصفهان
| Turkey |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
تو قدرت اینکه اسمتو بنویسی نداری بقیش پیشکش هه هه
تاتناک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
خوبه دیگه، حالا میایم از شما رضایت میطلبیم که چرا اونا رضایت دادن !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
دقیقا تو همون آیاتی که برای قصاص اومده ، توصیه به بخشش هم شده .
دقیا تو همون آیاتی که برای طلاق اومده توصیه کرده حتی بعد از طلاق هم زن و شوهر تا مدتی در مجاورت هم باشند تا شاید الفت گذشته دوباره برقرار بشه .
مشکل از دین نیست . مشکل از دین شناسی ماست .!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
شنیدید میگن شاه میبخشه شاه قلی نمی بخشه دقیقا ایشونم همون شاه قلین مگه برنامه نود اجبار کردند که باید نبخشی بنده خدا فردوسی پور خواهش کرد و درخواست خدا خیرت بده عادل جان
معصومه
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
شنيده بودم دوره آخرالزمان مردم يك قدم جلوتر از پيامبر نظر ميدن ولي ديگه نه تا اين حد.خدا اجازه قصاص رو داده ولي بيشتر از قصاص از لذت بخشش گفته تو از خدا هم بالاتري؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الحمدلله رب العالمین.ازشنیدن این خبر خوشحال شدم.من شخصا دیشب برنامه نود رو تماشا کردم و امیدوار بودم که آقای فردوسی پور بتونن این موضوع رو به سرانجام خوش برسونن.به خانواده داغدار هم تسلیت میگم و امیدوارم جوان عفو شده راه صلاح رو درپیش بگیره و لااقل درد بی فرزندی رو برای اون پدر و مادر عزیز بنحوی ولو کم، جبران کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
آره. به همین خیال باش. ضمن اینکه شک نکن برای این جوان دیگه هرگز یک زندگی عادی در جامعه وجود نخواهد داشت. او تا پایان عمر زیر نگاه و حرف سنگین مردم باقی خواهد ماند. در آینده خودش آرزو خواهد کرد که ایکاش اعدام میشد.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
اگه خدای نکرده من هم یه روز به هر دلیل منطقی یا غیر منطقی مرتکب قتل عمد بشم هیچ وقت نباید انتظار عفو داشته باشم.شوخی نیست جون یه انسانو بگیری بعد یه برنامه تلویزیونی بیفته دنبال عفو و بخشش...
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
به نظر من هم عفو و بخشش خیلی خوبه حتی در این موارد. اما یه لحظه به این فکر کنیذ با کاری که فردوسی پور کرد و در تلویزیون این اتفاق را به گوش همه مردم رساند حتی یک درصد هم اولیای دم قاتل رو نمی بخشیدند اونوقت خانواده اولیای دم از دید مردم چطور افرادی بودند بااینکه قصاص حقشان بود.
ایمان
| United States of America |
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
مطمئنن اونایی که اعلام میکنن که بخشش کار اشتباهی بوده ادمهای حقیری هستند که تو زندگیشون خیلی جاها نتونستن ببخشن واز لذتش استفاده کنن ووقتی این رفتار پسندیدی=ه رو میبینن احساس عذاب وجدان میکنن وبرای همین کامنت میذارن تاهمراهی پیدا کنن واز حس عذابشون کم بشه
فقط اعدام
پاسخ ها
حسینrg3750
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
چه خبر داداش خیلی وقت بود نبودی
منتظرت بودیم اتفاقا
جیگرمو برید با این نمکم

خخخخخخخخخخخخ
تینا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
شما لابد از اون دست ادمهایی هستین که با دوربین منتظر ثبت لحظات اعدام ادمها می ایستن .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
توصیه می کنم حتما به روانپزشک مراجعه کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
گذشته از شوخی، موافقم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
چه شوخی چه جدی خدا شفا بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
خدا اول باید شما بیفکرهای کوته بین را شفا بده.
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
منم با نظر شما موافقم.خداوند در قرآن کریم (سوره بقره آیه 179) می فرماید: ولكم في القصاص حياة .... قصاص ماية حيات است، چون محدود كنندة انتقام‌ها و كشتار‌هاست f
امیر محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
دوست عزیز اینقدر اعدام دوست داری ، خدا قسمتت کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
علی آقا فکرکنم جای دیگه ای هم تو قرآن گفته که ببخشید تا ببخشم . یه بار دیگه مطالعه کن داداش.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
چرا اعدام؟ این حادثه اتفاقی یک لحظه پیش میاد از قصد و با برنامه قبلی که نبوده!ولی اگر برنامه ریزی از پیش شده بود در اون صورت حقش بود ولی این اتفاق ها خدای نکرده برای هر کسی ممکنه پیش بیاد حتی با زدن معمولی ممکنه طرف بیفته و بمیره
ولی حتی این اتفاق هم خدا برای کسی نشون نده
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
کسی که بیشتر از صاحب عزا گریه کند ابله است..بخشش از بزرگان و قلب های وسیع بیرون زند.
خدا خیرشون بده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
برای چی؟ چون یک قاتل را به آغوش اجتماع باز می گردانند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
چون یه آدم رو هر چند بد به زندگی برگردوندند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
برگرداندن آدم بد به زندگی، خیانت به جامعه انسانی است. چشماهیتان را بسته اید.
داش حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
میدونی امنیت یعنی چی؟
یعنی وقتی تو اتوبوس وایسادی بغل دستید تا حالا کسی رو نکشته باشه.
زنده بودن آدم ها خیلی خوبه اما نه آدمی که حق یه آدم دیگرو از حیات گرفته.باید مثل چین قاتل رو طوری بکشن که بتونن اندام های بدنش رو بدن به بیمارانی که احتیاج داره تا جای یک قاتل چنتا بیمار زنده بمونن
زهره
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
به احتمال زیاد آقای ناشناس از بیماریه افسردگی شدید رنج میبرند اینکه به همه چی بدبینن
حميد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
اين قاتل ها دوباره به اجتما بر ميگردن ايندفعه به جاي يه نفر چند نفر رو ميكشن چون تو زندان سيستمي نبوده كه متنبه بشن. همون بهتر كه اعدام ميشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
تو رو خدا در مورد مرگ یه جوون که بخاطر جوونیش این اشتباه رو کرده راحت صحبت نکنید،هیچ خودتون رو جای اون گذاشتید ببینید که تو این 6 سال 60 بار مرده و زنده شده؟ طرف یه قاتل زنجیره ای نبوده یه جوونی بوده مثل همه ما ،چیزی که ممکنه برای همه ما تو لحظاتی که عصبانی هستیم اتفاق بیافته ! اتفاقا این پسر با احتمال کمتری از من و شماهایی که برامون این اتفاق نیافتاده با دیگران درگیر میشه و مطمئنا قدر هر لحظه از زندگیشو میدونه و موقع عصبانیت بیشتر جلو خودش رو میگیره.
ناشناس
| Australia |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
خدا خیرشون بده
خداوند متوفي را رحمت كند خداوند به چنين افرادي مطمئناً صبر خواهد داد و آنها را در مقابل مشكلات بيمه مي كند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
مقتول
خدافرزندشون رو رحمت کنه و بهشون جزاری خیر ده
عادل بی نظیره. آفرین به عادل و آفرین به این پدر و مادر قهرمان
درود بر آقای حسین‌زاده‌ی آزاده و خانواده‌شان. خداوند عزیزشان را رحمت فرماید و همه‌شان را در دنیا و آخرت خوشبخت فرماید. آمین
خداروشکر.دم عادل فردوسی پور گرم که باعث این کار خیر شد.
هیچی نمی توان گفت در مقابل بزرگواری و بخشش این پدر و مادر خدا انشالله جزای خیر در این دنیا و آخرت به این پدر و مادر بدهد ... آمین
اعدام به ویژه از نوع در ملاء عامش حتما میبایست مورد بازبینی قرار بگیره.... در یا زود ما هم باید با روشهای معقول تر ، متمدنانه تر و صد البته تاثیر گذار تر تنبیه مجرمان آشنا بشیم....
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
وَ لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ يا أُولِي الْأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ. یعنی از حدود الهی معقول تر؟ملا عام خوب جالب نیست ولی قصاص دیگه چرا مورد بازبینی قرار بگیره؟
هدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
حکم قصاص نص صریح قرآن هست.. روشهای معقول؟! فرامین دینی ما کاملا عقیله، منتها با یک دور اندیشی ابدی که شاید ما به فراخور زمان و مکان خیلی هاش رو فعلا عقلانی ندونیم. هرچند راه برای ابراز عقیده نظر برای همه بازه.
ناشناس
| Turkey |
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَاْ أُولِيْ الأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ - و براى شما در قصاص، حيات و زندگى است، اى صاحبان خِرد! شايد شما تقوا پيشه کنيد.
اینجا بحث لغو کردن اعدام نبوده، بحث بخشش حق مسلم خانواده مقتول بوده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
آقا اگه این اتفاق خدا نکرده واسه فامیلت - آشنات میافتاد هم اینقدر روشنفکرانه حرف میزدی؟؟ بعد راضی میشدی 15سال زندانیش کنن فقط ؟؟ الان بعضی جاها طرف 20-30 نفر کشته 15 سال زندانی شده واقعا این انسان که این همه جنایت کرده شایستگی زندگی کردن داره؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
صد در صد موافقم
افرین به این مردانگی وایثار- یقینادردنیا وآخرت نتیجه ی این عمل بزرگ وببخشش بی نظیررابسیاربزرگترخواهندگرفت افرین وروح فرزنددلبندشان شاد وقرین رحمت الهی انشااله
زنده باد انسانیت . . .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
وقتی داشت میکشت انسانیت کجا بود .میشه بگید
داش حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
زنده باد مقتول
مرده باد قاتل
ناشناس
| Australia |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
11:29 شما تا حالا از روی عصبانیت کاری نکردی که بعد پشیمون بشی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
13:26،ميشه كسي از عصبانيت عزيز شما رو بكشه،شما از انسانيت ببخشي؟
با تشکر فراوان از پدر و مادر داغدیده و عادل عزیز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
فقط اولیای دم نه هیچ کس دیگه
ورزش جدای از زندگی مردم نیست و می تواند جز لاینفک برنامه های روزمره باشد اما زمانی اهمیت آن دو چندان می شود که روح واقعی ورزش در جامعه دمیده شود و آن چیزی نیست جز گذشت و مهربانی و همدلی و به دست آوردن سلامت روح و جسم .
از این طریق هم از برنامه نود و هم از خانواده محترم متوفی که با گذشت و ایثارگری جوانی را بخشیدند تشکر می کنم و انشاءالله هیچ گاه شاهد چنین اتفاقات ناگواری نباشیم .
دمش گرم...
هم عادل و هم خانواده مقتول
اولا اتفاق قشنگی بود . دوما در هر صورت مسائل کوچکی مثل یک دعوا که ناخواسته منجر به قتل شده یا مسائل مبهم قضایی مانند همین پرونده ریحانه قابل گذشت است و امیدوارم خوذ مردم به خصوص اولیادم مصلحت اندیشی کنند . اما در باب جرایم خشن .. قتلهای با نقشه و ... گذشتن از اعدام ظلم به جامعه است.
واقعا جمله اخرو دوست داشتم و به دل نشست تو ین شرایط نیستیم خدرا شکر ولی فرصت بازگشت برای یه محکوم از قصاص لذت بخش تره با امید سلامتی و صبر برای خانواده مقتول
خیلی سخته هیچ وقت نمیشه احساسشونو درک کرد؟ !!!!!!!!!!!!!!!! فقط کاش اون که اعدام نشده زندگی مجددش اگه سودی واس بقیه نداره ضرر نداشته باشه...........
آفرین بر فردوسی پور و آفرین بر خانواده مقتول و پایدار باد بخشش.
اول باید از خدا تشکر که به دل والیدن مقتول انداخت که بخاطر او گذشت کنند. دوم دم والدین و فردوسی پور گرم. خدایی صبح وقتی نشستم پای اینترنت، اول رفتم سراغ این خبر. دل تو دلم نبود. وقتی خبر عفو اولای دم رو خوندم، خیلی خوشحال شدم و اشک شوق ریختم. بدون شک، این مرام و مسلک عفو و گذشت ریشه در آموزه های دینی و فرهنگی غنی کشورمون دارم. جزاکم الله خیرا
نمیشود اینطور هر روز ما شاهد قصاص هستیم حالا یکی بیاد اینطوری رضایت بگیره. ببینید چی بوده مسئله که از دو روز داشتن مقدمات اعدام را فراهم میکردند.
این روش عادلانه نیست.
وقتی خبر را خواندم بی درنگ اشک در چشمانم حلقه زد. دستان باگذشت و پر مهر و محبت این پدر و مادر را باید بوسه باران کرد. آنها بزرگی انسان را اثبات کردند؛ اینکه در اوج غضب و نفرت می توان بخشید و جان یک زنده ای را به او ارزانی داشت. این عمل فداکارانه موید این نکته است که می توان هنوز به انسان ایمان داشت.
اعدام کردن فقط حق اون پدر و مادر نیست حق کل جامعه است . اگر این قاتل 4 روز دیگه از زندان آزاد شد و مجدداً مرتکب قتل شد اونوقت اون احساسات اشک آلود برنامه نود میخواد جواب بده ؟ اینطوری که پیش میره من هم قتل میکنم و به این امید دارم که بخشیده بشم . خیلی خیلی کار اشتباهی کردند . از اعدام نمیشه گذشت
پاسخ ها
امیر محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
دوست عزیز اون پسر مطمئن باشید اینقدر تو این مدت زجر کشیده و روزی صد بار طناب دار رو دور گردنش حس کرده که هیجوقت دیگه از این کارها نمی کنه . خدا آخر و عاقبت خودمونو بخیر کنه که در عصبانیت تصمیمات عجولانه نگیریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
داداش دعوای 2تا جون بوده شاید خود مقتول مقصر بروز این دعوا بوده ، ممکن است برا هر کسی پیش بیاد ممکن است برا دفاع از خود و خانواده حتی با زدن یک مشت یا سیلی مرتکب قتل ناخواسته شد.
محمود چ
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
لطفا عينك بدبيني ات را بردار، دنيا زيباتر از اونه كه توفكر ميكني
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
این امیر محمد برادر قاتله یا توی یک بند با اون بوده یا قبلا خودشو میخواستن اعدام کنن این حسو درک کرده ؟ از کجا اینقدر اطمینان داری
فقط خدا کنه این بخششها باعث تنبه فرد خاطی بشه و در صدد جبران اشتباهش بر بیاد
عادل پرسپولیسی
فرهنگ گذشت ایرانیان راباید به رخ جهانیان کشیداز آقا ی فردوسی پور هم تشکر میکنیم وآرزوی سلامتی برای خانواده مقتول را داریم
.
اي نود! آمد نويد زندگاني از كلام عادلت
كرد پيشت حكم و حاكم سر خم از اين معرفت
پورايران هم به تعظيم آمده بر شاه عشق
آن پدر در سينه داغ و بر سرش تاج، عاطفت
دوستانی که اعتقادات تعصبی دارند رو دعوت میکنم در خصوص سرمایه اجتماعی و اثرات آن بر جامعه مطالعه ای داشته باشند . در ضمن گذشت خانواده مقتول هم اثرات تنبیهی دارد و هم اثرات تشویقی ، دوستان احساسی نظر ندهید ، اگر افرادی مانند این بزرگواران که گذشت می کنند در جامعه زیاد شود ، خیلی از مشکلات ما حل می شود ، از علی آموز اخلاص عمل ، شیر حق را دان منزه زین دغل
این دوستانی که این چند وقت خیلی تلاش میکنن برای گرفتن رضایت از خانواده های مقتولین اگه خدای نکرده برای بچه ی خودشون یا یکی از عزیزانشون این اتفاق می افتاد باز هم همین حرف هارو میزدن؟جناب فردوسی پور شما که دیشب میفرمودین حالا یه اتفاقی افتاده و یه جوانی یه اشتباهی کرده اگه شما اولیای دم بودین باز هم میگفتین یه اشتباهی شده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
دوست عزیز اگر قاتل خود شما یا از نزدیکان شما بود چه؟ توجه دارید که در دعوا جای قاتل و مقتول راحت ممکنه عوض بشه
الکی میگه!
خدارو هزاران هزار شکر وسپاس که این مادر با بزرگواری از حق خود گذشت وشادی رو به خانواده آن فرد بازگردان، واقعأ که بهشت زیر پای مادران هست.
تشکر از برنامه مردمی نود و فردوسی پور عزیز
سوره البقرة: آيات 178 تا 179(:اى افرادى كه ايمان آورده‏ايد! حكم قصاص در مورد كشتگان بر شما نوشته شده است، آزاد در برابر آزاد، و برده در برابر برده، و زن در برابر زن، پس اگر كسى از ناحيه برادر (دينى) خود مورد عفو قرار گيرد (و حكم قصاص او تبديل به خونبها گردد) بايد از راه پسنديده پيروى كند (و در طرز پرداخت ديه، حال پرداخت كننده را در نظر بگيرد) و قاتل نيز به نيكى ديه را به ولى مقتول بپردازد (و در آن مسامحه نكند) اين تخفيف و رحمتى است از ناحيه پروردگار شما و كسى كه بعد از آن تجاوز كند عذاب دردناكى خواهد داشت.و براى شما در قصاص حيات و زندگى است اى صاحبان خرد، تا شما تقوى پيشه كنيد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
ممنون خدا که همه چيز رو واضح کردی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصاصُ فِي الْقَتْلى‏ الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَ الْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَ الْأُنْثى‏ بِالْأُنْثى‏ فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْ‏ءٌ فَاتِّباعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَداءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسانٍ ذلِكَ تَخْفِيفٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ رَحْمَةٌ فَمَنِ اعْتَدى‏ بَعْدَ ذلِكَ فَلَهُ عَذابٌ أَلِيمٌ ، وَ لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ يا أُولِي الْأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
دوست عزیز در متن عربی آیه عبارت " خون بها" و " دیه" قید نشده و جای اون عبارت " احسان" اومده. خواهش میکنم متن رو تفسیر به رای نکنید.
ترحم بر پلنگ تيز دندان ستمكاري بود بر مستمندان
با اين حركات فقط قاتلين عمدي پر روتر مي شوند و منتظرند تا دوباره بخشش شوند . من اصلا موافق اين طور كارها نيستم. راه كاهش جرم در جامعه اين است كه هزينه انجام جرم بالا باشد . حالا با اين كارها هزينه انجام تخلف پايين ميايد و طبيعتا شاهد افزايش جرم قتل عمد خواهيم بود . تابناك هم كه بگير نگير داره اين حرفها را چاپ كنه . گاهي وقتها حرفهاي حاوي فحش و بي ادبي را چاپ ميكند و گاهي هم يك مخالفت ساده را چاپ نمي كند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
اگر بالا بردن هزینه انجام جرم در کاهش جرم تاثیر چشمگیری داشت، الان ایران با داشتن یکی از بالاترین نرخهای اعدام باید گلستان می بود. نه برادر من، مشکل جای دیگریست!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
ناشناس 11:40. اگر همین اعدامها نبود، الآن خود شما آرزو میکردی که ایکاش در یک قفس با گرگها زندگی میکردی، ولی در بین انسانها نبودی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
چرا مردم ایران را گرگ نشان می دهید؟ نخیر آقا، مردم ایران خیلی بهتر از آن هستند که شما فکر می کنید. اگر در اکثر کشورهای دنیا توانسته اند علیرغم حذف یا کاهش اعدام، جرم و جنایت را نیز کاهش دهند، چرا ما نتوانیم جلوی بسیاری از این اعدامهای غیر ضروری را بگیریم. من در مورد تجاوز و قتلهای از پیش برنامه ریزی شده صحبت نمی کنم که درصد کمی از کل اعدامهایی است که در ایران انجام می شود.
ناشناس
| Australia |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
11:45 این پیش بینی را از کجا آوردی شما؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
پیش بینی نیست. حقیقتی است که شماها نمیخواهید ببینید.
فدایی داری
خداوند در قران حق اعدام را به خانواده متوفی داده و در دنبالش نیز فرموده که اگر خانواده متوفی ببخشد بهتر است.
به نظر من حقش بود اعدام شود نباید اعلام گذشت کنند معلوم نیست این جانی دوباره ادمر نکشد شما نگاه کنید این جانی اگه غیر عمد ادم کشته میشه گفت بخشش واسش خوبه ولی این جانی توی یک دعوا ادم کشته یعنی ادم درست حسابی نبوده و به قولی خلافکار بوده به نظرم بخشش برا این جور ادما کاملا اشتباهه این همه هم فشار روی خانواده این شخص اشتباهه باید راحت تصمیم میگرفتن تازه من تعجب میکنم چرا رسانه ها فقط برا این شخص اینقد پا فشاری میکنند هزار تا مثل همین جانی تو زندان ها هستند
گذشت صفت جوان مردانه ای است اما بستگی دارد به این که طرف چه جور آدمی است. منظورم این است که یک وقتی باعث گردن کشی بیشتر برخی افراد نا اهل نشود. به هر حال بنده به سهم خودم برای آن مرحوم طلب رحمت و مغفرت می‌کنم و از خانواده ایشان که یک کار نیک و خیرخواهانه انجام دادند تقدیر می‌نمایم. آرزو دارم هیچ وقت چنین حوادثی رخ ندهد.
در عفو اذتی است که در انتقام نیست و آفرین به نود که باعث و بانی این کار خیر شد... انشالله خانواده مقتول هم در آینده ÷اداش گذشت و کار خیر خود را به زودی خواهند دید .
واقعا عادل بی بدیل و بی نظیره. دمش گرم و نفسش حق
تو رو به خدا این بخشش هارو نهادینه نکنید که فردا دودش به چشم هر فرد این جامعه امکان داره بره.میکشند و منتظر بخشش می شوند.تو همین خبرگزاری چند روز پیش خوندم که طرف به خواهر زنش تجاوز کرده بود و بعد او را کشته بود.به دختر بچه وی نیز رحم نکرده بود اما الان به دنبال بخشش است و تا حد زیادی نیز موفق شده بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
برادر من... کشتن در دعوا با کشتن از پیش برنامه ریزی شده فرق داره. در دعوا یک لحظه ادم عصبی میشه، شاید واقعا دست خودش هم نباشه. ولی وقتی با نقشه این کارو میکنه یعنی هدفش واقعا قتل بوده و اونجا به نظرم بخشش خوب نیست.
ناشناس
| Australia |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
این دو مورد با هم فرق دارند. متجاوز قضیه اش جداست
خدارو شکر. این بخشش هزاران برابر ارزشش از اعدام بیشتره. انشاا... خدا هم از گناهای این خانواده بگذره، همینطور که این خانواده از اشتباه یکی از بنده خدا (هرچند خطاکار) گذشتن.
واقعا از برنامه 90 و خانواده مقتول ممنونیم من اشک نوی چشام جمع شد.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، از شكيبايى و نماز يارى جوييد زيرا خدا با شكيبايان است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
ربطش چی بود؟
حد اقل می نوشتی:
وَإِن تَـعْـفـُوا وَتَـصْـفَـحُوا وَتَغـْفِـرُوا فَـإِنَّ الـلَّهَ غَـفُـورٌ رَّحـِیـمٌ
ناشناس
| Australia |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
بر مصیبت از دست دادن فرزندشون شکیبا هستند
با عرض تبریک به خانواده محکوم و آرزوی صبر برای این پدر بزرگوار وخانواده گرانقدرش و تشکر بسیار فراوان از عادل گرامی و عزیز و مفقیت روز افزون برای ایشان
فردا است که بزنه یکی دیگه رو بکشه .کسی که توان کشتن اون هم انسان را داشته باشه .انسان نیست و نباید به جامعه انسانی برگرده .
خدا رو شکر که اون ناشناس که میخواد هر کی کار خیر میکند رو بکشد ، کاره ای نیست .
من فکر می کنم با این کار هم مرحوم پس آقای حسین زاده به آرامش و رحمت رسیدند با این کار خیر پدرشون و هم آقای فردوسی پور و تیمشون بهشت رو برای خودشون خریدند. خدا حافظ همه نیکوکاران باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
خوبه. حتما چشم بصیرت و برزخی داری که تشخیص دادی مقتول هم به آرامش رسیده !!!
اینجا زندگی واقعیه، نه دنیای فیلمهای درام و سینمایی.
اينكه از حق خود اينچنين بگذري شيرين تر از حكم قصاص است درود بر اين پدر مهربان و پاينده باد عادل فردوسي پور
انشالله به اندازه ای که ما خوشحالیم و به اندازه ای دیگران برای ازادی وی تلاش کرده اند محکوم هم رفتار خود را اصلاح کرده باشه . تا اخر عمر درست زندگی کنه.
برای هر کسی ممکنه پیش بیاد خواسته یا نا خواسته کسی رو بکشه
آیا شما هیچ وقت با کسی در گیر نشدید که الا میگید اعدام باید انجام میشد؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
نخیر. من هیچ وقت با کسی درگیر نمی شوم. اگر هم چنین اتفاقی برای من پیش بیاید، قطعا حق من اعدام است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
خوب بابا ناشناس، اگر اين اتفاق افتاد شما رو اعدام می کنيم حالا چرا عصبانی میشی؟
ناشناس
| Australia |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
11:34 تو همین الان تو کامنتا درگیر شدی داداش تا چه برسه تو دعوای فیزیکی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
ناشناس محترم 11:34. متأسفانه باید عرض کنم در تمامی کامنتهایی که از بالا تا اینجا شما قرار داده ای، حتی یک نکته منطقی هم دیده نمیشه. شما فقط سفسطه میکنی.
خداوند بخشاینده و مهربان است.از اینکه دوستان برنامه 90 و بخشش پدر مقتول توانستند تولدی دوباره برای یک گنهکار پشیمان رقم بزنند خوشهالم...بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند...
دم فروسی پور گرم و خانواده مقتول
خدا در قرآن فرموده قصاص حق اولیاء دم است اما بهترین کار این است که عفو و گذشت کنید
عزیزم ناشناس تو چه میدانی که اون لحظه چیه شده که این جور در مورد جان انسانها قضاوت می کنی تو چه میدونی که اون جوان چیه کشیدی که فکر کنم از اعدام بدتر بوده و ایا تو نمی دانی که در قران که نمی دانم چه بگویم چون من نمی توانم قضاوت کنم فقط می توانم بگویم شاید شنیده باشی یا خوانده باشی یا دیده باشی که نوشته قصاص حق است ولی بخشش خیلی بهتر است
باید ببینیم که چرا کشته؟ به نظر من رهایی هر قاتلی هم درست نیست.
هر کسی که آدم می کشه لزوما آدم خطرناکی برای جامعه نیست که از بازگشتش به جامعه ناراحت باشیم ... هر انسانی ممکنه در یک لحظه اشتباه کنه
آقای rainolf اگر مادر،خواهر یا همسرتون توسط چندتا نامرد از خدا بی خبر مورد اذیت و آزار و هتک حرمت قرار بگیرن، باز هم میگین این نامردهای گرگ صفت نباید در ملا عام اعدام بشن.یا اگر یکی از عزیزانتون با ناجوانمردی به قتل برسن بنظرتون باید با خطکش تنبیه بشن که جوامع غربی بپسندن که ما اعدام رو کنار گذاشتیم.اگر در مواردی مشابه این مورد نهایت ایثار و فداکاری کردن و بخشش صورت گرفته این خیلی خوبه. ولی اعدام در ملا عام کمترین تنبیه نامردها و گرگ صفت هاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
مشکل اصلی همین است. این افراد از حال قربانیان اطلاع ندارند و برای همین فریاد انسانیتشان گوش فلک را کر کرده.
قاتلین نگران نباشند به کارشان ادامه بدهند!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
بهتره بگی: قاتلان آسوده بخوابید که عــــــادلها بیدارند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
اشتباه مثبت دادم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
اینی که گفته اشتباه مثبت دادم شک ندارم که دروغ میگه. منفی زده.
با اين گذشت ،يك قاتل را به جامعه برميگردانند وبه فردي جنايتكار دوباره فرصت مي دهند كه يكنفر ديگر را در آينده به قتل برساند . ترحم بر پلنگ تيز دندان - جفا كاري بود ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
اگر واقعا توبه کرده باشه چی؟
بخشیدن قاتل اشتباه محضه. آزاد بشن دیگه از آدم کشتن ترسی ندارن
عجب دنیای عجیبی، یکی دیگه قاتل بچه اش را بخشیده، دیگران به پای خود می نویسند.
این داستان مزخرف رو تمومش کنید.تا حالا دیدی یک نفر رو از نزدیک بکشن؟من دیدم.وقتی مردم ببینن که با کشتن کسی یک عده مثل این هایی که کامنت گذاشتن کمپینی برای نجاتش تشکیل میدن نه تنها متنبه نمیشه بلکه دیگران رو تشویق می کنه به قتل.
باز هم یک مازندرانی قهرمان شد.
جوان مورد عفو قرار گرفته تااخر عمر شرمسار از كاري است كه كرده كه اگر غير از اين باشد به او لقب انسان داده نمي شود وسزاي او اعدام است ولي احسنت بر خانوداه داغديده كه با اين كار روح تختي ها وپورياي ولي ها راشاد كردند
خداوندمتعال پاداش این کار بزرگ رادرآخرت دهد ان شاالله
این فرد باید اعدام میشد،تنها با اعدام جامعه سالم میشه،مخالفان اعدام،اعدام باید گردند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
باشه ناشناس، چشم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
اگه قرار بود اینجوری باشه که همه ما گناهکاریم خدا نباید مارو ببخشه ولی راه توبه رو گذاشته ؟ خدا که حکیم و رحیمه هم مغفرت داره هم مجازات پس اینکه بعضی میگن فقط اعدام یا میگن فقط رضایت باید ایمان خودشون رو بیشتر کنند
اقا مهدی که نام مقدس مولا را یدک می کشی می گی به نظر من پس نظر خدا کجاست من تو من شیطان است انسان به حرف خدا دقیق گوش میده قران کلام اوست وضو بگیر استغفار کن بعد ایه را به دقت بخوان جزای بخشنده با خدای رحمان و جزای قاتل بعد از بخشیده شدن در صورت اجرای اوامر خدا با خداست پس دیگر مثل تکفیریها منم منم نکن....
اصل وجود اعدام کاملاً ضروری است؛ در بسیاری موارد که مجرمی برای کل جامعه مشکل درست کرده است علاوه بر مسائل قصاص، یک اعدام هم برای ایجاد فساد در جامعه یا وحشت عمومی محکوم می کنند چنان که برای خفاش شب که 12 نفر را کشته بود به 13 اعدام محکوم شد.
اما این که برای یک جوان بدبخت که از روی نادانی و هیجان کسی را زخمی کرده و طرف فوت کرده است این جور سینه چاک اعدام باشیم مشکل است. همه ما به گذشت دعوت شده ایم. و خداوند هم فرموده گذشت کنید این کارها هم در راستای گذشت است و گرنه کسی در اعدام مفسدان اجتماعی و اقتصادی و امنیتی شک ندارد.
عمر اون آدم هنوز به دنیا بود و برنامه نود هم بهانه ای بود تا اون باز به جامعه برگرده و بتونه گذشته خودش رو پاک کنه . عمر هر انسانی دست خداست و تا کاسه کسی لبریز نشه هیچ کس و هیچ قومی نمی تونه تغییر بدن .
سلام بابا بنده خدهچیزی نگفته که براش بدون هیچ گذشتی حکم شلاق و ..... میبرید فقط گفته زیاده روی نشود مثلا آیا مشود افرادی مخثل صدام و هیتلر را بخشید بابا شما هم یکم گذشتداشته باشید آخه
دختر بی گناه را میخواستن اعدام کنند بعد ازش گذشت کردند فک کردن چیه !! خدا خودش به هرکسی زندگی میده مثل همون کسی که بعد از اعدام زنده شد!!! پس عمر و زندگی ما دست هیچ کس جز خدا نیست.. و امیدوارم روزی بشه که حکم ها با عدالت اجرا شه نه مث امروز که دختر بی گناه را عفو میکنند!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
خودت فهميدي چي گفتي ؟
خدا رو شکر امیدوارم بیشتر شاهد همچین بخشش هایی باشیم و اعدام در ملا عام برداشته بشه به نظرم کار خوبی نیست چه از لحاظ تاثیری که در روحیه مردم میذاره چه از لحاظ وجهه جانی کشورمون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
امیدوارم خودت روزی به این بلا گرفتار بشی و بعد حال قربانیان را درک کنی.
به اميد گذشت اولياي دم از اعدام ريحانه جباري .
آيا خبر خوب ديگري خواهيم شنيد ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
باید این مدت توی زندان بره یه فوتبالی بازی کنه شاید نود به دادش رسید!
رضا
| Australia |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
12:24 به نظر شما الان جای شوخی به این بی مزگی بود؟!
گذشت همیشه خوبه اما شرایط داره. شرط اصلیش اینه که طرف کاملا از کرده خودش پشیمان شده باشه و قتل حاصل از عصبانیت آنی باشه نه اینکه طرف با قصد و برنامه ریزی قبلی دست به جنایت زده باشه.
کاش حالا اینی که عفو شده آدم شه و دیگه در درگیریهای خیابانی پیداش نشه. خوبه یه کار آماری رو سرنوشت اعدامی هایی که عفو میشن انجام بشه.
باید قانون عوض شود. فرد قاتل با بخشش ولی دم با 5 تا 6 سال حبس ازاد شده که این در هیچ کجای دنیا انجام پذیر نیست. قانون نباید اعدام داشته باشد در عوض حبس خیلی طولانی مدت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
تحویل بگیرید.
مطمئن باش این آرزو را به گور خواهید برد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
چرا باید مفت حبس بکشه حکم خدا رو اجرا کنیم اگه خانواده مقتول گذشت کردند یک حبس کوتاه برای تنبیه و بعد آزادی ( با محدودیت ) و اگه گفتن دیه بیاد بیرون کار کنه و دیه رو بده و اگه قصاص رو خواستن این همه توی زندان نگهش نداریم نگه داشتن یک اعدامی در زندان قبل از قصاص به چه دلیلی است ؟ چرا مثلا دو سال حبس بکشه هم اون اذیت میشه هم خانواده خودش هم خانواده مقتول که فکر میکنن خون بچه شون پایمال میشه
به نظرم مصادف شدن شب اعدام با برنامه نود و درخواست رضایت و این جریانها به خواست خدا بوده...روح متوفی شاد...امیدوارم قاتلش درصدد جبران بر بیاد و راه درستی در زندگیش پیش بگیره...
قضاوت سخت ترین کارهاست و هیچکس جز خدای متعال نمیداند که در درون انسانها چه میگذرد،پس آنگونه حرف زده و عمل کنیم که دوست داریم دیگران بدان گونه باشند.فاصله بین گناه و صواب به اندازه یک تار مو میباشد. خداوند به همه ما خرد و اندیشه وایمان عطا کند .
به نظر من مطرح کردنش توی 90 کار اشتباهی بود. چون این جوری در حق بقیه افرادی که محکوم به اعدامن اما پارتی ندارن که توی 90 براشون طلب عفو بشه ظلم می شه. عادل داره بی عدالت می شه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
این یه اقدام نمادین بوده تو این برنامه که به تمام کسایی که تو این وضعیت هستن پیام بخشش و گذشت بده
نمیشه که تک تک محکومان رو معرفی کرد یه برنامه رو بهشون اختصاص داد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
در حق اونا ظلم نمیشه فشار به این اولیلی دم وارد شد
عمر اون آدم هنوز به دنیا بود و برنامه نود هم بهانه ای بود تا اون باز به جامعه برگرده و بتونه گذشته خودش رو پاک کنه . عمر هر انسانی دست خداست و تا کاسه کسی لبریز نشه هیچ کس و هیچ قومی نمی تونه تغییر بدن .
سلام ایکاشک هر دوشنبه اقافردوسی پور مثل دیشب یکی از ار چوبه دار نجات میداد بیا فرق نذار بین محکومین به اعدام باشه
بدینوسیله از این حرکت خداپسندانه حمایت مشود.
امضاء میرزا قلندر
رحمت خدا بر متوفی و فضل و بخشش خداوند شامل حال اولیای دم انشااله
خداروشکر.دم عادل فردوسی پور گرم که باعث این کار خیر شد.
ما از دور نظر میدهیم.اگر خودمان را جای این پدر و مادر قرار دهیم میفهمیم چه کار بزرگی انجام داده اند
فردی که مخالف گذشت است باید سریعا به روانشناس مراجعه کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
حتما روانشناسش هم خودتی!
جمع کنید این بساط مسخره بازیتون رو.
ناشناس
| Australia |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
13:00 مشکلت دقیقا چیه؟ جدی به بحث بذار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
من میگم مشکلش چیه:
خود برتر بینی در تمام زمینه ها چه اعتقادی چه اخلاقی چه دینی چه روانی چه مذهبی و....
برای کسی که عضوی از خانوداه اش رو از دست داده سخته ببخشه اما لحظه شیرینی هست وقتی می بخشی اما بدون جامعه از قاچاقچی و متجاوز و جاسوس حمایت نمیکنه و خود دولت اونرو نمی بخشه یا کسی که به عمد یکی رو میکشه . اما وقتی قتل غیر عمد باشه بخشش شیرین ترین چیزه اونم در لحظه اخر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
قتل غیر عمد که قصاص نداره فقط دیه است و بخشش دیه
خواندم .شنیدم . فقط کریه کردم. آفرین بر آن خانواده فداکار . آفرین بر فردوسی پور . خدا وند بخشنده است . ما چه کارهایم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
به جامعه خیانت شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
شرط میبندم حتی چشمات نمدار هم نشده.
امیدوارم شب وروز بر خانه این پدر و مادر با گذشت رحمت الهی نازل شود
اگه قرار بود با هر قصاص دیگه جنایتی رخ نده که تا حالا گلستان شده بود اینجا.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
اگر هم قرار بود قصاص حذف بشه، تا الآن اینجا همه یکدیگر را قلع و قمع کرده بودند.
ناشناس
| Australia |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
13:05 از کجا میدونی؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
ناشناس 13:48. از آنجا که: مشت نمونه خروار است.
شما هم دیگه شورشو در آوردی. سؤالاتت ارزش جواب دادن نداره دیگه.
شاید اگر اونهایی که هورا می کشن و خوشحالن تیغه ی قمه یا چاقو رو روی تن و گردنشون حس کنند دیگه از این بشگن و یالا بندازها دست بردارند . طرف زده کشته باید قصاص بشه حالا افراد طرفدار حقوق قاتلین و جنایتکاران دوره افتادن ... بس کنید دیگه وقتی طعم کارهای این افراد رو چشیدید می فهمید یک من ماست و این حرفها ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
دقیقا همینه. حق همه شون گرفتار شدن تو این وضعیته.
هر نوع اعدامي كه بخشش آن دست ولي دم نيست . اين مورد كه دست ولي دم است مربوط به قتل بخاطر دعواي معمولي حتي دفاع بوده مثلا آيا كسي قبول مي كرد كه خفاش شب اعدام نشود؟مسلما نه پس نگرا ن نباشيم كه اگر بخشش قصاص باشد بزه وجرم زياد مي شود.
کاش برای ریحانه جباری هم کاری بکنند
حس غریبی بهم دست داد. از خداوند منان صبر جمیل برای خانواده باشهامت مقتول و برای قاتل عفو شده قدرتی برای جبران مافات چه در پیشگاه خداوند و چه در برابر خانواده مقتول مسئلت می کنم.
عادل به داد ریحانه هم برس
نوکرتم عاددددددددددددددددددددددددددددددل
خداوند روح ایشان را بیامرزد و از این اسوه های گذشت تشکر می کنم . این پدر و مادر حق داشتند قاتل را اعدام کنند اما گذشتند تا به واسطه این گذشت خداوند به متوفی گوشه چشمی داشته باشد و وی را اجر دهد ولی فرد قاتل بداند که بایستی در آن دنیا پاسخگوی قتل نفس باشد و کوچکترین خطایی از وی را پس از این هیچ کس نخواهد بخشید و همه ملت در صورت خطای مجدد وی خواهان برخورد شدید با ایشان خواهند شد.
از ته قلبم براي مادر داغ ديده صبر و از خدا ميخوام به حرمت مادر بودنش هرچي ازش ميخواد بهش بده واز اون پدر كه بغضشو مخفي كرد تا يكي ديگه هم از بين نره تشكر ميكنم اون جوان هم بسشه ديگه اون هر روز يه بار اعدام شده
وقتی یک نفر از قصاص بخشیده می شود این طور نیست که فوری برگرده تو اجتماع حداقل ده سال زندانی می شود. اگر خیلی نگران بازگشت او به جامعه هستند می توان حبس ابد را جایگزین اعدام کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
چرا ما به کشتن یک نفر راضی نمیشیم به زجر کش کردنش راضی میشیم حبس ابد اگه عفوش نکنن از اعدام خیلی بدتره چون امیدی به باز گشت نیست
چقدر بعضی ها خوش قلب هستند
درود به شرف عادل فردوسی پور عزیز و فهیم
....
الهی شکر که خیلیا کاره ای نیستن تو مملکت.
داشتن عقده(عقده ای بودن) خیلی بده. بد.
عادل دوست داریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
نگو داریم.
بگو دارم.
دم نود و فردوسی پور و پدر قهرمان گرم
خانواده مقتول درود خدا و رسولش بر شما باد .
ممنون از عادل و ممنون از خانواده بزرگوار مقتول
خدایا شکر نرفت بالای دار ولی مرگمم فقط اوسکریم میتونه دستور بده
خدابهشون صبربدهکاربزرگی انجام دادند.
این بخشش ها باعث قتلهای بیشتر میشود.
براستی که اولیای دم روح بسیار بزرگی دارند
وقتی خودم را جای آنها میذارم احساس میکنم از اعدامش دلم آروم میشد
خداوندا این ملت هم روز خوب وهم روز بد دارند لطفا روزهای خوبشانرا غالب کنید
ما از دور نظر میدهیم.اگر خودمان را جای این پدر و مادر قرار دهیم میفهمیم چه کار بزرگی انجام داده اند
سلآم. آفرین بر برنآمه نود....دوستان هیچکس تا حالآ برای یه قاچاقچی یا جانی تقاضای عفو نکرد تازشم اگر توبه حقیقی کنن تمومه.مگه کربلا و جریان حر یادتون رفتن؟
نه تنها اربآب بخشیدشش بلکه مقامی بهش داد که افلاکیان مبهوت شدند
دوستان 6 سال پیش تو یه دعوا.مثل دعواهایی که خیلیای ما انجآم دادیم یکی به قتل رسید.
به خدا این جوون تو زندان هرشب اعدام شد
خدآ به خآنوآده مقتول جزای خیر بده
اين كار فقط باعث ورود دوباره يك جنايتكار به فضاي جامعه و جسارت بيشتر اراذل و اوباش و قاتلان مي شود.
سلام بخشش بيش از حد با عث نشه از فردا همه همديگر و بكشن؟يه وقت بخشش عادي نشه؟
شاه می بخشه شاه قلی نمی بخشه.
بخشش شحامت می خواهد.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
دقیقا شحامت میخواد، نه شهامت !!!
افکارت جالب نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
با کی هستی؟
فردا است که بزنه یکی دیگه رو بکشه .کسی که توان کشتن اون هم انسان را داشته باشه .انسان نیست و نباید به جامعه انسانی برگرده .
اينكه مي گويند بخشش خصلت مردان است سخن بسيار نيكويي است كه ريشه در فرهنگ و دين ما دارد. اما بخشش بايد اثر مثبت داشته باشد يعني در مرحله اول شخصي كه بخشيده مي شود از كارش پشيمان باشد و ديگر اينكه به اين درك برسد كه در صورت حدوث اتفاق مشابه مجدد اقدام به قتل نكند در واقع متنبه شده باشد. و ديگر اينكه ضمن ترويج فرهنگ بخشش در جامعه نتيجه معكوسي از آن حاصل نشود و اين حس در بين آدم هاي شرور ايجاد شود كه در هنگام معركه با اين اميد كه بعداً بخشوده مي شوند اقدام به قتل نمايند. لذا پيشنهاد مي نمايم كارشناساني كه در زمينه جرم شناسي يا جامعه شناسي و يا روانشناسي و.... تخصص دارند در خصوص احوالات قتل و بخشش تحقيق نمايند و احوالات اين افرادي را كه بخشوده اند را بررسي نمايند بلكه بتوان اثرات مثبت يا منفي اين صفت الهي (بخشش) را در جامعه بررسي نمايد. نتيجه آن مي تواند در آينده مثمرثمر واقع شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
ترحم بر پلنگ تیزدندان
ستمکاری بود بر گوسفندان

بخشش جنایتکاران به هیچ وجه جایز نیست. فقط مرگ چاره سازه.
یادآوری چوبه دار است که میتواند باعث شود اگر زمانی خشم و خون جلوی چشممان را گرفت، خشم خود را فرو برده و به عاقبت کار خود بیندیشیم. نه یادآوری بخشش!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
همچین میگه پلنگ که آدم فکر میکنه قاتل تا هر روز شکم 100 نفر رو سفره نمیکرده روزش شب نمیشده.
امیدوارم در دعوایی بسیار احمقانه مثلا بر سر جای پارک، طرفت که مثلا پیر مردی باشه رو هل بدی بکشیش بعد اعدامت بکنند و من بیام اعدامت رو ببینم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
ناشناس 16:16.
من هم امیدوارم یکی از عزیزانت در یک نزاع توسط یک نفر کشته شود و تو هم در دادگاه او را ببخشی.
چند تا ناشناس داریم نفهمیدیم کی به کیه لطفا نا شناس ها شماره بندی بشن :
ناشناس 1 ناشناس2 و ......................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
به نظر من بهتره سایت تابناک عضوپذیری کنه و هر کسی با نام کاربری مخصوص به خودش نظر ثبت کنه. البته نظرات غیراعضا هم آزاد باشه.
من با خواندن متن نمی توانم جلوی بغضم را بگیرم. اعدام حق هیچ کس نیست. جانم را خدا داد و فقط اون مستحق گرفتن آن است.کار برنامه 90 فوق العاده بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
معمولا کسانی که نظرشون اینه که گرفتن جان فقط حق خداست، خودشون کوچکترین اعتقادی به خدا ندارند. مثل اون ظالمانی که با ریختن بمبهاشون روی سر مردم بیگناه دیگر کشورها همین حرفها را میزنند. واقعا دنیای مسخره و پر از دروغیه.
عادل است دیگر!!!
تو این زمینه ها نباید نظر داد فقط باید دید هر کدوم از شماها باید خودتونو جای اون آدما بزارین اون شرایطو حسن کنین بعد نظر بدین،آقای ناشناس حرفش کاملا منطقیه ولی یه جاهایی این جور اتفاقا به عمد نیست پیش میاد یعنی باید گذشت رو هم در نظر گرفت،خدا عاقبت ما رو به خیر بگذرونه
از امروز لباس آرامش مبارک قامت پدر و مادر عزیز باشه. خداوند حتما پاداش این صبر را خواهد داد....
جان را خدا داد و فقط اون مستحق گرفتنش هست. بعلاوه وقتی کسی کشته می شود احتمال دارد قاتل از روی عصبانیت و یا در یک شرایط نابهنجار روحی و جسمی و ... مرتکب قتل شود ولی کسی که پای چوبه دار حکم به انتقام می دهد در کمال آرامش و با کلی فکر کردن و در میان التماس خانواده متهم دست به این کار می زند.و به نظرم کار این فرد از قاتل قبلی بدتره. البته در اینجا ساختار و هنجارهای جامعه دست به تولید و بازتولید قاتل می زند
نمی دانم چه بگویم ولی هنوز یادم نمی رود که مادر خدابیامرز من تا روز آخر زندگیش از قصاص قاتل برادرم که با نقشه ی قبلی و به منظور سرقت دست به این کار غیر انسانی زده بود رنج می برد و می گفت:چراباید او پسرم ؛پاره ی تنم را می کشت و مرا مجبور به قصاص می کرد؟؟؟؟؟؟ و دائما بعد از نماز بلند فریاد می زد خدایا مرا ببخش و اشک می ریخت ...سخت است گذشت از کسی که خون عزیزی را ریخته باشدو سخت تر از آن تحمل دیدن به دار آویختن قاتلش... نمی دانم چه بگویم نمی دانم؟؟؟
آقا فرهاد خدا نکند هرگز خدا آن روز را برایت نیاورد که مجبور باشی حکم قصاص دهی آن وقت می فهمی حتی در پای چوبه ی دار واجرای حکم قصاص و خون خواهی عزیزت خون سرد نیستی و زمین درزیر پایت می لرزد خدا آن روز را برایت نخواهد
درود بر عادل فردوسی پور . درود ......
خوبه که بخشیدش ولی خوب چاره ای ندارم
مجبورم، میفهمید مجبورم

فقط اعدام
چرا اعدام ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
اعدام برای جلوگیری از قتل های دیگر است.
من همه كامنت ها خوندم هيچ فردي حتي من بالا تر از خدا وجود نداره
تنها حكمي كه خداوند اختيارش به انسان داده حكم قصاص نه اعدام اول حكم قتل عمد با غير عمد فرق داره
اگه اين موضوع تو رسانه ملي بيان شده مطمئنن اول درباره صلاحيت اون فرد تحقيق شده
پس دوستان عزيز شما در جايگاهي نيستيد كه بخواهيد حتي راجب اينده اون فرد اظهار نظر كنيد
مطمئنن خدا اون شخص مجازات كرده و حتما اون شخص مستحق اين بخشش بوده چراكه خيلي موارد ديگه بوده كه بيان شده اما نبخشيدن
پس اولا شماها در جايگاهي نيستيد كه بخواين اظهار نظر كنيد ثانيا حتما حكمتي داشته اين موضوع سعي كنيم مثبت نگر باشيم ديدن زشتي اسونه مهم ديدن خوبي هاست كه سخت درك ميشه
این یعنی تخت فشار گذاشتن یک عده برای گذشتن از حقشون
این کار درست نیست
خواست خدا بود
...
عادل دوست داریم..
فـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــولاد شهر اهواز
این گذشت انسانی ترین پدیده است که قدرت انسان را چه با شکوه نشان میدهد
قتلی که غیر عمد باشه حکم اعدام نمیدن پس عمدی بوده وحقشه که اعدام بشه
پاسخ ها
دانشجو
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
نمی دونم. مثلا بی گواهینامه رانندگی کردن اگر منجر به کشته شدن کسی بشه، عمد به حساب می آد.
از محبت خار ها گل ميشود ،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
توانا بود هر که دانا بود
نذرتان قبول خدا به اون دنیاش ببخشه
حضرت مولانا می فرمایند: پیش چشمت داشتی شیشه کبود/لاجرم عالم کبودت می نمود.
اونهایی که به این راحتی حکم کشتن می دهند سرشار از عقده های روانی اند.آنها از جایگاه به ظاهر یک حق، به نمایش لذت کشتن در خود می پردازند.
خدايا شكرت
قران هم گفته اگر ببخشید پسندیده تر است
خدا رو شکر
آفرین بر صابران
سلام دوستان
نظرات بعضی از دوستان ملال آور بود و جای واکاوی دارد والبته قصاص در قانون بعنوان یک حق آورده شده است ولی می خوام به دوستانی که برعلیه بخشش و گذشت ایراداتی داشتند عنوان کنم که وقتی پدر و مادری این موضوع را گذشت می کنند بدانید که همه مسائل را در نظر گرفتند پس نظر این دوستان منسوخه ولی بعضی اوقات گذشت نباید باشد در مقابل تهاجماتی که نظم جامعه رو بهم می زد مثلا داستان جنایت های ریگی یا کسانی که اقدام به زور گیری می کنند . بهرحال جزای خیر به خانواده مقتول و هدایت و سعادت به خاانواده شاکی و شخص شاکی عنایت کند . برای ما هم دعا بفرمایید
گذشت خصلت مردان بزرگ است افرین
لذتی که در عفو هست .درانتقام نیست.
اعدام برنامه ریزی شده ترین قتل ممکن
اعدام برنامه ریزی شده ترین قتل ممکن
اعدام برنامه ریزی شده ترین قتل ممکن
اعدام برنامه ریزی شده ترین قتل ممکن
باسمه تعالي
من كامنت اولي را خواندم ودر ادامه كامنت هاي بعدي كه در جواب ويا در رابطه با اولي بود . متاسفانه همه ما احساسي هستيم . ما هم بايد به خانواده مقتول و هم خانواده قاتل نگاه كنيم و احساسي نظر ندهيم . اعدام وقصاص در جامعه لازم است آن هم براي ادامه حيات . ولكم في القصاص حيات يا اولي الالباب . در قصاص براي شما حيات است . منظور من اين است كه با اين كامنت ها يك وقت كل اصل ضروري قصاص را نفي نكنيم . ضمنا خانواده اين مقتول كه قاتل را بخشيدند كار خدا پسندانه اي كردند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل