بازدید 52293

عراقچی از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جدا می‌شود؟

از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم در ایران و پس از سپرده شدن مسئولیت مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱ +۵ به وزارت خارجه، نام سید عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل این وزارتخانه بیش از هر زمان دیگر‌ در عرصه رسانه‌ای و عمومی مطرح شد. با این حال، در یکی دو روز اخیر، زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال جدایی وی از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و به عهده گرفتن مسئولیتی جدید به گوش می‌رسد.
کد خبر: ۳۹۲۶۸۶
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۲ 13 April 2014
عراقچی از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جدا می‌شود؟از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم در ایران و پس از سپرده شدن مسئولیت مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱ +۵ به وزارت خارجه، نام سید عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل این وزارتخانه بیش از هر زمان دیگر‌ در عرصه رسانه‌ای و عمومی مطرح شد. با این حال، در یکی دو روز اخیر، زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال جدایی وی از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و به عهده گرفتن مسئولیتی جدید به گوش می‌رسد.

به گزارش «تابناک»، طی روزهای اخیر و در پی خودداری دولت آمریکا از صدور روادید برای نماینده جدید ایران در سازمان ملل، گمانه‌هایی مطرح شده، مبنی بر اینکه ایران فرد جدیدی را برای به عهده گرفتن این سمت به سازمان ملل معرفی خواهد کرد.

در این میان و با وجود اینکه سید عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه ایران احتمال معرفی فرد جدیدی را برای نمایندگی ایران در سازمان ملل منتفی دانست، برخی زمزمه‌ها و شایعات تأیید نشده، از آغاز روند بررسی گزینه‌های جدید در این زمینه حکایت دارد که اتفاقاً گفته شده خود عراقچی، در حال حاضر جدی‌ترین گزینه به شمار می‌رود.

این شایعات امروز و با انتشار مطلبی در یک روزنامه اسرائیلی، جنبه جهانی نیز پیدا کرد. روزنامه «یدیعوت آحارانوت» به نقل از «منابع نزدیک به روحانی» مدعی شد که رئیس جمهور ایران در حال ارزیابی گزینه‌های جدید برای معرفی به عنوان نماینده این کشور در سازمان ملل است و عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه، یکی از این گزینه‌هاست.

به هر حال، هرچند مطالب منتشره درباره احتمال معرفی عراقچی به نمایندگی ایران در سازمان ملل تاکنون هیچ جنبه رسمی نداشته و تنها در حد شایعه مطرح بوده،‌ صرف احتمال طرح این موضوع، نکاتی را به ذهن متبادر می‌کند که باید مورد توجه قرار گیرد.

مسلماً عراقچی به عنوان یک دیپلمات برجسته، قوی و باسابقه که در عرصه بین‌المللی نیز از شهرت و خوشنامی برخوردار است، می‌تواند گزینه‌ای بسیار مناسب و شاید بهترین گزینه برای سمتی مهم همچون نمایندگی ایران در سازمان ملل باشد، اما به عهده گرفتن این سمت از سوی وی و مستقر شدنش در نیویورک، عملاً به معنای خروجش از تیم مذاکره کننده هسته‌ای خواهد بود؛ امری که به دو دلیل، چندان مصلحت آمیز به نظر نمی‌رسد.

نخست اینکه پس از برگزاری چندین دوره مذاکرات هسته‌ای در دولت جدید به ریاست محمد جواد ظریف که در بیشتر جلسات، سرپرستی تیم مذاکره کننده را عراقچی را بر عهده داشته، تیم ایرانی به نوعی هماهنگی دست یافته که کنار رفتن یکی از اعضای ارشد این تیم، می‌تواند سبب بر هم خوردن این هماهنگی شود.

این امر به ویژه از آن جهت اهمیت پیدا می‌کند که عراقچی در دولت قبل و در اواخر زمان ریاست سعید جلیلی بر تیم مذاکره کننده هسته‌ای نیز در این تیم حضور داشته و می‌توان گفت از سابقه بیشتری نسبت به برخی دیگر از اعضا برخوردار است.

دوم آنکه در اوضاع کنونی که برخی تلاش دارند با دامن زدن به شایعات و بر هم زدن فضا، از وجود اختلاف نظر و تفاوت رویکرد‌ها در میان مذاکره کنندگان ارشد ایرانی، به ویژه شخص محمد جواد ظریف و سید عباس عراقچی سخن بگویند، کنار رفتن عراقچی از تیم مذاکره کننده، می‌تواند سبب تقویت این شایعات شده و به عملکرد درست ‌و به دور از تنش مذاکره کنندگان هسته‌ای آسیب وارد کند.

این در حالی است که تاکنون هیچ گونه نشانه‌ای از وجود اختلاف میان اعضای این تیم دیده نشده و ظریف و عراقچی نیز ‌هماهنگ و در چهارچوب راهبرد کلی اندیشیده شده برای مذاکرات گام بر‌می‌دارند.

به این ترتیب و با در نظر داشتن این نکات، به نظر می‌رسد در صورت درستی گمانه‌های موجود درباره احتمال معرفی فردی جدید برای به عهده گرفتن نمایندگی ایران در سازمان ملل، این فرد یکی دیگر از دیپلمات‌های باسابقه ایرانی باشد که حضور وی در نیویورک، از دیگر جنبه‌ها به ضرر رویکرد موجود در سیاست خارجی کشور و به ویژه انسجام هیأت دیپلمات‌های هسته‌ای ایران نباشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار