بازدید 3760

زنده‌شدن فنون ناب کشتی در سالن پیر «شهدای هفتم تیر»

عبدالرضا نباتچیان
کد خبر: ۳۹۲۶۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۴ 13 April 2014
این‌روزها فدراسیون ورزش اول ایران روزهای شلوغی را سپری می‌کند. مسابقات انتخابی تیم‌ملی آزاد و فرنگی جوانان، اعزام داوران جوان برای اخذ درجه بین‌المللی به کشور آذربایجان، اعزام پهلوانک‌های نوجوان به مسابقات جام پیروزی ترکیه، اردوی آماده‌سازی تیم‌ملی کشتی آزاد برای رقابت‌های آسیایی قزاقستان و... تنها بخشی از فعالیت‌های فدراسیون خادم از ابتدای سال تاکنون است. رقابت‌های انتخابی تیم‌ملی کشتی آزاد و فرنگی جوانان، برای شناسایی اولیه ترکیب تیم‌ملی کشورمان جهت حضور در رقابت‌های جهانی و آسیایی سال 2014، طی روزهای 21 و 22 فروردین در سالن شهدای هفتم تیر تهران برگزار شد.

208 آزاد و فرنگی‌کار جوانان کشورمان که مدعی پوشیدن پیراهن تیم‌ملی بودند در سالن تاریخی اما مدرن‌شده شهدای هفتم تیر تهران روی تشک رفتند. در این بین به نظر می‌رسد فیلانشینان با دستورکار قراردادن تغییرات اساسی در کشتی همچون، رنگ تشک، لباس داوری، دوبنده کشتی و آیین‌نامه اجرایی برگزاری مسابقات (حتی ریزترین مسایل از قبیل تشریفات میهمانان و...) به‌دنبال ایجاد جذابیت بیشتر برای این ورزش تاریخی هستند. هوشیاری تیم کاری خادم در طراحی اجرای مسابقات انتخابی تیم‌ملی جوانان در کلاس جهانی نشان از این دارد که آنان به‌درستی و ریزبینی کاملا در حال رصد دستورالعمل‌های ابلاغی فدراسیون جهانی هستند. چراکه آماده‌سازی سالن و ایجاد فضای رقابتی در سطح بین‌المللی می‌تواند از نظر تصویر‌سازی ذهنی به کشتی‌گیران جوان کمک کند تا در رقابت‌های بزرگ مرعوب فضای حاکم بر سالن نشوند. به‌جز مسایل مدیریتی که به نظر می‌رسید فدراسیون کشتی تمامی تلاش خود را حتی با وجود مشکلات مالی فراوان برای برگزاری هرچه بهتر مسابقه انجام داده بود، رقابت‌های داغ و شیوه جدید اعلام قهرمان مسابقات از جذابیت خاصی برخوردار بود.

  با توجه به اینکه اکنون زمان کشتی به دو زمان سه‌دقیقه‌ای تبدیل‌شده، تعداد فنون اجراشده به اقرار مربیان، داوران و حتی تماشاچیان بیشتر شده و این آن چیزی است که فیلا و کمیته بین‌المللی المپیک به‌دنبال آن هستند؛ یعنی لذت‌بردن تماشاچی از رقابت‌های کشتی. اما مورد جدید دیگری که در این رقابت‌ها انجام شد، انتخاب قهرمان پس از برگزاری سه فینال بود. این روش ابتکاری را کشورهایی همچون آمریکا نیز در انتخاب نفرات اول خود استفاده می‌کردند. یعنی دو کشتی‌گیر فینالیست برای مشخص‌شدن مقام اول و دومی سه‌بار با هم کشتی می‌گرفتند و در نهایت کشتی‌گیری که از سه مسابقه می‌توانست دو کشتی را با برد به پایان برساند مقام اول و کشتی‌گیر دیگر مقام دوم را کسب می‌کرد. اما طی اظهارنظر محمد طلایی، فدراسیون کشتی و کادر فنی فقط به این رقابت‌ها بسنده نخواهند کرد بلکه با آزمودن این جوانان در چند رقابت بین‌المللی داخلی و خارجی نفرات اصلی را مشخص خواهند کرد.

* . کارشناس کشتی

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی