بازدید 8312
فاری پالیسی گزارش داد:

مقامات آمریکایی چگونه افزایش فروش نفت ایران را توجیه کردند؟

در حالی که اخیراً آژانس بین‌المللی ارنژی اعلام کرده است که صادرات نفت ایران در ماه فوریه به رقم ۱.۶ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است؛ تحلیل‌های فراوانی از چرایی این موضوع و ناتوانی ایالات متحده برای فشار بر ایران مطرح شده است. فارین پالیسی در گزارشی چرایی این موضوع را مورد توجه و بررسی قرار داده است.
کد خبر: ۳۹۲۵۹۹
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰ 13 April 2014

مقامات آمریکایی چگونه افزایش فروش نفت ایران را توجیه کردند؟در حالی که اخیراً آژانس بین‌المللی ارنژی اعلام کرده است که صادرات نفت ایران در ماه فوریه به رقم ۱.۶ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است؛ تحلیل‌های فراوانی از چرایی این موضوع و ناتوانی ایالات متحده برای فشار بر ایران مطرح شده است. فارین پالیسی در گزارشی چرایی این موضوع را مورد توجه و بررسی قرار داده است.

به گزارش «تابناک» مقاله فارین پالیسی اشاره میکند که مقامات آمریکایی به گونه‌ای برای توجیه این رقم فروش نفت ایران؛ اشاره کرده‌اند که محاسبات آژانس بین‌المللی انرژی اشتباه است. این گزارش آورده است:

ممکن است که دولت اوباما مدعی باشد که تحریم های اقتصادی این کشور منجر به آن شده است که در نهایت ایران بر سر میز مذاکره در خصوص برنامه هسته ای خود بنشیند. اما در حال حاضر ایران بیش از هر زماینی در سال ۲۰۱۲ اقدام به فروش و صادرات نفت میکند که این امر منجر به تشکیک در اثر تحریم های ایالات متحده بر این کشور بوده است.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی آژانس بین‌المللی صادرات و فروش نفت ایران در ماه فوریه برابر با ۱.۶۵ میلیون بشکه در روز بوده است که این افزایش بیش از همه ناشی از افزایش خررید نفت از سوی کشورهای چین؛ کره جنوبی و هند بوده است. این رقم بسیار بیشتر از رقم غیر رسمی ۱ میلیون بشکه در روز است که دولت ایالات متحده در راستای حذف بخشی از تحریم ها در مذاکرات هسته ای به آن رضایت داد.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی هرچند پیش از این رقم صادرات نفت ایران برای ماه مارس در حدود ۱ میلیون بشکه در روز پیش‌بینی شده بود؛ اما اکنون با به دست آمدن داده‌های تکمیلی این رقم باید مورد بازبینی قرار گرفته و احتمالاً به رقم فروش نفت ماه فوریه نزدیک میشود. به عبارت دیگر به نظر میرسد که صادرات نفت ایران از زمان توافق هسته ای افزایش یافته و همچنان به شکل ثابتی در ارقام بالا باقی خواهد ماند.

مقامات آمریکایی بر این باورند که از آنجایی که مفت درآمدی کلیدی برای دولت ایران است؛ مهمترین دلیل زضایت ایران برای تقویت و ادامه مذاکرات هسته ای تحریم بخش انرژی و مالی این کشور بود که در سال ۲۰۱۲ وضع شد و منجر به فشار شدید بر اقتصاد ایران شد. هرچند اقتصاد ایران هنوز هم تحت فشار است اما صندوق بین‌المللی پول در ماه جاری اعلام کرد که اقتصاد ایران تا سال آینده رشد معتدلی را تجربه خواهد کرد.

انتقادات از برداشتن بخشی از تحریم ها از روی اقتصاد ایران عنوان میکنند که افزایش بیش از میزان مورد انتظار فروش نفت از سوی ایران منجر به آن خواهد شد که در نتیجه آن اقتصاد ایران تا حدی تحرک خود را به دست آورد و این امر مذاکرات هسته ای را به چالش بکشد. مارک دوبویتز مدیر اجرایی بنیاد حمایت از دموکراسی ها و از مدافعان سر سخت تحریم ایران اشاره کرده است که برداشتن تحریم اهرم فشار را از روی ایران بر میدارد و این امر منجر به آن می‌شود که رسیدن به یک توافق دیپلماتیک برای برچیدن تأسیسات هسته ای ایران با چالش مواجه شود.

از سال ۲۰۱۲ اتحادیه اروپا و ایالات متحده به دنبال فلج کردن اقتصاد ایران به وسیله محدود کردن صادرات نفت این کشور بودند. به شکل کلی سیاست تحریمی موفق نیز بود و توانست صادرات نفت ایران را از ۲.۵ میلیون بشکه در روز به ۸۰۰ هزار بشکه در پاییز سال قبل کاهش دهد. به عنوان بخشی از توافق هسته ای اخیر؛ ایالات متحده فشار و تحریم بیشتر نفت ایران را متوقف کرد اما عنوان کرد که ایران تا زمانی که مذاکرات در جریان است نباید بیش از ۱ میلیون بشکه نفت در روز صادر کند.

اما گزارش اخیر آژنس بین‌المللی انرژی نشان میدهد که هند و چین علارغم تلاش آمریکا برای کاهش خرید نفت این کشورها از ایران؛ بزرگترین خریداران نفت ایران بوده و هستند. بر اساس گزارش آژانس؛ میزان خرید نفت چین از ایران در سه ماهه اول ۲۰۱۴ از رقم ۴۳۰ هزار بشکه به ۵۰۰ هزار بشکه و خرید نفت هند نیز از ۱۹۰ هزار بشکه به ۳۴۰ هزار بشکه افزایش یافته است. 

این در حالی است که مقامات دولت اوباما اذعان میکنند که توجهی به میزان فروش نفت ماهانه ایران ندارند و تمرکز آن‌ها بر این است که میانگین فروش نفت ایران طی مدت شش ماهه توافق نامه از یک میلیون بشکه بیشتر نشود؛ که البته اکنون به نظر میرسد که بیش از این میزان است.

از سوی دیگر مقامات آمریکایی اذعان میکنند که محاسبات آژانس بین‌المللی انرژی چندان مطابق با واقعیت نیست . دلیل این امر آن است که آژآنس مجموع فروش و صاردات نفت و میعانات گازی ایران را مورد محاسبه قرار میدهد در حالی که ایالات متحده مستقیماً فروش نفت را مد نظر دارد. ماه گذشته یکی از مقامات آمریکایی اعلام کرده بود که دولت با میزان فروش نفت ایران مشکلی ندارد و این موضوع از سوی برخی دیگر از مقامات نیز تکرار شد.

از آن سوی؛ افزایش حجم فروش نفت اخیر ایران در حالی رخ داده است که مسکو در حال به چالش کشیدن تلاشهای آمریکا برای ابقای فشار بر روی ایران است. از ابتدای سال جاری موضوع توافق پایاپای نفتی ایران و روسیه در میان است که میتواند در آندی ۲۰ میلیارد دلاری را از قبل فروش روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت ایران به روسیه؛ برای این کشور رقم بزند.

مقامات دولت اوباما از جمله وزیر خارجه جان کری و وزیر خزانه داری جک لیو تأکید کرده‌اند که یک چنین توافقی منجر به آن خواهد شد که ایالات متحده اقدام به تحریم روسیه کند. این در حالی است که آنتوان سیلوانوف وزیر اقتصاد روسیه روز جمعه به این اظهارات پاسخ داد و گفت روسیه تنها از تحریم های سازمان ملل متحد تبعیت میکند و نه از اقدام‌ها و خواسته‌های ایالات متحده.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل