بازدید 17318

ستون‌های تحریم نفتی ایران در حال فرو ریختن است؟

پیش از آغاز روند سنگین تحریم‌ها، صادرات ۲.‌۴ میلیون بشکه در روز نفت خام ایران حتی تا هشتصد هزار بشکه در روز نیز کاهش یافت، به گونه‌ای که آخرین آمار جهانی از صادرات ۱.‌۶۵ میلیون بشکه نفت ایران حکایت دارد. این در حالی است که احتمالا یک قرارداد بزرگ نفتی بین ایران و روسیه نیز در راه خواهد بود؛ اما این روند چه نتایجی خواهد داشت؟
کد خبر: ۳۹۲۵۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۵ 13 April 2014
ستون‌های تحریم نفتی ایران در حال فرو ریختن است؟

پیش از آغاز روند سنگین تحریم‌ها، صادرات ۲.‌۴ میلیون بشکه در روز نفت خام ایران حتی تا هشتصد هزار بشکه در روز نیز کاهش یافت، به گونه‌ای که آخرین آمار جهانی از صادرات ۱.‌۶۵ میلیون بشکه نفت ایران حکایت دارد. این در حالی است که احتمالا یک قرارداد بزرگ نفتی بین ایران و روسیه نیز در راه خواهد بود؛ اما این روند چه نتایجی خواهد داشت؟

به گزارش «تابناک»، نشریه آمریکایی با آوردن این مقدمه به این ادعای دولت اوباما می‌پردازد که تحریم‌های شدید علیه ایران، می‌تواند به امتیاز دادن این کشور در موضوع هسته‌ای منجر شود، ولی اکنون صادرات نفت ایران به بیشترین مقدار از نیمه سال ۲۰۱۲ به این سو‌ رسیده ‌و کارآمد بودن استراتژی تحریم‌ها را زیر سؤال برده است.

بنا بر آمار آژانس بین‌المللی انرژی، با توجه به افزایش واردات نفت چین، هند و کره جنوبی از ایران در ماه فوریه، صادرات نفت ایران به ۱.‌۶۵ میلیون بشکه در روز رسیده‌ و این بسیار بیشتر از یک میلیون بشکه‌ای است که در توافق هسته‌ای ژنو مورد انتظار ایالات متحده بوده است.

بنا بر این گزارش، آمار اصلاح شده این نهاد بین‌المللی، باز هم چنین عددی را برای صادرات نفت ایران برآورد کرده ‌و‌‌ نشان‌دهنده آن است که صادرات نفت ایران به نسبت زمان توافق هسته‌ای جهش داشته و در همین سطح ‌مانده است.

در این باره، آمریکایی‌ها مدعی هستند که تحریم‌ها علیه ایران در تصمیم این کشور برای مذاکره هسته‌ای کارساز بوده است، زیرا درآمدهای نفتی، نقش بسیاری در درآمدهای دولت داشته و حذف این درآمد، باعث آسیب‌هایی به اقتصاد ایران شده است؛ اما جدید‌ترین گزارش‌های صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که ثبات به اقتصاد ایران برگشته و احتمالا از هم‌‌اکنون تا آغاز سال آینده، شاهد قدری رشد خواهد بود.

غرب نگران است که این افزایش میزان درآمدهای نفتی ایران، تیری بر پیکر اراده ایران برای مصالحه در موضوع هسته‌ای باشد. این مسأله به ویژه در شرایطی مهم دانسته شده است که ظریف و اشتون پس از گفت‌و‌گوهای اخیر از اختلافات زیادی خبر دادند که باید حل شود.

این گزارش در ادامه آ‌ورده است، «مارک دوبویتز»، مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی ـ که ‌‌مغز متفکر تحریم نفتی ایران نامیده‌ می‌شود‌ ـ این تغییرات نفتی را اهرمی در دست ایران می‌داند که رسیدن به توافقی که توان هسته‌ای نظامی ایران را محدود کند، سخت‌تر خواهد کرد.

«جن پساکی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی ابراز امیدواری می‌کند که میانگین صادرات نفت ایران در شش ماهه اجرای توافق هسته‌ای به متوسط یک میلیون بشکه در روز برسد که در نتیجه تحریم‌های شدید غرب، صادرات نفت ایران از حدود ۲.‌۵ میلیون بشکه به ۸۰۰هزار بشکه در روز نیز رسید.

علاوه بر امیدواری به خطا در آمار آژانس بین‌المللی انرژی، دلخوشی دیگر آمریکایی‌ها این است که صادرات مشتقات نفتی نیز در این آمار لحاظ شده باشد.

جدید‌ترین نشانه برای نگرانی از افزایش صادرات نفت ایران، اخباری از توافق تها‌تر نفت و کالای ایران و روسیه است که در صورت نهایی شدن، ارزش تقریبی بیست میلیارد دلار برای ایران خواهد داشت. در حالی که مقامات امریکایی، روسیه را به ‌مجازات در صورت چنین توافق با ایران تهدید می‌کنند، آنتون سیلوانوف، وزیر امور مالی روسیه، روز جمعه این تهدبد را رد کرد و گفت: روسیه تنها تحریم‌های سازمان ملل و نه تحریم‌های آمریکا بر صادرات نفت ایران را به رسمیت خواهد شناخت.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۶
صادرات نفت ایران بشه روزی 10 میلیون بشکه در روز چیزی به ما مردم عادی جز گرونی نمیرسه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
تازه نفتی که بفروشی بعد نتونی پولش رو بگیری به چه درد میخوره
میشه مثل اون 100 میلیاردی که بلوکه شده
پس الکی ذوق نکن
امیدوارم این ستونها باعث فروریختن ستونهای مشکلات و فقر مردم هم بشه.
تحریم هاشون پشمکه
این بازی برد برد برای غرب و کشورهای وارد کننده نفت ایران است و متاسفانه تاثیری برای ایران ندارد، از آنجا که تمام نقل و انتقال مالی بین ایران و خارج قطعه است ، حتی اگر ایران ۳ میلیون بشکه هم صادر کند، پول آن را نمیتواند وارد کند، ولی‌ از انطرف با اشباح بازار نفت و کنترل قیمت نفت به نفع غرب است و از انطرف هم کشورهای مانند هند، کره، چین ، ترکیه و اخیرا روسیه با ذخیره این پول در بانک خود به میزان زیادی می‌توانند از آن منفعت اقتصادی ببرند و بانک خور را آباد کنند، در واقع گوشت نذری است که هر که بیشتر برد بیشتر منفعت میبرد و روسیه هم نمیخواد از چین و هند عقب بیفتد، البته همین جا است که چرا غرب هرگز کوتاه نخواهد آمد، چون دارد مستقیم و غیر مستقیم برای تحریم نفت ایران هزینه میکند و به اصطلاح میدان را برای چین و روسیه و هند خالی‌ گذشته است، ولی‌ از آنجا که در فکر منفعت دراز مدت خود است این هزینه را میپردازد، تا در آینده محصول آن را حتی بیشتر از هند و چین و روسیه برداشت کند! متاسفانه!
اگر تحریم ها بیشتر از این برای غرب فایده داشت شک نکنید که آنها اصلا پای میز مذاکره نمیامدند هدف اصلی تحریم ها فروپاشی اقتصاد ایران، شورش های گسترده اجتماعی و تغییر نظام سیاسی ایران بود که در نحایت و در اوج فشار به نتیجه نرسید و اگر قرار بود فشار به ایران بیشتر بشه غرب راهی به جز حمله مستقیم نظامی نداشت که همه میدونن آمریکا توان جنگ مستقیم با ایران رو نداره از طرفی برنامه هسته ای ایران با وجود تمام سختی ها و مشگلات پیشرفت چشم گیری کرد و 100 سانتریفیوژ رسید به 19000 پس در عمل نه برنامه هسته ای ایران متوقف شد نه اقتصاد ایران فروپاشید و نه چشم اندازی برای تغییر نظام ایران وجود داشت برای همین غرب راهی چز مذاکره نداشت هر انسان بی طرف و هر عقل سلیمی میدونه که آمریکا اگر تا ساعت 5 صبح میشینه با ایران مذاکره میکنه نه از رویه دلسوزی برای ایرانه نه از رویه خیرخواهی بلکه فقط و فقط برای منافع خودش این کار رو میکنه و منافع آمریکا امروز در مذاکره با ایران و رسیدن به یک توافق جامع و بلند مدته .
بدجوری خوش خیالی
درود بر زنگنه فوق ستاره و ظریف
واسه مردم حاصلی جز گرانی بیشتر و فقر مضاعف نداره ای کاش این نفت را کشور ما نداشت
نفت روزی صد میلیون هم فروش بشه به حال ملت سودی ندارد
زنده باد دکتر ظريف
خام فروشی که افتخار نیست
همین قرار نفتی که با روسیه صحبتشه

امریکا خط نشان کشیده برای همین قرار داد

میخواد مانع بشه
به امید اینکه ستون کفر وطاغوت هم فرو بریزد انشاالله آمریکا روزی محتاج نفت ما وهمچنین قدرت ما در منطقه گردد
درود بر ظریف
درود بر روحانی
چه تاثیری در زندگی مردم داره جز دلار 3000 تومانی و گرانیهای ثانیه ای !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
تهاتر نفت در برابر کالا چه منفعتی برای ایران دارد که اینقدر در بوق و کرنا می کنید و مدام از نگرانی آمریکا می گوئید. لطفا کمی در چارچوب منافع ملی مسائل را حل و فصل کنید. این معاهده نشانگر آن است که ما هنوز بدنبال راهی هستیم که در فضای تحریم بتوانیم نفس بکشیم و این یعنی عدم تمایل به بهبود مناسبات در فضای بین المللی و باز این به معنی فدا نمودن منافع ملی به پای ... می باشد!
مردم بیچاره که نه توو تحریم ها نفش میکشند نه با صادرات فراوان نفتی!!!
ina hame saderat naft mikonim poolesham barmigardunim??????????????????????
به نظر شما تابناک عزیز صادرات با دریافت پول می باشد یا مجانی ،لطفا تحقیق بفرمائید
می گفتن تحریم اثر ندارد پس چرا اینجوری شد
یکشنبه سیاه بورس
شاخص بورس در ساعات اولیه بشدت سقوط کرد وبرای اولین بار در یکسال گذشته به کانال 75000 واحدرسید
چه موقع؟؟ و به چه قیمت؟؟ و با چه تضمینی؟؟
ممکن است دین رسمی این اقای پوتین را که این همه از او دم می زنید برای ملت ایران بیان کنید.یا دین رسمی کشور روسیه را.
این پول ها کجا میره ؟؟!!
جیب ما که خالیه ...
اظهار نظر بی فایده است چون همه وزارت خانه ها به نوعی مثل صنایع هسته ای تخصصی است وبعضی مشاوران معتقدند در حوزه تخصصی مردم عادی نباید اظهار نظر کنند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل