بازدید 54215
آنونسی با صحنه‌هایی که در فیلم وجود ندارد؛

«در بارانداز» الیا کازان چه ربطی به «متروپل» کیمیایی دارد؟!+ویدئو

با توجه به محتوای غیرقابل دفاع «متروپل»، تنها تلاش شده از سینمای کلاسیک جهان وام گرفته شود و مخاطب را برای خرید بلیت این فیلم تحریک کرد؛ کاری که در ساحت اخلاق قابل تعریف نیست و البته اگر نگوییم بی‌سابقه، قطعاً در سینمای جهان رخدادی کم‌سابقه است که از سکانس‌های طلایی فیلم‌های تاریخی برای تبلیغ فیلمی دیگر استفاده شده و به نوعی به عنوان بخشی از یک فیلم جا زده شود.
کد خبر: ۳۹۲۱۹۲
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۶ 11 April 2014
تازه‌ترین فیلم مسعود کیمیایی، در حالی برای اکران عمومی در سینما‌ها آماده می‌شود و احتمالاً در اکران دوم سال ۹۳ روی پرده سینما‌ها خواهد رفت که تبلیغات منتشره از این فیلم، هیچ شباهتی به محتوای این اثر ندارد و ظاهراً همکاران کیمیایی می‌خواهند بیننده را در اکران عمومی غافلگیر و شگفت‌زده سازند!

به گزارش «تابناک»، آنونس فیلم «متروپل» با نزدیک شدن به فصل اکران این فیلم رونمایی شد و محتوایی جالب را پیش روی مخاطبان قرار داد که هیچ سنخیتی با فیلم کیمیایی ندارد. در آنونس «متروپل»، شاهد نمایش آثار شاخص سینمای کلاسیک جهان از جمله «جانی گیتار» و «در بارانداز» هستیم که هیچ ارتباطی با فیلم ندارد و در زمان دیدن فیلم، این صحنه‌ها را نیز نمی‌بینیم. تنها شکل ارتباط دادن این تصاویر با فیلم می‌تواند از این زاویه باشد که «سینما متروپل» لاله زار، لوکیشن اصلی فیلم، شاید روزی محل نمایش برخی از این آثار کلاسیک بوده است.

با این حال، کیفیت تدوین آنونس «متروپل» ـ که در واقع حکم قلابی برای صید تماشاچی را دارد‌ ـ این ذهنیت را متبادر می‌سازد که در این فیلم شاهد درهم‌آمیزی سینمای کلاسیک جهان با راش‌های کیمیایی خواهیم بود؛ اما این تصور نادرست است و با توجه به محتوای غیرقابل دفاع «متروپل»، تنها تلاش شده از سینمای کلاسیک جهان وام گرفته شود و مخاطب را برای خرید بلیت این فیلم تحریک کرد؛ امری که در ساحت اخلاق قابل تعریف نیست و البته اگر نگوییم بی‌سابقه، قطعاً در سینمای جهان اتفاقی کم سابقه است که از سکانس‌های طلایی فیلم‌های تاریخی برای تبلیغ فیلمی دیگر استفاده شده و به نوعی به عنوان بخشی از یک فیلم جا زده شود.

این فیلم داستان زنی به نام خاتون (مهناز افشار) را روایت می‌کند که همسر موقت مردی بوده و حال پس از مرگ مرد، همسر نخستش در پی انتقام گرفتن از خاتون است؛ اما به یکباره زن ماجرا از انتقام ‌منصرف می‌شود و اجیرشدگان نیز بلافاصله پس از چند کتک‌کاری صحنه را ترک می‌کنند و در پناه چند موتورفروشِ ساکن سینما متروپل (پولاد کیمیایی و محمدرضا فروتن)، سرانجام خوشی رقم می‌خورد!

«در بارانداز» الیا کازان چه ربطی به «متروپل» کیمیایی دارد؟!+ویدئو

رونمایی از فیلم «متروپل» در جشنواره سی و دوم فیلم فجر با موج وسیعی از نقدهای جدی نسبت به آخرین ساخته مسعود کیمیایی همراه شد و کیمیایی نیز ترجیح داد، همچون مهرجویی حتی در نشست پرسش و پاسخ نیز حاضر نشود، چه رسد به آنکه مقابل منتقدان بنشیند و از فیلمش دفاع کند. او بعدها البته گفت‌و‌گوهایی با رسانه‌هایی که او را به چالش نمی‌کشند، داشت و منتقدین «متروپل» را به نوعی کم سواد و کم تجربه خواند.

او درباره معترضان به کیفیت فیلمش مباحث جالبی مطرح کرده بود و از آن جمله باید اشاره کرد: «همه آنان روی هم آیا بیشتر از من فیلم دیده اند و کتاب خوانده‌اند و پیاده راه رفته‌اند؟ بیشتر از من بی‌پولی و پولداری کشیده‌اند؟ بیشتر از من کار سیاسی کرده و بازجویی شده‌اند؟ بیشتر از من دلهره داشته‌اند و عاشق شده‌اند؟ بیشتر از من مطلب نوشته‌اند؟... عده‌ای از شهرستان‌ها به تهران آمده‌اند و در بحث‌های کافی شاپی با سینما آشنا شده‌اند. حالا اینها درباره هنرمند حرف می‌زنند. این در حالی است که خودشان کوچک‌ترین لمسی از هنر نداشته اند...»

هنوز این گفته‌های غیرمنصفانه درباره هویت منتقدان «متروپل» به حافظه بلندمدت ناظران سپرده نشده که وقت اکران این اثر نود دقیقه‌ای فرا رسید. مهناز افشار، محمدرضا فروتن، پولاد کیمیایی، تینا پاکروان، شقایق فراهانی، ساعد سهیلی، سحر دولتشاهی، یوسف مرادیان و میلاد کی‌مرام مقابل دوربین علیرضا زرین دست رفته‌اند تا بیست‌ونهم فیلم کیمیایی، از کستینگ جذابی برای مخاطب عام برخوردار باشد؛ اما دریغ‌ از یک داستان جدی و پرداخت حداقلی که این بازیگران در بسترش ظهور یابند!

این کارگردان هفتادوسه ساله، در آخرین اثرش به نوعی کار کرده که کم‌حوصله‌تر از گذشته به نظر می‌آید و انرژی کمتری برای تولید این فیلم گذاشته است. «متروپل» که با سر و صدای زیاد خود را به پس از تولید رساند و تصور می‌شد اثری جدی‌تر نسبت به چند اثر اخیرش باشد، حتی نتوانست در حد و اندازه «جرم» ظاهر شود و در اکران این فیلم در سینماهای مردمی، شاهد اعتراض‌هایی نیز نسبت به کیفیت این اثر بودیم و به زعم کار‌شناسان حوزه اکران، این فیلم جزو آثاری بود که سرنوشتش در جشنواره مشخص شد و دیگر در گیشه شانس چندانی برای فروش نخواهد داشت.

دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲۴
از هرچی فیلم ایرانیه ...
پاسخ ها
راحیل
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
«هر چی» جالب نیست
«از بعضی» خیلی بهتره
من راجع به فیلم نمی خوام حرفی بزنم ولی راجع به انونسی که پخش شد با نویسنده مطلب اصلا" موافق نیستم به خاطر اینکه در این انونس فقط دیالوگهای مشابه نشان داده شده که اشکالی نداره واقعا" کسی پیدا میشه که انونس رو ببینه و منتظر باشه صحنه های فیلم الیاکازان رو توفیلم ببینه !!!
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۰۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
به نظرم انونس ش هم جذاب نبود
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
البته اشاره ای هم به فیلم رضا موتوری هم شده .
اولین فیلم كیمیایی .
واقعاً بعد از دیدن این فیلم اعصابم خورد شد. چرا کیمیایی با اعتبارش این کار را می کند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
اعتبار کجا بودبابا
ایشون کاگردان خوبی هستند
ولی هر کسی یک روز باید بازنشسته شود

ضعف جسمی و عصبی ، بیش از همه به خود ایشان و سوابق و احرامشان نزد سینما دوستان ضربه خواهد زد
چرا با كيميايي دشمني؟
شما اگه منتقد با سواد بودید داستان فیلم را تا آخرش نمی نوشتید اونم فیلمی که هنوز اکران نشده
خدمت آقای کیمیایی عرض کنم که کسی به واسطه متولد شدن در تهران از هوش سینمایی بیشتری نسبت به شهرستانیها برخوردار نیست و نیز شهرستانیها نسبت به تهرانیها در نقد کردن از حق کمتری برخوردار نیستند.واقعا متاسف شدم این حرفها رو از ایشون شنیدم
موافقم با این که شما اگه منتقد با سواد بودید داستان فیلم را تا آخرش نمی نوشتید اونم فیلمی که هنوز اکران نشده
یه جوری گفته از شهرستان به تهران آمده اند که انگار فقط آدمهای باسواد تهرانی هستند ... تو فیلمسازی که باختید اقلا اخلاق رو نبازید..
مسعود کیمیایی هر وقت می خواهد فیلمی بسازد ابتدا تعدادی اسم یک کلمه ای که تا حدی بار نوستالوژیک هم داشته باشد که مخاطب با دیدن اسم فیلم ، پیشاپیش خود را در فضای دراماتیک کیمیایی حس کند و روشنفکر بودن و استاد بودن و منحصر به فرد بودن کارگردان ! در همان ابتدا به مخاطب حقنه شود.
به این نام ها توجه کنید:
قیصر،جرم،سرب، اعتراض ،متروپل،و......ایا ان دو نفر موتور فروش نمی شد ساکن محل دیگر یا سینمای دیگری باشند؟ خیر ! چون نام فیلم باید متروپل باشد!
کیمیایی هم مانند تعدادی از هموطنان که 30 سال قبل از ایران مهاجرت کرده اند و تا کنون در حال و هوای فکری پیش از انقلاب سیر میکنند هنوز از بچه های "اب منگل" جدا نشده است.
سقوط یه هنرمند وقتی شروع می‌شه که مغرور بشه و منتقداش رو احمق فرض کنه
فیلم را ندیدم اما سینما رویال و متروپل و تاج وب ب و کاپری و دیاموند و رادیوسیتی و گلدن سیتی و پارامونت وسینه موند میامی ورنگین کمان ومراد و نپتون و ریولی و پاسیفیک و مولن روژ و تخت جمشید ماندانا و سینما کریستال و نیاگارا ادئون هما وسینما های داخل کوچه ملی و حتی درایوینگ سینما و...... اقای کیمیائی شما هم باعث
قهر مردم با سینما هستی ادای روشنفکر ان را دراوردن وفیلم چاقو کشی ساختن بعد هم دندان مار را به مردم نشان دادن تمامش کشتن و جنایت ایا در وجود شما و کارگردانان و نویسندگان ما احساس عشق احساس مهربانی ورفاقت وجود ندارد ایا دختر یک واکسی با پسر یک سینما دار یا سرمایه دار یا دختر مهربانی برای کمک به زلزله زدگانی با مخالف والدین مواجه نمیشود
ان سینما گه شما دنبال ان بودی مردم با یک بلیط در بعضی سینما ها میدیدن
وشما چیزی به ان اضافه کردی این بود فرار مردم از سینما سینمائی که تمام هفته عشق یک جوان برای تعویض فیلم بود وعشقی که بچه ها بزور پول یک بلیط را جور میکردن تا با خواهش و تمنا از اون بابائی که بلیط را پاره میکرد خواهش وتمنا که بگذارد ببریم دو نفری روی یک صندلی بنشینیم وتمام هفته ان فیلم را در زندگی نقش و مشق کنیم شما به همه ایرانی ها بدهکاری فیلمی نساختی که روی اخلاق یک جوان اثری مثبت داشته باشد همش خون همش کینه ونفرت .
حالا چی شد کسی از شهرستان به تهران اومد شد هنرمند نشناس؟
من هیچوقت از فیلمای بالیوودی وار کیمیایی خوشم نیومده. به نظر شما فیلم " سربازان جمعه" واقعا چی داره؟ جز یه اسم کارگزدان کنارش. فیلمهاش پر از شعار و شعار و شعار . بسه دیگه.
باار انداز با اینکه سیاه وسفید پرشده و خیلی
قدیمیه هیچوقت از دیدنش خسته نمیشم .
کیمیایی رو دوست داشتم اما این فیلم آخرش واقعا...
فیلمو ندیده لطفا قضاوت نکنین
جمله آخر آنونس، آنهم با صدای کارگردان،بانگ درمانگی و التماس و گدائیست.
کیمیایی هیچ وقت فیلمساز مطرحی نبوده و غیر از دو سه تا از کارهای اولیه اش کارهای بعدیش متوسط و ضعیف بوده است. با توهینی هم که به منتقدانش کرد نشان داد که فقط ژست روشنفکری دارد.
من نه طرفدار آقای کیمیایی هستم نه از این سبک خوشم میاد، ولی باید باور کنیم که هر سبکی طرفدار خاص خودش رو داره و آقای کیمیایی هم تو این سبک یکی از بزرگان هستن که احترام زیادی هم بین طرفدارانشون (که کم هم نیستند) دارن، پس فکر کنم بهتر باشه که اینقدر راجع به چیزی که نمی پسندیم، بدگویی نکنیم.
با تشکر
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل