بازدید 30627

دیدگاه رئیس سابق CIA درباره «روز پس از توافق با ایران»!

در سال‌های اخیر و در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+ ۵، همواره این نکته از سوی تحلیلگران بی‌طرف مورد اشاره قرار گرفته که وجود عوامل تندرو در آمریکا، یکی از مواردی که است که چه در زمینه موفقیت مذاکرات و چه بهبود احتمالی روابط ایران و آمریکا اخلال ایجاد می‌کند. تحلیلی که امروز به قلم رئیس سابق سیا منتشر شده، نمود بارز و البته تازه‌ای از همین موضوع است.
کد خبر: ۳۹۱۸۶۶
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۲ 10 April 2014
دیدگاه رئیس سابق CIA درباره «روز بعد از توافق با ایران»!در سال‌های اخیر و در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+ ۵، همواره این نکته از سوی تحلیلگران بی‌طرف مورد اشاره قرار گرفته که وجود عوامل تندرو در آمریکا، یکی از مواردی که است که چه در زمینه موفقیت مذاکرات و چه بهبود احتمالی روابط ایران و آمریکا اخلال ایجاد می‌کند. تحلیلی که امروز به قلم رئیس سابق سیا منتشر شده، نمود بارز و البته تازه‌ای از همین موضوع است.

به گزارش «تابناک»، دیوید پترائوس، رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در یادداشتی که امروز در روزنامه «واشنگتن پست» منتشر کرده، به بیان دیدگاه خود نسبت به توافق هسته‌ای نهایی ایران و گروه ۱+ ۵ پرداخته و رویکردی را که آمریکا باید پس از چنین توافقی در پیش بگیرد، شرح داده است.

پترائوس بر این باور است هرچند تاکنون درباره چشم انداز حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+ ۵ مباحث بسیاری مطرح و درباره خطرات یک «توافق بد» نیز هشدار داده شده، آنچه کمتر مورد توجه قرار گرفته و درباره آن به نحو بایسته بحث نشده، تأثیراتی است که توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند بر جایگاه و موضع آمریکا در منطقه خاورمیانه داشته باشد.

وی با تکرار ادعاهای مقامات غربی مبنی بر اینکه وضع تحریم‌های شدید علیه ایران، عاملی بوده که سبب شده ایران حاضر به مذاکره درباره برنامه هسته‌ای خود شود، می‌نویسد، نقطه آغازین تحلیل پیامدهای توافق هسته‌ای با ایران نیز باید ارزیابی نتایج برداشته شدن تحریم‌های موجود علیه ایران باشد.

پترائوس در ادامه با طرح این ادعا که ایران از تروریسم حمایت می‌کند، می‌نویسد این کشور حتی در شرایط وجود تحریم‌ها نیز به حمایت خود از «گروهای افراط گرا» در منطقه ادامه می‌داد و بالطبع پس از برداشته شدن تحریم‌ها، با قدرت بیشتری به این کار خود ادامه خواهد داد. بحث چشم انداز افزایش نفوذ ایران در منطقه پس از برداشته شدن تحریم‌ها، موضوع دیگری است که از سوی وی مورد اشاره قرار می‌گیرد.

با این حال، رئیس سابق سیا اشاره می‌کند که توجه به این موضوعات، به معنای انصراف از پیگیری روند دیپلماسی در مقابل ایران نیست، زیرا اولویت نخست آمریکا «جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» است و افزون بر این، گزینه بدیل دیپلماسی، یعنی اقدام نظامی، مسائل و خطرات خاص خود را دارد.

اما به باور پترائوس، چند مسأله مهم وجود دارد که در روند دیپلماسی با ایران باید مورد توجه آمریکا قرار گیرد:
نخست اینکه فارغ از نتیجه مذاکرات هسته‌ای، تا زمانی که ایران به «رفتار بی‌ثبات کننده» خود در منطقه ادامه دهد، هیچ امکانی برای بهبود واقعی روابط ایران و آمریکا وجود نخواهد داشت.

به اعتقاد وی، آمریکا باید با اعلام این پیام به اشکال گوناگون نشان دهد در پی‌‌ رها کردن خاورمیانه و پذیرش هژمونی ایران در این منطقه نیست.

دوم آنکه آمریکا باید تعامل و گفت‌و‌گو با متحدان عرب و اسرائیلی خود را افزایش دهد تا به درک مشترکی با آن‌ها درباره نحوره مواجهه با ایرانی برسد که پس از برداشته شدن تحریم‌ها، از نظر اقتصادی تقویت خواهد شد. نکته سوم نیز که در همین رابطه است، توجه آمریکا به مواضع خود در قبال سوریه است که اکنون نقطه محوری رقابت‌ها بر سر توافق بر منطقه به شمار می‌رود.

نکته چهارم از نظر پترائوس این است که توافق هسته‌ای با ایران نه تنها نباید موجب کاهش حضور نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه شود، بلکه باید این حضور افزایش پیدا کند تا به واسطه آن، متحدان منطقه‌ای آمریکا بتوانند در مقابل قدرت ایران توازن برقرار کنند. تقویت کشورهای منطقه از نظر نظامی و نیز برقراری ابتکارات جدید در شورای همکاری خلیج فارس، از دیگر اقداماتی است که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد.

در پایان و موضوع پنجم مورد اشاره این مقام سابق آمریکایی آن است که ایالات متحده باید از هم اکنون کار طراحی یک رژیم تحریمی جدید علیه ایران را آغاز کند. در این چهارچوب، آمریکا باید به بهانه حمایت ایران از تروریسم، بخشی از تحریم‌های خود را علیه ایران حفظ کرده و از سرازیر شدن پول به ایران بر اثر برداشته شدن تحریم‌ها جلوگیری کند.

از سوی دیگر، تحریم‌های آمریکا باید در صورت انحراف ایران از مسیر توافق نهایی، برگشت پذیر باشند.
به هر حال، می‌توان گفت مقاله پترائوس در واشنگتن پست، نمود عینی و آشکار دیدگاهی است که سیاستمداران تندروی آمریکایی، به ویژه مقامات نظامی و همچنین نمایندگان کنگره این کشور، درباره ایران دارند. این گروه حاضرند به هر قیمتی، از احیای تمام عیار قدرت منطقه‌ای ایران بر اثر کاهش تحریم‌ها جلوگیری کرده و در این زمینه، از هیچ گونه بهانه تراشی فروگذار نکنند.

همین موضوع، عاملی است که تاکنون مسائل زیادی را در روند مذاکرات هسته‌ای ایران ایجاد کرده و در صورت پذیرش این رویکرد افراطی از سوی دولت آمریکا و به کار بستن آن در قبال ایران، طبیعتاً در آینده نیز شاهد چالش‌هایی در این زمینه خواهیم بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۲۳
تا روزی که آمریکا از چند هزار کیلومتر آن طرف جهان آمده دور تا دور مزر های ایران شرارت و آدم کشی میکنه و از رژیم نژاد پرست و کودک کش اسرائیل حمایت میکنه و همیشه این توهم رو داره که ارباب دنیا آمریکاست و همه باید تو سری خور آمریکا باشن ایران هم به مقاوت و حمایت از گروه های مخالف آمریکا ادامه میده تنها راه پایان این داستان اینه که آمریکا مثل یک کشور متمدن و با فرهنگ از تمام مرزها و مناطقه آسیای غربی عقب نشینی کنه و بره بشینه تو مملکت خودش مثل بچه انسان زندگی بکنه نه چشم به مال کسی داشته باشه و نه دنبال تحمیل سبک زندگی آمریکایی به کسی باشه رژیم اسرائیل رو هم به خدا بسپاره !
تمام تلاش خوشون رو میکنند که با ایجاد ترس علیه ایران به کشور های منطقه ، ترکیه ، عربستان ، قطر و دیگر دوستان منطقه خودشون سلاح بفروشن...

ایران نباید تو زمین این آمریکایی ها بازی کنه ، و نباید مثل اونها افراط کنه و باهاشون دهن به دهن بشه

ایران به قدرت منطقه تبدیل خواهد شد همانطور که در طول تاریخ بوده ...
از بندگان و بردگان صهیونیست ها انتظاری بیش از این نداریم
انشالله این توافق به نفع مردم ایران باشد
به نظر شما با فردای توافق چقدر فاصله داریم؟
ایشان مقاله را برای پیشرفت منافع آمریکا نوشته نه ایران !! که علی القاعده با هم سر همخوانی ندارند. در تحلیل هایتان زاویه دید صحیح داشته باشید قرار نیست آنها از منافع ایران دفاع نمایند
کاش دنیا از این آدم ها نداشت.
نمیدونم چرا همیشه یک طرفه به قاضی میرید ، اگر تو آمریکا عوامل تندرو هست تو همین مملکت ما هم به فور وجود داره که همیشه تو لوای همین تندرویها نمدهایی گرانقیمتی برای خودشون ساختن
خدا لعنتش کنه!
به نظرم هنوز زود است ما بخواهیم با امریکا رودررو وارد جنگ (( نظامی یا اقتصادی ))تمام عیار شویم باید حداقل بیست سال دیگر صبر کنیم و خود را از لحاظ اقتصادی و نظامی خیلی قویتر از این کنیم و بدانیم در جهان نه چین نه روسیه هیچکدام از ما حمایت نخواهند کرد که نمونه آن در جنگ کریمه و سیاست منفعلانه چین در برابر متحد دیرین خود روسیه است بعد از بیست سال ایران باید ابر قدرت بلامنازع شرق باشد
مشکل غرب با ایران سلاح هسته ای نیست زیرا خود آنها هم خوب می دانند که ایران دنبال آن نبوده و در گزارشهای خودشان نیز بازها این موضوع ذکر شده است. مسئله آنها مهار اندیشه تمدن اسلامی است. غرب تجربه بیش از 10 قرن رویارویی با اسلام و تمدن اسلامی را دارد و بیش از سه قرن طول کشید تا توانستند نماد این تمدن را که در قالب عثمانی و ایران و هند و مصر بود در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم درهم بشکنند. استراتژیستهای غرب نوادگان نسلهای قبلی خود بوده و بخوبی نیز از تاریخ آگاهی دارند برعکس ما که چند ان آگاهی تاریخی نداریم. بهر حال همانطور که رهبری گفتند اگر مسئله هسته ای نبود باز اینها بدنبال بهانه ای دیگر می رفتند. تنها راه چاره نیز روی پای خود ایستادن است.
آینده از ان ایران است چه بخوایید چه نخوایید مهم اینه که "ما" میخوایم این طور باشه.
هزاران درود بر شیوه ی سیاست خارجی دولت یازدهم.در عین حفظ اقتدار کشور اجازه کج دهنی هیچ عهد الناسی را به کشور و ملت نمیده.
امريكا درمذاكرات ورفتارباايران درادبيات خود بادر نظر گرفتن واقعيات منطقه كه ايران كشوري تاثيرگذاربرمنطقه است تجديدنظركند واين اقدام ميتواندبه صلح جهاني كمك فراواني نمايد
ایران دیگه اون ایران 45 سال پیش نیست که 80% مردم بی سواد بودند
ایران امروز به حدی با سواد شده که دیگه اجازه نده چندتا نژاد پرست از قاره بی اصالت امریکای شمالی بیاد تو منطقه تحت کنترلش .
امریکا باید خاور میانه رو ترک کنه ایران قدرت مقابله با تروریسم و حتی حمله نظامی کشور های منطقه رو داره
متاسفانه این نظریه درایران هم وجوددارد
اللهم عجل لولیک الفرج - مرگ ابدی برآمریکای جناینکار.
در جواب این فرد باید گفت: اگر اسراییل کوچکترین غلطی بکند تلاویو و حیفا را با خاک یکسان خواهیم کرد
پیشاپیش دارن میگن که آقاجون مشکل هسته ای هم حل بشه. خبری از برداشتن تحریم نیست چون شما تروریست هستید و خیال نکنید خبری هستاااااااا
این آقا در پی رسوایی جنسی اخیر خود در پی بازیابی آبروی از دست رفته اش از طریق اظهارات جنجالی است.
همه چیز این مطلب شکل و شمایل جاسوسی و بدبینی و هوچی گری و تنش آفرین بود و کاملا با مغز بی خاصیت نویسنده اش که اتفاقا فردی بدسابقه هم میباشد همخوانی داشت.
ایا این تندروها در ایران وجود ندارند و فقط در امریکا هستند؟
"ولن ترضی عنک الیهود و لن نصاری حتی تتبع ملتهم..."
هیچ دلیلی نداره که رؤسای امریکا قدرتمندتر شدن ایران رو همراهی کنن...
شما واقعا منتظر چی هستید؟؟
نظریات او براساس پارامترهای مادی است که ممکن است هر انسان مادی آنرا بپذیرد . اما او دست خدا را که فوق دستهاست فراموش کرده او باید این پارامتر را اولویت اول خود در ارائه نظرش قرار میداد ولی هیچگاه اینچنین نخواهد ش. اگر پارامترهای ماوراء ماده را هم در نظر میگرفت هیچگاه تصمیم حمله نظامی به طبس ،جنگ علیه ایران و...را نمیگفتند .بلی او درست میگوید اما از دید مادی خودشان.البته نا گفته نماند که این دید آنها نیز همیشه ناشی از خود بزرگ بینی است که ممکن است بلای جانشان شود.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی