بازدید 30684

«فرحزاد» دره‏اي براي قليان‏كشي و بي بندوباري

قليان هاي چاق شده با زغال هاي گداخته كه آنها نيز مانند تنباكوها تنوع دار شده اند نوجوانان و جواناني كه به اين محل مي آيند را كمتر به ياد غذاهاي ايراني مانند كباب نان داغ و دوغ و ماست محلي مي اندازد.
کد خبر: ۳۹۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۷:۴۱ 03 March 2009
نسيم اين دره در شمال غرب تهران در شب هاي تعطيل كه مشتريان خاصي به آنجا سرازير مي شوند با دود قليان از طعم هاي گوناگون و گاه مشكوك همراه است .

پكي به قليان مي زند و آهي مي كشد و سپس دود غليظ را به هوا مي فرستد. جواني شهرستاني است كه در يكي از رستوران هاي « دره فرحزاد » براي مشتريان پشت سرهم قليان چاق مي كند.
مي گويد : شب هاي تعطيل به خصوص شب هاي جمعه فرصت نمي كنم « نفس بكشم » و جواب مشتريان طالب قليان را بدهم . مردم دودي شده اند. دخترا با پسرا رقابت مي كنند.
او حدود دو ماهي است كه در يكي از « باغچه هاي » فرحزاد به شغل چاق كردن قليان گمارده شده و گاهي اوقات كه سرش خلوت شود در كارهاي ديگر كمك مي كند.
مي گويد : تنوع قليان ها داره از انواع غذاها بيشتر مي شه . طعم زردآلويي طعم تمشكي كاكائويي قليان با آب ميوه كه جاي آب داخل جام آن ريحته مي شود و بالاخره كلكسيوني از تنباكوهاي كشورهاي خارجي كه سرسام مي آورد.
قليان هاي چاق شده با زغال هاي گداخته كه آنها نيز مانند تنباكوها تنوع دار شده اند نوجوانان و جواناني كه به اين محل مي آيند را كمتر به ياد غذاهاي ايراني مانند كباب نان داغ و دوغ و ماست محلي مي اندازد.
چراغ هاي الوان بر بدنه و شاخه هاي درختاني كه هر روز از تعداد آنها كم مي شود در تاريكي شب از دور منظره اي دل فريب براي رهگذران ايجاد كرده است .
هوا خوري براي رفتن به دره فرح زاد و باغچه ها و چايخانه هايي كه هر روز بر تعداد قليان ها و گل و درختچه هاي مصنوعي آن افزوده مي شود ديگر بهانه است . ديگر شب هاي فرحزاد براي خانواده ها محلي براي استراحت و صرف غذاي لذيذ ايراني دور از آلودگي مركز شهر نيست .
زماني منطقه فرحزاد براي پدران و مادران ما از نوعي تقدس نيز برخوردار بود چرا كه آنان را به ياد زيارت امامزاده داوود(ع ) مي انداخت كه بايستي مسيرهاي فرحزاد و يونجه زار و كوتل خاكي را پشت سر مي گذاشتند تا به وصال آن سيد بزرگوار برسند و طلب حاجت كنند.
اولين ايستگاه به وصال رسيدن دره فرحزاد بود آنجا كه بايستي خود را مجهز مي كردند به توشه اي تا راهي سخت را بپيمايند و اين راه را معمولا در تابستان به واسطه گرمي هوا در طول روز به شب موكول مي كردند.
اكنون منطقه خوش آب و هواي فرحزاد را ناهنجاري هاي متعدد فرهنگي و اجتماعي در حال بلعيدن هستند.
امتداد اين دره به بزرگراه نيايش و همت ختم مي شود كه مدتي است وقتي تاريكي شب بر دره حاكم مي شود سوداگران مرگ مواد افيوني گوناگون را براي مشتريان خاص خود كه با خودروهاي رنگارنگ و مدل بالا كنار بزرگراه صف مي كشند توزيع مي كنند.
به گفته يكي از اهالي برخي شب هاي تعطيل توقف خودروهاي مختلف در كنار بزرگراه براي دريافت مواد مخدر آنقدر آشكار و جالب توجه است كه شايد به ترافيك نيز بيانجامد.
وي مي گويد تاكنون نديده كه پليس مانع اين وضعيت بشود.
توزيع كنندگان مواد مخدر با حاكم شدن تاريكي بر دره هر ازگاه سري به كنار بزرگراه مي زنند و پس از ملاقات مشتريان خود بار ديگر در لابلاي درختان و نخاله هاي ساختماني كه هرشب بر مقدار آنها افزوده مي شود ناپديد مي شوند.
يكي از اهالي محل كه مي خواهد نامي از او برده نشود مي گويد باغچه هاي فرخزاد متاسفانه محلي براي زنان و مردان خوشگذران و بي بندو بار مبدل شده است .
وي افزود : كنترل جدي بر منطقه حاكم نيست و بعضي شب ها واقعا انسان باورش نمي شود كه اينجا بخشي از شهر تهران است .
در كنار ناهنجاري هاي مختلف ساخت و سازهاي غير قانوني با پلاستيك و ورق هاي فلزي كه برخي افراد تلاش دارند با ايجاد سقف و چند تخت چوبي و قاليچه و چند عدد قليان بازاري براي جذب جوانان و درآمد ايجاد كنند نيز جالب توجه است .
برخي از اين آلاچيق هاي پلاستيكي كه راه گريزي در مقابل مقررات شهرداري براي ساخت وسازهاي غير مجاز به خصوص در باغ ها هستند به قدري بزرگ طرحي شده اند كه از داخل بزرگ راه يادگار امام به چشم مي آيند.
« س . محمدي » يك شهروند ساكن حاشيه دره فرحزاد مي گويد : وضعيت اين منطقه طوري شده كه معلوم نيست منطقه تفريحي و ييلاقي است يا اين كه تعميرگاه خودروهاي تصادفي است و يا قرار است به يك منطقه مسكوني تبديل شود.
خبرنگاران ايرنا در بازديدهايي كه از منطقه داشتند نوشتند بي نظمي در ساخت و سازهاي جديد و تصرف زمين هاي اطراف رودخانه فرحزاد كه در برخي جاها راه عبوري براي بارش هاي فصلي نگذاشته و وضعيت اجتماعي و بهداشتي ناسالم شرايط نگران كننده اي را برمنطقه حاكم كرده است .
باغچه ها و رستوران هايي كه با نصب چند چراغ فلورسنت رنگي بر بدنه درختان نيمه جان و در راه هاي باريك و بدون پاركينگ شكل گرفته اند وضعيت را به جايي رسانده اند كه شهروندان پي پارك كردن و جريمه شدن در كنار بزرگراه پر رفت و آمد منطقه را به تن مي مالند.

منبع: جمهوری
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۰
از اينكه بالاخره به اين نقطه از شهر تهران نيز توجه كرديد ممنون.كاش فقط به نوشتن مقاله ختم نشود.
دستتان درد نکند ولی هر چی بگید کم گفته اید. چند روز پیش به همراه خانواده ام در حال عبور از اتوبان یادگار از باند دوم جهت ورود به نیایش بودیم که خودروی پژویی با سرعت نسبتا زیاد از کنار یعنی از متها الیه سمت راست در حال سبقت بود، من که فکر کردم لابد میخواهد از اولین خروجی خارج شود به مسیر خودم ادامه دادم ولی نه تنها از خروجی خارج نشد بلکه بدون توجه به یک مانع احتمالی از کنار ما عبور کرد چون صدایی از زیر چرخهایش بلند شد که ناشی از عبور شدید از روی مانع بود. با نور بالا به او علامت دادم تا شاید از حواس پرتی بیرون بیاید که ترمز کرده و جلوی خودرو من پیچید و سرش را با سیگاری بر لب از پنجره بیرون آورد. از ترس فحاشی اش در مقابل خانواده ام به راه خودم ادامه دادم که به دنبال من افتاد و با حرکات مارپیچ قصد ایجاد مشکل برای من داشت و درست کنار همان باغچه کذایی و جایی که ده ها خودرو دیگر بر اتوبان پارک شده بود با ترمز در مقابل من و راه نما خواست که من بایستم من هم نشان دادم که میخواهم بایستم ولی با فریادهای خانمم که نایست و برو با سرعت از دست او که درحال پیاده شدن از خودرو و باز کردن درب صندوق عقبش بود فرار کردیم. با 110 تماس گرفتیم و اعتراض کردیم چرا یک نیروی انتظامی یا راهنمایی آن اطراف نیست که پاسخی دریافت نکردیم.
ضمن تشكر از گزارش ارائه شده لطفا" از منطقه دركه و... نيز كه داراي همين وضعيت وشايد بدتر هم هست گزارشي تهيه فرماييد تا شايد چاره اي براي آن بينديشند.
با سلام
من یکی از ساکنین آن محل هستم متاسفانه شهرداری و دستگاه های ذیربط مثل نیروی انتظامی و منابع طبیعی و ... همه بالاتفاق فرحزاد را رها کردند. مشکلات عمده این محل عبارتند از :
1- نظارتی از طرف شهرداری منطقه 2 و 5 بر ساخت و ساز غیر مجاز انجام نمی گیرد.
2 نظارتی بر رفت و آمدهای قاچاقچیان مواد و اسلحه اعمال نمی شود . شب ها فرح زاد در اختیار قاچاقچیان است.
افزایش جمهیت و زاد و ولد در این محل باعث شده ساختمانهای غیر مجاز و با بدترین وضعیت هرروززیادتر شوند چون با ازدواج فامیلی و ... مشکل مسکن خود را همانجا حل می کنند. و همین علت باعث رشد انواع ناهنجاری های اجتماعی شده و ساکنین قانونی محل از این شرایط بسیار در رنج و عذابند.
3- هر روز اراضی این منطقه غیر قانونی فروخته می شود ولی از اداره منابع طبیعی خبری نیست .
4 - از رفت و آمد دختران کم سن وسال در این منطقه می توان فهمید که چه فسادی ایجاد شده است.
5- دره فرحزاد که می بایست آسایشگاه تهرانی ها باشد آنقدر آلوده و کثیف شده است که توصیف آن وحشت آور است .
خواهش می کنم در انعکاس این مطالب به نهادهای ذیربط اقدام کنید چرا که ما از تعدد شکایات و اطلاع دادن به سامانه 137 و ...خسته شدیم چون ترتیب اثر نمی دهند.
تا بحال چندين بار شاهد تصادفات ماشينها در اتوبان نيايش نبش خروجي اشرفي و درست كنار اين دره با افراد معتاد و ماشينهاي عبوري بوده‌ام و واقعا چون من هر روز آن مسير را ميپيمايم بارها نزديك بوده با اين افراد معتاد كه در اين منطقه و در محدوده شب عبور ميكنند تصادف كنم و اصولا اين قسمت را با سرعت كم و نور بالا ميگذرم.
و فقط يكبار نيروي انتظامي را ديدم كه در آن بالا ايستاده و با چراغ گردان و نور روشن ، شايد قصد فراري آن افراد را داشت.
موفق و مويد باشيد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار