بازدید 75523
تفاوت‌هایی که قابل درک نیستند؛

سه زورگیری با سلاح سرد، سه فیلم و سه سرنوشت متفاوت!

دو پرونده مشابه با دو فرجام متفاوت؛ وقتی داستان دو پرونده زورگیری خشن که در هر دو، شهروند بی‌نوایی مورد حملات بی‌رحمانه زورگیران موتورسوار و مسلح قرار گرفته و مضروب می‌شوند و به مدد وجود دوربین در محل رویداد، ضاربانشان شناسایی، دستگیر و دادگاهی می‌شوند؛ اما رأیشان زمین تا آسمان متفاوت می‌شود، به نظر حدس زدن درباره سرنوشت پرونده سوم بسیار دشوار خواهد بود!
کد خبر: ۳۹۱۷۲۴
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۷ 09 April 2014
دو پرونده مشابه با دو فرجام متفاوت؛ وقتی داستان دو پرونده زورگیری خشن که در هر دو، شهروند بی‌نوایی مورد حملات بی‌رحمانه زورگیران موتورسوار و مسلح قرار گرفته و مضروب می‌شوند و به مدد وجود دوربین در محل رویداد، ضاربانشان شناسایی، دستگیر و دادگاهی می‌شوند؛ اما رأیشان زمین تا آسمان متفاوت است.

فیلم نخست: زورگیرانی که محارب شناخته شدند

به گزارش «تابناک»، زمستان سال ۹۱، با انتشار فیلم زورگیری چند جوان در خیابان خردمند تهران که در آن شهروندی زیر ضربات مشت و لگد و قمه مجرمان، کیف دستی خود را در روز روشن و جلو چشمان متحیر مردمی که از آنجا عبور می‌کردند از دست داد؛ گویی بمبی ترکیده باشد که هم صدای مهیبی تولید می‌کند و هم خرابی زیادی بر جای می‌گذارد.

با انتشار این فیلم، موجی از انزجار به راه افتاده و پیگیری پرونده با تمام توان در دستور کار پلیس قرار می‌گیرد تا زورگیران در زمانی کوتاه‌تر از آنچه تصور می‌شد، دستگیر و در دادگاه محاکمه شده و دو تن‌ از ایشان محکوم به اعدام شوند، چراکه قاضی ایشان را محارب تشخیص داده و رئیس دستگاه قضا هم بر این باور مهر تأیید زده بود.

این حکم واکنش‌های متفاوتی به دنبال داشت و موجب شد افرادی که تا پیش از صدور رأی، به دستگاه قضا انتقاد می‌کردند و بر این باور بودند احکام خفیفی که در این دست پرونده‌ها صادر می‌کند و موجبات جری‌تر شدن متهمان را فراهم آورده، حالا به صدور حکم اعدام اعتراض کرده، برای مخالفت‌ خود دلیل بتراشند و از مخالفت با اعدام سخن بگویند.

بدین ترتیب، در حالی که اظهارنظرهای متفاوتی بیان می‌شد و در شرایطی که امثال فرمانده ناجا از انتشار فیلم زورگیری در فضای مجازی گلایه می‌کردند و از دستگیری عامل انتشار فیلم زورگیری خبر می‌دادند، دو زورگیر اعدام شدند تا پرونده پایان بیابد؛ به این امید که فرجام این زورگیران درس عبرتی باشد برای کسانی که می‌خواهند راه آنان را بپیمایند.


دانلود

فیلم دوم: زورگیرانی که محارب شناخته نشدند

از داستان زورگیری در روز روشن در خیابان خردمند تهران مدت‌ها گذشته بود که فیلمی مشابه در فضای مجازی دست به دست شد و یاد آن را زنده کرد؛ این بار دو جوان زورگیر به فردی در زیرگذر سه راه امین حضور تهران حمله کرده بودند و سعی داشتن با ضربات پشت هم چاقو بر بدن وی، کیف دستی همراهش را از او بگیرند که شهروندان با دوربین مانع شدند!

همزمان با به تصویر درآمدن لحظات خونین درگیری زورگیر با شهروند مظلوم، یکی از افرادی که مشغول فیلمبرداری با تلفن همراه خود از ماجرا بود، به ذهنش می‌رسد که این موضوع را به سارقان خشن اطلاع دهد؛ «ولش کن! دارم فیلمت رو می‌گیرم. فیلمت رو دارم می‌گیرم و پدرت رو در میارم...».

با همین کلمات جادویی و احتمالا ترسی که از یادآوری ماجرای زورگیری خیابان خردمند و فرجام آن، اعدام دو زورگیر، به جان زورگیران سه راه امین حضور می‌افتد، شهروندی که یازده ضربه چاقو بر پیکرش وارد آمده و خونین است، جان به در برده و زورگیران دست خالی فرار می‌کنند.

از اینجای ماجرا به بعد، باز داستان به حکایت اول شباهت زیادی دارد؛ فیلم تهیه شده به کار پلیس آمده و این بار بدون آنکه پلیس از انتشار فیلم گلایه کرده و بخواهد منتشر کنندگان آن را تعقیب کند، متهمان را به سرعت دستگیر کرده و تحویل دستگاه قضا می‌دهد تا محاکمه شوند.

همه چیز مشابه است، الا حکم قضایی پرونده. حتی این بار هم شاکیان دیگری غیر از آن شهروند مضروب جلو لنز دوربین هستند و عجیب اینکه معلوم نیست اگر دخالت مردم نبود، چند ضربه دیگر چاقو بر پیکر شهروند شکار شده باید فرود بیاید؛ اما قاضی تشخیصش این است که این زورگیران محارب نیستند و زندان، شلاق و رد مال برای مجازاتشان کفایت می‌کند!


دانلود

فیلم سوم: زورگیرانی که نمی‌دانیم محارب شناخته شدند یا نه؟!

در لابلای اخبار گوناگونی که در این زمینه مخابره و در زورگیری‌هایی که تصاویرشان بر بستر نت منتشر شده، غیر از این دو مورد که شرحشان رفت، رخدادهای دیگری هم می‌توان یافت که چه بسا دوز خشونتشان بیشتر هم بوده؛ اما کمتر توفیق پیگیری توسط مردم را یافته و به دنبال آن، اینقدر از یاد‌ها رفته که می‌بینیم از سرنوشت بیشتر آنها اطلاعی نداریم.

نمونه آن‌ها فیلمی است که در ادامه می‌آید و از زورگیری کارمند شرکتی در محل کارش تهیه شده که قصد فرار داشت؛ اما آنچنان مورد ضربان قمه و نانچوکای مهاجمان قرار گرفت که خونین و بی‌هوش روی زمین‌‌ رها شد و‌‌ همان گونه که خودش بعد‌تر می‌گوید، هنوز آثار آن هجوم را با خود دارد.

به روایت این فیلم پخش شده از رسانه ملی، یکی از زورگیران که قهرمان چندین و چند دوره مسابقات کشوری و آسیایی است و در نقش زورگیر، به قصد کشتن شهروند بی‌پناه را مورد حمله قرار داده، دستگیر شده و همه چیز را زیر سر رفیق نابابش می داند تا شاید در سایه این فرافکنی از مهلکه بگریزد؛ اما در پایان معلوم نمی‌شود چه سرنوشتی یافته است؛ آیا محارب شناخته شده یا خیر؟ آیا جریمه، شلاق و زندان برایش در نظر گرفته‌اند یا طناب دار به دور گردنش افتاده است؟


دانلود

کافی است به تشابه پرونده اول و دوم دقت کرده و تفاوت رأی نهایی دو پرونده را به یاد بیاوریم تا دریابیم که حدس زدن درباره سرنوشت متهم پرونده سوم، کاری به مراتب دشوار جلوه می‌کند؛ نه اینکه مدعی شویم پرونده ساده است و اطلاعات حقوقی ما کافی، ولی وقتی تفاوت دو پرونده اول و دوم شرح داده نمی‌شود تا ابهامات پیرامون رأی نهایی آن‌ها از بین برود، عجیب نیست که هر رأیی درباره پرونده سوم و پرونده‌های مشابه بشنویم، بر ابهاماتمان افزوده شود و روز به روز این گزاره در ذهنمان تقویت شود که وحدت رویه در رسیدگی به پرونده‌های مشابه دیده نمی‌شود!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۱۹۹
انتشار یافته: ۳۸
بايد دستشان را قطع كنند تا در تمام دوران حياتشان ان روز جنايت را فرا موش نكنند
وهمينطور حق از كار افتادگي مشاغل در اثر حادثه بايد براي بيست سال ديه كار او را بدهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
کسی که در نظاره عام و در خیابان با سلاح سرد یا گرم به مردم حمله می کند به هر عنوانی که باشد محارب است و این شخص اینقدر در جرم و جنایت جری و گستاخ شده که اصلاح شدنش متصور نیست. قطعا باید شدیدترین احکام در مورد ایشان صادر شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
مجازات دار واسشون کمه چون اینا با آگاهی کامل اینکارا رو می کنن .
اصلا بکیم اینا که اینکارا رو میکنن از گشنگی داشتن میمردن، چطور میتونن اینقدر وحشی و... باشن
درسته که همخوانی ندارد اما درمورد محاربان ماجرای اول لازم به ذکراست که این افراد جرمهای دیگری نیز داشتندعلاوه براینکه شاکی خصوصی زیادی داشتند همجنین بیش از 90 بار اقدام به سرقت باسلاح سرد کرده بودندوبرای چندمین باردستگیرشده بودند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
دقیقا چند بار باید دستگیر بشن تا دیگه ازادشون نکنند؟ یا حداقل 10-20 سال زندان باشند؟؟؟
متاسفانه مجازاتها متفاوت است و برای سه زورگیر اعدامی احساسی عمل شد چون رسانه ای شده بود. البته زورگیرها بسیار خشن هستند و برای جامعه مخرب
چقدر بیرحمن اون اولی که کار خاصی نکردن اعدام شدن! دومی که یاروررو داغون کردن مجازات خاصی نداشتن!!!!!!!!! سومی که افتضاحه باید ضاربان تیکه تیکه بشن که اگر نشن باید فاتحه عدالت خونده بشه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
احتمالا در مورد سوم قرباني محكوم ميشه !!!!
اینها وقتی می بینند متجاوزی به حقوق مردم پس از بارها دستگیری و زندان دست از اذیت و آزار مردم بر نمی داره باعث تشویق میشه و متاسفانه می بینیم که امروز در گوشه و کنار شهر سرقت اموال مردم، اذیت و آزار زن و بچه، اربده کشی و هزارتا بدبختی دیگه داره برای مردم عادی میشه. اگه به قول آقا محمد از همون اولین سرقت بزنن دستشون رو قلم کنن بقیه می شینن سر جاشون. نمی دونم چرا قوه قضائیه اینقدر با جماعت دزد و سارق نرم رفتار می کنه
حکم قطع دست واسه این جونورا باید اجرا بشه
هنوز در مورد رای صادر شده در مورد زورگیران امین حضور در تعجتم و از خود می پرسم به نظر این قاضی محترم چرا زورگیران با وارد کردن 11ضربه قمه به بدن شاکی و داشتن آن همه شکایت محارب شناخته نشدند این حکم زورگیران دیگر را جری تر می نماید وبس
از تابناك عزيز مي خوام اين موضوع رو تا حصول نتيجه پيگيري كنه.
صدور رای کیفری با توجه به شخصیت فرد می‌باشد و البته آرامش و نظم اجتماعی مد نظر دادستان که از طرف مردم کیفرخواست صادر می‌کند و قاضی که رای را صادر می‌کند مورد توجه قرار می‌گیرد تا آرامش و اطمینان جریحه‌دارشده را به جامعه بازگردانند. به‌نظر می‌آید تحت تعقیب قراردادن منتشرکنندگان در فیلم اول به همین خاطر بوده چون بیم تجری و اشاعه این جرم و خشونت ناپسند بانیان دستگاه قضا را مجبور به اتخاذ تصمیمی برنده و عبرت‌انگیز می‌کند . تا حدی که می‌شود گفت علت برخوردار نشدن از کیفیات مخففه مجرمان که بسته به شخصیت مجرمان است و تا حدودی اقل می‌تواند در صدور حکم موثر باشد در فیلم اول ضربه‌ای است که اجتماع خورده و اطمینان از مردم بی‌دفاع سلب شده است. اما در فیلمهای بعدی احتیاجی به نسان دادن صلابت دستگاه نبوده که حکم‌شان آن‌جوری شده و قاضی تا جاییکه بتواند و علایمی موجود باشد سعی می‌کند فرد گرگ صفت را اصلاح شده به جامعه بازگرداند.
سوای از اینها کاش جوانان ما از صبح تا شب عاشق بودند و غصه‌شان کارشان بود و حقوق مکفی و بسنده برقرار بود تا شاید مشکلات اجتماع امروزی ما بگونه‌ای دیگر می‌بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
اولا فارسی حرف بزن ببینیم چی میخوای بگی.بعدشم یه صفحه نوئشتی که بگی میشه گرگ رو تنبیه کرد؟بی خیال حاج آقا. مگر این حیوانات قابل اصلاح هستن؟
به خدا قسم فقط باید همشون رو اعدام کرد
تابناک دمت گرم پیگیری کن ....
با جدیت پیگیری کن...
تازه داشتیم امیدوار می شدیم که با محارب شناختن زورگیران ارامش به مردم و ترس از مجازات افدام به دل زورگیران باز می گرددو امنیت نسبی باز می گردد که با حکم محارب شناخته نشدن زورگیران امین حضور در عین نا باوری مواجه شدیم....
زور گیر وچاقوکش باید اعدام شود100درصد مردم از اعدام این افراد حمایت میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
اقا اهسته به کجا چنین شتابان. خوب شد قاضی نشدی. مرد حسابی اخه برو ببین دلیل دزدی و چاقو کشی چیه تو که دیگه تو این جامعه هستی 100 درصد این کار ها به خاطر نبود شغل و درامد کافیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
ناشناس با پرچم امریکا منظورتو از دلیل نمیفهمم یک نگاه به فیلم ها بنداز. اصلا گیرم طرف بچه اش سرتان داره برا داروش نیاز به پول داره وگرنه بچه اش میمیره باز دلیلی بر اینهمه بی رحمی نمیشه!!! اینا سادیسم دارن. آدم با دشمنشم از اینکارا نمیکنن!
غریبه
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
ما انسان هسیتیم. یعنی اگه گرسنه شدیم مانند گرگ باید بهم حمله کنیم. توجیه شما اینه دیگه یعنی هدف وسیله را توجیه میکنه! اگه قرار باشه که هرکسی کارشو از دست بده به بقیه حمله کنه که جامعه میشه حیات وحش!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
مطمئنا کسی از اعدام این افراد ناراحت نمی شود.این افراد بدون هیچ شک وشبهه ای محارب ومفسدوفی الارض هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
ناشناس که با پرچم مدعیان حقوق بشر کامنت گذاشتی طوری که شما گفتید یعنی قانون جنگل هر کس زور وقدرت بیشتری دارد دیگری رو له کندومال واموالش رو با چاقو بستاند درسته؟
اقا می گه فلانی دزدی کرد فلان کار کرد . یکی نیست بگه دلیل این کار چی بوده
این افراد شایسته زندگی در بین اسانها را ندارند و باید در زندانهایی محصور در بیابان باهم زندگی کنند و برای همیشه از جامعه دور شوند. در این حالت بقیه هم فکرانشان عبرت خواهن گرفت. این افراد از اعدامن شدن نمی ترسند .
اینایی که میگن اعدام کنید توچه کنند که اگر تاثیر داشت دومی وسومی اتفاق نمی افتاد.
....
اون کسی که با این شنائت این چاقو کشی رو انجام می ده قبلا حد اقل 100 بار این کار رو کرده که این گونه حرفه ای شده و الا تو چاقو رو بده به هر کی یا طرف رو می کشه یا اصلا استفاده نمی کند چون چاقو دست گرفتن در برابر انسان ساده نیست....
میشه بگید مدعی العموم اینجا کجاست؟؟؟؟
ابیته شاکی (مضروب) باید به حکم صادره معترض و شکایت خود را به دیوان ببرد.
فقط و فقط و فقط اعدام نه!!! باید شغل در کشورمون فراهم بشه.
لطفا يكي از قضات بصورت ناشناس نظر خودش را بگويد. كارشناس سخن بگويد بهتر است.
فقط محارب و اعدام. اصلا چرا اینها باید زنده بمونند. تا حرفه ای تر کار کنند؟
بعد از این کنار میز کارم حتما یه شمشیر سامورایی میذارم. اینوقتها شاید به درد بیخوره!
اینان محارب هستند
به نظر بنده اعزام این وحشی ها به اردوگاه کار اجباری نظیر کار در تونل های آزاد راه تهران-شمال و ... حداقل به مدت یکسال . حال ببینیم باز جرعت اینگونه وحشی گری را دارند؟ اهلی کردن این وحشی ها کاری ندارد...
فقط اعدام....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
باید این دو نفر را در ملع عام اعدام کنند و فیلم آنرا در تمام بازداشگاهها به مجرمان خصوصا سابقه دارها نشان بدهند
ابد و یک روز بهترین حکمه چون تاثیرش تا اخرین روز زندگی اون مجرم هم داخل زندان برای دیگران قابل دیدنه هم برای کسایی که بیرونن همش مثال میشه. بااعدام کزدنشون اونها رو زود خالاص میکنیم بقیه هم یادشون میره .بقیه مجرمین هم میگن هرکسی یه روزی میمیره زود تر بهتر
اعدام ؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!! تا حالا حتما" آزاد شدن !!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس