بازدید 30165

چرا جنتی به دیدار خاتمی رفت؟

پژمان‌فر ادامه داد: معاون پارلمانی وزیر ارشاد اعلام کرده که این جلسه شخصی بوده است، این در حالی است که جلسه شخصی و خصوصی نباید رسانه‌ای می‌شد.
کد خبر: ۳۹۰۹۱۹
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۷ 07 April 2014
گره ابروان تندروها در بهارستان دیروز در هم فرو رفته بود؛ با عصبانیت به چهره یکدیگر نگاه می‌کردند و این سوال را در ذهن داشتند که حالا باید چه واکنشی نشان دهند! به هر حال این افراد تصور داشتند که برخی قوانین تنها برای خود آنها مجاز است و اگر فردی حتی اگر عضو دولت اعتدال باشد، مرتکب آن عمل شود، باید مورد انتقاد جدی قرار گرفته و عملکردش در زمره ناشایست‌ترین اقدامات تعریف شود.

به نوشته آرمان، نباید فراموش کرد اصولگرایان بویژه قشر تندروی آنها که نسبتی با اعتدال و میانه روی ندارند، روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارند چنانکه از شواهد پیداست جبهه پایداری که یکی از ارکان تصمیم‌گیری در این اردوگاه است، در آستانه انحلال قرار دارد و اعضای آن به تدریج تصمیم به جدا شدن دارند، از سوی دیگر تبعات انتخابات ریاست جمهوری و شکست کاندیداهای مورد حمایت اصولگرایان هم بر عملکرد و تصمیمات آنها سایه انداخته است پس بنابراین باید برای کاستن از فشار درون گروهی، افکار عمومی را متوجه خارج اردوگاه کنند و چه موضوعی برای آنها بهتر از دیدار علی جنتی با سیدمحمد خاتمی! وزارت ارشاد در خیابان بهارستان واقع است و جالب اینکه ساختمان مجلس در چند متری این وزارتخانه واقع شده است. اما آنچه دیروز در مجلس رخ داد را به نوعی می‌توان شوتی به چند متر آن‌طرف‌تر البته آن سوی خیابان ارزیابی کرد.

شنبه چه خبر بود؟

علی جنتی روز شنبه با حضور در دفتر کار رئیس‌جمهور اسبق کشور، سال نو را به وی تبریک گفت که یکی دو عکس از این حضور در رسانه‌های مجازی منتشر شد. روز شنبه اما افراد زیادی برای تبریک سال نو به دفتر سیدمحمد خاتمی رفته بودند که حضور ناگهانی علی جنتی سبب تعجب برخی از آنها شد، کسانی هم که تعجب نکردند برایشان چنین اقداماتی از سوی جنتی قابل پیش‌بینی بود و ظاهرا پیش از این آشنایی بیشتری با مشی وی نسبت به سایر میهمانان داشتند. علی جنتی در بدو ورود به تالار پذیرایی از میهمانان نوروزی، همانند دیگران پس از سلام و علیک و تبریک سال جدید به خاتمی، روی یکی از صندلی‌ها نشست و با میهمانان دیگری که برای تبریک نزد او می‌آمدند، سلام و احوالپرسی می‌کرد. جنتی روز شنبه یک میهمان همانند سایر میهمانان بود و هیچ تفاوتی با دیگران نداشت، نه کسی به او نامه داد و نه کسی حرف‌های درگوشی با او داشت چون او در قامت وزیر ارشاد به این مراسم نیامده بود و یک میهمان حقیقی بود. مانند سایر میهمانان با شربت و شیرینی از او پذیرایی شد؛ برخی به شوخی همانگونه که به دیگران می‌گفتند عیدی فراموش نشود، به جنتی هم این جمله را می‌گفتند که پاسخ او یک لبخند و کلمه «انشاءا...» بود. طبق سنت عیددیدنی ایرانیان این مراسم‌ معمولا 15 تا 30 دقیقه به طول می‌انجامد که بر همین اساس هم جنتی حدود 15دقیقه در این مراسم حضور یافت. اما یک روز بعد یعنی روز یکشنبه برخی نمایندگان مجلس که دیدگاه‌های آنها در قبال دولت تدبیر و امید مشخص است، به تقبیح حضور علی جنتی در مراسم عیددیدنی سیدمحمد خاتمی پرداختند. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس روز گذشته از جمع‌آوری امضا برای سوال از وزیر ارشاد در خصوص دیدارش با خاتمی خبر داد و گفت: معاون پارلمانی وزیر ارشاد اعلام کرده این جلسه خصوصی و شخصی بوده است، در حالی که جلسه شخصی نباید رسانه‌ای می‌شد. سیدعلی طاهری، نماینده گرگان و سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس صبح دیروز در حال جمع‌آوری امضا برای سوال از وزیر ارشاد در صحن علنی مجلس بود و نصرا... پژمان‌فر، عضو کمیسیون فرهنگی در خصوص این سوال گفت: وزیر ارشاد جلسه‌ای را با آقای خاتمی رئیس‌جمهور پیشین داشته که این جلسه مورد انتقاد اعضای کمیسیون فرهنگی قرار گرفته است. وی اظهار داشت: آقای جنتی مقام رسمی کشور هستند و حق ندارند با عوامل فتنه جلسه داشته باشند. پژمان‌فر ادامه داد: معاون پارلمانی وزیر ارشاد اعلام کرده که این جلسه شخصی بوده است، این در حالی است که جلسه شخصی و خصوصی نباید رسانه‌ای می‌شد. بنابراین باید آقای جنتی در رسانه‌ها در خصوص این جلسه توضیح داده و عذرخواهی کند. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: آقای جنتی شخصیت حقوقی است که باید در خصوص جلساتش با اصلاح‌طلبان افراطی دقت داشته باشد. وی خاطرنشان کرد: قرار است این سوال را فقط اعضای کمیسیون فرهنگی امضا کنند تا در صحن علنی مجلس بررسی شود. پس از آنکه سوالی از طرف نمایندگان امضا شود، در صحن علنی مجلس اعلام وصول شده و پس از آن در کمیسیون مربوطه بررسی می‌شود، در صورتی که سوال کنندگان در کمیسیون از پاسخ‌های وزیر قانع نشوند، این سوال در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد و در صورتی که مجددا سوال‌کنندگان قانع نشوند. این سوال به رای نمایندگان گذاشته می‌شود.

آنچه جنتی گفت


علی جنتی را همگان به عنوان یک فعال میانه‌رو می‌شناسند که هیچ گاه در طرفداری از جریان اصلاحات یا مذمت جریان اصولگرایی سخنی بر زبان نیاورد. او فرزند آیت‌ا... جنتی است اما در تمام دوران فعالیت‌های خود سعی نکرد از جایگاه پدر برای ارتقا یا موارد دیگر بهره بگیرد بلکه از همان ابتدا عنوان کرد: «من علی جنتی، یک فرد مستقل هستم.» به نظر می‌رسد علی جنتی این مشی میانه روی را از آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی آموخته است و شاگرد خوبی بوده که برخی او را در حلقه معتمدان آیت‌ا... معرفی می‌کنند. آنچه جنتی از بدو ورود به دولت یازدهم به عنوان وزیر ارشاد در برنامه‌های خود قرار داد، تحقق وحدت ملی بود و جالب اینکه هر اقدام او مورد انتقاد بخشی از مجلسیان که عمدتا عضو جبهه پایداری هستند، قرار گرفت. نکته بارز اینکه او از بیان آنچه در نظر دارد ابایی ندارد چنانکه در 7شهریور ۱۳۹۲ در مراسم افتتاح استودیوی ضبط صدای موزه موسیقی، ضمن تشکر از همکاری‌های احمد مسجدجامعی، وزیر ارشاد در دولت سید محمد خاتمی گفت: «امیدوارم با این کمک‌ها ادامه دهنده راهی باشیم که در ابتدا با آقای خاتمی شروع شد.» یا اینکه چند هفته پس از استقرار جنتی در وزارت ارشاد، عکس عطاءا... مهاجرانی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت اول سیدمحمد خاتمی در دولت‌های نهم و دهم از دیوار وزارت ارشاد حذف شده بود، بار دیگر در جای خود نصب شد. جنتی فارغ از گرایش فکری و سیاسی افراد، با آنها پای میز مذاکره نشست و بارها تصریح کرد که هدف او آشتی ملی است. اما طبیعی است که برخی سر آشتی ملی ندارند و ظاهرا منافع آنها در شرایطی تامین می‌شود که گروه‌های سیاسی و مسئولان با یکدیگر وحدت نداشته باشند. البته جنتی در مسیری که به عنوان یکی از اهداف برای خود انتخاب کرده است هزینه‌هایی هم داده که از جمله آن می‌توان به سومین کارت زرد نمایندگان به دولت اشاره کرد که نصیب او شد.

آنها که از فرصت استفاده کردند


اما روز گذشته برخی از فضای پدید آمده در نقد جنتی استفاده کردند و موضوع توقیف برخی نشریات را به جریان انداختند که همانند همیشه در راس این حرکت حمید رسایی حضور داشت. 160 نماینده مجلس به وزیر ارشاد درباره برخورد با رسانه‌های منتقد تذکر دادند. ضرغام صادقی عضو هیات رئیسه مجلس، تذکر به جنتی را به شرح زیر قرائت کرد: تذکر 160 نماینده مجلس به علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی علیرغم تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اساس باید حمایت از جریان‌های فرهنگی مومن و انقلابی باشد، چرا با رسانه‌های منتقد از جمله هفته‌نامه 9 دی به دلیل انتقاد از دولت برخورد و توقیف می‌شود، در حالی که وزارت ارشاد نسبت به توقیف رسانه‌های هتاک به مقدسات اظهار تأسف می‌کند و رئیس‌جمهور از آزادی منتقدان سخن می‌گوید.

كدام يك از وزرا به ديدار خاتمي رفتند؟


گفتنی است ديدار نوروزي برخي از وزرا و مسئولان دولت تدبير واميد، وزرا و مديران دولت اصلاحات و سازندگي، شخصيت‌هاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي و همچنين اقشار مختلف مردم با سيدمحمد خاتمي صبح و عصر شنبه 16 و صبح يكشنبه 17فروردين ماه برگزار شد. در ديدار عصر شنبه تعدادي از وزراي دولت تدبير و اميد از جمله دكتر علي طيب نيا وزير امور اقتصادي و دارايي به همراه جمعي از معاونين اين وزارتخانه، دكتر ولي‌ا... سيف رئيس كل بانك مركزي و تعدادي از مديران بانك مركزي، مهندس بيژن نامدار زنگنه وزير نفت، دكتر معصومه ابتكار معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان محيط زيست كشور، دكتر محمدجواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان، دكتر سيدمحمد صدر مشاور وزير خارجه، دكتر سيدرضا صالحي اميري مشاور رئيس‌جمهور و رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي، حجت‌الاسلام محمد اسماعيل شوشتري رئيس دفتر بازرسي ويژه رئيس‌جمهوري، دكتر مرتضي بانك معاون كل سرپرست نهاد رياست‌جمهوري اسلامي، دكتر عبدالناصر همتي مديرعامل بانك ملي به همراه دو تن از اعضاء هيات‌مديره آن بانك نيز حضور داشتند. همچنين صبح شنبه نيز شخصيت‌ها و چهره‌هايي نظير علي جنتي وزير ارشاد، علي يونسي دستيار ويژه رئيس‌جمهور، سيد صفدرحسيني رئيس صندوق توسعه ملي، عبدا... رمضان‌زاده سخنگوي دولت اصلاحات، محمد ستاري‌فر رئيس اسبق سازمان برنامه و بودجه، لطف‌ا... ميثمي، سعيد شريعتي، جهانبخش خانجاني، بهاره رهنما، زهرا اشراقي، فخر السادات محتشمي پور، اشرف بروجردي، آذر منصوري و... نيز از جمله حاضران در اين ديدار نوروزي بودند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار