بازدید 4572

موسويان گزارش احمد شهيد را غير منصفانه خواند

طرح اين مسائل بخشي از استراتژي امريكا و بخشي از كشورهاي غربي با هدف مشروعيت‌زدايي و تضعيف دولت ايران است
کد خبر: ۳۹۰۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۵ 06 April 2014
حسين موسويان، مذاكره‌كننده پيشين هسته‌اي ايران در مقاله‌اي در روزنامه الشرق الاوسط با اشاره به گزارش اخير «احمد شهيد» ناظر ويژه حقوق بشر در مورد ايران و اعتراض «محمد جواد لاريجاني» دبير ستاد حقوق بشر ايران افزوده است: «در گزارش اخير «احمد شهيد» كه در تاريخ 4 ماه مارس گذشته منتشر شد او مدعي شد كه مواردي از نقض حقوق بشر توسط ايران رخ داده است. در مقابل اما دبير ستاد حقوق بشر ايران با انتقاد از مفاد اين گزارش اشاره كرده كه چگونه ممكن است «شهيد» توانسته باشد سه هزار اتهام عليه ايران وارد كند.

به گزارش تدبير به نقل از الشرق الاوسط، مذاكره‌كننده پيشين هسته‌اي ايران در ادامه با غيرمنصفانه خواندن اتهامات وارد شده عليه ايران در زمينه مسائل مرتبط با حقوق بشر مي‌افزايد: «موارد مطرح شده عليه ايران غيرمنصفانه هستند. طرح اين مسائل بخشي از استراتژي امريكا و بخشي از كشورهاي غربي با هدف مشروعيت‌زدايي و تضعيف دولت ايران است. ايران در اين مورد همواره خاطرنشان كرده كه كشورهاي غربي معيارهاي دوگانه‌يي در مورد موضوع حقوق بشر اتخاذ كرده‌اند.»«موسويان» در ادامه خاطرنشان مي‌سازد كه موضوع «حقوق بشر» بخشي از نزاع ميان ايران و امريكاست كه از زمان پيروزي انقلاب ايران در سال 1979 ميلادي تاكنون آغاز شده و ادامه يافته است.

او در اين مورد در ادامه مي‌افزايد: «افكار عمومي امريكا نسبت به موضوع حقوق بشر حساسيت زيادي دارد. اين موضوع بخشي از ارزش‌هاي فرهنگي آن كشور را تشكيل مي‌دهد در حالي كه سياست خارجي دولت امريكا عمدتا بر منافع مادي متكي بوده و اين موضوع بر مسائل حقوق بشري اولويت داشته است.»

«موسويان» در ادامه خاطرنشان مي‌سازد كه به همين خاطر دولت امريكا روابطي طولاني مدت با رژيم‌هاي استبدادي داشته و در اين مورد مي‌افزايد: «سابقه روابط امريكا با اين رژيم‌ها به دوره پس از پايان جنگ جهاني دوم بازمي‌گردد. دولت امريكا همچنين متهم است كه كودتايي را عليه دولت قانوني «مصدق» در سال 1953 ميلادي سازماندهي كرد. دستگاه امنيتي امريكا (سيا) همچنين به دستگاه امنيتي رژيم شاه (ساواك) كمك كرد؛ دستگاهي كه در سركوب مخالفان سياسي دست داشت. در حالي كه عفو بين‌الملل در زمان رژيم شاه در گزارش‌هاي خود تاكيد مي‌كرد كه آن رژيم مرتكب نقض حقوق بشر شده اما امريكا به حمايت خود از شاه ادامه مي‌داد. امريكا همچنين در دوره جنگ هشت ساله «صدام حسين» ديكتاتور عراق عليه ايران در دهه 80 ميلادي از او حمايت كرد. به همين خاطر شواهد نشان مي‌دهند كه دولت امريكا از موضوع حقوق بشر به عنوان ابزاري براي پيشبرد اهداف خود در سياست خارجي استفاده كرده است. امريكا از اين موضوع به عنوان دستاويزي براي سرنگون كردن حكومت «قذافي» در ليبي استفاده كرد و اين در حالي است كه در مقابل امريكايي‌ها سال‌ها از ديكتاتورهايي چون «مبارك» و «بن علي» در مصر و تونس حمايت كردند.»
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار