بازدید 58993

تصویر استثنایی ناسا از دشت کویر ایران

دشت کویر، وسیعترین کویر ایران است که از دامنه‌های جنوبی البرز تا مرکز ایران گسترش یافته و طول آن ۸۰۰ کیلومتر و عرض آن در حدود ۶۰۰ کیلومتر می‌باشد . این بیابان یکی از قطب‌های حرارتی زمین محسوب می‌شود. دمای آن در تابستان به ۵۰ درجه و گاهی اختلاف دمای بین روز و شب به ۷۰ درجه سانتیگراد می‌رسد. قسمت عمده آن را باتلاقهای وسیع فرا گرفته‌اند و در حاشیه پوشیده از تپه‌های ماسه‌ای و ارتفاعات پراکنده است. است.
کد خبر: ۳۸۹۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۲:۳۳ 01 April 2014
دشت کویر، وسیع‌ترین کویر ایران است که از دامنه‌های جنوبی البرز تا مرکز ایران گسترش یافته و طول آن ۸۰۰ کیلومتر و عرض آن در حدود ۶۰۰ کیلومتر می‌باشد. 
تصویر استثنایی ناسا از دشت کویر ایرانبه گزارش «تابناک» این بیابان یکی از قطب‌های حرارتی زمین محسوب می‌شود. دمای آن در تابستان به ۵۰ درجه و گاهی اختلاف دمای بین روز و شب به ۷۰ درجه سانتیگراد می‌رسد. 

قسمت عمده آن را باتلاقهای وسیع فرا گرفته‌ و در حاشیه پوشیده از تپه‌های ماسه‌ای و ارتفاعات پراکنده است. در عکس «ناسا» حدود چهارده سال قبل اکثر رنگ‌های موجود در نگاره و تفاوت‌های شیدهای مختلف، به دلایل اختلاف‌های ترکیبات شیمیایی مواد تشکیل دهنده صخره‌ها و تپه‌ها به وضوح مشخص شده و این تصویر با جزئیات بیشتر در ویکی پدیا ثبت و ارائه شده است. 

رنگ‌های تند آبی در عکس سال ۲۰۰۰ احتمالاً ناشی از رسوب نمک‌های باقی‌مانده از رستنی‌ها و گیاهان کویری است. البته این استنتاج بستگی مستقیم به طیف الکترومغناطیسی دارد که با شید آبی نمایش داده شده‌است. 

اما در عکسی که در فوریه سال ۲۰۱۴ از حدود ۱۷۰ کیلومتری این منطقه توسط دوربین ناسا ثبت شده، ظاهراً این دشت کاملاً یا در بیشتر مناطق، عاری از پوشش گیاهی کویر شده است. 

تصویر زیبای ثبت شده از لایه‌های سنگ و صخره این دشت وسیع، توسط شبکه خبری NBC در اولین روز از ماه اِپریل (اوریل) برای محققان و دانشمندان محیط زیست و زمین‌شناسی شاید بازگو کننده بسیاری از تغییرات و دگرگونی‌های زمین شناسی و زیست محیطی در این دشت گرم باشد.

برای مشاهده تصاویر در ابعاد بزرگتر، لطفاً روی آنها کلیک کنید

عکس ثبت شده در اکتبر سال ۲۰۰۰
عکس ثبت شده در اکتبر سال ۲۰۰۰
عکس ثبت شده در فوریه سال ۲۰۱۴
عکس ثبت شده در فوریه سال ۲۰۱۴

ارتباط با صفحه عکس
photo@tabnak.ir



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها