بازدید 38648

جشن بین‌المللی نوروز با حضور علاقه‌مندان

سفارت ایران در رومانی
کد خبر: ۳۸۹۳۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۹ 29 March 2014
امسال سفارت جمهوری اسلامی ایران در رومانی سه برنامه مستقل برای بزرگداشت نوروز اجرا نمود.

برنامه نخست مخصوص جامعه ایرانیان مقیم رومانی، مراسم دوم مخصوص مقامات، دیپلماتهای مقیم رومانی و همچنین شهروندان کشورهای حوزه نوروز مقیم رومانی بود و مراسم سوم به عموم مردم رومانی تعلق داشت.

جشن بزرگ نوروز و آغاز سال جدید خورشيدي در سومین روز از سال نو با حضور جمعی کثیری از اقشار مختلف ايرانيان مقيم رومانی که تعداد آنان به بیش از 550 نفر می رسید در فضايي شاد و صميمي در یکی از  سالن های  مجلل شهر بخارست و با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران، کارکنان، مسوولان نهادهای ایرانی یکشنبه شب مورخ 3 /1/ 1392 در بخارست برگزار شد.
جشن بین‌المللی نوروز با حضور علاقه‌مندان
اجراي قطعات زيبا و موسيقي زنده سنتي توسط گروه اعزامی از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به همراه برگزاري مسابقات فرهنگي از جمله قسمت‌هاي اين جشن نوروزي بود كه مورد توجه و استقبال شركت‌كنندگان قرار گرفت.سفیر جمهوری اسلامی ایران علاوه بر سخنراني و قرائت پیام نوروزی وزیر محترم امور خارجه خطاب به ایرانیان خارج از کشور، در حاشيه مراسم نيز در فضايي صميمانه با هموطنان مقيم رومانی و خانواده‌هاي آنان به گفت و گو پرداخت و عيد نوروز و آغاز سال نو را به آنان تبريك گفت. متقابلا هموطنان شركت‌كننده در مراسم نيز ضمن تبريك سال نو به سفير جمهوري اسلامي ايران، از برگزاري مراسم باشكوه جشن نوروز توسط سفارت تشكر و قدرداني كردند.در این مراسم به برترین ایرانیان مقیم رومانی اعم از فرهیختگان، پزشکان، دانشجویان، دانش آموزان، ورزشکاران و هنرمندان که در سال 1392 موفق به موفقیت های چشمگیردر زمینه های مختلف در عرصه های علمی ، هنری ، ورزشی و ...  در رومانی شده بودند  و یا در آموزش زبان فارسی موفقیتی را کسب کرده اند تقدیر و جوایزی به رسم یادبود اهدا گردید.

از نکات قابل توجه در جشن نوروز امسال حضور اقشار مختلف ايرانيان مقيم رومانی و همچنين تعدادي از ديگر فارسي زبانان مقيم بخارست و علاقه مندان به فرهنگ و تمدن ايران بود که به همراه اعضاي خانواده خود در مراسم جشن نوروز شرکت داشتند. معرفي غذاهاي ايراني و نيز آشنايي با سنت‌هاي ويژه اين مناسبت قرائت ابياتي از شاعران ايراني توسط دانشجویان کرسی زبان فارسی، تبریک عید نوروز به زبان فارسی توسط یکی از دانشجویان دانشگاه بخارست ، از ديگر برنامه‌هاي اين مراسم بود كه مورد استقبال حاضران قرار گرفت.
جشن بین‌المللی نوروز با حضور علاقه‌مندان
در همین حال، با ابتکار سفارت جمهوری اسلامی ایران و کشورهای حوزه نوروز روز دوشنبه در چهارمین روز از آغاز سال 1393 برای اولین بار جشن بزرگ نوروز در یکی از سالن های مجلل در بخارست برگزار گردید. در این نوروز مشترک که با همکاری کشورهای ایران، آذربایجان، ترکیه، ترکمنستان، پاکستان، عراق و لبنان برگزار شد، جمع کثیری از مقامات، سفرا و دیپلماتهای مقیم و شخصیت های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دانشگاهی رومانی، ایرانیان مقیم و همچنین علاقمندان به نوروز از این کشور حضور داشتند. در این مراسم، علاوه بر اجرای موسیقی زنده سنتی ایران توسط گروه اعزامی از مرکز کشورهای حوزه نوروز ضمن مشارکت در برپایی این جشن مشترک، با برگزاری نمایشگاهی از آثار هنری، صنایع دستی و سنتی و شیرینی های نوروزی خود و همچنین پخش بروشورهای تبلیغاتی نسبت به معرفی فرهنگ و سنن نوروزی خود و همچنین جاذبه های دیدنی و گردشگری کشور خود اقدام کردند. تعدادی از حاضرین نیز لباسهای سنتی خود را به تن کرده بودند که لباس های کردی و لری از جمله لباس های قابل توجه بود.
جشن بین‌المللی نوروز با حضور علاقه‌مندان
در جریان این مراسم که پنج سناتور رومانیایی نیز شرکت داشتند رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و رومانی با بیان اینکه کشورهای حوزه نوروز گوشه ای از فرهنگ، سنت و هنر خود را در جشن مشترک نوروز به نمایش گذاشته اند، گفت این مراسم فرصت بسیار خوبی برای نزدیکی و آشنایی اروپائی ها بویژه رومانیایی ها با این جشن تاریخی و سنتی است. وی ابراز امیدواری کرد برگزاری جشن نوروز مشترک همه ساله با شور و هیجان و استقبال بیشتر در بخارست برگزار شود. در حاشیه این مراسم نیز نمایشگاه عکس نوروز در کشورهای مختلف که آثار هنرمند عکاس اعزامی کشورمان جناب آقای جواری بود برگزار گردید که با استقبال بازدید کنندگان روبرو شد.
بالاخره در روز 5 فروردین نیز مراسم اجرای موسیقی زنده برای عموم مردم رومانی در همین سالن برگزار گردید و بمانند روز قبل از حضار با نوشیدنی و شیرینی پذیرایی به عمل آمد.
جشن بین‌المللی نوروز با حضور علاقه‌مندان
برگزاری جشن نوروز علاوه بر معرفی این رسم نیاکان ما به جهانیان و پاسداشت سنت و فرهنگ غنی ایرانی باعث همدلی و همکاری بیشتر کشورها می گردد و همچنین نقش تعیین کننده ای در تقویت عناصر هویتی و پیوندهای بومی در بین ایرانیان و بویژه نسلهای جدید خواهد داشت.
               

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل