بازدید 8397

سيستان و بلوچستان نياز به تنفس مصنوعي دارد

با گرفتاري افراد قاچاقچي، باندهاي قاچاق مواد مخدر با به خدمت گرفتن ديگر اعضاي خانواده و با ترغيب عضو زنداني‌شده به تحمل دوران حبس و همکاري نکردن با نيروي انتظامي، به فعاليت‌هاي غيرقانوني خود نيز شتاب مي‌بخشند و از سوي ديگر، خانواده‌ها امکاني براي جستجوي راه مناسب‌تر براي تأمين معاش زندگي خود نمي‌يابند.
کد خبر: ۳۸۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۴:۱۶ 01 March 2009
تابناک استان‌ها ـ استان سيستان و بلوچستان با داشتن مرزهاي طولاني با دو کشور پاکستان و افغانستان، همواره با معضل قاچاق مواد مخدر و پيامدهاي ناشي از آن، دست به گريبان بوده و هرگز به ريشه‌يابي اين پديده که همانا بيکاري و عدم سرمايه‌گذاري و ايجاد شغل مناسب است، پرداخته نشده است.

به گزارش خبرنگار «تابناک» از زاهدان، هم‌اينک سيستان‌وبلوچستان داراي سرانه بيکاري و محروميت بسيار بالايي بوده و افرادي که تحت آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي قرار مي‌گيرند، با توجه به اشباع بازار، امکان جذب در بازار کار را ندارند.

بر مبناي نخستين گزارش توسعه انساني کشور در سال 1378، استان سيستان‌ و بلوچستان در مقايسه با ديگر استان‌هاي کشور، از لحاظ شاخص‌هاي توسعه انساني در پايين‌ترين رده‌ها قرار گرفته است و به ويژه از لحاظ شاخص فقر ـ که ميزان محروميت را در سه زمينه طول عمر، تحصيلات و درآمد نشان مي‌دهد ـ بدترين وضعيت را در ميان استان‌هاي کشور داشته است، اما با اين همه، هنوز از تحولي که بتواند به جبران عقب‌ماندگي‌هاي گذشته اين استان بينجامد، گزارشي دريافت نشده است.

از سوي ديگر، خشک شدن رودخانه هيرمند، ادامه خشکسالي سال گذشته، افزايش روزهاي همراه با گرد و غبار شديد، مواردي هستند که امروز بر مشکلات گذشته افزوده شده است.

اين گزارش مي‌افزايد: با گرفتاري افراد قاچاقچي، باندهاي قاچاق مواد مخدر با به خدمت گرفتن ديگر اعضاي خانواده و با ترغيب عضو زنداني‌شده به تحمل دوران حبس و همکاري نکردن با نيروي انتظامي، به فعاليت‌هاي غيرقانوني خود نيز شتاب مي‌بخشند و از سوي ديگر، خانواده‌ها امکاني براي جستجوي راه مناسب‌تر براي تأمين معاش زندگي خود نمي‌يابند.

اين در حالي است که توجه به زيرساخت‌هاي اقتصادي مناطق محروم، ايجاد مشاغل پايدار در آن مناطق و افزايش دامنه آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي به مناطق دوردست، تنها شيوه مبارزه با باندهاي قاچاق و رفع معضلات اجتماعي سيستان‌ و بلوچستان است.

به عبارت ديگر، سيستان و بلوچستان از بيماري که بتوان با يک قرص و يا سرم به آن رسيدگي کرد، گذشته و به تعبيري، اگر امروز به اين استان تنفس مصنوعي داده نشود، معلوم نيست فردا چه وضعيتي پيدا خواهد کرد!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
ببخشید من یک سوال دارم، ما اصلا استانی بنام سیستان و بلوچستان داریم ؟!
اوضاع وحشتناک تر از این مطلب نوشته شده شماست....بحران مدیریت،طبیعت و سابقه طولانی محرومیت مردم استان رو فلج کرده.....اما این دستان برای تهران نشینان همیشه نا آشنا بوده و هست... خداوند به این مردم صبر عطا فرماید....
و بهتر است دولت محترم بجاي هزينه کردن ميلياردها تومان درانسداد مرز اين بودجه هنگفت را در صنايع مولد و تقويت بازرگاني باتوجه به همسايگي استان با دو کشور خارجي هزينه کند. مرز تهديد نيست بلکه فرصتي بينظير است اما نياز به انديشه هاي فراتر از تعصبات قومي ومذهبي دارد تا استعداد بالقوه به فعل بدل شود.
بجای تلف کردن پول و پرسنل در برنامه های عجیبی چون بر خورد با پوشش های «بد حجاب» آیا بهتر نبود که ما این نیروها را صرف دفاع از مرزهای کشور می کردیم ؟
شنیدن کی بود مانند دیدن / بروید و محرومیت مردمان این استان را از نزدیک لمس کنید و به حالشان لحظه ای اشک بریزید . بروید ببینید که مردم جزیره هرمز و لارک در هرمزگان هنوز یک بیمارستان ندارند و هر سانحه ای برای این هموطنان معادل با مرگ است ، بروید ببینید ، برای تهرانیها که این رفتنها تفریح است پس باز هم می گویم بروید و ببینید شاید وجدان خوابتان بیدار شود .
منطقه: سیستان و بلوچستان .
كرانة رودخانه هاي باهو كلات ، منطقة حفاظت شده گاندو ( تمساح پوزه كوتاه ايراني ) ،‌جنگل حرا (مانگرو )، سواحل شني و صخره اي درياي عمان، پرندگان بومي و خرچنگ هاي رنگارنگ ، خليج گواتر،‌ چشمة گل فشان ؛ اثر طبيعي ملي ،‌تالاب كوه هاي مينياتوري ، تيس،قلعه پرتغالی ها ، بافت قديمي چابهار ، پسابندر و فرهنگ و صنایع دستی بومي مردمان بلوچ .پرتغالی ها ، بافت قديمي چابهار ، پسابندر روستاهاي حاشيه اي باهوكلات و فرهنگ و صنایع دستی بومي مردمان بلوچ همه و همه میتواند مولد پول و سرمایه برای این مردم دلیر مرز نشین باشد اگر دولت برنامه جامع روستای و شهری را درست و بجا هزینه کند.باید نگاه امنیتی دولتمردان به نگاه توسه گرا همراه باشد و بجای نگاه به نزدیک افقهای دور دست را هم کمی نظاره کنند.
محروميت براي تمام استان هاي مرزي يك واژه آشناست.
براي آبادتر شدن تهران تمام ايران بايد در محروميت بماند.
باز هم غیرت تابناک که بعد از عمری یادی از محرومیت این استان کرد. سوالی دارم. چرا در هیاهوی دعواهای سیاسی پایتخت این جور مسائل گم شده است. پس رسالت روشنفکران کجا رفته است؟
با سلام ای اهل قلم شما در این محرومیت شریک هستید تو را بخدا بجای دفاع از این وآن دنبال ارایه طرح وبرنامه برای محرومیت زدایی باشید
متاسفانه دریاچه عظیم هامون هم خشکیده و مردم برای امرار معاش ناچارند از کشاوری دست کشند . ایکاش کمی مسئولیت بیشتری حس میشد تا به یاد مردم آن خطه هم بودیم . مرز طولانی و نبود درآمد موجب شده قاچاق سوخت و قاچاق افاغنه تعادل انسانی را به هم ریزد و احتمال مشکلات مختلف را به وجود آورده است . ای کاش مسئولان محترم وزارت امورخارجه بیش ار بیش به یاد مردم مظلوم این خطه باشند . به خدا آنجا کشاورزی نابود شده و هیچ اثری از رود هیرمند / سد سیستان / کهک / زهک / دریاچه قرقری / پل قرآن / نهراب و .... نیست و همه تشنه حقآبه هستند که گویا در دیدارهای رسمی مسئولان افغانستان و زیر فلاش خبرنگاران فراموش شده .. به خدا در مقابل مردمان دارالولایه سیستان مسئولیت دارید .
به به.......... چه عجب! بعد از سالها بلاخره يكي از خبرگزاريهاي ايران به فكر ما بد بخت بيچاره ها هم افتادند.
بعد از اكسيژن، اولين نياز بشر امنيت است؛ و دقيقا سالهاست كه روز به روز از امنيت ما كاسته ميشود و ما مانند هميشه صبوريم!
طبق تز يكي از كارشناسان جغرافيا و برنامه ريزي گردشگري، درياچه ي هامون بزرگترين درياچه ي آب شيرين فلات ايران، پتانسيل آن را دارد كه به يك بندر كوچك و مرفه گردشگري تبديل شود و انجام چنين پروژه اي ميتواند در آمد زايي بسياري براي مملكت داشته باشد.
باور كنيد آنقدر محروميت اينجا زياد است كه مردم منطقه فقط بدليل سطح پايين فرهنگ+اقتصاد گاهي به جان هم مي افتند.
با سلام این استان ما باید تا کی درمحرومیت بماند مگه مردم ما چه گناهی کردند که همیشه محروم بمانند جوانان این استان دارند از بین می روند اکثرا به مواد مخدر معتادند آیا ما حق نداریم حتی در استان خودمان مشغول بکار شویم ما در این استان دربلوچستان تحصیل کردهای زیادی داریم که متاسفانه بیکارند این جا باند بازی بیداد می کند متاسانه ما بومیها بعلت نداشتن پارتی در سازمانها و ادارات دولتی که اکثرا مدیران علل خصوص در شهرستان چابهار غیر بومی می باشند فامیل و باند خودشان می آرند سر کار آیا این ظلم نیست بطور مثال در منطقه آزاد و در دانشگاه بین المللی چابهار غیر بومیها با مدارک پایین تر از دیپلم مشغول کار هستند در صورتی که چابهاریهای بو می یا شهرهای همجوار با داشتن مدرک دیپلم و حتی با لاتر فوق لیسانس با ید در کوچه ها پرسه بزنند
باید "اقتصاد" آن منطقه کاملا تقویت شود. ببینید اقتصاد مثل جنگل پردرخت جلوی سیل را میگیرد وگرنه با بستن سدهای موقت در محل (بخوانید کارهای قهری نیروی انتظامی) کاری از پیش نرفته و سیل ویرانگر فساد، اعتیاد و قاچاق راحت از خارح کشور به این منطقه راه می یابد.
بنده به عنوان یک هموطن آذربایجانی واقعا متاسفم که در این مملکت پر از تعمت، پر از مردم غیور، فعال، دوست داشتنی به دلیل سوء مدیریت هموطنان ما در سیستانمان، در خوزستانمان، در لرستانمان، در آذربایجانمان، در کردستانمان با چنین وضع اسفناکی مواجه باشند، و مسئولین ما دم از وحدت اجباری ملی بزنند، همین بی توجهی، عدم رسیدگی، نادیده گرفتن خواستهاست که ضد وحدت ملی بوده و تیشه به ریشه این مملکت خواهد زد، همین نادیده گرفتن هاست که دشمنان این مملکت را بی هیچ هزینه ای به خواستشان خواهد رساند، پس ای مسئولین عزیز، لطفا قبل از آنی که دیر شود، قبل از آنی که این مملکت زیبا از بین برود بیدار شوید، لطفا!!
به عنوان یک سیستانی وبلوچستانی ازاین همه فقط حرف وحرف وحرف خسته شده ایم
خدا از کسانی که ناحق صحبت می کنند نگذرد. می گویند تهران چنین است و چنان والله من که بچه تهرون هستم می خوام از اینجا فرار کنم .تهرون هیچ وقت به این افتضاحی که الان است نبوده. شلوغی ، آلودگی شدید هوا،دزدی(از لوازم ماشین بگیر تا ...)،گرانی لجام گسیخته کالاها و مسکن،عدم امکان نظارت به علت گستردگی بیش از حد شهر ،عدم توزیع عادلانه منابع و درآمدها در محدوده شهر و نیز در استان و بسیاری موارد دیگر .اگر از بهداشت نام می برید در این شهر در تابستانها انواع موشهای کوچک و بزرگ در جوی آبهادر حال حرکت هستند. جدیدا هم که در خبر ها صحبت از شپش در مدارس اینجا شده است.در مرد بیمارستان صحبت شد بیمارستانهائی که از امکانات کافی برخوردار هستند فقط مخصوص 20درصد خانواده های مرفه این شهر هستندو افراد متوسط و ضعیف نمی تواند نزدیک این مراکز شوند.حداقل شما دارای هوای سالم هستید ، شلوغی ندارید، تصادف نداریدو از دیدن بی عدالتی های موجود در شهر که از عرش تا فرش آن نیم ساعت راه بیشتر نیست فکر و ذهنتان راحت است. والسلام
احسنت به تابناك وخوانندگان محترم كه نظرات كارشناسي خوبي ارايه كردند بنظر بنده قبل ازهمه چيز مهم فقرو محروميت فكري مديران استاني خصوصا درسالهاي اخيرو لجبازي حاميان تهراني آنها مي باشدكه اقليتي افراطي وكم ظرفيت (زابليها)را بر استان حاكم كرده با همه اعتبارات عمراني كه هزينه ميشود فاصله مردم ازحكومت مركزي بيشتر شده ودر آينده امنيت ملي جنوبشرق به خطر خواهد افتاد.
مي خواهم بنويسم اما نمي دانم از كجا شروع كنم تا بتوانم محروميت مردم اين استان را توصيف كنم ببخشيد اين را مي گويم اما از هر كجاي اين كشور بخواهند گوسفند وارد كنند قرنطينه مي شود ولي تمام مريضيهاي اين استان وارداتي و مردم هستند كه با انواع سرطانها دست وپنجه نر م مي كنند آيا واقعا مي توان آماري دقيق از نوع مريضي و تعداد افراد مريض ارائه كرد فكر نكنم در شهر زاهدان و زابل با اين گرد و غبار و گوشتهاي وارداتي و آب تصفيه نشده فردي سالم را پيدا كنيد
واقعا وضع کار و معیشت مردم در این استان از نظر دولت محترم در رده ی چندم اهمیت است ؟ آیا واقعا حتی برای لحظه ای ایشان و همکارانشان در سفر به این استان به تماشای عمق فاجعه ی انسانی موجود در این استان رفته اند یا با تصویب چند مصوبه که عملی شدنشان با خداست فقط رفع تکلیف کرده اند ؟!!
آخر تحمل محرومیت تا به کجا ؟ چرا دولت محترم به جای تمرکز بر روی شعار های گوش نواز به فکر تحقق آرمانهای واقعی انقلاب و آنچه مردم برایش جان دادند نیست ؟
تا وقتی که قطبهای اقتصادی استان راه اندازی نشود وضع به همین منوال خواهد بود . به جای صرف هزینه برای منوریل که بعد 4-5 سال هنوز هم خبری ازش نشده هزینه رو صرف توسعه ی چابهار و زاهدان و زابل میکردن . به جای حرف زدن تواین چند سال یخورده عمل میکردن. به جای اتلاف هزینه خطوط راهن این استان و جاده های اون رو گسترش میدادن و ...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی