بازدید 12059
۸۹ روز تا جام‌جهانی فوتبال؛

نیجریه با بودجه ۱۲ میلیون دلاری می‌آید، ما با لغو اردو‌ها

در حالی که فدراسیون فوتبال نیجریه، دیروز از اختصاص ۱۲ میلیون دلار برای موفقیت در جام‌جهانی پیش‌ روی خبر داد، مهدی محمد نبی از قطعی نبودن اردوی آفریقای جنوبی و امکان لغو آن به دلیل مسائل مالی خبر می‌دهد. ایران نخستین دیدار خود در جام‌جهانی را مقابل نیجریه برگزار می‌کند.
کد خبر: ۳۸۷۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۰ 16 March 2014
نیجریه با بودجه ۱۲ میلیون دلاری می‌آید، ما با لغو اردو‌هااز بودجه ‌۱۲‌میلیارد دلاری نیجریه برای جام‌جهانی تا سایه سنگین لغو بر سومین اردوی تیم ملی

هشتاد و نه روز تا جام‌جهانی فرصت ‌مانده و دبیر کل فدراسیون فوتبال ایران، امروز از قطعی نبودن مهم‌ترین اردو‌ تیم ملی فوتبال ایران در راه آماده‌سازی جام‌جهانی سخن می‌گوید. مهدی محمدنبی، مشکلات مالی را همچنان بزرگ‌ترین عاملی می‌داند که شاید دو اردو‌ آفریقای جنوبی و اتریش را لغو کند. این اخبار در حالی مخابره می‌شود که نیجریه یکی از رقیبان ایران در جام‌جهانی، روز گذشته بودجه آماده‌سازی تیم ملی‌اش را اعلام کرد؛ آن هم دوازده میلیون دلار.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «استار افریکا» روز گذشته در گزارشی که از بودجه سال ۲۰۱۴ فدراسیون فوتبال نیجریه منتشر کرده، اعلام نموده، نیجریه تنها برای موفقیت در جام‌جهانی برزیل بودجه دوازده میلیون دلاری در نظر گرفته است.

در این گزارش، مقام‌های رسمی فوتبال نیجریه اعلام کرده‌اند، پس از سال موفق فوتبالی این کشور و موفقیت در جام ‌ملت‌های آفریقا، قهرمانی زیر هفده سال جهان و در پایان راهیابی به جام‌جهانی تصمیم گرفته‌اند، دوازده میلیون دلار برای آماده‌سازی تیم ملی نیجریه برای جام‌جهانی هزینه کنند که شامل هزینه اردو‌ها، بازی‌های تدارکاتی و حضور در برزیل است.
 
همزمان با انتشار این گزارش از فدراسیون فوتبال نیجریه در یک قاره دیگر، مهدی محمدنبی دبیر فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرده ‌‌که برای برگزاری اردو‌ افریقای جنوبی، نیازمند دو میلیارد تومان هستند که هنوز تأمین نشده‌ و در صورت تأمین نشدن ممکن است اردو‌ آفریقای جنوبی ـ که مهم‌ترین اردو‌ آماده‌سازی تیم ملی فوتبال ایران در راه جام‌جهانی است ـ لغو شود.
نیجریه با بودجه ۱۲ میلیون دلاری می‌آید، ما با لغو اردو‌ها
سناتو گومبا در‌‌ همان گزارش روزنامه «استار آفریکا» اعلام کرد، دوازده میلیون دلار برای «موفقیت» تیم ملی فوتبال نیجریه در تابستان امسال در برزیل ‌و همین مبلغ برای تداوم موفقیت‌های فوتبال آن‌ها پس از موفقیت‌های سال ۲۰۱۳ هزینه می‌شود؛ اما چه می‌شود که یک فاصله زمانی کوتاه مسئولان فوتبال دو کشوری که با هم در جام‌جهانی حضور دارند، دو‌ اظهار‌نظر گوناگون می‌کنند که یکی خیلی منطقی و معقول به نظر می‌رسد و دیگری عجیب و دیوانه‌وار!
 
البته اگر به روند آماده‌سازی دو تیم که از قضا در نخستین بازی‌ جام جهانی‌شان مقابل هم می‌ایستند، نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که چندان هم این تفاوت اظهار‌نظر‌ها عجیب نیست. تیم ملی ایران تا کنون دو اردو‌ مهم آماده‌سازی جام‌جهانی را لغو کرده که دلیل هر دو‌ آن هم مشکلات مالی بود و تا‌کنون تنها یک دیدار تدارکاتی برابر تیم ملی گینه انجام داده است. همه گمان می‌کردند، پس از قرارداد با اسپانسر تیم ملی و با دریافت 70 درصد مبلغ قرارداد اسپانسر آن‌ها می‌توانند صد روز ‌‌مانده تا جام‌جهانی را حداقل با برگزاری دو اردو‌ تدارکاتی قابل قبول آبرومندانه پشت سر گذارند؛ اما مهدی محمدنبی خیلی راحت و‌ آسوده از هزینه شدن پول اسپانسر تیم ملی سخن می‌گوید‌: «ما تا به امروز طبق قراردادی که با اسپانسر جدید داشته‌ایم، حدود ۵ میلیارد تومان دریافت کرده‌ایم که این پول را صرف پرداخت تعهداتی همچون حقوق و دستمزد کادر فنی تیم ملی بزرگسالان و سایر تیم‌های ملی بوده است و بخشی از این پول نیز صرف پرداخت بدهی‌های ما به هتل‌ها و آژانس‌های هواپیمایی شده و بخش دیگری نیز صرف هزینه‌های روزمره فدراسیون فوتبال شده تا چراغ آن خاموش نشود‌‌».

در اینجا یک نکته جالب و کلیدی نهفته است. سخنان مسئولان فدراسیون فوتبال نیجریه پیش از تصویب بودجه جدید این فدراسیون بیان می‌شود و به صراحت هم مبلغی که فقط برای آماده‌‌سازی این تیم برای جام‌جهانی در آن هزینه می‌شود، بیان می‌کند و آن را در اختیار رسانه‌ها می‌گذارد؛ اما در ایران همین چند وقت پیش بود که نه برای رسانه‌ها که در مجمع عمومی فدراسیون فوتبال و برای اعضای مجمع که تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز فدراسیون فوتبال هستند، یک گزارش غلط و پر تناقض مالی منتشر شد که اعتراض همه را هم در بر داشت.

نیجریه با بودجه ۱۲ میلیون دلاری می‌آید، ما با لغو اردو‌ها

واقعیت ماجرا این است که غیر شفاف بود فدراسیون فوتبال، موجب شده تا این فدراسیون حتی مدت کوتاهی پس از دریافت پول اسپانسر تیم ملی که هزینه آن می‌بایست صرف آماده‌سازی تیم ملی شود، خبر از «خورده شدن» آن توسط رئیس فدراسیون می‌دهد. و همین چاه بزرگ که هزینه‌ها در خود می‌بلعد، موجب شده تا حتی دست و دل مسئولان دولتی هم برای کمک به تیم ملی بلرزد.

هرچند نبی ‌امیدوار است تا هزینه اردو‌ آفریقای جنوبی را از نصرالله سجادی و در ستاد جام‌جهانی حل کند، با این نگاه و این عملکرد حتی اگر آن بیست میلیارد تومانی که کفاشیان می‌خواست یا همین دوازده میلیون دلاری که نیجریه‌ای‌ها هزینه کرده‌اند، هم اگر هزینه کنند، هیچ امیدی به این مجموعه نخواهد بود. کنار هم گذاشتن حرف‌ها به خوبی نشان می‌دهد که چه کسی به پیشرفت و اعتلای فوتبال کشورش می‌‌اندیشد و چه کسی به هر چیزی جز پیشرفت فوتبال!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷۵
انتشار یافته: ۱۰
وزیر محترم ورزش و جوانان آیا شما هم این مطالب را می خوانید؟؟؟؟
هیچ امیدی نباید به این تیم داشت...چپ و راست دارن اردو لغو می کنند...همین نیجریه تو بازیه اول نسخه رو میپیچه....
با این وضعیت قهرمان جام جهانی هستیم .شک نکنید آبروی تیم های بزرگ دنیا را می بریم فقط شانس بیارند با ما در نیفتند داغونشون می کنیم.
اگر زنگ تفریح جام جهانی نشیم برای ما فرقی با قهرمانی جام نداره. دعا کنید آبرومندانه برگردیم خونه !
دلت خوشه ها تابی جون
ما شانس بیاریم جلو این تیم ها بالای 3 تا گل نخوریم شاهکار کردیم بخدا.
نه بازی تدرکاتی،نه بوجه درست حسابی و....
مثلی هست که میگه اگه باد بکاری طوفان درو میکنی !
رفتن تیمی غیر آماده به جام جهانی یعنی بازی با آبروی فوتبال ایران
ما به هیچ جا نمی رسیم . فقط ادعامون سر به فلک میکشه . همین
خرج بکنن خرج نکنن اردو بریم نریم هیچ فرقی نداره آخرسر هیچی نمیشیم
خرج برای فوتبال نکنیم بهتره
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل