بازدید 2473

ستاره‌های جام‌جهانی(1)-ساموئل اتوئو

کد خبر: ۳۸۶۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۶ 11 March 2014
ساموئل اتوئو پس از بازگشت دوباره به تیم ملی کامرون می‌خواهد در جام‌جهانی 2014 ارزش‌های خود را بار دیگر اثبات کند.

به گزارش ایسنا، ساموئل اتوئو ۱۰ مارس ۱۹۸۱ در انکُن کامرون متولد شد. او یک مهاجم کامل به شمار می‌آید؛ یعنی قدرت پابه‌توپ بالایی دارد. ضربات هر دو پای او قدرت کافی دارد. هنگام دویدن سرعتش بالا و ضربات سرش محکم و دقیق است. این خصوصیات موجب شده‌ تا در چند سال اخیر همواره یکی از بهترین مهاجم‌های دنیا باشد. اتوئو بیش از آن که از قدرت بدنی برای گلزنی استفاده کند، از سرعت خود بهره می‌گیرد و همچنین به ندرت دیده می‌شود که با توپ اضافه‌کاری انجام دهد و به محض پیدا کردن موقعیت توپ را وارد دروازه می‌کند.

او فوتبال را از کشورش آغاز کرد و سپس به رئال‌مادرید اسپانیا پیوست. پس از آن که نتوانست در رئال جایگاه ثابتی پیدا کند، به طور قرضی به رئال مایورکا پیوست و موفق شد ۵۴ گل برای این تیم به ثمر برساند و رکورد گلزنی در باشگاه را از آن خود کند. در سال ۲۰۰۴ مسئولان رئال مادرید و بارسلونا تصمیم گرفتند این ستاره کامرونی را وارد تیم خود کنند. در نهایت فلورِنتینو پرس – مدیر وقت رئال مادرید – اعلام کرد با توجه به حضور رائول و رونالدو احتیاجی به اتوئو ندارد. بدین ترتیب اتوئو با قراردادی ۲۴ میلیون یورویی به بارسلونا پیوست. بازی‌های فوق‌العاده اتوئو در بارسلونا افسوس هواداران رئال را به همراه داشت زیرا آنان بسیار ساده اتوئو را از دست دادند.

در چهار سال حضورش در مایورکا تا حدودی موفق شد خود را به دنیای فوتبال دیکته کند و به دست بارسلونا صید شد. او در پنج سال حضورش در بارسلونا به هر چیزی که می‌خواست دست یافت. از ال پی چی چی یا همان آقای گلی لیگا تا تمام قهرمانی‌های فوتبالی در رده باشگاهی. مثلث وی، رونالدینیو و مسی بسیاری از فوتبال دوستان را یاد روزهای طلایی بارسلونا می‌اندازد اما لاپورتا که مرد تحولات است در یک معاوضه عجیب چهارمین گلزن برتر تاریخ باشگاهش را با زلاتان ابراهیموویچ، ستاره سوئدی اینتر به همراه 46 میلیون یورو واگذار کرد؛ انتقالی که همه را شگفت زده کرد.

بعد از انتقال مکسول از اینتر به بارسلونا خوان لاپورتا در مذاکراتی نفس گیر موفق شد زلاتان ابراهیمویچ را به ازای ساموئل اتوئو و 46 میلیون یورو به نیوکمپ ببرد. در 27 جولای سال 2009 ساموئل اتوئو به صورت رسمی بعد از گذراندن معاینات پزشکی به صورت رسمی بازیکن تیم اینتر معرفی شد. او در اولین مصاحبه خود گفت: "من ساموئل اتوئو هستم و نمی‌خواهم کسی را با خودم مقایسه بکنم. معتقدم می‌توانم در تیم جدیدم پیروزی کسب کنم." در تاریخ هشتم آگوست اتوئو اولین گلش را برای اینتر در سوپرکاپ ایتالیا در سال 2009 به ثبت رساند. گلی که موجبات پیروزی را برای نرآتزوری فراهم نکرد. دو هفته بعد در هفته اول سری آ برابر باری اولین گلش را برای اینتر از روی نقطه پنالتی زد. هفته بعد در داربی میلان پنالتی دوم را از گتوزو بازیکن میلان گرفت و در کل بازی تاثیرگذاری برای اینتر انجام داد. گل بعدی اتوو برابر پارما رقم خورد.

اتوئو پس از آن که در تیم آنژی ماخاچ‌کالا توپ زد و در این تیم توانست پردرآمدترین بازیکن جهان شود، به چلسی پیوست. اوج کار او هت‌تریک برابر منچستر‌یونایتد بود. اتوئو امیدوار است سال‌های خوبش زیر نظر مورینیو در اینتر را در چلسی تکرار کند.

او اولین بازی خود را برای تیم ملی کامرون در 14 سالگی و در 9 مارس 1996 انجام داد؛ در بازی‌ای که کامرون در بازی دستانه 5 - صفر مغلوب کاستاریکا شد. بعد از آن در جام‌جهانی 2002 درخشید و پیروزی در برابر عربستان اولین گل او را به همراه داشت. اتوئو در 86 حضورش در تیم ملی 41 بار دروازه حریفان را گشوده است. او با درخشش در رده ملی و باشگاهی سه سال پیاپی از 2003 تا 2005 مرد سال فوتبال آفریقا لقب گرفته است. کارنامه او در رده ملی هم پررنگ جلوه می‌کند و از جام‌جهانی تا جام کنفدراسیون ها و المپیک تابستانه نظاره‌گر پلنگ سیاه بوده است. او که یک بار از تیم ملی کامرون کناره‌گیری و اعلام کرده بود هم‌تیمی‌هایش به او پاس نمی‌دهند در مقدماتی جام‌جهانی به ترکیب کامرون برگشت و امیدوار است در جام‌جهانی بتواند بدرخشد.

افتخارات

مرد سال فوتبال آفریقا در سال ۲۰۰۳

مرد سال فوتبال آفریقا در سال ۲۰۰۴

مرد سال فوتبال آفریقا در سال ۲۰۰۵

پی‌چی‌چی (آقای گل لیگا) در فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۶

قهرمان لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۶ همراه تیم بارسلونا

قهرمان لیگا (لیگ اسپانیا) در فصل‌های ۲۰۰۴-۲۰۰۵، ۲۰۰۵-۲۰۰۶ و ۲۰۰۸-۲۰۰۹ همراه تیم بارسلونا

سوپرجام اسپانیا در سال ۲۰۰۵ همراه تیم بارسلونا

قهرمانی جام ملت‌های آفریقا به همراه تیم ملی فوتبال کامرون در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۲

قهرمان المپیک ۲۰۰۰ سیدنی به همراه تیم ملی المپیک کامرون
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس