بازدید 7706

هراس آمریکا از توان سایبری ایران

کد خبر: ۳۸۴۹۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۷ 07 March 2014
فارین پالیسی خبر داد چهار ماه طول کشیده است تا نیروی دریایی آمریکا بتواند اثرات حمله سایبری ایران به مراکز و پایگاه هایش را رفع و پاک کند.

به گزارش جام جم آنلاین، «شین هریس» نویسنده این گزارش، ضمن برشمردن شماری از حملات سایبری مهم که آمریکا ادعا می کند ایران در آنها دست داشته، گفته است آمریکا عقیده دارد رشد توان سایبری ایران چنان سریع بوده است که اکنون ایالات متحده به شدت از آن احساس خطر می کند.

نمونه های حمله سایبری که هریس آنها را به ایران منتسب کرده، چنین است:

1- وی می گوید مسئولان اطلاعاتی آمریکا اواخر سال 2012 مطمئن بودند که هکرها در ایران سلسله حملات ضعیفی را به پایگاه های اینترنتی بانک های بزرگ آمریکا راه اندازی کردند. این هکرها از تکنیکی استفاده کردند که در آن سرورهای یک پایگاه اینترنتی با حجم گسترده ترافیک هدف قرار داده می شود تا منجر به غیرفعال شدن سرورها شود. اما حجم ترافیک در حمله به پایگاه اینترنتی این بانک به قدری گسترده بود که مسئولان امنیتی آمریکا تا آن زمان چنین چیزی ندیده بودند؛ مسئله ای که نشانه پیچیدگی و پیشرفتگی قابل ملاحظه فنی در حمله بود.

2- هریس نوشته است به گفته مقامات آمریکا، هکرهای ایرانی پارسال به یک شبکه بزرگ رایانه ای غیرمحرمانه که نیروی دریایی و تفنگداران دریایی آمریکا از آن استفاده می کردند، نفوذ کردند. روزنامه وال استریت به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد چهار ماه طول کشید تا نیروی دریایی بتواند سامانه های رایانه ای خود را پاکسازی و به حالت اولیه بازگرداند.

3- شین می گوید برخی تحلیلگران ایران را مسئول حمله به رایانه های شرکت ملی انرژی عربستان موسوم به « سعودی آرماکو» دانسته اند؛ شرکتی که حدود 10 درصد نفت جهان را تامین می کند. این حمله موجب حذف اطلاعات از 30 هزار رایانه شد، اما تولید و تاسیسات توزیع نفت و گاز را تحت تاثیر قرار نداد.

با وجود اینکه ادعای دست داشتن ایران در این حملات به هیچ وجه اثبات نشده و بسیاری از تحلیلگران می گویند آمریکا به لحاظ فنی هرگز قادر به اثبات آن نخواهد بود، اما هریس می گوید ارزیابی سازمان های اطلاعاتی آمریکا این است که اکنون باید ایران را یک قدرت سایبری درجه یک قلمداد کرد.

به نوشته فارین پالیسی، گابی سیبونی، کارشناس امنیت سایبری در «مؤسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل» دسامبر پارسال در سخنرانی در واشنگتن گفت: «ایران باید به عنوان یک قدرت سایبری درجه یک قلمداد شود».

وی در ادامه گفته است آمریکا از حیث قدرت سایبری ایران را در ردیف روسیه و چین قرار می دهد.

جامعه اطلاعاتی آمریکا عقیده دارد قدرت سایبری توسعه یافته ایران 3 نتیجه مهم خواهد داشت:

1- روسیه، چین و ایران تنها کشورهایی هستند که می توانند زیرساخت های آنلاین آمریکا را از کار بیندازند و به این ترتیب تهدید جدیدی برای امنیت داخلی آمریکا فراهم شده است.

2- قدرت تلافی سایبری ایران امکان طرح ریزی حملاتی مانند استاکس نت را به برنامه هسته ای ایران از بین برده است.

3- آمریکا ناچار خواهد بود در هرگونه درگیری آینده با ایران قدرت سایبری ایران را هم به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده لحاظ کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار