بازدید 18860
۶

روستایی بدون کوچه

کد خبر: ۳۸۴۴۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۱ 05 March 2014
روستای کوهستانی «یاسه‌چای» از توابع بخش سامان شهرستان شهرکرد، بدون هرگونه خیابان و معبر است.طاق‌های ضربی و چشمه ای، دالان‌های تاریک اصلی و فرعی، فضای کالبدی و معماری خاص منازل ویژگی منحصر به‌فرد این روستاست.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری در این باره به ایسنا گفت: روستای یاسه چای با قدمتی حدود 400 سال به عنوان یکی از مکان های تاریخی و گردشگری این استان محسوب می شود این روستا هیچ کوچه ای ندارد و مردم این روستا از طریق چهار دالان سرپوشیده که در همه خانه های روستا به داخل آنها باز می شود، رفت و آمد می کنند.

مژگان ریاحی افزود: کمبود زمین برای ساخت مسکن و ناامنی در گذشته سبب ساخت خانه های روستای یاسه چای به این سبک معماری شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: روستای یاسه چای یک بافت تاریخی ارزشمند از دوره های صفوی تا قاجار دارد که تک تک خانه های آن مستندسازی و آسیب شناسی شده است.

ریاحی بافت تمام سرپوشیده این روستا را یک معماری درونگرا برشمرد و تصریح کرد: سقف های به هم پیوسته خـانه های روستای یاسه چای در میان درختان حاشیه زاینده رود منظره ای زیبا به وجود آورده و سبب شگفتی هر بیننده ای شده است.

به گفته وی، بافت قدیمی روستا دارای چهار محله است که نام یکی از این محله ها در زبان ترکی «چرچیق» یعنی کوچه های پرپیچ و خم نام دارد که محله قدیمی تفنگ سازان بوده است

وی اظهار کرد: یاسه چای به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده های آسفالت سامان، پل زمانخان، تیران، شهرکرد، چادگان، بن و سد زاینده رود دارای موقعیت فوق العاده ای برای جذب گردشگر است که بافت تاریخی روستا، حاشیه سرسبز رودخانه در پایین دست روستا، آبشار دربند، صنایع دستی و سوغات محلی آن را به روستای هدف گردشگری تبدیل کرده است.

روستای تاریخی و گردشگری یاسه چای با ۸۰۰ نفر جمعیت از توابع شهرستان سامان و در ۶۰ کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۶
حتما از این روستا دیدن کنید ...جاتون خالی من که رفتم خیلی خوش گذشت به خودمو و خونوادم...خیلی مردم مهمون نوازی هم دارند ...خیلی بافت زیبا و جالبی داره این روستا
ممنون که چند تا عکس با کیفیت گذاشتی، تصمیم دارم یکیشو بزار واسه دسکتاپ!!!!! :)))
این محدوده شامل هوره و یاسه چاه و صادق آباد و ... تکه هایی از بهشت زمینی اند با جریان زیبای زاینده رود و درختان گردو و کاج و ... و ساحلی زیبا و مردمان محجوب و مهمان نواز.
برای نوروز استان چهارمحال یکی از بهترین انتخاب هاست و قطعا ضرر نخواهید کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
سرده
عجب روستاییه
برين كثيف وپر آشغالش كنين
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها