بازدید 8520
ایران؛ عمان و هند در آستانه قرار‌دادی گازی:

رونمایی از جایگزینی زیر‌دریایی خط لوله صلح

در حالی که چندی است، خط لوله صلح به دلیل ناتوانی دولت پاکستان در تأمین سرمایه لازم برای تکمیل آن در خاک خود با مشکلات و پیچیدگی‌های بسیاری روبه‌روست، روز گذشته در دیدار سه وزیر خارجه ایران؛ عمان و هند از جایگزین این خط لوله به شکل رسمی رونمایی شد‌.
کد خبر: ۳۸۳۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۱ 01 March 2014
رونمایی از جایگزینی زیر دریایی خط لوله صلحدر حالی که چندی است، خط لوله صلح به دلیل ناتوانی دولت پاکستان در تأمین سرمایه لازم برای تکمیل آن در خاک خود با مشکلات و پیچیدگی‌های بسیاری روبه‌روست، روز گذشته در دیدار سه وزیر خارجه ایران؛ عمان و هند از جایگزین این خط لوله به شکل رسمی رونمایی شد‌.

به گزارش «تابناک»، روز گذشته، هندوستان مذاکرات سه‌جانبه‌ای‌ با ایران و عمان در راستای راه‌اندازی و ساخت یک خط لوله زیر‌دریایی آغاز کرد‌.

سلمان خورشید، وزیر امور خارجه هندوستان‌ در همین باره با وزرای خارجه ایران و عمان دیدار و گفت‌وگو داشته است؛ این برای نخستین بار است که مذاکرات بر سر این پروژه که ‌تقریبا ‌حدود ۵ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت، در سطح وزرای خارجه این کشور‌ها صورت می‌گیرد.

گفته می‌شود، در نظر مقامات هندی، این خط لوله زیر‌دریایی جایگزینی برای خط لوله صلح است که پس از آنکه دولت پاکستان برای تأمین منابع مالی آن دچار مشکل شد، با پیچیدگی‌های فراوانی همراه شده است.

روزنامه هندوستان تایمز در این باره نوشته است، این پروژه می‌تواند بر‌ای هر دو طرف ایرانی و هندی منافع زیادی‌ داشته باشد، زیرا از یک سو ایران منابع گازی مضاعفی دارد و از سوی دیگر، هندوستان کشوری تشنه انرژی است.

بر پایه آمار، هند حدود ۷۵ درصد از نفت مورد نیاز خود را از راه واردات تامین می‌کند. قرار است گاز این خط لوله از میادین گازی پارس جنوبی تأمین شود و طول خط لوله نیز برابر با ۱۴۰۰ کیلومتر محاسبه می‌شود.

اما موضوع ساخت خط لوله انتقال گاز زیر‌دریایی از حدود دو ماه پیش در جریان بوده است. در ماه دسامبر سال گذشته میلادی، گزارش‌هایی مبنی بر تحقیق و بررسی مقامات هندی بر روی یک خط لوله انتقال گاز زیر دریا و مزایای آن منتشر شد. برآورد اولیه از هزینه‌های این خط لوله توسط شرکت گاز آسیای جنوبی هند بین ۴ تا ۵ میلیارد دلار گزارش شده ‌و قرار است این خط لوله روزانه ۳۱ میلیون متر مکعب گاز را منتقل کند.

همچنین حدود دو ماه قبل، مدیر بازاریابی شرکت ملی صادرات گاز ایران گفته بود که مذاکرات با سه شرکت هندی بر سر خرید گاز ایران در جریان بوده‌ و بر سر موضوعات کلی توافق ‌شده است.
 
این در حالی است که حرکت ایران و هند در راستای ساخت خط لوله انتقال گاز زیر‌‌دریایی، منجر به ابهام و تزلزل در آینده خط لوله صلح خواهد شد که قرار بود گاز ایران را به پاکستان و از آنجا به دهلی نو منتقل کند. همزمان با انتشار گزارش‌هایی در خصوص ساخت خط لوله زیر دریایی ایران اعلام کرد که وام ۵۰۰ هزار دلاری که پیش از آن دولت قبلی برای تکمیل خط لوله صلح وعده آن را به دولت پاکستان داده بود، منتفی شده ‌که این امر بیش از همیشه منجر به تشکیک در توان پاکستان برای تکمیل خط لوله در خاک خود تا زمستان ۲۰۱۴ شد.
 
این در حالی است که توافق بر سر ساخت خط لوله زیر دریایی با هند، منجر به آن خواهد شد که هند با اطمینان بیشتر و بیش از گذشته مراودات خود در حوزه انرژی را با ایران مستحکم کند. دولت هند با سرمایه‌گذاری گسترده خود در بندر استراتژیک چابهار و وابستگی زیاد خود به نفت ایران از قبل برداشته شدن تحریم‌های غرب از اقتصاد ایران منافع زیادی به دست خواهد آورد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها