بازدید 28727

صدامخملی موسیقی ایران چه روزگاری را گذراند؟ + فیلم و صوت

بنان در خواندن آواز استعداد‌ بی‌نظیری داشت. گوش او بسیار حساس بود و هیچ ‌گاه خارج نمی‌خواند. ذوق سلیم او در انتخاب غزل و تحریرهای بجا، از او خواننده‌ای متمایز ساخت. هنر واقعی، آگاهی‌های عمیق، شوق و شور و عشق که لازمه زندگی هر هنرمند است، همه را با هم داشت؛ او با هنر خود بازاری نکرد و قدر شناخت.
کد خبر: ۳۸۲۷۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۲ 27 February 2014
فیلم: نوای کمانچه کیهان کلهر و باقلامای اردال ارزنجان را بشنویدهشتم اسفند برای اهالی موسیقی روز تلخی است؛ روزی که نابغه موسیقی ایران و مردی که صدامخملی خوانده می‌شد، در ‌حادثه‌ای تلخ دیده از جهان فرو بست؛ روز پر کشیدن استاد غلامحسین بنان.

به گزارش «تابناک»، استاد بنان در اردیبهشت ۱۲۹۰ ه‌ ش‌ زاده شد. وی هشمین فرزند کریم‌خان بنان الدوله نوری ‌و مادرش دختر شاهزاده محمد تقی رکنی، برادر ناصرالدین شاه قاجار بود. محیط خانه و خانواده از هر لحاظ برای پرورش ذوق و استعداد هنری غلامحسین آماده بود؛ چهار پیانو و یک ارگ.

مادر غلامحسین پیانو می‌زد. خاله‌اش نی می‌نواخت. خواهرانش هم تار مشق می‌کردند. گوش استاد از اوان کودکی به نوای ساز و آواز آشنا بود و از ساز هر یک از نامبردگان به نحوی لذت می‌برد.

صدامخملی موسیقی ایران چه روزگاری را سپری کرد؟

غلامحسین خان بنان در سال ۱۳۲۲ به سمت منشی مخصوص وزیر به کار مشغول شد، ولی این شغل با روحیه او سازگار نبود. به همین دلیل، به کلی از شغل اداری دست کشید. استاد در ۱۳۲۵ همکاری با رادیو را آغاز کرد و صدای مطبوعش به گوش شنوندگان رسید و منحصرا خوانندگی در رادیو را پیشه کرد و به سرعت زبانزد شد.

روح‌الله خالقی او را در ارکستر انجمن موسیقی شرکت داد و با ارکستر شماره یک نیز همکاری را شروع کرد و از آغاز برنامه همیشه جاوید «گل‌های رنگارنگ» بنا به دعوت استاد داود پیرنیا همکاری داشت. بنان در طول فعالیت هنری خود، حدود ۳۵۰ آهنگ را اجرا کرد و آنچه‌ امتیاز مسلم صدای او را پدید می‌آورد، زیر و بم‌ها و تحریرات صدای اوست که مخصوص به خودش است.

بنان نه تنها در آواز قدیمی و کلاسیک ایران استاد بود، بلکه در نغمات جدید و مدرن ایران نیز تسلط کامل داشت. تصنیف زیبا و روح‌پرور «الهه ناز» او بهترین معرف این ادعاست. وی را می‌توان بحق بزرگ‌ترین اجرا کننده آهنگ‌های سبک وزیری‌ ـ خالقی دانست. او همچنین در کنار ادیب خوانساری از بهترین اجراکنندگان آثار صبا و محجوبی است. استعداد شگرف او در مرکب‌خوانی و تلفیق شعر و موسیقی بار‌ها ستایش موسیقی‌دانان معاصرش را بر‌انگیخته ‌است.

صدامخملی موسیقی ایران چه روزگاری را سپری کرد؟

بنان در آغاز بیشتر آواز می‌خواند و علاقه‌ای به خواندن آهنگ‌های دیگر نداشت، ولی هنگامی که با برخی اثار جدید موسیقی که ارکستر انجمن ملی آن‌ها را اجرا می‌‌کرد، آشنایی پیدا کرد، به خواندن این گونه قطعات نیز علاقه‌مند شد و در هر دو روش استادی و مهارت خود را نشان داد.

استاد بنان در ۲۷ دی ماه ۱۳۳۶ ه‌ ش در تصادف اتومبیل چشم خود را از دست داد. پزشکان برای سالم ماندن چشم دیگرش سفر به اروپا و معالجه را تجویز کردند. دولت و اداره کل انتشارات و رادیو کمک‌های مالی کردن، جمع دوستانش کنسرتی ترتیب دادند و موجبات سفرش را فراهم آوردند و ره آورد بنان از سفر اروپا، پس از بهبودی و رفع خطر، دگرگونی عقیده در زمینه نحوه سبک ترانه‌های اوست.

صدامخملی موسیقی ایران چه روزگاری را سپری کرد؟

بنان پس از این حادثه، شور و شیدایی دیگر یافت. به زندگی و اطرافیان خود با محبت و صمیمیت بیشتر نگاه می‌کرد و ابراز تألم طبقات ‌اجتماع به مناسبت وقوع آن حادثه، وی را به زندگی امیدوار و دلگرم ساخت و اقبال بی‌نظیر مردم نیروی تازه به او بخشید.

بنان در خواندن آواز استعدادی بی‌نظیر داشت. گوش او بسیار حساس بود و هیچ‌گاه خارج نمی‌خواند. ذوق سلیم او در انتخاب غزل و تحریرهای بجا، از او خواننده‌ای متمایز ساخت. هنر واقعی، آگاهی‌های عمیق، شوق و شور و عشق که لازمه زندگی هر هنرمند است، همه را با هم داشت. او با هنر خود بازاری نکرد و قدر شناخت.

استاد در هشتم اسفند‌ ۱۳۶۴ ه‌ ش پس از پنجاه سال خدمت بی‌شائبه به فرهنگ و هنر این مرز و بوم چشم از جهان فرو بست. روحش شاد. از استاد بنان فیلم‌های بسیار محدودی باقی است که بخش محدودی از آن قابل نقل است و بنابراین یکی از ترانه‌های ایشان را با معدود عکس‌هایی که از دوران زندگی ایشان مانده، به همراه ده صدای ماندگار از این استاد برجسته، در سالروز در‌گذشتش در «تابناک» ببینید و بشنوید.

دانلود


افسون سحر


آرزوی ما تویی


بهشت عاشقان


ای ایران


گلشن دل


گویای راز


من بی دل


مرغ شباهنگ


تا بهار دلنشین


زندگی جاوید
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۳
شهريار در سوگ استاد صبا:
ضرب تهراني و آواز بنان را برسيد
گو كجاييد كه استاد شما مي ميرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
بیادش صلوات و فاتحه نثارش کنیم
روحش شاد و یادش گرامی
روحش شاد
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
چرا منفی می دید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ممنون که یادی از استاد بزرگ آواز ایران، استاد بنان کردید. اما چه حیف که ما ایرانی ها مرده پرستیم.
کاش تابناک جان، کمی هم به پاسداشت اساتید حاضر در این دنیا هم مطلب می نگاشتی. کاش به همگان تذکر می دادی که قدر و منزلت اساتیدی چون استاد شجریان، استاد ناظری و امثالهم را تا زمانی که در میان ما هستند بدانیم. می دانیم که هنرمندان میراث معنوی یک جامعه هستند و شاید هیچگاه قابل تکرار نباشند. و باید بدانیم که هنر برخواسته از غنای فرهنگیست و مللی که دارای پیشینه ی فرهنگی هستند می توانند در هنر تاثیر گذار باشند.
یا حق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
عالی معرکه بود ممنون
خدا بیامرزدش و برعمر پربرکت سایر اساتید چون شجریان بیفزاید.
پاسخ ها
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
معرکه بود عالی ممنون از تابناک عزیز
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
آمین
پادشه ناز
توجه داشته باشید که تا سال 1370، کاستهای ایشون غیر مجاز بود و مصداق طرب!!
فتادم از پا به ناتوانی
اسیر عشقم جنان که دانی
رهایی از غم نمیتوانم
توچاره ای کن که میتوانی ...
خدایش بیامرزد. عاشق صدای استادم. صدایی که از دل بلند بشه به دل هم میشینه.
خدایش رحمت کند این هنرمند بی بدیل را انشاله با ملایک و صلحا محشور شود این هنرمند هیچگاه برای مزد و پول نخواند مام وطن دیگر چنین هترمندی را شاهد نخواهد بود. ولی حیف تا زمانیکه این شادروان زنده بود از ایشان قدر دانی مقتضی به عمل نیامد
سرود جاودانه ((ای ایران ))با صدای بنان ماندگار شد
روحش شاد.به امید آنکه هیچ گاه ملک ایران زمین از چنین هنرمندانی خالی نماند.
شازده در کمال اوج بر بام اواز ایران بود چه خوش صدا وچه چهره ای محجوب ودوست داشتنی جه زیبا بر بال بط باربد سرودعشق میخواند به ما درس دوست داشتن وساده زیستی رامیاموخت.شازده ی اواز ایران روحت شادوارامش صدایت مارا در این تلاطم سختی هاارام میکند
یاد بعد از مرگ بیشتر به جوک می ماند.
ای ایران ای مرز پرگهر و همچنین اثر الهه ناز ایشان از آثار جاودانشان محسوب می شود .
روحش شاد و همواره صدایش در دل مردم طنین انداز باشد .
يعني جه؟! اصن معني اين كارها رو نميفهمم؟!! حالا بنده خدا شد استاد ؟؟! تا زنده بود نه صداش و تصويرش و نه حتي اسمي ازش نياورديد ؟؟!! حالا جي شد يكهو شد استاد بنا ؟؟!! بابا امثال اين سرمايه ها تكرار نمي شوند . بايد تا زنده اند ازشون استفاده كرد !
روح استاد شاد ایشان نجیب زادهای بود به تمام معنا
با این شرایط خانوادگی که استاد داشت باید دست هرچی خواننده اس تو دنیارو می بست... در هرضورت روحش شاد
در دهه 50 دریکی از کشورهای اروپائی برای ادامه تحیصیلات، در کالج زبان هم اطاق یک جوان 20ساله عرب بودم،همراه خود کاستی هائی از استاد بنان داشتم که گاها"در تنهائی به آنهاگوش میدادم.
یک روز وارد اطاق شدم دیدم این دوستم
نوار "کاروان "بنان رابا صدای بلند دارد گوش میدهد.از او سئوال کردم از این نوار چه می فهمی،گفت این آهنگ فوق العاده،واین خواننده دلنشین میخواند.
یادش استاد بنان گرامی وروحش شاد.
خواننده ای ایران همواره جاودانه خواهد ماند
تابی دمت گرم..خیلی حال دادی!
تابناک جان واقعا" دست درد نکنه از این کارها بیشتر انجام بده که در دنیای وانفسا ((اگر دست نیاز سوی کس یازی به اکراه اورد دست از بغل بیرون ...) حداقل تو یک کمی روحمان را صیقل بده .
اشک وآهم می دهد ازهجریاران آگهی
می گدازد سینه ام راداغ آن سروسهی
باغ ویران است ومرغان بی نوا ایوان تهی
ای بنان اخرکجائی تانوائی سردهی
یادباد آن همدلی ،آن همدمی ،آن همرهی
سازمحجوبی واوازبنان شعر رهی
باسلام حضور همه سروران هنردوست وهنرمند آیا مزار بنان رادر امامزاده طاهر کرج دیده اید ، ظاهرا بازسازی شده ولی ای کاش آرامگاهی درشان ومنزلت بنان بود در اصفهان وبه کوشش شهرداری ومیراث فرهنگی وسازمان تخت فولاد چند سالی است که مقبره ای در شان ومنزلت استاد جلال تاج اصفهانی ساخته شده است کاشکی لااقل کپی برداری میشد برای یزرگ مردی چون بنان
البته هنوز هم دیرنشده است
شاد زی مهر افزون
لطفا ذکر کنید که بنان نه شاگردی داشت نه استادی در تمام مراحل زندگی هنری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
فقط شاهزاده ای بود که چشم وا کرد تو خونه شون چهار پیانو بود و یک ارگ. مادرش پیانو می‌زد. خاله‌اش نی می‌نواخت. خواهرانش هم تار
روح استاد قرین رحمت.لطفا یه سری هم به امام زاده طاهر کرج بزنید تا ببینید از سنگ مزار ایشون و چند تن دیگه از بزرگان هنر این مملکت چی باقی مونده تا به نوعی یاد اور خاطرشون باشه.
آسمان چون جمع مشتاقان پریشان می کند

در شگفتم من نمی پاشد ز هم دنیا چرا
بسیار ممنون. یکی از ویدئو های نادری که از استاد بنان به جای مونده مصاحبه مسعود بهنود با ایشونه که در برنامه مستند گلهای ماندگار اومده. بسیار جذاب و دیدنی!
استاد بنان هنرمند بزرگی بودند و هستن. استاد معین هم جزء بزرگترین خوانندگان ایران و جاودان صدای ایران زمین هستند امیدورام قدر ایشان را بدانیم
درود بر استاد معین
همه رفتن کسی با ما نمونده چنین بی کس شدن در باوم نیست
خداوند برای آنهایی که برای روحش شاد باد امتیاز منفی میدن شفا بده
به ياد استاد بنان و اروزي سلامتي براي اساتيد حاضر چون استاد بزرگوار شجريان
این بیگانه با فرهنگ ایران کیه که همش منفی داده من هزاران منفی به خودش وافراد وافکار ی مثل او میدم
روحش شاد
خالق آثاری جاودان که صدایش آرام بخش روح و روان است کاش خوانندگان امروز بیشتر در آثار ایشان تامل نمایند . تولید بازاری موسیقی نه تنها اثر هنری نیست بلکه بزرگترین لطمه را به موسیقی اصیل ما وارد کرده است .
روحش شاد
آسمان چون جمع مشتاقان پریشان می کند

در شگفتم من نمی پاشد ز هم دنیا چرا
خداوند بلند مرتبه بنان را بیامرزد. و دراینجا باید بگوییم قدر سرمایه های این مملکت همچون استاد معین را بدانیم که وقتی شروع به خواندن می کند انسان از عالم خاکی جدا می شود و صدایش ملکوتی است
شجریان را دریابید قبل از آن که مثل استاد بنان بخواهیم در سایت ها و مجلات یا امثالهم سراغ بگیریم
تابناک عزیز از تو متشکرم و ایران علاوه بر بنان اساتید دیگری هم دارد که ای کاش در مورد آنها نیز همین کار را بکنید
روحش شاد، سپاس از شما و آرزوی داشتن یک شبکه تلوزیونی برای پوشش چنین برنامه ها
روحش شاد، سپاس از شما و آرزوی داشتن یک شبکه تلوزیونی برای پوشش چنین برنامه ها
روحش شاد، سپاس از شما و آرزوی داشتن یک شبکه تلوزیونی برای پوشش چنین برنامه ها
روحه شاد و نامش ماندگار باد
دم استاد حسین خواجه امیری(ایرج) را هم ببینید تا ایشان هنوز زنده هستند.
تابناک جان
درود بر شما
که هم امکان ذخیره کردن صدای استاد را فراهم کردید هم ظرفیت متنوع فرهنگی خود را نشان دادید .
این قبیل کارها را همیشه در سبد خبر رسانی بگنجانید .
سپاس فراوان و بدرود !
روحش شاد ، بهترين اثر استاد همان خوشه چين است با توجه به اينكه چندين بار بازخواني شده ولي اثر استاد چيز ديگريست
بسمه تعالی
در جواب ناشناس باشجریان محشور
شوی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی