بازدید 3630

چشم‌ها را باید شست

مهدی صدر
کد خبر: ۳۸۱۴۸۵
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۳ 23 February 2014
حضور بدون حاشیه بیش از 400 خبرنگار، تصویربردار و عکاس داخلی و بیش از 100 خبرنگار، تصویربردار و عکاس خارجی، بدون ایجاد محدودیت‌های معمول برای خبرنگاران در چنین کنفرانس‌هایی، از نکات قابل توجه و حائز اهمیت این کنفرانس بود که بدون شک طی سال‌های اخیر از استثنائات برگزاری مراسمی نظیر این به حساب می‌آید.

وظیفه اصلی خبرنگار مشاهده واقعیت ها و بیان آنها اعم از مثبت و منفی است که البته این مقوله در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران به دلیل کثرت مسائل انتقادی بیشتر خود را در حوزه مشکلات نشان داده است.

نهمین کنفرانس اتحادیه بین المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی، یکی از موارد درخشان مثبت در کارنامه سیاست خارجی جمهوری اسلامی به ویژه در حوزه پارلمانی است که علیرغم انعکاس گسترده رسانه‌ای و انتشار اخبار عمومی آن کمتر به حاشیه های مثبت و بی‌نظیر آن پرداخته شده است.

حضور چشمگیر و بی سابقه 29 رئیس مجلس، 15 نایب رئیس و 52 هیات پارلمانی در این کنفرانس آنچنان باعث ارتقا دیپلماسی پارلمانی ایران شد که حتی برخی شبکه‌های معاند نیز زبان به اعتراف گشوده و این اجلاس را بی‌سابقه معرفی کرده اند، رکوردی که در تاریخ 15 ساله و 9 دوره گذشته  کنفرانس اتحادیه بین المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی، بی نظیر بود.

تلاش‌هایی که در جهت برگزاری بی‌عیب و نقص این کنفرانس چه در حوزه اجرایی و چه در حوزه کارشناسی صورت گرفت باعث شد تا بازتاب این اجلاس نه به نام مجلس ایران بلکه افتخاری برای کل ایران محسوب شود.

این اجلاس همانگونه که براساس آمارهای اعلام شده بی‌سابقه بود از نظر نحوه امور اجرایی، هماهنگی‌‌ها و امور امنیتی، یکی از موارد نمونه برگزاری اجلاس در چنین سطحی به حساب می‌آید.

حضور بدون حاشیه بیش از 400 خبرنگار، تصویربردار و عکاس داخلی و بیش از 100 خبرنگار، تصویربردار و عکاس خارجی، بدون ایجاد محدودیت‌های معمول برای خبرنگاران در چنین کنفرانس‌هایی، اجازه در اختیار داشتن تلفن همراه، در اختیار قرار دادن مترجم برای خبرنگاران، ایجاد و اختصاص فضایی مناسب برای فعالیت رسانه‌ای خبرنگاران از نکات قابل توجه و حائز اهمیت این کنفرانس بود که بدون شک طی سال‌های اخیر از استثنائات برگزاری مراسمی نظیر این به حساب می‌آید.

البته ارتباط مناسب کاظم جلالی سخنگوی نهمین کنفرانس اتحادیه بین المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی، در تمام ایام پیش از زمان برگزاری اجلاس و حضور پررنگ وی در روزهای برگزاری اجلاس، ارتباط مستمر با خبرنگاران و برگزاری نشست‌های روزانه مطبوعاتی نیز از نکات قابل تقدیر این اجلاس بود.

حضور تمام وقت جناب آقای لاریجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ( افتتاحیه و اختتامیه ) این اجلاس در کنار حضور رئیس مجلس، 15 نایب رئیس و 52 هیات پارلمانی، وزن و اعتبار خاصی به نهمین کنفرانس اتحادیه بین المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی بخشیده بود.

برگزاری منظم کمیته‌های اجرایی و سیاسی به صورت روزانه در دو نوبت صبح و عصر با حضور اعضای بلند پایه گروه های پارلمانی کشورهای عضو و مدیریت کاظم جلالی که گاه شکل شبانه‌روزی به خود می‌گرفت و از 8 روز قبل از مراسم افتتاحیه هر روز در سالن‌های کنفرانس هتل آزادی برگزار می‌شد نیز از نکاتی است که مورد اشاره غالب خبرنگاران خارجی حاضر در قرار گرفته بود.

اداره جلسات به زبان‌های عربی، انگلیسی و فرانسوی توسط کاظم جلالی نیز از دیگر نکاتی بود نقش بسیاری در ایجاد تفاهم و رضایت در گروه‌های مختلف پارلمانی داشت و از دیگر سو مورد تقدیر خبرنگاران خارجی حاضر و اذعان آنها به میزان بالای تسلط علمی و دیپلماتیک تیم پارلمانی جمهوری اسلامی ایران داشت.

دفاع از آرمان‌ها و حقوق ملت فلسطین و سوریه در جلسات مختلف با ادبیاتی متین توسط دکتر جلالی و دکتر بروجردی نیز مواردی بود که نقش شایان توجهی در صدور بیانیه نهایی مناسب برای اجلاس  در این زمینه داشت.

ذکر نکات مثبت برگزاری این اجلاس اگرچه شاید درنظر برخی خوانندگان تمجید یک‌جانبه و سفیدنمایی از یک رویداد ملی و جهانی به نظر آید اما به زعم نگارنده تاکید برنکات مثبت برگزاری کنفرانسی در چنین سطحی با درنظر گرفتن فشارهای بین المللی علیه ایران و کارشکنی برخی کشورهای عربی برای عدم برگزاری این کنفرانس امری قابل توجه به چشم می‌آید.

البته انتقادی نیز به برخی از همکاران رسانه‌ای وجود دارد که به جای پرداختن به نکات قابل دفاع این کنفرانس با دست‌آویز قراردادن مسائل پیش و پا افتاده‌ای چون عدم نصب سهوی عکس دو دوره از دوره های مجلس در تالار اصلی ضیافت تلاش نمودند تا در کنار متن پررنگ این کنفرانس به حاشیه سازی بپردازند به طوری که مطالب آنان مستمسکی برای برخی رسانه‌های معاند عربی در منطقه برای هجمه به این اجلاس باشکوه و دستاوردهای باشکوه و غیرقابل انکار آن شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها