بازدید 239146

چرا ازدواج همزمان با دو خواهر حرام است؟

دو خواهر به حکم نسبت و پیوند نسبی و عاطفی، نسبت به یکدیگر علاقه شدید دارند ولی هنگامی که رقیب هم شوند...
کد خبر: ۳۸۰۷۰۰
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۳ 21 February 2014
در شرع مقدس اسلام ازدواج، هم زمان با دو خواهر جایز نیست. لازم به ذکر است اگر ازدواج با دو خواهر یا بیشتر به صورت جمع، یعنی دریک زمان نباشد، اشکال ندارد. به بیانی دیگر هرگاه مردی زنی را برای خود عقد کند، تا وقتی که زن در عقد اوست، نمی‏‌تواند با خواهر وی ازدواج کند، خواه عقد دائم باشد یا موقت. حتی بعد از طلاق تا وقتی که در عدّه است (در صورتی که عدّه رجعی باشد) نمی‏‌تواند خواهر او را بگیرد، اما هنگامی که همسرش را طلاق داد، یا از دنیا رفت و عدّه او تمام شد، می‏‌تواند با خواهر وی ازدواج کند[1].

به گزارش عقیق، شاید حکمت و فلسفه این که اسلام از ازدواج هم زمان با خواهران جلوگیری کرده، این باشد که اوّلاً: حرمت و شخصیت زن را حفظ کند، چنان که در ازدواج با دختر برادر زن و دختر خواهر زن رضایت و اجازه زن را شرط دانسته است.

ثانیاً: دو خواهر به حکم نسبت و پیوند نسبی و عاطفی، نسبت به یکدیگر علاقه شدید دارند ولی هنگامی که رقیب هم شوند، نمی‏‌توانند علاقه گذشته را حفظ کنند، به این ترتیب تضاد عاطفی در آن‏ها پیدا می‏شود که برای زندگی زیان بار است و اساس خانواده را از هم می پاشد؛ زیرا همیشه انگیزه ی محبت و رقابت در وجود آن‏ها در کشمکش است.[2]

ثالثاً: ازدواج با شوهر خواهر با طبع زنان که شوهر خواهر را از خود می‏‌دانند و با آنان احساس خویشاوندی می‌‏کنند، سازگار نیست.

در پایان تذکر این نکته ضروری است که اگر چه در جای خود ثابت شده است که احکام الهی بر اساس مصالح و مفاسد وضع شده اند، ولی کشف مصالح و مفاسد در جزئیات و مصادیق، بسیار مشکل است.

زیرا اولاً: نیازمند داشتن امکانات وسیع، در ابعاد مختلف علمی است.

ثانیاً: بشر هر قدر از نظر علم و صنعت پیشرفت کند، باز معلومات او در برابر مجهولاتش، قطره ای است در برابر دریا "جز اندکی از دانش به شما داده نشده است" .

و شاید علت بیان نکردن فلسفه ی تمام احکام، از سوی اولیای دین، این بوده که بیان تمام اسرار احکام برای انسان هایی که بسیاری از حقایق علمی هنوز برایشان کشف نشده، مانند گفتن معما ست که چه بسا موجب تنفر شنوندگان می گردد. امام علی (ع) می فرمایند: "مردم، دشمن آن چیزی هستند که نمی دانند[3]" لذا اولیای الاهی در حد فهم انسان ها به بعضی از علت ها و فلسفه ی احکام اشاره نموده اند.

وانگهی هدف از دین و شریعت، آراستگی انسان ها به خوبی های علمی و عملی، و اجتناب از زشتی های فکری و عملی است، و این هدف با عمل به شریعت به دست می آید، و لو این که افراد فلسفه و علت احکام را ندانند، نظیر این که مریض با انجام دادن دستورات پزشک، بهبودی را به دست می آورد ولو فایده و فلسفه ی، دارو و دستورات پزشکی را نداند.

مضافاً این که مؤمنان چون اطمینان و یقین دارند به این که دستورات دینی، از کسانی صادر می شود که علم و آگاهی آنان خطاناپذیر است، پس یقین به اثربخشی و مفید بودن این دستورات دارند.

-------------------------------
[1]توضیح المسائل مراجع، ج 2، مسئله ی، 2390 و 2391.

[2]تفسیر نمونه، ج3، ص 368.

[3]الناس اعداء ماجهلوا گزیده میزان الحکمة، ج 1، ص 214.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴۹۳
انتشار یافته: ۲۴
این مقاله در سطح تابناک نبود. نمیشه با شاید و اگر درباره مسائل دینی مقاله نوشت و بعد تیتر زد که (چرا ازدواج با دو خواهر حرام است)... این مقاله صرفا تخیلات نویسنده است و هیچ مبنای علمی و اعتقادی ندارد.
لطفا انتقاد پذیر باشید و این نظر را منتشر کنید.
پس کلا شرع هم توجه داشته که

زنها نمیتونن با هم درست درمون سر کنن.

نخواسته اینجا دشمنی به وجود بیاد.

البته من نمیدونم، این زنایی که سر ارث و میراث گیس و گیس کشی میکنن،
خواهرن دیگه، این علاقه شون کجا رفته!؟
چون فرمان و دستور خدا است
خیلی ممنون
تنها مشکلم همین بود که میتوانم همزمان با دو خواهر ازدواج کنم یا نه؟!
ولله عقلا هم کار درستی نیست:
1- خواهر زن همیجنجوریش هم غیر قابل تحمل, چه برسه به اینکه هوی خواهر خودش هم بشه!
2- مادر زن، یعنی مادر عروس، یعنی وزیر جنگ، اما اگر مادر هر دو عروس باشه اونوقت میشه رییس ستاد مشترک!


اصن حرفشم نزن
اولا واقعا مطلب بی جا و غیر ضروری بود. دوما کلا به نظر خود نویسنده هم فکر کنم زن دوم کار انسانی نباشه.
سوما لطف کنید به جای این اخبار ، هر روز از یه منطقه محروم تصویر برداری کنید تا شاید مسئولین یادشون بیوفته که یه حالی از محرومین بپرسند
توضیحات گنک وقانع کننده نبود
ازدواج با بیش از یکنفر به صورت همزمان اصلا صحیح نیست چه برسد به این مورد!شما اگر یکنفر خوشبخت که چند همسر دارد را یافتید اونوقت میشه روی این مورد هم فکر کرد
عجب تحليل جامعي !!! برادر من همه اين سه دليلي كه ذكر كردي در مورد هر نوع هوو براي خانم ها صدق ميكنه. ربطي نداره كه اين هوو خواهر خودش باشه يا نه. اتفاقا زنها وقتي هوو شون خواهرشون باشه بيشتر تحمل ميكنن تا يك غريبه :) دقت كن دارم ميگم : تحمل
جالبه... نوشته چون دو خواهر ممکنه بینشون رقابت پیش بیاد و زندگی رو دچار مشکل کنه پس ازدواج هم زمان جایز نیست... آیا ازدواج هم زمان یک مرد با دو زن غیر خواهر هم اساس خانواده رو سست نمی کنه؟ چرا حسادت دو خواهر به هم منطقی دونسته شده اما حسادت دو زن دیگه به هم غیر منطقیه؟ اگه رقابت پیش میاد چرا رقابت بیت دو خواهر منفیه اما بین دو زن دیگه غیر منفی؟ چرا عواطف و احساسات زن نادیده گرفته می شه؟ اگه مرد حق چند همسری داره زن هم باید این حقو داشته باشه... هر علتی برای مرد بیارید برای زن هم ممکنه صدق کنه
کشف ملاک احکام مشکل نیست, محال است
زیرا این احکام از عالم مطلق (خدا) صادر شده و علم ما محدود است.
چرا هيچكدام از دلايلتان منطبق بر اصول علم روانشناسي ، پزشكي و ژنتيك نيست و فقط به معقولات منقولانه متكي هستيد ؟
متاسفانه هیچکدوم از این دلایل سه گانه محکم و علمی نبود و خیلی از موارد رو میتوان پیدا کرد که دلایل بالا رو باطل کنه به نظر من اگر کسی نظر کارشناسی میده نظر محکم و علمی بده که خواننده رو به شک نندازه
تابی اینا چیه میذاری... این که از بدیهیاته! مثلا کدوم خواننده از این خبر استفاده می کنه؟!!
یکی از دلایل اصلی که برخی ازدواجهای فامیلی حرام است در حقیقت به انتشار ژنهای معیوب و آسیب زا مرتبط است چنانچه دانشمندان ژنتیک بیان می کنند ژنهای معیوب در خانوادههای نسبی بیشتر یافت می شود پس بهتر است برای جلوگیری از انتشار انها در کل ازدواج فامیلی انجام نداد و برخی که حرام شده اند شاید بیشتر ممکن است موجب گسترش ژنهای معیوب شوند. بعلاوه ازدواج با دو خواهر سبب فرزندانی می شود که در عین حالی که پسر خاله یا دختر خاله اند و قاعدتا می توانند ازدواج کنند اما چون از پدر یکی هستند نمی توانند این کار را بکنند و این یک تعارض اشکار در وضعیت انهاست.
به نظر می رسد یکی از مهم ترین دلایل، سوء استفاده برخی مردان فرصت طلب است که با فشار به زن خود و خانوادۀ او ازدواج با خواهر زن را اصرار می کنند و زن و خانواده اش برای اینکه به زندگی شان آسیب جدی نرسد با اکراه خواهر را به عقد او در آورند. مثلا مرد بگوید اگر با خواهرت ازدواج نکنم تو را هم طلاق می دهم یا اذیت می کنم.
البته این مورد رو فراموش کردید که اگر دو تا خواهر باشند زورشون زیاد میشه و پدر دامادو در میارن :)
یعنی چی؟ قرن 21 شده شما دنبال 2 تا زن میگردی؟ اونم 2 تا خواهر. اصلاً به زبان آوردنش هم چندش آور است.
اگر دلایل از این نوع بود اصلا ازدواج با دو زن رو نیز حرام باید دونست.
آقا جان آخر اين چه استدلالي است ؟ رقيب چه خواهر باشد چه غريبه باز هم رقيب است..اگر اين اصل را قبول كنيم آن وقت هر شكل از ازدواج مجدد مردود است..
بابا ملت تو یکیش موندن .... کی خودزنی میکنه دو تا بگیره
به این جمله توجه کنید :‌ ،،هنگامی که رقیب هم شوند، نمی‏‌توانند علاقه گذشته را حفظ کنند،، .
پس قبول دارید که دو یا بیشتر همسر رقبای هم می شوند و کینه بینشان بوجود می آید . اگر این طور است پس تکلیف چند همسری چه می شود ؟‌ آیا آن یک جنگ ابدی بین ۲ ، ۳ یا ۴ زن نمی شود ؟‌
قرآن کریم همه مردان را به داشتن یک زن دعوت کرده، و شرط تعدد زوجات را عدالت بین انها اعلام نموده و در جای دیگر فرموده شما هیچگاه نمی توانید عدالت را بین همسرانتیا رعایت کنید.اگر ما مردان می خواهیم هوس بازی کنیم لازم نیست ان را پای اسلام بگذاریم. اگر تعدد زوجات برای زن هم ممکن باشد برای مرد هم ممکن است در غیر این صورت عین ظلم است. البته مردان که چند همسر دارند از خیانت همسر بی نصیب نخواهند ماند فقط چشمهایشان بر این موضوع بسته خواهد ماند.
یعنی چه که شوهر خواهر را از خود میدانند. متاسفانه بعضی خانمها جلو شوهر خواهر حجابشان را حفظ نمی کنند که مشکلاتی ببار می نشیند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل