بازدید 30722
محسن رفیق‌دوست در گفت‌و‌گو با «تابناک» عنوان کرد؛ (بخش نخست)

ما می‌گوییم مردم فقیر باشند، مبادا عده‌ای پولدار شوند!

هنگامی که بنده در سال ۶۲ وزیر سپاه شدم،‌ بحث اقتصاد دولتی و ملتی مطرح بود. در کابینه نوزده تن بودند و در رأی‌گیری برای این موضوع ۹ رأی موافق و ۹ رأی مخالف برای مردمی کردن اقتصاد وجود داشت. ‌از من پرسیدند، نظر شما چیست؟ من پاسخ دادم، جلسه بعد نظرم را می‌گویم. بنده از هیأت دولت به سمت جماران رفتم و به امام گفتم...
کد خبر: ۳۷۹۲۰۱
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۶ 16 February 2014
ما می‌گوییم مردم فقیر باشند، مبادا عده‌ای پولدار شوند!فساد و مبارزه با آن در بسیاری از کشورهای ‌جهان،‌ مسأله اساسی است. مهم‌ترین علل فساد اقتصادی در ایران به تصدی‌های دولت در اقتصاد مربوط می‌شود و شامل محدودیت‌های تجاری، یارانه‌های صنعتی، کنترل قیمت‌ها، نرخ‌های چندگانه ارزی، دستمزدهای پایین در خدمات دولتی، تجاری‌ و ذخایر منابع طبیعی مانند نفت است. فساد اقتصادی در ایران سبب کاهش سرمایه‌گذاری و کندی رشد اقتصادی و سرانجام باعث ‌تحقق نیافتن اهداف توسعه اقتصادی در کشور شده است. کاهش درآمد‌های مالیاتی و تنزل کیفیت زیر‌ساخت‌ها‌ی اقتصادی و خدمات عمومی از دیگر پیامدهای فساد اقتصادی بوده است.

در همین زمینه، «تابناک» با محسن رفیق‌دوست وزیر سپاه (از زمان تأسیس وزارت سپاه در سال ۱۳۶۲) در دولت اول و دوم میر‌حسین موسوی و رئیس سابق بنیاد مستضعفان و جانبازان و یکی از فعالان اقتصادی در ارتباط با ریشه‌های فساد اقتصادی در ایران و راه‌کار از میان بردن آن به گفت‌و‌گو پرداخته‌ایم.

آقای رفیق‌دوست، شما ریشه‌ها و علل اصلی فساد در ایران را چه می‌دانید؟

۱ــ  ‌اصولی در اقتصاد هست که ‌بخواهیم یا نخواهیم بنا به خصلت بشر حکمفرماست. نخستین آن‌ها نظام عرضه و تقاضاست. وقتی شماری از انسان‌ها یکجا هستند، نیاز به آب و غذا دارند و اگر به اندازه کافی غذا ‌باشد، کار طبیعی پیش می‌رود، ولی اگر تقاضا بیش‌ از عرضه باشد، به طور طبیعی ‌کمبود منابع به وجود می‌آید. فردی که پول ‌بیشتری دارد، سهم خود‌ را می‌گیرد، ولی فردی که پول لازم ‌ندارد، بی‌سهم می‌ماند. 

۲ـ در ‌طول قرن‌ها ثابت شده ‌که دولت‌ها مجریان خوبی برای کل مقوله اقتصاد از نظر اجرا نیستند؛ این مثال معروف‌ که دولت تاجر خوبی نیست، مؤید همین نکته است و باید گفت که دولت صنعتگر، کشاورز، ساختمان‌ساز و... خوبی نیست. ‌وظیفه‌ دولت، برنامه‌ریزی برای اداره مملکت، کمک به مردم برای تولید و کنترل و هدایت اقتصاد است. 

پیش از انقلاب اسلامی، بخش بسیاری از اقتصاد ایران ـ که قابل توجه هم بود‌ ـ در اختیار هزار فامیل از جمله لاجوردی‌ها و..‌. بود؛ اما پس از انقلاب، ما با ‌تجربه‌ای که داشتیم، کل اقتصاد را دولتی کردیم. البته نباید فراموش کرد، موقعی که می‌خواستم برنامه برای اقتصاد انجام دهیم، جنگ ‌شد؛ بنابراین، دولت مجبور بود ‌کارها‌ی بیشتری در دست بگیرد، ولی در زمان غیر جنگ ‌متأسفانه این روند ادامه پیدا کرد. در ‌این ۳۵ سال، در دولت‌های مختلف، اقتصاد دولتی کم و زیاد شده، ولی اما هیچ گاه گمان نکردند که دولت از اجرای بخش اقتصاد بیرون برود. این رویه که تاکنون بوده،‌ پیامدهای دیگری نیز دارد. مثلا وقتی قرار باشد که وزارت بازرگانی برای مردم کالا بخرد، شمار بسیاری پرسنل، بودجه زیاد‌تر می‌خواهد؛ بنابراین، دولت مجبور به استخدام چند میلیون کارمند می‌شود. اما اگر دولت محدود به برنامه‌ریزی، هدایت، کنترل و نظارت شود، دو‌سوم کارمندان باید به دل مردم بروند و دیگر نان خور دولت نخواهند بود.

* شما نقش دولت‌های پس از انقلاب، را در دولتی شدن اقتصاد چه می‌دانید؟

ــ  ‌متأسفانه آن گونه که گزارش‌ها ‌در دوارن احمدی‌نژاد نشان می‌دهد، اقتصاد به سمت بزرگ‌تر شدن دولت حرکت کرده است؛ اقتصاد دولتی ما قبل دولت نهم و دهم، ۷۰ درصد بوده، حال آنکه در دوران احمدی‌نژاد به ۸۵ درصد رسیده است.

نظر امام خمینی(ره) نسبت به اقتصاد دولتی و خصوصی چه بود؟


هنگامی که بنده در سال ۶۲ وزیر سپاه شدم،‌بحث اقتصاد دولتی و ملتی مطرح بود. در کابینه نوزده تن بودند و در رأی‌گیری برای این موضوع ۹ رأی موافق و ۹ رأی مخالف برای مردمی کردن اقتصاد وجود داشت. ‌از من پرسیدند نظر شما چیست؟ من پاسخ دادم، جلسه بعد نظرم را می‌گویم. بنده از هیأت دولت به سمت جماران رفتم و به امام گفتم: در دولت چنین موضوعی مطرح شده است. من نظر شما را در اموری مانند تجارت، صنعت و کشاورزی می‌خواهم که آیا باید خصوصی باشد یا خیر. امام فرمودند: به موارد شما من مسکن را اضافه می‌کنم که آن هم باید خصوصی و به مردم واگذار شود‌. من خدمت امام اعلام کردم که ما الان گندم را از خارج وارد می‌کنیم و با ۹۰ در‌صد یارانه به مردم می‌دهیم؛ این را هم به مردم بدهیم؟ امام فرمودند اگر فسادی نباشد آن را هم به مردم بدهید. امام جمله‌ای فرمودند و گفتند: زندگی مردم را به کارمند ندهید. 

نتیجه اقتصاد دولتی این می‌شود که به محض ایجاد مشکل، ۱۸۰۰۰ کارگاه تعطیل و به جای آن ۱۰۰ میلیارد دلار از چین کالا وارد می‌شود. آن هم چه کالایی که فقط پول مردم دور ریخته می‌شود. من چه وقتی در سپاه و دولت بودم و چه اکنون که آزادم، بر این باورم‌ که ریشه حل تمام مشکلات در یک کلمه پنج حرفی به نام «ت ـ و ـ ل ـ ی ـ د» به دست مردم حل می‌شود.
چون خودم بنیانگذار یک خودکفایی در صنعت موشک سازی بودم و البته پس از من نیز کار ۱۰۰ برابر بهتر ادامه پیدا کرده است. امروز ایران به معنای واقعی کلمه در زمینه موشکی خودکفاست و هیچ نیازی به خارج ندارد. در حالی که موشک سازی بخش سخت کار است. ساخت موشک به مراتب سخت‌تر از ساخت پنکه و یخچال است.

* چه مشکلاتی پیش روی تولید و صادرات در ایران وجود دارد؟


ــ  دولت‌ها عوض می‌شوند اما زیر‌مجموعه‌های آن‌ها عوض نمی‌شوند. در زمان حضرت امام، وزارت بازرگانی مسئولیت تهیه و توزیع کالا را داشت. از سوی دیگر، هر کالایی هم که می‌خواست صادر شود، باید در این وزارت خانه تأیید می‌شد. خنده‌دار این بود که ‌کسانی باید کالا را تأیید می‌کردند که حتی یک روز نیز در تولید کالا نبوده‌اند. یکی از دوستان من که تاجر فرش بود، به من گفت، من با سرمایه خودم و مقداری هم قرض چند فرش خریده‌ام و می‌خواهم صادر کنم. وزارت بازرگانی تاریخ زده‌اند که یک ماه دیگر برای ارزیابی بیاید. من به آن‌ها گفتم پول قرض کردم این یک ماه هزینه دارد. گفتند نمی‌خواهی برو. ماه بعد رفتم گفتند دو ما‌ه دیگر برا‌ی ارزیابی بیا. بار سوم که رفتم، گفتم: نمی‌خواهید فرش صادر کنم؟ گفتند به ما گفتند با این تجار برخورد بد نکنید. این‌ها را مثل سوسک طاق‌باز بیندازید‌ این قدر دست و پا بزنند تا بمیرند.
در واقع وقتی من آدم حقوق‌بگیر، اینجا نشسشته باشم، چه سودی برای من دارد که کار شما را حل کنم یا نکنم. چرا که من پول خود را می‌گیرم.
تا ارزیابی دست مردم نیفتد که مورد اعتماد دولت باشند، اقتصاد بهبود پیدا نمی‌کند. ایران توان تولید غذا برای ۱۵۰ میلیون تن را دارد؛ اما اقتصاد دولتی نمی‌تواند این مقدار غذا ر ا تولید کند. اگر ما می‌خواهیم در بخش تولید موفق شویم، باید‌‌ همان کاری را که در موضوعات نظامی کردیم، انجام بدهیم.

* ما چگونه در امور نظامی‌ به خود‌کفایی رسیدیم، حال آنکه در بقیه امور نمی‌توانیم به این مهم دست یابیم؟

 ــ ما در روند خودکفایی نظامی، گفتیم‌ ‌چه چیز می‌خواهیم و برای هر کدام از این نیازها، گروه‌هایی از متخصصین دانشگاه برای تحقیق گذاشتیم و احتیاجات را توسط مردم تولید کردیم. در زمان جنگ ۹۰ درصد مهمات را مردم در کارخانه‌ها تولید کردند. امروز هم همینطور است. لذا تنها زمانی هم اقتصاد مقاومتی‌ و هم حماسه اقتصادی خلق می‌شود که ما بدانیم دولت‌ نباید در اجرای اقتصاد دخالت کند؛ مثلا می‌توانیم به جای پالایشگاه‌های بزرگ دولتی، پالایشگاه کوچک خصوصی راه‌اندازی کنیم و نفت به آن‌ها بفروشیم. تجربه‌ای که الان آزمایش‌ شده ‌و موفق هم بوده است. اگر بنا باشد که متصدی در اقتصاد در نتیجه کارش سهیم نباشد، چه کار بکند چه کار نکند حقوقش را می‌گیرد. در نظام بخش خصوصی اکثرا مدیران کارکنانش را در نتیجه کار خود سهیم و شریک می‌کنند، لذا ‌تولید، کیفیت و کمیت بالا می‌رود. هر‌گاه دولت به فکر افتاد که اجرای اقتصاد را به مردم بدهد، موفق خواهد بود.

* پیشنهاد جناب‌عالی چیست؟

ــ  ‌اگر ما بین این دو امر گرفتار شویم، نباید اولی را انتخاب کنیم:
‌۱ـ همه مردم فقیر باشند، مبادا عده‌ای پولدار شوند‌ (اگر کسی میلیاردر شد، صد‌ها تن نیز مطمئنا از اطراف او بهره‌مند می‌شوند).
۲ـ همه مردم وضعشان خوب باشد و چند نفری هم پولدار‌تر شوند. الان ما اولی را انتخاب کردیم، حال آنکه ‌باید دومی را برمی‌گزیدیم. دولت باید برای کسانی که طبق قاعده دوم بیشتر بهره‌مند می‌شوند، قانون شرعی و عرفی بگذارد تا عدالت نیز رعایت شود. مردم در کسب و کار و درآمد به خاطر ویژگی‌های شخصی متفاوت هستند. اما وقتی این افراد در دولت بیایند همه افراد یکی می‌شوند. هر چه در دولت کمتر کار کنی، این ۷۰ تا ۸۰ مرکز بازرسی کمتر سراغ شما می‌آیند؛ اما اگر به بخش خصوصی بیاید، هیچ یک از این اتفاقات نمی‌افتد.

* یکی از دغدغه‌های امروز جامعه مشکل بی‌کاری است؛ در صورتی که دولت بخواهد نیروهای خود را بکاهد، مشکل بیکاری افزایش نمی‌یابد؟

ــ  اینقدر ‌می‌گویم بی‌کاری، بی‌کاری؛ اما بیایید قانون کار را برای کارگا‌ه‌های تا پنج نفر‌ بردارید. الان یک بقال اگر کارگر بخواهد نمی‌آورد، چرا که صبح بیاورد نمی‌تواند او را اخراج کند. اگر همین برداشتن قانون کار برای زیر پنج کارگر، ‌انجام شود، یک میلیون ‌بیکار‌ کم می‌شود. همه قوانین ما ‌بازدارنده است نه مشوق. همه قوانین برای جلوگیری از پیشرفت اقتصاد است.
مثلا آمدن برای صادرات، جایزه گذاشتند، در حالی‌ که دولت سه سال جایزه صادراتی را بدهکار است. لذا تمام مشکلات اقتصادی، بیشتر‌ مربوط به اقتصاد دولتی است. مشکل دیگر اینکه تصمیم گیرندگان کارمندان دولت‌‌اند و نه مقامات بالا. الان بنده با این حد شهرت نتوانستم با بسیاری از وزرای همین دولت ملاقات کنم، چه برسد به مردم عادی. اقتصاد دولتی دیگر کارایی ندارد. در کشور ما اکثریت اقتصاد دولتی است. هرگاه این اقتصاد دست بخش خصوصی افتاد ‌ویژه‌خواری و رانت خواری جمع خواهد شد.

ادامه دارد....

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۴
در انتظار بررسی: ۱۴۴
انتشار یافته: ۷۱
فقر و بدبختی هر ملتی در اثر فساد اقتصادی و رانت در آن کشور توسط عده ای خاص اتفاق می افته.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
البته به طور واضح تر با توجه به اینکه اقتصاد ما ذولتی است (البته بخش خصوصی نیز خواسته یا ناخواسته وابسته به دولت است) ، بخش اعظمی از فساد اقتصادی ریشه در دولت دارد...فرقی هم ندارد چه دولتی باشد (البته دولت قبل بسیار در زمینه فساد رکوردار بود)
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
در کلام آخر این خادم شریف ملت باید یک کلمه هم اضافه میشد و آنهم بخش خصوصی بدون انحصار بود که ای کاش بساط انحصار و انحصار طلبی برچیده بشه تا هم عرصه رقابت شکوفا بشه و هم دست زیاده خواهان کوتاه.
علیرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
در مورد خصوصی سازی اقتصاد واقعا نیاز به یک آیین نامه عملیاتی دقیق داریم چون الان هرچی خصوصی سازی می بینیم بیشتر هدیه دادن ثروت ملی به افرادی خاص است
مرحبا
صحبت هاي قشنگي بود
از زمانی که من خوب و بد را فهمیدم یادم میاد به جز یک یا دو نفر بقیه مسئولین در کشور فقط در حد حرف در مورد کار و بیکاری و وضعیت معیشتی مردم کار کرده اند ولی در عمل هیچ کدامشان را مرد عمل ندیدیم.
پاسخ ها
سهراب
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
مرد عمل ! كه الان خيلي زياد شده , يعني آمارها اينطور ميگه !!!
شعارهای خوبی بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
واقعا
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
منم شعار دوست دارم!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
آخ جون شعار.
زماني
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
حرفهاي توخالي كه فقط در حد حرف و تئوري مي ماند و هيچگاه به عمل منتهي نمي شود . مشكل اقتصاد دولتي است ؟ و يا مديراني كه اقتصاد دولتي را به دليل منافع سرشار آن ، بي درو پيكر بودن ، ريخت وپاش زياد و جوابگو نبودن در قبال مسئوليت داده شده ، بسيار دوست مي دارند .
افزایش مالیات بر درآمدهای کلان و خانه دوم - ماشین دوم ویلای دوم و ... دوم بهترین گزینه است.
الان کسی برای مغازه خود یک شاگرد نمی گیرد. چرا که شامل قانون کار می شود.
باید قانون کار از 3 کارگر به بالا اجرا کنند.
شاهد از غیب رسید...
فقط بيايمم سر شماري كنيم الانه روز توي ايران چند شركت - موسسه - بنياد ( خيريه يا غير ) - تشكيلات - سازمان و............ وجود داره توي كشور كه اكثرا حتي از بودجه دولتي هم استفاده ميكنن و تمام هم كار هاي اقتصادي كلان انجام ميدن در صورتيكه كوچكترين حسابرسي و بيلاني به كسي يا جايي پس نميدن و ريالي هم ماليات نميدن
خب اين ها گذشته اخيلي موارد ديگه به شدت فقر مياره و موجبات فساد هر جامعه ايي رو در اسرع وقت فراهم مياره
.............. اگر وجدان داري بدون سانسور نوشت هاي منو درج كن
از مسئولین یک سؤال داشتم :
آقایان مسئول ، درآمد این کشور از کجاست؟
جواب : نفت ...
حقوق کارمندان از کجا تأمین میشود؟
جواب : نفت ...
آن شخصی که میلیاردی وام میگیرد از محل کدام بودجه و درآمد وام میگیرد؟
جواب : نفت ...
نفت از کجا می آید؟
جواب : از زیر زمین و یک منبع خدادادی برای همه ایران است...
درآمد نفت چقدر است؟
جواب : 50تا 60 میلیارد دلار در سال
این درآمد چرا اگر بین تمام ملت تقسیم شود به هر کس چقدر میرسد؟
جواب : ماهانه 200000 تومان
به هر ایرانی چقدر میدهند؟
44500 تومان
155500= 44500 - 200000
پس بقیه این درآمد چه میشود؟ درآمد معادن؟ درامد پتروشیمی؟ درآمد ترانزیت؟ درآمد صادرات کشاورزی و دامپروری و شیلات ؟ این همه درآمد کجا میرود؟ فرض میگیریم که حقوق کارمندان را از این طریق میدهند ...
پس شما در ازای هر ایرانی 155500 تومان را کجا میبرید که ملت آن را نمیبینند؟
با این درآمد شکم ملت براحتی سیر میشود ...
اما کسی که باد آورده میلیاردر میشود ... شک ندارم که از همین بیت المال و حق مردم میلیاردر شده است ...
پاسخ ها
علیرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
البته باید این رو هم اضافه کنی که برای اینکه کارمندی بخواد حداقل حقوق 700 تومنی بگیر 3.5 نفر ایرانی باید از درآمد دولتی محروم بشن تا دولت به یک نفر حقوق بده. اما نکته اینجاست این کارمندهای عزیز چقدر بازدهی و سودآوری دارن وقتی که کار مفیدشون 30 دقیقه در روز هستش؟ تازه هزینه هایی که برای کارمند میشه مثل سرویس هزینه انرژی و ... رو هم اضافه کنیم. همه هدر رفت فقط شکم میلیاردها نیست ساختارها هم خیلی اشکال دارن
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
اقای علیرضا شما که در مورد کارمند ها اینجور نظر میدی مگه این پول رو مفتی به کارمند میدن ، در قبال اون داره کار میکنه تو هر شرکت خصوصی هم که کار کنه این حقوق رو بهش میدن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
پسر خوب چشماتو واکن ببین توی این کشور چقدر کار شده
چه قدر طرح های عمرانی اجرا شده
حالا حوق 2.5 میلیون کار مند با ماهی حداقل یک میلیون تومان چه جوری پرداخت میشود
2.500.000 * 1.000.000= 2.500.000.000.000
البته دزدی و اختلاس هم زیاده .
اقتصاد در دولت هاي نهم و دهم هم دولتي و هم نظامي-امنيتي شد , و بعد از گذشت هشت سال كه ميبايست شاهد رشد صنعت , اقتصاد , توليد و رفع بيكاري باشيم ملاحظه ميفرمائيد كه : گراني و تورم , بيكاري , تعطيلي يا نابودي شركتهاي قوي و اشتغال زا را شاهديم چه بايد كرد
همه بايد كمك كنند تا اقتصاد ما بسوي رشد و تعالي بره وگرنه مشكللات حل شدني نيست
باسالم؛
چرا ما از تجربه چندین و چند ده ساله دنیا استفاده نمی کنیم و کارها را به بخش خصوصی نمی دهیم.شما ببنید هرچند ناقص اما دفاتر الکترونیکی پیشخان،پلیس به علاوه 10 و امثالهم(گرچه رانت و پارتی بازی و سپردن برخی از این دفاتر به بازنشسته های همان سازمان و ...) وجود دارد اما چون دولتی نیستند بسیار بهتر از دولتی ها کار می کنند. اینها نمونه کوچکی از کارآمدی بخش خصوصی است.شاید به جرات بتوان گفت می توات با برنامه ریزی درست و حساب شده بیش از 90 در صد از تصدی گری های دولتی را به بخش خصوصصی واگذار نمود( البته اگر بعضی ها منافع شان اجازه داده و مانع نشوند).
در این خصوص بایستی مجلس شورای اسلامی که هراز گاهی در این باره صحبنهای گشنگی می گویند اقدام نمایند.با این اقدام بسیاری از سوء استفاده ها از مراکز دولتی، شهرداری ها ، ثبت اسناد ها ، مراکز قضایی و ... کم خواهد شد.
نکته دیگر اینکه بایستی با گسترش دولت الکترونیک مراجعه مردم به ادارات را تا می توانند کم کنند و رویارویی مردم با کارمندان را کم کنند تا رشوه و فساد کمتر شود. نمونه بسبار بارز آن ثبت نام تمامی مقاطع دانشگاهی به صورت اینترنتی است که کاملا صدردصدی شده و داوطلب تقریبا مراجعه ای به سازمان سنجش ندارد و یا مبادلات پولی از طریق دستگاههای خود پرداز و اینترنت و بسیاری دیگر از این قبیل. چطور مردم پولهای خود را از طریق الکترونیکی با امنیت قابل قبول انجام می دهند اما چرا دریگر امور اداری را نمی گذارند الکترونیکی شود.مسئله بیکاری را در راه اندازی تولید و اهمیت دادن واقعی و به دور از بروکراسی کشنده بایستی جستجو کرد.در وحله اول می بایست به فکر راحتی مردم و مبارزه با فساد با استفاده از علم و تکنولوژی بود.مردم که در راهپیمایی 22 بهمن نشان دادند در هر مقطعه ای ولو سخت به لحاظ اقتصادی حضور دارند حال نوبت مسئولین است که به صورت واقعی و عملی برادری خود را با مردم ثابت کنند و از شعار و حرف های فقط قشنگ دوری کنند.با این روش کم شدن تعداد کارمندان و کوچک سازی دولت(قوه مجریه ،قضاییه و سایر سازمانها) در برنامه ای چند ساله محقق خواهد شد.خدا کند این بار انقلاب واقعی اداری با عقل و تدبیر و علم و به مدد تکنولوژی به وقوع بپیوندد.به امید آن روز
پدر جان آقايان مي نشينند مي گويند كه توليد صنايع دستي بايد مورد حمايت قرار گيرد و پرداخت حقوق وعوارض گمرگ بايد از اين بخش از محصولات حذف شود ؛ چرا چون براي كشور هم توليد اشتغال مي كند وهم ارز آوري براي كشور خواهد داشت ؛ ولي ارزياب گمرگ هرگونه دلش بخواهد اين قانون را تفسير به راي خود مي كند مي كند وهزار اشكال تراشي براي خروج اين اقلام مي كنند !!!!
ما می گویین عده ی پول نشن با فقیر کردن مردم
مسئولین کشوری وکارمندان دولت از کمترین رتبه تا بالاترین رتبه از نظر دیدگاه اداری فکر می کنند اگر اقتصاد ملی ومردمی شود آنها کاره ای نخواهند بود یعنی بدون استثنا فاسدند ولی برخی کارکنان دولت با روشهایی مانند دلسوزی برای یکی از هزار مراجعه کننده سعی می کنند وجدان خودرا آرامشی سطحی ببخشند ودر حقیقت خودرا گول می زنند .
من برای مهر زدن به سابقه بیمه تامین اجتماعی ام که از سایت سازمان پرینت گرفته بودم 5 روز 6 شعبه را گشتم . هیچگدام حاضر به تایید پرینت سابقه من که تک تک آنرا دارند نشدند یعنی سازمان نمی تواند آنچه را در سایت خود 6 سال است به نمایش گذاشته تایید کند ومن با 3 ماه دوندگی کنم تا تک تک شعبه هارا بگردم تا پرینت از 9 شعبه بگیرم این در حالی است که همین افراد حقوقشان را از حق بیمه من وکارفرماهایم گرفته ومی گیرند علتش اینست که مدیر عامل وهیئت مدیره سازمان را دولت تعیین می کند ودر همین سازمان میلیاردها دزدی وتریلیاردها بیکاری ناشی از به فردا انداختن کار مراجعین را هیچ کس رد نمی کند ولی باز خواست نمی شود زیرا از کارمند پائین ترین رتبه تا مدیر عامل در فساد دیدگاه اداری که بسیار مضر تر از کفر است غرق می باشند چون سیستم دولتی برآن حاکم است حالا فساد اقتصادیش به کنار. واقعا چرا مسئولی در این رابطه اندکی تفکر که بهتر از عبادت است نمی کند . آیا بهتر نیست نماز فرمالیته ادارات را به شرط اتمام انجام امور مراجعین نمایند تا کارمندان به خاطر نیم ساعت نماز ونهار 4 ساعت خلق الله را نچر خانند اصلا وقتی اتوماسیون در ادارات با هزینه های گزاف پیاده شده است چه نیازی به اینهمه گارمند . پرینت سوابق منرا یک مهر نمی زنند تا برای 150 نفر در در شعب مختلف کار غیر ضروری ایجاد کنند .
فساد وظلم بد تر از کفر به همین گفته بود آن بزرگوار . یادش بخیر ، برای پایداری دولت خودتان هم شده به ظلم وفساد اداری پایان دهید
فقط خصولتي (خودماني سازي )
اقتصاد دولتی=به انحطاط کشیده شدن اقتصاد
بریم بالاتر. وزیر صنعت ما در دولت دهم، واقعا برای خودش هم اشتغال زایی کرده بود یا خودش هم کارمند بود؟ کسی که کارآفرینی نکرده چرا برای همه کارآفرینان صنعت و تجارت تصمیم گیری میکنه؟! شوروی با آن عظمت بخاطر یک نکته کوچک تکه تکه شد : مدیریت دولتی.
علت فساد در اقتصاد ایران دولتی بودن اقتصاد است و چون دولت ها در ایران فاسد هستند لذا اقتصاد ایران هم که یک اقتصاد دولتی است فاسد می باشد.
جالبه که ما همه چیز و میدونیم و این وضع مردمه.
دوصد گفته چو نیم کرداز نیست .
این حرفها که دولت تاجر خوبی نیست و.. پس باید امور مملکت را به مشتی دزد یا بچه دزد بنام سرمایه دار داد برای اقشار پایین جامعه نون و آّب نمیشه.ولی باید خوب دانست در مملکتی که انقلابی بزرگ اتفاق افتاده نیاز به قوانین سفت و سخت است که همه را در تمامی امور بیک چشم بنگردو تمامی چاله و چوله ها و سوراخ های نفوذی را ببندد تا عده ای بر گرده دیگران از ضعف تجربه موجود سوار نشوند و بعد از افتادن پرده ها کسانی بیایند و هی اقتصاد بازار بازار کنند .چرا دیروز که مدیر بودید کنار نکشیدید؟ما به مدیر نیاز داریم.مدیران ما قسم بخورند که نفع مردم را بر نفع خود ترجیح دادهاند تا امثال من باور کند ضعف از اقتصاد دولتی بوده است.سرمایه مدیران این 35 سال را حسابرسی کنید تا به واقعیتهایی برسید.برجهای چند صد هزار متری !کوخ هایی ویران گردد تا برجی برپا گردد.
جناب آقای رفیق دوست صحبت شما و پولدار شدن خیلی خیلی خوب است اما بشرطها و شروطها:
1. پول در آوردن و پولدار شدن از راه درست و کسب حلال.
2. عدم استفاده از رانت و رابطه و غیره.
3. عدم استفاده از مالها، زمینها، اموال، خانه ها، کارخانه ها، شرکتها و غیره دیگران که به هر نحوی مصادره شده و بین دیگران تقسیم شده است.
4. پولدار شدن بدون دادن رشوه و حق و حساب به سازمانهای دولتی و غیر دولتی .
متاسفانه الان ملاک اغلب مردم پولدار شدن تحت هر شرایطی می باشد که با هیچ یک از اصول شرعی و انسانی ما تطابق ندارد.
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
دوست عزیز همه حرفهای شما خوب است ولی برای دستیابی به این هدفها که نباید بخش خصوصی را محدود و دچار مشکل کرد.عده ای با همین شعارها صدها راه فساد اقتصادی و خطا را باز کرده اند و اقتصاد را به سمت کانالهای خاص مد نظر خود هدایت کرده اند.حواسمان باشد همه این نارساییها ریشه اش در فساد دولت و ساختارهای نامناسب نطارتی است. من صدها مورد از این خطاها و سوء استفاده ها را دیدهام ولی محور همه انها یک چیز بوده فساد و ضعف مدیریت در ساختارهای دولتی و استفاده افراد سوء استفاده گر از این نقاط ضعف. به هر صورت در این سی و اندی همه روشهای محدود کتتده اقتصاد دولتی و خصولتی سازی را دیده ایم .روشهای محدود کننده نه تنها فساد را کاهش نداد بلکه موجب از بین رفتن منافع کشور و نهادینه شدن فساد شد و امروز ما رتبه خوبی در فساد اداری داریم :)!!!!
آفرین
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
لطفا اضافه کنید مالیات دادن را ! تمامی کارمندان و کارگران مالیاتشان را می دهند ولی تجار و بازگانان مالیات نمی دهند .
اين حد دشمني كه بدنه دولت ايران فارغ از سران آن كه در هر دوره تغيير ميكنندبا بخش خصوصي دارند با آمريكا ندارند
خود آقای رقیق دوست از کسای بود که تمام صنایع را ملی اعلام کرد و اموال صنعتگران از جمله لاجوردی ها که اشاره هم کردند مصادره کرند. انقلاب صنعتی ما با پیش کشیدن اتحامات واهی چون ارتباط با طاغوت به تباهی کشیده شد. بیش از 800 کارخانه و برند در زمان ایشون ملی اعلام شد و سرمایه تمام این صنعتگران به نفع دولت مردان مصادره شد. حالا به دنبال خصوصی سازی و برگشتن به همان سی و پنج سال پیش هستیم. تابناک میتونی اینو پخش کنی؟ یا بازم سانسور؟
من ناراضی هستم.
هيچ أشكالى ندارد مردم ما ثرؤتمند باشن و يا ثرؤتمند شون به شرطه انكه كار افرينى هم بكنن و غلط ترين كار اين است كه ماليات سنگين گرفته شود از افراد ثرؤتمند چون به انها جد در جد ارثيه رسيده و ىا از هوششان استفاده كردن و يا مالى. داشتن كه قيمتش چندين برابر شده و يا تحصيلات بالا كردن و با زحمت و هوششان پول دراؤردن با همچنين
حركات فقط ثرؤت و مغز ها فر أرى مى شون با توجه به نعمت هايي كه خداوند به ما داده اگر بلد نيستيم اقتصادمان را درست كنيم بهتر است از دانشمندهاى اقتصادى دنيا چه ايرانى و چه خارجى مشاوره بگيريم و فرمول درستى به كار گيريم و از إفرادى هم كه بدون سواد لازم مداخله مى كنن دورة شود و در ضمن جوان گرايي در أمور كارها مى تواند بسيار مفيد باشد
پاسخ ها
alireza
| Iran, Islamic Republic of |
۰۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
زکات بهترین و عادلانه ترین و بابرکت ترین مالیات...
منم که بیسواد هستم میدونم جریان از چه قرار است.
پاسخ ها
آفرین
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
ببین کروبی در جواب تمامی حرفها و نمودارهای احمدی نژاد مثل تو گفت من نمی دونم من فقط می دونم در این چهار سال قدرت خرید ما کم شده است و مثل معروف زنبیل ننه جونش را گفت !!! حالا فهمیدی جریان از چه قراره !!! البته اگر تابناک بگذاره تو بفهمی !!!
با سلام
حرفای ایشون کاملا بدیهیه. این موضوع رو که همه قبول دارن که اقتصاد باید خصوصی بشه. اصل 44 قانون هم همینو میگه و برنامه اینه که به مرور خصوصی سازی رشد کنه. ولی مشکل اصلی اینه که چیزیو که همه قبول داریم و قانونش هم رو تصویب کردیم درست اجرا نمی کنیم.
در واقع به اندازه همین فسادی که توی اقتصاد دولتی وجود داره توی روند خصوصی سازی ما هم وجود داره. اسمش فقط خصوصی سازی وگرنه یک سری نهاد شبه دولتی میان و با زد و بند و با رانت به اسم خصوصی سازی صنایع و منابع رو تحویل میگیرن. نمونه بارزش رو هم که همه میدونن.
در واقع مشکل اصلی فساده که تو کل نظام نهادینه شده و حتی اگه قرار باشه یک عمل درست رو که ماهیتا ضد فساد هست رو انجام بده توی اجرای همون عمل ضد فساد باز هم فساد می کنه. یجورایی قبح این فساد و رانت ریخته شده و از اونجا که سیستم قضایی بطور مستقل، قاطع و بازدارنده عمل نمی کنه و بنابر مصلحت و سیاسی کاری تصمیم می گیره این فساد روز به روز نه در بین مسئولین بلکه بین عموم مردم جامعه شکل می گیره. و میشه این چیزی که الان هستیم. و وای بر ما اگر بخواهیم به همین منوال ادامه بدیم. تابناک خودتم میدونی حرفام واقعیت و منطقیه. خواهش می کنم حذف نکن. ممنون
با سلام
بدي ايراني ها اين است كه افراد تك تك به فكر پر كردن جيب خودشان هستند،هيچكس براي اين ملت نجيب دل نميسوزاند،ما هم خدايي داريم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
من دلم میسوزه.
الان همه عوام از به اصطلاح خواص بهتر می فهمند مشکل اقتصاد مملکت ما چیست؟
فرمول خصوصی سازی در ایران عبارت از ترکیب مقداری سرمایه اولیه مشکوک با یک نظام اداری بوروکراتیک فاسد. نتیجه به میزان این مقادیر برمی گرده. هرچه سرمایه دار سرمایه کلان تری داشته باشد و کارمند دولت در سطح بالاتری باشد « خصوصی سازی » هم بهتر و کامل تر انجام می گیرد و لقمه بزرگتری برداشته می شود.
صحبتهای خوبی است راه کار هم همین است که جناب رفیق دوست میفرمایند اما آیا نظام واقعا میخواهد امور خصوصی شود ؟؟؟!!!! اگر کسی جواب دارد مستدل بفرماید ما هم امیدوار شویم؟؟؟؟!!!!!
خصوصی سازی تاکنون به معنی مناقصه های ظاهری و تقسیم اموال عمومی و ملی بین عده ای آقا و آقازاده که مدعی سهام در انقلاب هستند بوده است.
خدايا صد هزار مرتبه شكر
در غرب و جوامع پیشرفته مطبوعات ازاد مانع می شود
شاید به جرات بتوان گفت می توات با برنامه ریزی درست و حساب شده !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! اونم تو ایران عجب حرفی زدی همه مشکل همین جاست که این یک قلم رو نداریم. تا هر دم بیل نباشه که دوغ و دوشاب یکی نمی شه و یک عده ناتوان به جای توانمند ها کار گیرشون نمی یاد.
یک ضربالمثل قدیمی میگه وجود قانون بد بهتر از نبود قانون است . اگر قوه قضائیه همین قانون نیم بند را که در مورد فساد اقتصادی وجود دارد را 100.-درصد یا 50 درصد اجرا میکرد وافراد خاطی را به مجازات میرساند انوقت میدیدید که دامنه اینهمه چپاول بیت المال وبه ضعف کشیدن مردم به این گستردگی نمی شد ولی هیهات که باید شکوائیه بخدمت امام زمان برد وهمین اقای رفیق دوست اگر احوال برادرش را میپرسید واز او سوال میکرد چطور ثروت میلیلردی را چپاول کرد بهتر میتوانست راهکار بدهد ویا وقتی در بنیاد مستضعفان مسئولیت داشت دست ان مفسدانی که از اموال مصادره شده وبه حرام تبدیل به سرمایه داران بزرگ وافت صفت شدند را رو میکرد الان نمیخواست که راهکار های فیساغورثی بدهد .مردم بهتر میدانند که چه داره میگذره .
این تصور غلطی ایست که مردم بخصوص کارمندان و کارگران خوب کار نمیکنند. ما اصلا به اونها حقوق‌شان را پرداخت نمی‌کنیم. اگر متوسط حقوق یک کارمند را یک میلیون تومن درنظر بگیریم که در بسیاری مورد کمتر از این هم هست به اون داریم دویست و پنجاه یورو در ماه حقوق میدهیم. این در حالیست که متوسط حقوق یک کارمند یا کارگر معمولی‌ در اروپا بعد از کسر مالیات حدود سه هزار یورو هست. پس باید اول خودمون منصف باشیم و بدونیم که با این حقوق کمی‌ که کارگران یا کارمندان میگیرن انتظار کار بیشتر از این هم نداشته باشیم. با زور و بخش نامه هم نمی‌شه اون رو درست کرد اول باید حقوق درست بشه.
من باجرات خدمتتان میگویم که مشکل دولتی یا خصوصی نیست مشکل عدم وحود صداقت و بیرحم بودن سرمایه داران و پارتی داران است در چنین مواقعی خصوصی سازی برای مردم ضعیف و فقیر بدتر خواهد شد چونکه اختابوسهای مدیریت فعلی شرکتها دست و پاهای بزرگی دارند و همه را تصاحب خواهند کرد و عین ماجرای حذف یارانه ها میشود که بجای 40 درصد حذف یارانه 400 درصد کالا گرانتر شد. لطفا طاقت نداریم شرکتهای دولتی را خصوصی نکنید بذارید برای نسل بعدی
هیچکس از پولدار شدن افراد ناراحت نمی شود . اما پولدار شدنی که با استفاده از رانت و اختلاس و ارتشاء و دهها راه غیر قانونی و غیر شرعی دیگر باشد نه به درد مملکت می خورد نه به درد مردم .
تنها راه توسعه پایدار، تمرکز زدایی، افزایش راندمان و کارائی، پیشرفت در تمام زمینه های صنعتی، کشاورزی عبارتست از افزایش قدرت بخش خصوصی و سپردن امور بدست خود مردم و متخصصین مربوطه و سهیم کردن مردم در منافع کشور است.
ما موانع زیادی در راستای خصوصی سازی داریم اولین مشکل مجموعه های خصولتی هستند. این مجموعه ها با تکیه بر ارتباطات قوی و امکانات دولتی نه تنها فضای رقابت اقتصادی را از تعادل خارج میکنند بلکه با استفاده از اهرمهای قدرت سیاسی فرهنگی و اقتصادی از تمام امکانات برای ایجاد محدودیت برای بخش خصوصی واقعی استفاده میکنند.
افرادي هستندكه با استفاده ازاشكال سيستم ميلياردر شدند .بايد سيستم رااصلاح كرد منتها يك كاري هم بايد كرد كه افراد فوق سومايه ها راز مملكت بيرون نبرندودراين مملكت سرمايكذاري بشه وباعث اشتغال وكارافريني بشه با لاخره ميلياردر بيشتراز سه وعده غذا نمتونه بخوره بنابرين كاري بايد كردكه سرمايه دراقتصاد مملكت بجرخه منتها درتوليد ودرضمن اقتصاد دولتي هميشه شكست خورده است دركارخانه هاي دولتي برسنل دفتري بيشتر ازبرسنل كاري است شما جه انتظاري داريد
امام عزیز فرمود: زندگی مردم را به کارمند ندهید.
به خدا قسم به خدا قسم اگر همین یک جمله را مسولان سرلوحه کار کنند ایرانن عزیز اسلامی ما هیچ مشکلی نداشت
جناب رفیقدوست اگر کار ببخش خصوصی وا گذار شد و ناظرین دولتی با گرفتن رشوه انها را تبدیل بکارتلهای شریک ودزد کردند تکلیف چیست بناظرین بساز و بفروش توجه فر موده اید بنا بر این در کنار بخش خصوصی که کار درستیست بایستی امکان افشاگری بوسیله احزاب و روزنامه نگاران صد در صد ازاد برای همه جور اظهار نظر سیاسی و اقتصادی بوجود بیاید وگرنه حرفه ای ها راهش را پیدا میکنند انها که اقتصاد ازاد دارند لوازم اجرای درستش را هم دارن لذا لازم است کوشش همه جانبه باشد هر مملکتی که بتواتد خیانت و دزدی را کمتر کند ابادی را افزایش میدهد
در اسلام هیچ داد وستد اجباری جایز نیست.
چرابیمه اجباری از همه کارمندان دولت گرفته می شود
چرا بیمه شخص ثالث اجباری است.
بیمه یک نهاد قمار بازی غربی است. که پاسخ گوی مردم نیست. با اجبار ونقد می گیرد با التماس ودر حال بیماری وپس از مرگ نمی پردازد. فاعتبروا یا اولی الابصار سر مایه دار ترین نهاد کشور کیست؟ چه کسی برآن نظارت می کند مثلث با بی و بو بانک وبیمه وبورس سه نهاد غربی وریشه تمام مفاسد کشو ر وجهانند
وقتی صحبت ازدرآمدوپول ودارایی میشودهمه اقتصاددان میشوندهمانطورکه آلانه همه مردم ایران عمدتاپزشک وداروسازهستندکه پخچال هاپرازداروودرمانه
خوددرمانی بدون پزشک تبعات وحشتناکی رابه بیمارواردمیکند وغیرقابل جبران میشود
اقتصادمانیزهمانندهمان مریض هایی هست که خوددرمانی بدون پایه واساس میگرددگاهی جواب موقت میدهدومابقی ایام دارای همان بیماری هست که حالا کاملا مزمن شده است
برادرها ودوستان عزیزتازمانی که این خوددرمانی تزریق مسکن هست این مشکلات نیز خواهدبودبعداز۳۵سال هنوزما قانون صحیح صادرات وواردات نداریم مالیات درست نداریم بانکداری قانون مندنداریم اسماهست اما چنان باسرعت قانون گریزی هست که خودقانون هم به گردپاش نمیرسه یک روز سکه روزبعدمسکن روزبعدبورس
....سرگردانی درکوچه پس کوچه های اقتصادهمین وضع راپیشس می آورد که معلوم نیست ماست وشیرونان وآب رابه چه قیمتی بایدمصرف کردوچقدربایدپرداخت نماییم
بهترین وعاقلانه ترین شیوه پیداکردن یک درمان گرکاردان وکارشناس هست که متاسفانه تنش های سیاسی انزوای خیلی هافراهم نموده است به امیدروزی که بیماری اقتصادمان کامل درمان شود
حرفهای خوبی گفته شد یارانه را به هرایرانی 4000000 تومان هم بدهید با رانت خواری نمیتوانید مبارزه کنید . بیشتر وکلا و وزرا از اول انقلاب درگیر هستند مگر شهدا
ما می دانستیم که بازاریها اقتصاد ایران را قبضه خواهند کرد .تفکر انها یک نوع سرمایه داری بدتر از شاه هم خواهد بود . عوامل سرمایه داری جهانی شهید بهشتی را به شهادت رساندند زیرا شهید بهشتی فرموده بودند اقتصاد اسلامی را باید از طریق تعاونیها شکوفا نمود زیرا اقتصاد اسلامی نه سرمایه داریست ونه کمونیستی .
مشكل اصلي نبودن عزم جدي براي مقابله با فساد است . بخش خصوصي كه صاحب مال خودش است مي تواند مال خودش را هرطور مي خواهدهزينه كند.اين كارگزاران حكومتي هستند كه بيت المال دستشان است و آن را به ناحق حيف و ميل مي كنند.اگر فساد باشد برنامه ريزي و نظارت و كار حاكميتي كه كار دولت است با فساد همراه خواهد بود و در اين صورت اقتصاد خصوصي كار را بدتر هم مي كند.تنها راه اين است كه هركس مي خواهد كار اقتصادي كند بايد از همه مسئوليتهاي دولتي و عمومي كنار گذاشته شود.
كارگزاران حكومت حق ثروت اندوزي و كار اقتصادي نبايد داشته باشند .بايد قدرت سياسي و حاكميتي دست افراد امين باشد(و اجازه كار اقتصادي نداشته باشند) و كار اقتصادي به مردم و بخش خصوصي واقعي (نه بخش عمومي غير دولتي كه در واقع محملي براي فساد كارگزاران حكومت است)واگذار شود
به گفته یکی از دوستان اقتصاد در دولت هاي نهم و دهم هم دولتي و هم نظامي-امنيتي شد , لازم است بصیرت خود را چنان بالا ببری که باچهارتا سخن زیبای بدون آگاهی ذوق زده نشوی.
طبق اصل قانون اساسي مالكيت عمومي را كه دراختيار دولت است نمي توان به بخش خصوصي داد
ولی حقیقت تلخ اینست گسترش بخش خصوصی بدون قوانین وظوابط کنترل کننده مد نظر همه آقایان مدعی حمایت از بخش خصوصیست که خود دستی برآتش دارند ونتیجه آن فقیرتر شدن مردم وفربه شدن خود وثروت های رانتی این آقایان است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی