بازدید 7376

تجسس کار انسان‌های بی‌شخصیت است

در آیه‌ای از قرآن کریم آمده «لا تجسسوا». یعنی اینکه در زندگی دیگران تجسس نکنید، و غیبت، تجسس و بازی با آبروی افراد از محرمات شرعی است.
کد خبر: ۳۷۷۹۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۸ 12 February 2014
یک استاد حوزه گفت: افرادی در زندگی دیگران تجسس می‌کنند که از نظر شخصیتی پایین هستند چراکه کسی که ذاتا شخصیت بالایی داشته باشد، این کار زشت و نکوهیده را انجام نمی‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن غرویان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که «حفظ آبروی افراد و حریم خصوصی آنها همانند حرمت خانه کعبه است» اظهار کرد: در روایات آمده است اگر کسی به آبروی دیگری بی‌احترامی کند و حرمت او را از بین ببرد مثل این است که به خانه کعبه بی‌احترامی کرده است.

این محقق و پژوهشگر حوزه یادآور شد: در آیه‌ای از قرآن کریم آمده «لا تجسسوا». یعنی اینکه در زندگی دیگران تجسس نکنید، و غیبت، تجسس و بازی با آبروی افراد از محرمات شرعی است.

غرویان تاکید کرد: آیا اگر کسی وارد حریم خصوصی و زندگی ما شود، خوشحال می‌شویم؟ مسلما جواب منفی است. پس ما هم باید نسبت به دیگران همین رفتار را داشته باشیم و اگر کسی نمی‌خواهد ما وارد حریم خصوصی او شویم، هرگز حرمتش را نشکنیم و باعث ناراحتی او نشویم.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: افرادی که می‌خواهند از زندگی سایرین سر در بیاورند در ظلمت و نفاق به سر می‌برند وگرنه فرد معتدل هرگز به مشکلات سایرین دامن نمی‌زند.

غرویان گفت: افراد سالم و معتدل به عالم، نگاه مثبتی دارند و هرگز به کارهای زشت دامن نمی‌زنند.

وی در ادامه با بیان این‌که «باید برای فرهنگسازی این کار نکوهیده اقدامات زیادی انجام داد» اظهار کرد: افراد باید سطح مطالعه علمی خود را بالا ببرند. در محیط جامعه هم علما، نخبگان، خطبا،‌ معلمان و عالمان دینی تاثیرگذار هستند.

این عضو هیات علمی جامعةالمصطفی در پایان گفت: برای از بین بردن این کار باید از کودکی افراد را آموزش دهیم تا افراد با معرفت درونی بار بیایند. ریشه اخلاق به درون افراد برمی‌گردد. اگر ما بخواهیم همه چیز را بر گردن عوامل بیرونی جامعه بیندازیم، هرگز جامعه اصلاح نمی‌شود، ولی نباید فراموش کنیم که مسئولان نیز می‌توانند تاثیر زیادی در از بین بردن این امر داشته باشند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل