بازدید 65387

لباس تاناکورا؛ بیماری ارزان برای خریداران

کد خبر: ۳۷۷۱۷۲
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۹ 09 February 2014
پوشاک تاناکورا با قیمتی پایین مشتریان زیادی به‌ خود جذب کرده و بسیاری از مشتریان این البسه به عواقب و مشکلات بهداشتی و پوستی استفاده از آن توجه ندارند.

به گزارش فارس، پوشاک دست دوم و کارکرده که از آن به‌عنوان تاناکورا یاد می‌شود با ورود به کشور از دهه هفتاد، مشتریان خاص خود را پیدا کرد، پوشاکی که با قیمتی پایین مشتریان زیادی را به‌خود جذب کرده به‌گونه‌ای که بارها شاهد صف بستن آنان در جلوی مغازه‌ها به‌هنگام رسیدن بسته‌های این البسه هستیم.

بوی نامطبوع ناشی از به‌کارگیری برخی از مواد شیمیایی در نخستین قدم مراجعه به‌مراکز عرضه پوشاک تاناکورا به مشام می‌رسد و لباس‌هایی که دسته به دسته بدون هیچ نظم و ترتیبی بر روی هم انباشته شده‌اند، مشتریان را دچار سردرگمی می‌کنند.

مشتریان برای پیدا کردن پوشاک مورد نظر خود مدت‌ها به‌دنبال زیر و رو کردن البسه هستند، حتی بدون اینکه به عواقب و مشکلات بهداشتی و پوستی آن توجه داشته باشند.

یکی از مشتریانی که بارها از پوشاک دسته دوم استفاده کرده و هم‌اکنون به بیماری پوستی مبتلا شده، گفت: قیمت پایین این البسه گاه موجب غفلت مشتریان از سلامتی و بهداشت فردی می‌شود و فرد پس از ابتلا به بیماری باید هزینه‌ای گزاف برای بازگشت سلامتی از دست رفته خود بپردازد.

شهره.م ادامه داد: اکثر فروشندگان این البسه مدعی هستند که اجناس خود را بارها ضدعفونی می‌کنند، در صورتی‌که بیماری پوستی من خلاف این ادعا را ثابت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: مبدا این پوشاک و افرادی که قبلا از آن استفاده کرده‌اند برای بسیاری از افراد مشخص نیست و قانونی بودن فعالیت این فروشندگان باید مشخص شود.

یکی از فروشندگان پوشاک کرمانشاهی اظهار داشت: در ماه‌های اخیر شاهد افزایش قیمت برخی از پوشاک دست دوم و استفاده از مارک‌های مختلف در این البسه در شهر هستیم که این خود ترفندی برای جذب مشتری است.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته فروش پوشاک تاناکورا غیرقانونی اعلام شده و مشتریان باید در هنگام خرید پوشاک به کیفیت و کمیت کالا به یک اندازه توجه کنند.

*فعالیت 200 مرکز عرضه پوشاک تاناکورا در کرمانشاه

رئیس اتحادیه پوشاک کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه با تاکید بر غیرقانونی بودن فروش پوشاک تاناکورا، گفت: در شهرهای مرزی نظیر سنندج و ارومیه مکان‌هایی سرپوشیده برای عرضه و فروش این البسه تدارک دیده شده است.

حسین بیات از وجود تقریبی 200 مرکز عرضه پوشاک تاناکورا در کرمانشاه خبر داد و تصریح کرد: در روزهای اخیر براساس پیام رسیده از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ مراکز عرضه پوشاک تاناکورا تا پایان سال فرصت دارند که البسه خود را جمع‌آوری کرده و به‌کار خود پایان داده و به نوفروشی بپردازند.

وی ادامه داد: پس از پایان این فرصت زمانی با اصنافی که باز هم به‌فروش لباس دست دوم اشتغال داشته باشند برخورد خواهد شد و این مدارا تنها تا پایان سال‌جاری خواهد بود.

به گفته بیات، نقاطی در شهر به‌فروش پوشاک تاناکورا اشتغال دارند که برخی از آنان حتی دارای پروانه کسب نیز هستند و در سال‌های گذشته با فعالیت این مراکز مخالفت شده است.

*استفاده از پوشاک تاناکورا و ضربه زدن به تولیدات داخلی

بیات خاطرنشان کرد: اکثر پوشاک تاناکورا کالاهای دست دومی هستند که ابتدا در کشورهای خارجی استفاده شده و با قیمتی پایین به‌فروش می‌رسد که خرید آن به‌دلیل قیمت پایین به‌نوعی به تولیدات داخلی صدمه خواهد زد.

این مسئول اعلام کرد: پلمب و برخورد با مراکز عرضه این نوع پوشاک نیازمند اقدامی پی‌گیر و همکاری تمام نیروهای دخیل از جمله نیروی انتظامی به‌منظور کاهش تنش اجتماعی است که باید اخطارهای لازم از جانب ارگان‌های مربوطه به این مراکز داده شود.

معاون فنی مرکز بهداشت کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه با بیان اینکه فروش پوشاک دست دوم اقدامی قاچاق و غیرقانونی است، گفت: گاه از پوشاک قاچاق و دست دوم به‌منظور رد کردن مواد مخدر و محرک استفاده می‌شود.

رامین رضایی‌زنگنه ادامه داد: بحث بهداشت مهم‌ترین موضوع است که هنگام استفاده از البسه تاناکورا مطرح می‌شود و اکثر این البسه استریل نشده و غیربهداشتی هستند.

*لباس دست دوم و آمیختگی با مواد شیمیایی

وی افزود: این پوشاک در برخی مواقع سال‌ها در بنادر و مرزها باقی می‌ماند و به‌منظور جلوگیری از بیدخوردگی گاه با مواد شیمیایی بسیاری آغشته می‌شود که موجب بروز مشکلات و حساسیت‌های پوستی برای مصرف‌کنندگان خواهد شد.

رضایی‌زنگنه با تاکید بر اینکه استفاده از پوشاک دست دوم برای سالمندان، شیرخواران و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن ریوی و قلبی خطرسازتر است، اعلام کرد: قبل از استفاده این پوشاک ابتدا با آب گرم شسته شده و به‌مدت 24 ساعت در فضایی آزاد زیر نور آفتاب قرار داده شوند.

وی با تاکید بر اینکه به‌دلیل باقی‌ماندن مخاطرات بهداشتی هرگز استفاده از این پوشاک توصیه نمی‌شود، تصریح کرد: باقی ماندن لکه‌های خون، انتقال بندپایان، گال، حشرات و شپش از جمله تهدیداتی است که سلامتی مصرف‌کنندگان را به‌خطر می‌اندازد.

رضایی‌زنگنه خاطرنشان کرد: در این حیطه نقشی تعزیراتی بر عهده ما نیست و وظیفه ما اطلاع‌رسانی به‌منظور کاهش خرید این البسه است.

کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت کرمانشاه با تاکید بر اینکه شرایط حمل و نقل این کالاها مشخص نیست، گفت: فروش البسه تاناکورا قاچاق بوده و ورود در این حوزه وظیفه ما نیست و ستاد مبارزه با کالای قاچاق به این معضل رسیدگی می‌کند.

علیرضا اجرایی ادامه داد: این بحث معضلی ملی است و باید با عزمی ملی به جمع‌آوری این پوشاک در بخش ورود و خروج مرزها پرداخت و تنها آموزش و اطلاع‌رسانی به‌منظور عواقب بهداشتی استفاده از این کالاها بر عهده کارشناسان مرکز بهداشت است.

*برگزاری کمیته ساماندهی و مبارزه با پوشاک قاچاق در کرمانشاه

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه در این خصوص گفت: فروش البسه تاناکورا بدون رعایت ضوابط قانونی، قاچاق شمرده می‌شود و این پوشاک اکثرا از آذربایجان‌غربی و کردستان وارد کرمانشاه می‌شود.

حشمت‌الله کبودی تصریح کرد: براساس نامه‌ای که از طرف سازمان حمایت و کمیسیون مبارزه با کالای قاچاق صادر شد، چند روز پیش کمیته پیشگیری و سامان‌دهی با محور مبارزه با پوشاک قاچاق با حضور اتحادیه‌های مرتبط، اصناف و دیگر دستگاه‌های مرتبط در کرمانشاه برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه متولی این کمیته بوده، ادامه داد: برخورد با واحدهای صنفی فاقد پروانه کسب از نتایج این نشست بوده و بر جمع‌آوری و پلمب مراکز عرضه پوشاک تاناکورا تاکید شده است.

وی اظهار داشت: این مراکز فاقد پروانه کسب بوده و برخلاف موازین بهداشتی فعالیت می‌کنند و در صورتی‌که مردم از این پوشاک استقبال نکنند، میدان و بازاری برای این البسه وجود نخواهد داشت.

کبودی با تاکید بر افزایش میزان آگاهی مردم در خصوص عواقب و مخاطرات بهداشتی این البسه، گفت: این مراکز بدون رعایت و نظارت مراجع ذی‌ربط فعالیت می‌کنند و اطلاع‌رسانی از طریق مرکز بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و رسانه‌ها در کاهش خرید پوشاک تاناکورا تاثیرگذار است.

براساس بخش‌نامه صادر شده، فروشندگان پوشاک تاناکورا تا پایان سال فرصت دارند که برای جایگزین کردن حرفه‌ای مناسب با همکاری و حمایت سازمان‌های مربوطه راهی برگزینند که نه‌تنها به‌سلامت شهروندان لطمه‌ای وارد نکند، بلکه در راستای افزایش تولیدات و فروش کالاهای داخلی کمک‌رسان باشد.

---------------------------
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۲
انتشار یافته: ۱۵
اگر رسانه ها به اندازه ی کافی به کسانی که این لباس های آلوده را می خرند اطلاع رسانی می کرد هم به سلامت و بهداشت جامعه کمک می کرد و هم دست سودجویان بی وجدان این تجارت غیر بهداشتی را از درآمد کثیف کوتاه می کرد.
نقش صدا و سیما مثل همیشه کمرنگ تر از بقیه بوده !
پاسخ ها
مهدی
| - |
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
نداریم آقا!!!!!!من یک عمر تاناکورا خریدیم و پوشیدیم دوام داره اساسی و لی دو ساله که لباس ایرانی میخرم متأسفانه چند ماهه داغون میشه. کیفیت رو ببرید بالا، تیراژ رو ببرید بالا،قیمت رو بیارید پایین،مردم خودبخود به جای تاناکورا و چینی ، ایرانی میخرن.از قدیم گفتن سود کم فروش زیاد.مگه ما مسلمون نیستیم؟؟؟؟؟
عجب؟
ببینید از نظر اماری اگه برای یه نفر به هر دلیلی مشکل بهداشتی پیش بیاد که نباید گفت که همه مشکل دار میشن؟
استریل! به جز لباسهای اتاق عمل هیچ لباسی استریل نیست و استریل نمی شود.
اگه پروانه کسب بگیرن یعنی مشکل لباسهای دست دوم حل میشه؟
با این راهکارها و معلومات پر از مجهولات! کاریش نمیشه کرد بیخیال
من به نظر به خاطر نیاز مردم " جمع که نمیشه کرد " ولی میتوان آنها را از نظر بهداشتی سروسامان داد .
خوب به جای تلاش برای حذف این پوشاک به دلایل بهداشتی نظارت بیشتر و دستورالعملی باری ضد عفونی آنها نه تنها همین فرصت شغلی رو از بین نمی بره بلکه خطر رو برای فروشنده و خریدار هم کمتر میکنه
البته این در شرایطی هست که فراموش کنیم چرا مردم به سراغ لباس ارزان قیمت دسته دو میروند!!!
آشنای عزیز من خودم چون کاپشن ها ی تو بازار گران هستند واسه زمستان امسال یه کاپشن سالم وخوب خریدم و2 بار هم شستم والان استفاده میکنم.مشکل اطلاع رسانی نیست این نتیجه معمولی کاهش قدرت خرید منه افتاااادد؟؟؟>>>
بیشتر این لباسها مال مرده های خارجی هست که بعد از مردن خانواده هاشون میفروشن این لباسها رو... اااااااااااااااه
پوشاک با کیفیت بالا و قیمت مناسب ارائه کنید تا ملت برای خرید البسۀ مستعمل مردم سایر ممالک تو صف نایستند!!!!
این پوشاکها اگر آلوده هم باشند، کیفیتشان و قیمتشان دو معیار مهم در تصمیم گیری مردم برای خریدشان می باشد!
مردم پول ندارن مجبورن وگرنه کسی حاضر نیس با جون خودش بازی کنه!!! اگه راست میگی قیمتارو بیار پاییننننننننننننننننننننن
چرا باید قیمت لباس در ایران از همه کشورهای دنیا گرانتر باشد که مردم به چنین روزی بیفتنند؟؟؟
چرا باید اجازه ورود این لباسها به کشور آزاد باشد ؟!!!
چه کسی باید متولی امر باشد ؟
آیا وزارت بازرگانی و یا وزارت بهداشت نمی تواند جلو این کار را بگیرد ؟
اولا میبایستی اطلاع رسانی قوی پشت سر این ماجرا باشد و دوم اینکه البسه های ایرانی آنقدرگران و بی کیفیت هستند که خریدار را از خود دور و به لباسهای چینی و تاناکورا سوق میدهند
اينها زباله هاي كشور هاي توسعه يافته است كه از خدايشان است كه يكي اينها را حتي پول بگيرد از كشورشان خارج كند تا درسر دفع آنها كه توسط محيط زيست كشورشان سختگيري ميشود از سرشان وا شود
وارد كنندگان اين لباسها پول كه نميدهند هيچ پولي هم ميگيرند تا اينها را خارج كنند بعد هم اين آشغالها را به مردم ايران ميفروشند
مردم آگاه باشيد و از خريد اينها پرهيز كنيد
ايراني كهنه پوش ديگران نيست
بايد از طريق تلويزيون اين موضوع را به مردم فلك زده گوش زد كرد
به وضعيت بد و ناخوشايند اقتصادي مردم رسيدگي كنيد كه نيازي به استفاده از لباسهاي دست دوم خارجي ها نباشد. من خودم بعد از سالها عدم استفاده از اين لباسها دوباره به آنها رو آوردم و با تمام خجالت و شرمندگي به اين فروشگاه ها ميروم چون ناچارم و به خرجم نمي رسم، و اين بعد از سالهاي ابتدايي ازدواجم است كه آنزمان هم دچار ركود اقتصادي و بد مالي بوديم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل