بنا بر قانون هر ده سال بیست نماینده باید به نمایندگان مجلس اضافه شود اما در شانزده سال گذشته، نمایندهای اضافه نشده است.
امیر خجسته ضمن بیان مطلب فوق در ادامه به خبرنگار تابناک، گفت:افزایش شمار نمایندگان بنا بر قانون بارها در مجلس مورد بحث قرار دادیم. دولت باید لایحهاش را
بیاورد اما تاکنون در مورد این موضوع سهلانگاری کردهاند. فرصتی هم
دادهایم که این کار را انجام دهند، در غیر این صورت خودمان وارد قضیه
میشویم. الان ۲۹۰ نماینده داریم که با اضافه شدن این تعداد به ۳۱۰ نماینده
خواهد رسید.
رئیس کمیسیون شوراها و امنیت داخلی در تشریح دلایل به تأخیر افتادن افزایش نمایندگان گفت: پیشتر به این دلیل که نظر نمایندگان تأمین نشد و با فضاسازی که صورت گرفت،
این کار انجام نشد، ولی تلاش میکنیم با تعیین شاخصها و معیارها همه
کارها بر اساس اصول و شاخصها انجام شود. بحثهایی نیز در مورد منطقهای
شدن انتخابات مطرح شده است؛ برای نمونه، میگویند غرب کشور یک منطقه شود و
تقسیم بندیهای اینچنینی.
نماینده مردم همدان با اشاره به بحث فدرالی شدن انتخابات از سوی برخی چهرههای نظام اظهار داشت: ما منتظریم تا طرح و لایحهای بیاید. ظاهرا دولت در حال انجام کارهایی است و ما گفتهایم اگر طرح و لایحه قوی دارند به کمیسیون بدهند، ولی تاکنون در این زمینه کاری نشده؛ اما کشورهایی که این کار را انجام دادهاند، موفق
بودهاند؛ کمترین نتایج چنین کاری، تمرکز زدایی است.
خجسته با بیان اینکه همه در دولت و مجلس موافق با طرح انتقال پایتخت نیستند، گفت: آقای لاریجانی با طرح انتقال پایتخت موافق نبود؛ اما بحث ما تشکیل «شورای
عالی ساماندهی و انتقال پایتخت» است. شورا ۱۴ نفر دارد که رئیس جمهور، رئیس
این شوراست و دبیرش وزیر کشور. شش ماه فرصت دادهایم که دولت طرح خود را
در زمینه ساماندهی، تمرکز زدایی و انتقال پایتخت ارائه کند و در دو سال هم
باید به نتیجه برسد. این موضوع با استقبال مردم، دولت و مجلس روبهروست.
وی با اشاره به اینکه بررسیها نشان میدهد ۶۵ درصد انتقال پایتخت اثرگذار است، گفت: آسیبهای جدی تهران را تهدید میکند. با این اوضاع و احوال و با توجه به اینکه روی کمربند زلزله هستیم، باید اقدامی عاجل انجام دهیم. آلودگی، ترافیک و بحث زلزله و رانش زمین از ضرورتهای انتقال پایتخت است. خاک تهران سست و به شدت در معرض خطر است.
این عضو فراکسیون رهروان ولایت با بیان اینکه جمعیت تهران حدود ۱۳ میلیون است و نباید بگذاریم بیش از این شود، گفت: تأکید میکنم که اصل ساماندهی و پس از آن تمرکز زدایی و در نهایت انتقال پایتخت است. جذابیتهایی در تهران وجود دارد، ولی باید تمرکز زدایی و ساماندهی کنیم. حمل و نقل تهران باید ساماندهی شود و برای این کار میتوان از موتورها و ماشینهای برقی استفاده کرد تا آلودگی نداشته باشیم.
وی در پاسخ به اینکه به هزینههای سرسام آور انتقال پایتخت، چه کار خواهید کرد، گفت: با فروش ساختمانهای تهران، میتوان هزینههای لازم برای ساخت پایتخت جدید را فراهم کرد. جان مردم مهم است یا پایتخت ماندن تهران؟
حجسته همچنین در پاسخ به اینکه آیا ارادهای برای تغییر پایتخت وجود دارد، تأکید کرد: دولت و مجلس خیلی جدی وارد شدهاند. فردای روزی که انتقال پایتخت در مجلس تصویب شد، در هیأت دولت نیز مصوبهای در این مورد داشتند و وزیر کشور را موظف کردند که رابط بین دولت و مجلس باشد برای تشکیل کمیته مشترک. ما به عنوان نماینده مجلس که ناظر بر مجریان قانون هستیم، موظفیم کنترل کنیم و بپرسیم چرا به اینجا رسیدهایم؟
خجسته با اشاره به برنامه دکتر محسن رضایی درباره آمایش سرزمین گفت: اصل طرح ما ساماندهی، تمرکز زدایی، آمایش سرزمین است و در پایان انتقال پایتخت است. انتقال پایتخت سیاسی و اقتصادی در پنجاه کشور انجام شده و موفق هم بودهاند. از طرفی با انتقال پایتخت دستکم ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار کارمند از تهران خارج میشود.
وی در پاسخ به اینکه آیا شهری هم برای این منظور در نظر گرفته شده است، گفت: در مورد محل هنوز بحثی نشده است. شورای عالی ساماندهی و انتقال پایتخت باید در مورد محل پایتخت آینده کشور تصمیمگیری کند. باید کار کارشناسی شود؛ نخست ساماندهی و تمرکز زدایی و بعد انتقال پایتخت. اما از جمله شهرهایی که پیشنهاد شدهاند، میتوان به سمنان، همدان و چند شهر دیگر اشاره کرد.