بازدید 13946
رئیس کمیسیون شوراها؛

اراده دولت و مجلس برای انتقال پایتخت جدی است

آسیب‌های جدی تهران را تهدید می‌کند. با این اوضاع و احوال ‌و با توجه به اینکه روی کمربند زلزله هستیم، باید اقدامی عاجل انجام دهیم. آلودگی، ترافیک و بحث زلزله و رانش زمین از ضرورت‌های انتقال پایتخت است. خاک تهران سست ‌و به شدت در معرض خطر است.
کد خبر: ۳۷۶۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۵ 08 February 2014
اراده دولت و مجلس برای انتقال پایتخت جدی استبنا بر قانون هر ده سال بیست نماینده باید به ‌نمایندگان مجلس اضافه شود اما در شانزده سال گذشته، نماینده‌ای اضافه نشده است.

امیر خجسته ضمن بیان مطلب فوق در ادامه به خبرنگار تابناک، گفت:افزایش شمار نمایندگان‌ بنا بر قانون‌ بار‌ها در مجلس مورد بحث قرار دادیم. دولت باید لایحه‌اش را بیاورد اما تاکنون در مورد این موضوع سهل‌انگاری کرده‌اند. فرصتی هم داده‌ایم که این کار را انجام دهند، در غیر این صورت خودمان وارد قضیه می‌شویم. الان ۲۹۰ نماینده داریم که با اضافه شدن این تعداد به ۳۱۰ نماینده خواهد رسید.

رئیس کمیسیون شوراها و امنیت داخلی  در تشریح دلایل به تأخیر افتادن افزایش ‌نمایندگان‌ گفت: پیشتر به این دلیل که نظر نمایندگان تأمین نشد و با فضاسازی که صورت گرفت، این کار انجام نشد، ولی تلاش می‌کنیم با تعیین شاخص‌ها و معیار‌ها همه کار‌ها بر اساس اصول و شاخص‌ها انجام شود. بحث‌هایی نیز در مورد منطقه‌ای شدن انتخابات مطرح شده است؛ برای نمونه، می‌گویند غرب کشور یک منطقه شود و تقسیم بندی‌های اینچنینی.
 
نماینده مردم همدان با اشاره به بحث فدرالی شدن انتخابات از سوی برخی چهره‌های نظام‌ اظهار داشت: ‌ما منتظریم تا طرح و لایحه‌ای بیاید. ظاهرا دولت در حال انجام ‌کارهایی است و ما گفته‌ایم اگر طرح و لایحه قوی‌‌ دارند به کمیسیون بدهند، ولی تاکنون ‌در این زمینه کاری نشده؛ اما کشورهایی که این کار را انجام داده‌اند، موفق بوده‌اند؛ کمترین ‌نتایج چنین کاری، تمرکز زدایی است.

خجسته با بیان اینکه همه در دولت و مجلس موافق با طرح انتقال پایتخت نیستند، گفت: آقای لاریجانی با طرح انتقال پایتخت موافق نبود؛ اما بحث ما تشکیل «شورای عالی ساماندهی و انتقال پایتخت» است. شورا ۱۴ نفر دارد که رئیس جمهور، رئیس این شوراست و دبیرش وزیر کشور. شش ماه فرصت داده‌ایم که دولت طرح خود را در زمینه ساماندهی، تمرکز زدایی و انتقال پایتخت ارائه کند و در دو سال هم باید به نتیجه برسد. این موضوع با استقبال مردم، دولت و مجلس روبه‌روست.

وی با اشاره به اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد ۶۵ درصد انتقال پایتخت اثرگذار است، گفت: آسیب‌های جدی تهران را تهدید می‌کند. با این اوضاع و احوال ‌و با توجه به اینکه روی کمربند زلزله هستیم، باید اقدامی عاجل انجام دهیم. آلودگی، ترافیک و بحث زلزله و رانش زمین از ضرورت‌های انتقال پایتخت است. خاک تهران سست ‌و به شدت در معرض خطر است.

این عضو فراکسیون رهروان ولایت با بیان اینکه جمعیت تهران ‌حدود ۱۳ میلیون ‌است و نباید بگذاریم بیش از این ‌شود، گفت: تأکید می‌کنم که اصل ساماندهی ‌و پس از آن تمرکز زدایی و در ‌‌نهایت انتقال پایتخت است. جذابیت‌هایی در تهران وجود دارد، ولی باید تمرکز زدایی و ساماندهی کنیم. حمل و نقل تهران باید ‌‌ساماندهی شود و برای این کار می‌توان از موتور‌ها و ماشین‌های برقی استفاده کرد تا آلودگی نداشته باشیم.

وی در پاسخ به اینکه به هزینه‌های سرسام آور انتقال پایتخت، چه کار خواهید کرد، گفت: با فروش ‌ساختمان‌های تهران، می‌توان هزینه‌های لازم برای ساخت پایتخت جدید را فراهم کرد. جان مردم مهم است یا پایتخت ماندن تهران؟

حجسته همچنین در پاسخ به اینکه آیا اراده‌ای برای تغییر پایتخت وجود دارد‌‌، تأکید کرد: دولت و مجلس خیلی جدی وارد شده‌اند. فردای روزی که انتقال پایتخت در مجلس تصویب شد، در هیأت دولت نیز مصوبه‌ای در این مورد داشتند و وزیر کشور را موظف کردند که رابط بین دولت و مجلس باشد برای تشکیل کمیته مشترک. ما به عنوان نماینده مجلس که ناظر بر مجریان قانون هستیم، موظفیم ‌کنترل کنیم‌ و بپرسیم ‌چرا به اینجا رسیده‌ایم؟

خجسته با اشاره به برنامه دکتر محسن رضایی درباره آمایش سرزمین‌ گفت: اصل طرح ما ساماندهی، تمرکز زدایی، آمایش سرزمین است و در پایان انتقال پایتخت است. انتقال پایتخت سیاسی و اقتصادی در پنجاه کشور انجام شده و موفق هم بوده‌اند. از طرفی با انتقال پایتخت دست‌کم ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار کارمند از تهران خارج می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا شهری هم برای این منظور در نظر گرفته شده است، گفت: در مورد محل هنوز بحثی نشده است. شورای عالی ساماندهی و انتقال پایتخت باید در مورد محل پایتخت آینده کشور تصمیم‌گیری کند. باید کار کار‌شناسی شود؛ نخست ساماندهی و تمرکز زدایی و بعد انتقال پایتخت. اما از جمله شهرهایی که پیشنهاد شده‌اند، می‌توان به سمنان، همدان و چند شهر دیگر اشاره کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۶
انتشار یافته: ۱۲۰
مگه اصفان و تبریز و مشهدم پایتختن که انقدر آلوده هستن؟مشکل را باید ریشه ای حل کرد
پاسخ ها
قربانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
مشکل این سه شهر که فرمودید هم مثل تهران مشکل مهاجرت است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
مشکل فقط بنزینهای بی کیفیته
آیا با این انتقال خاک تهران از سستی درمی‌آید و خطر زلزله از بین می‌رود؟ در آن صورت چه کسی متولی حل مشکل آلودگی هوا خواهد بود؟ کمی عاقلانه تر بیندیشم!
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
منظور اینه که زلزله پایتخت سیاسی را تهدید نکنه.12 میلیون انسان را هم یکاریش میکنن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
نگران افت قیمت زمینهاتون هستید؟50 تا کشور این کار رو کردن چون پایتختا به جایی میرسن که اشباع می شن و برای طی کردن وقت وانرژی زیادی صرف میشه و اصلا به صرفه نیست.
طوفان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
50 تا کشور پایتختاشونو تغییر دادن ؟ میشه 5 تا رو نام ببرید 50 تا پیشکش !
باز آلودگی و باز جوگیری!!!!!
هشتگرد بهترين گزينه هست
خب اگه پایتخت انتقال پیدا کنه مشکل زلزله که حل نمیشه مشکل الودگی هم همین طور

درسته اگه زلزله بیاد تلفات کمتر میشه ولی بهتره در کنار این ها فکری به حال کیفیت سوخت و خودرو ها و مقاوم سازی ساختمان های شهر بکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
فقط آلودگی نیست.اشباع شدن شهر از حجم بالای مسافرت های درون شهری ، نجومی شدن قیمت زمین ، کاهش کیفیت خدمات عمومی و...با انتقال پایتخت متوقف میشه و بیش از این تهران رو نابود نخواهد کرد!
پایتخت حتما باید منتقل بشه. به نظرم یزد بهترین گزینه پایتختی است چرا که جمعیت چندانی را نمی تواند جذب کند و بار دیگر شاهد پایتختی عظیم نخواهیم بود.
پاسخ ها
کورش
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
خوب عزیز من هدف اینه که جمعیت از تهران خارج بشه, حالا اگه جایی رو انتخاب کنیم که جمعیت چندانی را نمی تواند جذب کند, نقض غرض کردیم که!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
اون 65 درصدی که گفتند انتقال پایتخت حلش میکنه میاد یزد، موافقی 65 درصد آلودگی و ناامنی و فقر و .....بیاد یزد؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
از نظر جغرافیایی هم بهترین گزینه ست
پرسیدن جان مردم مهم است یا پایتخت ماندن تهران؟!!!!! بفرمایید شیره جان مردم رو یکشید برا خودتون جای دیگه کاخ بسازند یه موقع هوای آلوده وارد ریه مبارکتان نشه.....
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
فکر نماینده ها بجای اجاره کردن منزل در تهران مجبور بشن تو شهر کوچکی منزل بگیرن.اینطوری مجبور میشن بیشتر به شهرخودشون سر بزنن
تنها راه حل مشكلات تهران از قبيل آلودگي هوا،ترافيك،گراني مسكن،مهاجرت بي رويه انتقال پايتخت است چراكه تنها به اين طريق ازجذابيت هاي تهران كاسته مي شود و توسعه امكانات در ساير شهر ها جان ميگيرد.
اگر امکانات در کشور به تساوی تقسیم شده بود اینچنین تمرکزی در تهران شاهد نبودیم. از این پس حتی اگر پایتخت جابجا شود ولی همان رویه گذشته در توزیع ثروت صورت پذیرد، باز چند سال دیگر مشکلات موجود ظاهر خواهند شد. به نظر می آید بهترین راهکار نظر دکتر رضایی مبنی بر فدارالی کردن اداره کشور، روش مناسبی است.
شهر ابهر بهترین جا برای پایتخت است
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
سلطانیه بهتره.700سال قبل هم پایتخت بوده
اندیشه
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
آخه برادر من چرا شوخی میکنی؟!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
یاشاسین
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
بهترین گزینه بین ابهر و زنجان است. اطراف شیراز هم خوب است ولی به علت فاصله طولانی از تهران مناسب نیست.
فکرکنم بشه یه شهرک ادارات در بیرون شهر بسازند یا ازپرنداستفاده کرد
انتقال پایتخت حلال مشکلات تهران نیست.
اما از افزایش بی رویه جمعیت جلوگیری خواهد کرد و جمع زیادی از مهاجرین به شهرهایشان بازخواهند گشت و از خطر جانی به دور خواهند بود.
در این صورت، با کاهش جمعیت مهاجر، هزینه های زندگی در تهران پایین می آید.
میتوان بافتهای فرسوده را از بین برده و تبدیل به فضای سبز کرد.
ترافیک کاهش پیدا میکند
بحرانهای اجتماعی و سیاسی این کلانشهر هم باقی کشور را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.
پایتخت ماندن تهران، با این هزینه، اصلا به صرفه نیست.
میتوان بر روی ساخت شهرهای جدید و مدرن حساب باز کرد.و از طرف دیگر با کاهش مرکز گرایی، هم باعث رشد شهرهای دیگر شد و هم از بار مشکلات مرکز و مرکز نشینان کاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
هزینه زندگی در تهران که پایین بیاد, دوباره عده ای به تهران مهاجرت می کنند.
با سلام عملا این کار نشدنی هست هم از لحاظ زیرساختهای امنیتی و هم زیرساختهای اداری و حکومتی ، نیاز به بودجه زیادی دارد که در شرایط بحرانی اقتصادی کشورمان اولویت های بیشماری از قبیل اشتغال و ازدواج جوانان و محرومیت زدایی قشر کم درآمد داریم که نوبت به این کار نمیرسد. این طرح ها ناعادلانه است و خرج کردن درامد ملی در نقطه ای خاص بخاطر مشکلاتی که قابل حل هست.و بها ندادن به شهرستان های محروم و کم توسعه یافته می باشد .
تا وقتی سیاست دولت حمایت و درامد زایی از خودروهای بی کیفیت و دود زای داخلی باشد هوای تهران پاک نمی شود.
وی در پاسخ به اینکه به هزینه‌های سرسام آور انتقال پایتخت، چه کار خواهید کرد، گفت: با فروش ‌ساختمان‌های تهران، می‌توان هزینه‌های لازم برای ساخت پایتخت جدید را فراهم کرد.
زمانیکه بخواهند ساختمانها را بفروشند دو حالت بوجود میآید:
1- بدلیل فروش تعداد زیادی از ساختمانهای دولتی و عدم وجود خریدار به اندازه کافی، قیمت ساختمانها به شدت کاهش خواهد یافت که در اینصورت جوابگوی هزینه ها نخواهد بود.
2- خریدار به اندازه کافی خواهد بود و قیمتها نه تنها کاهشی نیست بلکه بالاتر نیز میرود. در اینصورت هزینه جابجایی پایتخت تامین میگردد، اما جمعیتی که به واسطه خروج کارمندان از تهران خارج میشوند با جمعیتی که به واسطه خرید ساختمانها توسط شرکتهای خصوصی والبته بازهم دولتی و . . . به تهران منتقل میشوند، جایگزین خواهد شد و عملا یک هزینه بسیار سنگین به کشور تحمیل میگردد. باز هم تهران به واسطه جمعیت زیاد خود از مشکلات بسیاری که دارد رهایی نخواهد یافت.
پاسخ ها
اندیشه
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
اصلا وقتی پایتخت بخواد از تهران بره ارزش زمین و ملک توی تهران به شدت افت میکنه، کی اینهمه ساختمون میخره ؟!
از مشکل نمیشه فرار کرد،با ساماندهی صحیح باید حلش کرد،اصفهان آماده خیلی چیزا نیست برای پایتخت بودن
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
اصفهان که همین الانشم آب نداره برای مردم خودش!!!
بهترین مکان شمال کشوره.تنهای جای شمال هم استان گلستان هستش که جا زیاد داره.جدی میگم.بش فک کنین.دیگه آلودگی حداقل نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
همین حالا هم شهرهای شمال ترافیک دارند. اگر پایتخت هم از شهرهای شمالی باشه به خاطر آب و هوای خوبی که داره باعث میشه شهر بزرگتری از تهران در شمال ایجاد بشه! در این صورت دچار مصیبتی بزرگتر از تهران خواهیم شد!
اگر منطقه ای در شمال بخواد پایتخت بشه نواحی مرکزی مازندران هست که منطقه وسیع جلگه ای داره و موقعیت مناسبتری نسبت به محل مورد نظر شما داره.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
و در آن هنگام جنگلهای شمال به بیابان تبدیل می گردند
پایتخت یزد باشه چون مرکزه از طرفی اب نیست دوماکسی حوس وزارت نمی کنه
تو رو خدا بفرستید بره . خسته شدیم از این جمعیت و ترافیک . پایتخت رو بذارید وسط کویر اصلا
زمانی که شما برای شهرهایی مثل قم در کنکور سهمیه منطقه 2 مدهیدویااردبیل سهمیه منطقه 3 مدهید در حالی که قم دانشگاه دارد این یعنی مهاجرت شهرستانیها دیگر چه چارهای می توان اندیشید
میشه چند پایتخت داشته باشیم به شرطی که مسئولین رضایت بدن از تهران دل بکنن. مثلا خوزستان به عنوان پایتخت اقتصادی به دلیل وجود اکثر منابع نفتی در آن. اصفهان پایتخت فرهنگی. شیراز پایتحت کشاورزی. و به همین شکل بر حسب رابطه سازمانها رو نیز به استانهای دیگه ببریم. بنده معتقدم که مهمترین عامل در عدم انتقال پایتخت خود مسئولین هستند به دلیل اینکه اجازه نخواهند داد سرمایه گذاریهای شخصی که درتهران انجام داده اند از ارزش آنها کاسته شود ضمن اینکه تهران دارای امکانات بالا و آب و هوایی خوب منهای یکی دو ماه پاییز دارد. بنابراین تصمیمی هم اگر گرفته شود به نفع خودشان خواهد بود نه مردم و آیندئه کشور.
گاهی فکر می کنم مردم خیلی غریبه هستند یا شاید نمیشه همر چیزی رو به میان مردم آورد
حداقل چیزی که من می توانم در باره این طرح بگم این است که براساس طرح های پدافند غیر عامل باید این کار انجام شود و این یک مسئله امنیت ملی است و کمترین تاثیرات این طرح به آلودگی و زلزله برمیگرده


فقط و فقط امنیت ملی
بهترين گزينه ي كاهش مشكل پايتخت اين است كه به جهت تمركز زدايي بصورت فدرالي بخشهاي ايران اداره شوند.از موفقيت دولتهاي ديگر مي توان استفاده كرد هرچند تفاوت فرهنگي واقليمي ايران با خارج وجوددارد.
بحث زلزله جدیست مردم هم باید شهر تهران را ترک کنند.
اخه سمنانم جاست اول پاشین برین ببینین تواون شهریه ساختمون درست حسابی پیدا میشه همه کاگلیه ساختمون بیشتراز3طبقه پیدانمیشه بعدمیخواین بکنینش پایتخت فقط بلدن فکرنکرده حرف بزنن میدونین اینکارچقدهزینه داره اونم توشرایطوبحران وتحریم چی میگین شماها
بهترین گزینه شهر جدید پرند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
اونوقت جمعیت تهران کم میشه؟
به نظرمن، استان سمنان از هرجهت مناسب تر می باشد زیرا نزدیکترین اما درعین حال بزرگترین و مدرنترین شهر نزدیک به کلانشهر تهران بوده و در عین حال پتانسیل های بالقوه ای در زمینه های مختلف ، ازجمله وسعت دارد . تنها نکته چالش برانگیز که می توان روی آن تامل کرد تامین آب شرب برای ساکنین آینده این شهر می باشد که آن هم با انتقال آب از سمت شمال کشور به استان سمنان قابل حل است .
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
بزرگترین و مدرنترین شهر نزدیک تهران کرج هست بعدش هم قزوین!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
و ایجاد دردسری دیگر برای شمال کشور. هان؟!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
سمنان نه هوای خوبی دارد و نه آب کافی دارد. ولی با همان فاصله از تهران در زنجان محلهای مناسبتری وجود دارد.
تا جایی که بنده اطلاع دارم خاک سست قدرت تخریب زلزله رو کاهش میده، مطمئنم این آقایون که اینقدر اطلاعاتشون کامل و جامعه! به خوبی به ابعاد و زوایای بحث انتقال پایتخت پرداخته و همه جوانب را سنجیده اند
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
لطفا با اطلاعات ناقص اظهار نظر نفرمایید.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
تو چجوری اینطور شدی؟
ناشناس
| United States |
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
خاک سست باعث هزار مصیبت میشه نابغه. پدیده نشست و تشدید من جمله ی همون مصائب هستش نابغه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
ناشناس 01:15 نابفه شمایی که نمی دونی خاک سست به خاطر خاصیت الاستیکی کمتر تنش و لرزه کمتری رو منتقل میکنه و پدیده نشست و.. که فرمودید ربطی به زلزله نداره و در شرایط دیگر هم میتونه اتفاق بیوفته
بهترین گزینه لـرسـتـان است
پاسخ ها
مجتبی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
آفرین بر لر ها
اگر پایتخت همین فردا تغیر کند ایا دولت توان جابجایی کارمندانش را دارد یا باید همه را بازنشسته کند.بهتراست وزارتخانه هارا به محلی که مناسبت با کارشان دارد انتقال دهد
من طی چند روز گذشته فهمیدم شهرهای کوهستانی و برفگیر اصلا گزینه های مناسبی نیستند چون شهرهایی مثل همدان، هشت ماه از سال سردهستند و بارش برف و سر مای هوایشان خیلی جدی است و در حدود یک سوم فصل زمستان رفت و آمد و فعالیتهای شهری عملا فلج میشود. حالا تصور کنید چنین شهری پایتخت شود!
فقط اردبیل!
من پیش بینی‌ می‌کنم که یکی‌ از پایتخت‌ها در خوزستان است!
پاسخ ها
خوزستانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
سسلام
عزیزم بعد از 35 سال هنوز اب شرب نداریم ان وقت پایتخت میشویم؟؟ پایتخت رامیبرن همان جایی که اب را بردن پسر خوب
مشکل اینکه آقایون فکر میکنن باید پایتخت به یک شهر دیگه منتقل بشه در حالی که باید پایتخت رو از ابتدا ساخت، با یک اسم جدید و در مکانی مناسب با زیر ساختهای متناسب. میزان جمعیت در این شهر جدید از پیش مشخص شود و هر کسی اجازه سکونت در آن را نداشته باشد. باید با ساخت یک شهر جدید الگوی مناسبی برای ساخت دیگر شهر ها ایجاد کرد، شهری مدرن و هدفمند. با انتقال پایتخت باید قدرت تصمیم گیری در مرکز استانها بیشتر بشه تا حد فدرالی( البته اگر فدرالی بشه بهتره). هزینه ساخت پایتخت رو خود ساکنین تقبل میکنن در صورتی که بهشت باشه.
راستش میدونم با این آقایون اینها تخیله، اما برای من که تخیل شیرینیه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
آفرين...همين الان پكن كه پايتخت چين است به هر چيني اجازه مهاجرت نمي دهد و قوانيننش خيلي سختگيرانه است اگر هم بروند امكان تحصيل براي فرزندان و بسياري مزايايي ديگر نخواهند داشت درست مثل يك خارجي باهاشون برخورد مي شود
فریبرز
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
این نظر جالب وخوبیه
به نظر من بهترین مکان شهر همدان است چون هم به تهران نزدیک است و هم از موقعیت ژئوپلتیکی مناسبی برخوردار است...
پایتخت بهتر است به یک شهرک نزدیک انتقال پیدا کند و در عین حال سعی شود دولت الکترونیک جایگزین دولت سنتی شود.
پایتخت باید جایی باشه که هنوز رشد نکرده ،واجازه بزرگ شدن بیش از حد هم به آن داده نشه ،
صنعتی نباشد آلودگی نداشته باشد،آب وهوای خوبی داشته باشد در روی گسل زلزله نباشد تا حدودی از هرطرف به جمعیت زیادی دسترسی داشته باشد وآن فقط قیدار(خدابنده) است
به نظرخیل ازمردم بهترین شهرهایی که ازلحاظفرهنگ ،امکانات وزیرساختها قابلیت پایتخت شدن رو دارند متوان به شهرهای اصفهان ،شیراز،همدان وخرم آباد اشاره کردچون هم هوای معتدلی دارند(قریباشبیه تهران به غیرازهمدان که کمی سردتراست)هم فضای کافی برای ساخت ساختمان جدید.البته باید زمینهای بیرون از شهرکه همه سیم خاردارشده ودراختیار ارگانهای نظامی است دراختیار دولت قرارگرفته و خیلی ازارگانهای جدید درآن مکانها ساخته شود .شهرتبریزبه علت عدم وجود مکان اضافی و سرمای شدیدو شهرمشهد مقدس به خاطرجمعیت زیاد و آلودگی هوا وهمچنین شهرزیارتی که همیشه شلوغ است مناسب برای پایتخت نیست .شهرسمنان نیزبه خاطرآب وهوایی نیمه کویری وخشک زیاد مناسب نخواهد بود.باتشکرازمطالعه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
بعد اونوقت تو شیراز و اصهان هوا خوبه ؟..اوناهم که همین الان آلودگی هوا دارن
بسمه تعالی

برای تهران متورم شده که در آستانه انفجار جمعیتی، زیست محیطی و شهری است راهی باقی نمانده است تا این که تعویض انجام شود. ضمن این که متاسفنه راهی برای کشور ایران نیز باقی نمانده است. چراکه با تمرکز نقاط تصمیم گیری در تهران، متاسفانه عدالت برای ایران به اجرا گذاشته نمی شود و همه امکانات دانشگاهی، پزشکی، اقتصادی ، سیاسی، و... در تهران جمع شده است. امکان تمرکز زدایی صرف بدون جابجایی پایتخت تهران نیز وجود ندارد چراکه دولتهای قبلی چنین شعارهایی دادند و علیرغمی که در تصمیمات خویش قاطع بودند موفق به امکان تمرکز زدایی نشدند.
تصور کنید مدیری که در تهران نشسته و با تصمیم گیری اطرافبییان خوش نشین در تهران برای تمام کشور تصمیم می گیرد و این درحالی است که اساساً مشکلات کشور فقط در تهران خلاصه نمی شود و اساساً یک مدیر صرف تهرانی از مشکلات شهرستانها آگاه نیست.
استان خوزستان نمونه ای از همین موارد است که بدلیل کم توجهی برخی از مسئولان دچار بی لطفی شده است.
مدیری خوش نشین تهرانی که برای استان خوزستان، نفت و .... تصمیم می گیرد چه می داند که یک کارمند مثلاً نفتی در محرومیت خوزستان با چه سختی ها دست و پنجه نرم می کند.
همدان ؟!!!! البته امیدواریم ایشان این حرف را از روی علاقه شخصی نزده باشند؟
هرچند که اشاره شد که این کار نیاز به مطالعه داره اما نام بردن از همدان هم عجیب هست.
من اهل خراسانم اما الان در همدان هستم. جدا از اینکه شهری در غرب کشور و کاملا دور از سایر نواحی هست شهری که زمستان 6 ماهه داره. همین چند شب پیش سرمای منفی 20 درجه رو تجربه کردیم. پیشنهاد اون به عنوان پایتخت واقعا عجیبه.
اونوقت اونهایی که ساختمونهای تهران رو میخرن چی؟
به نظر کلانشهر اراک بهترین گزینه برای پایتخت شدنه،چون هم در حال مدرن شدنه و هم بدلیل واقع شدن در کشور دسترسی تقریبا یکسان با دیگر استانها داره و فاصله اش هم با تهران کمه .همچنین از نظر اقلیم دارای هوای نسبتا معتدل و از یکسو به رشته کوههای با تفرجگاههای زیبا واز سوی دیگر به دشت پهناور فراهان و دریاچه میقان متصل است که پتانسیل لازم برای گسترش را دارد .اراک جزء شهرهای امن و درصد جرایم بسیار کمه که حساسیت زیادی هم روشه.بدلیل وجود صنایع مادر در این شهر درصد بیکاری پایین و درآمد نسبتا بالاست و البته هزینه زندگی در این شهر بالاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
اراک یک شهر صنعتی و جز آلوده ترین شهرهای ایران است .
جابجایی پاینخت، جابجایی مشکل از یک جا به جای دیگر است. تا وقتی که علت مشکلات شهری تهران و باقی مرکز استان ها (که مهاجرت است) حل نشود، شرایط همین خواهد بود که هست و با جابجایی پایتخت فقط چند صباحی آنرا کمتر حس خواهیم کرد.
آیا جایی هست که راه حل ها و نیازهایی را که مردم بآن می اندیشند را رسما بشنود؟
سلام
پایتخت باید به یک منطه مناسب انتقال داده بشه و در ثانی باید شهر مورد نظر کمک جمعیت باشه و کنترل جمعیت نیز صورت بگیره که بعد 30 سال نشه مثه تهران!!!
من پیشنهادم الیگودرز هست
جمعیت کم
آب و هوای مطبوع و کوهستانی
راه های ارتباطی مناسبی هم با مرکز و غرب و جنوب و به نسبت شمال داره
بهش فکر کنین لطفا
پاسخ ها
طوفان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
برو بابا هرکی شهر خودشو میگه پایتخت شه این تعصب قومیتی شما ما رو کشته
همدان شهرتمیز و زیبایی است. خواهش میکنم با کاندید کردن این شهر آلودگی و شلوغی بیش از حد رو به آینجا نیاورید
آقای خجسته هم اگر به فکر همدان هستند بهتر است به دنبال گسترش طرح های گردشگردی در همدان باشند
به نظر من یاسوج چون پایتخت طبیعته و در میان کوههای زاگرس قرار داره بدرد پایتخت سیاسی می خوره.جدی میگم از لحاظ موانع امنیتی کاملا در بین کوهها محصوره. الودگی هم نداره
استان زنجان خیلی خوبه
هم مردم خوبی داره
هم به تهران نزدیکه
من چند تا دوست زنجانی دارم که همه اهل ادب و هنر هستند و چند باری هم که رفتم زنجان ادمهای شهر رو همه خوب و معتدل دیدم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
من هم مدتی آنجا بودم ؛ آرمش و سرسبزی و خنکای هوای آنجا یادم نمی رود.
مجتبی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
دوست عزیز اینکه زنجانی ها ادمای خوبی اند شکی نیست ولی پدر بیامرز این شد معیار شما هم که مثل اقای خجسته فکر میکنی
دوستان بهترين راه فقط و فقط ساماندهي و سختگيري مهاجرتهاي بي رويه به كلان شهرهاست .
آقایی که می گی خاک سست قدرت تخریب زلزله رو کاهش میده!!! یعنی به تو میگن نابغه. من خودم مهندس ژئوتکنیکم. خاک سست باعث بزرگنمایی و پدیده تشدید می شه و قدرت تخریب زلزله را به شدت بالا میبره. آخه من نمیدونم این نظرات کارشناسیتون رو از کجادر می آرید؟؟؟!!
انتقال پایتخت کار واقعا غلط و بسیار پر هزینه ای است. من دلیل این همه اصرار برخی نماینگان و دولتمردان را برای این امر درک نمی کنم. امیدوارم کاسه ای زیر نیم کاسه نباشد! مسلما با نصف هزینه انتقال پایتخت بعلاوه تغییر در برخی قوانین مدیریت شهری می توان معصلات تهران را تا حد زیادی رفع کرد.
بهترين گزينه هر وزارت برود به يك شهر كه متعلق به ان شهر است نه تنها مشكل حل مي شود بلكه شهر هاي ديگه رونق پيدا مي كنند و جمعيت به طور مساوي تقسيم مي شود
به نظر من بهترین گزینه برای پایتختی زنجان است
به نظر من هيچ شهر ديگري امكانات بالقوه تهران را ندارد بهتر است بجاي اين طرحهاي مطالعه نشده فكري بحال آلودگي و ساير مشكلات تهران بكنيم چرا كه بسياري كلان شهرهاي با جمعيت بيشتر از تهران در كشورهاي ديگر وجود دارد كه مشكلات تهران را ندارند .
بهترین گزینه ابهر هستش چون هم زمینهای هموار و وسیع داره هم بستر فرهنگی و زمینه های مساعد برای پیشرفت رو داره ، من خودم ابهری نیستم ولی این شهر ازخیلی ابعاد مهم مثل بعد مسافت و اتوبان و ... پتانسیل خوبی داره.
سلام. ميگن به طرف گفتن چه ارزويي داري گفت مي خوام شهرم بشه پايتخت بمن بگن بچه تهرون حالا حكايت اين طرحها است انگار الان صد سال پيش كه اخبار دير به مردم ميرسيد الان بگن وسط كوير لوت يا درياچه نمك قرار پايتخت بشه به صبح نكشيده زميناش قطعه بندي مي شه با قيمت پايه متري ده ميلون تومان فروش مي ره .
50 کشور پایتختشون رو منتقل کرده اند ؟؟؟!!! میشه ده تا شو نام ببرید من هرچه شمردم سه ، چهار تا کشور بیشتر نبودند و آن هم به دلایل خاص و یا اینکه جمعیتشون کمتر بود ....
اول معماري و شهرسازي را استاندارد نماييد بعدا محلي مناسب را پيدا كنيد و آنرا بر مبناي اصول جديد شهرسازي بسازيد (فضاي سبز كافي - فضاهاي اموزشي و فرهنگي و ورزشي خيابانها ومترو از قبل پيش بيني شود) مثلا برزيل وقتي مي خواست پايتخت خود را عوض كند برزيليا را بر همين منوال ساخت و طوري آنرا طراحي كرد كه مثلا كودكان براي رسيدن به مدارس و پاركها از هيچ خياباني لازم به عبور نبودند . تمام مشكلات تهران بررسي و پايتخت جديد طوري ساخته شود كه اين مشكلات را نداشته باشد . به هيچ كس اجازه داده نشود هر چه دلش خواست بسازد برج سازي ممنوع باشد بنا ها آجري و هر محل با رنك آجر خاص باشد معماري بناهايي هر محله از قبل مشخص باشد عبور و مرور اتومبيل ها تنها در آزاد راهها تا محل پاركينگها ي تعيين شده امكان پذير بوده و در داخل شهر مترو و تراموا كاملا گسترده و براحتي دسترس پذير باشد و خيلي چيزهاي ديگر در صورتيكه طراحي درستي از قبل صورت نگيرد فقط بهشتي براي فرصت طلبان و دلالان مي سازيم
بهترین مکان منطقه بین اراک تا نزدیک سلفچگان است
هم روی کمربند زلزله نیست
هم میتوان یک شهر کوچک در این مکان برای دولتیها ساخت
هم به راه آهن و خطوط اصلی کشور متصل است هم در وسط کشور به خاطر مسائل امنیتی میباشد
بهترین گزینه برای پایتخت منطقه سلفجگان است. با توجه به ایجاد فرودگاه بین المللی قم ودسترسی به 80درصد کشور
فقط تهران نه جای دیگه . با فکر صحبت کنید
پاسخ ها
عليرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
عزيزم ازتهران مي خواهند بيايند بيرون .
گرمسار بهترين گزينه براي پايتخت شدن است
جزیره ابوموسی از هر لحاظ مناسبه. دیگه هم این اعراب نمیتونن ادعای مالکیت کنن روش . پایتخت یه کشور و که نمیتونن مال خود بدونن ...
قبل از انجام كاركارشناسي از هيچ شهري نبايد نام برد زيرا قيمت زمين و خانه گران شده و انهايي كه خانه ندارند نمي توانند خانه دار شوند و اين يك ظلم بزرگ به اين طبقه عمدتا جوان است ثانيا مسولين نبايد ارزوهاي خود را به عنوان يك تصميم رسمي اعلام كنند تا تبعات منفي آن ايجاد نشود اين اقاي خجسته نماينده همدان كه داراي املاك زيادي در همدان است بايد تفكر ملي داشته و از اظهار نظر غير كارشناسي بپرهيزد تا باعث ايجاد تورم و گراني نشود يادش نرود او نمايده مجلس است و در مقابل همه ملا ايران مسول است نه در برابر فقط شهر خود البته اين نظر ايشان به نفع شخص خودش است نه مردم همدان
بهترین گزینه برای انتقال پایتخت سنگستان همدان است!!!!
جزیره ابوموسی از هر لحاظ مناسبه. دیگه هم این اعراب نمیتونن ادعای مالکیت کنن روش . پایتخت یه کشور و که نمیتونن مال خود بدونن ...
یه شهر امن و تمییز و اارومم داریم پایتخت و ببرید اونجا به گند و کثافت کشیده بشه .اقایونی که مخالفه انتقال به سمنانید پایتخت با تمام پتانسیل های کثیفش ارزونیتون ما از شهرمون راضی هستیم نیازی به الطاف دولت نیست .در ضمن هرکس از سمنان ناراضیه میتونه هیچ وقت نیاد
جزیره ابوموسی از هر لحاظ مناسبه. دیگه هم این اعراب نمیتونن ادعای مالکیت کنن روش . پایتخت یه کشور و که نمیتونن مال خود بدونن ...
من خودم از پایتخت بودن تهران دل خوشی ندارم بدلیل جمع شدن امکانات در تهران
ولی درنزظر داشته باشید انتفال پایتخت مضحک ترین انتخابه
به جای اینکار هر استان رو دارای یک وزارت خانه بکنید تا استان ها هم پیشرفت کنن حالا که انقدر مصمم به انتقال پایتختید
به نظرم شهر زنجان بهترین گزینه برای پایتخت شدن است چون در مرکز شاهراه های گشور قرار دارد.اتوبان به تهران-تبریز-رشت-همدان-...
قزوین قراره پایتخت بشه و این تصمیم از قبل گرفته شده . با ساخت و سازهای زیادی که تو این شهر میشه معلومه که قراره یه اتفاقاتی تو این شهر بیفته .
اون گرگانی که گفته شمال پایتخت شه باید بگم نشده دیگه دارو درختی نمونده وای به حال اونروز .هرگز هرگز هرگز . به نظرم میشه پایتخت دو طبقه زد مثل بزرگراه صدر چرا میخندی حتما باید خارجیا بزنن بعد5 قرن ما؟؟!!! مشکل دود رو هم کانالی بزنن زیر زمین بفرستن
حداقل منفعت اين انتقال اين مي باشد كه كساني كه جانشان باارزش تر از بقيه مي باشد مي توانند پا بر جا باشند حال 12ميليون 600 هزار نفر تو تهران مردن مشكلي نيست مهم اينكه كه خواص آسيبي نبينند.
برای حل مشکل پایتخت راه حل انتقال پایتخت نیست چرا که این نوع از سیستم اداری کشور خود باعث گسترش و بزرگ شدن شهرها خصوصا تهران شده است. بهترین راه انجام این موارد است:
1- تغییر اداره کشور از سانترال به فدرالی وتفویض بسیاری از کارها به همین ایالتها و شهرها
2- توزیع عادلانه اقتصادی و زیر ساختی و ایجاد توازن در مناطق مختلف به نحوی که هیچ کس برای کار و امکانات ودسترسی های دیگر به شهرهای بزرگ من جمله تهران مهاجرت نکند.
3- ....
فقط آبادان روي گسل زلزله نيست هم آب دارد هم دريا هم معرفت هم گرما هم سرما وعينك آفتابي
یک یاداداشت جامع در این زمینه ذر سایت علوم اجتماعی اسلامی ایرانی نوشته شده دوستان مطالعه فرمایند
سلام چه منتقل شود یا خیر باید مسولین محترم دیگر اجازه ساخت و ساز را در تهران ندهند بحران کمبود اب بنزین گاز برق دلیل بارز ان است وهمچنین آلودگی هوا امید وارم مسولین عزیز شورای شهر تصمیم جدی و جدید در مورد عدم ساخت ساز را در تهران بگیرند .
پایتخت باید دو ویژگی بزرگ داشته باشد 1- مرکزیت جغرافیایی 2- مرکزیت جمعیتی میتواند یکی از شهرهای استان همدان ویا مرکزی باشد
290 نفر نماینده چه گلی به سر مازدند که 20نفر دیگه هم میخوان به خودشان اضافه کنند
همدان چون زلزله خیز نیست بهترین جا برای پایتخته
فقط یاسوج
به جای این همه صرف هزینه و انجام این کار نا معقول بهتر است این هزینه را صرف رشد شهرهای دیگر کنند تا به جای اینکه پایتخت را از تهران منتقل کنند تمرکز جمعت را را از این شهر از بین ببرند . خلاصش میشه توسعه متوازن
مسئولان ما دارای این نو طرز تفکرن که حال و روز ما اینه .
پایتخت رو هر کجا ببرین میلیونها تن بدنبالش خواهند رفت عزیزان بجای انتقال پایتخت ساکنینش رو کم کنین خیلی راحت میشه این کار رو کرد سعنی کنین اختیارات زیادی به مراکز استانها بدین و بودجه های زیادی هم بهشون بدین در این صورت مراکز صنعتی تجاری و کار به این مراکز خواهند رفت و تهران جمعیتش خیلی کمتر خواهد شد و مشکل همه حل خواهد شد
حاجي! خدا وكيلي اراده رو بيخيال شين،
اول خوب بررسي كنين، نيازش رو، روشهاي اجراشو، نقاط حساسشو، هزينه ها و فايده هاشو، روشهاي جايگزينش رو، افرادي كه واسه اينكار كيسه دوختن و پيش پيش چك دادن، تعطيلي كاراي مملكت تو زمان اون پروسه رو و خيلي چيزاي ديگه كه ما نمي فهميم و شما مي فهميد رو.
خدا وكيلي زير اين بته رو ديگه . . .
ای خدااااا مارو گیر چه آدمایی انداختی!!!
این همه مشکلات ببین به چی چسبیدن!! مشکل بنزینهای بی کیفیته! می دونین با انتقال پایتخت چندین میلیارد هزینه باید انجام شه!
از رو بیکاریشون چه فکرایی به مخشون می زنه!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار