بازدید 4413

تولید بنزین از ضایعات کشاورزی و جنگلی

کد خبر: ۳۷۶۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۶ 07 February 2014
شیمیدانها فرایند جدیدی ابداع کرده اند که می تواند به تولید سوخت های شبه بنزین از مواد سلولزی مانند ضایعات کشاورزی و جنگلی منجر شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، "مارک ماسکال" استاد شیمی دانشگاه کالیفرنیا و مجری این تحقیقات گفت: اگرچه فرایندهای بسیار زیادی برای تولید هیدروکربن های خطی وجود دارد اما تاکنون هیچ کس نتوانسته بود هیدروکربن های شاخه دار در گستره بنزین بسازد.

سوخت دیزلی معمولی از زنجیره های بلند اتم های کربن ساخته شده است در حالی که مولکول هایی که بنزین را می سازند کوتاه تر و شاخه دار هستند. این تفاوت به آن معناست که بنزین و دیزل در دما و فشارهای مختلفی تبخیر می شوند و از این رو موتورهای دیزلی و بنزینی طراحی های متفاوتی دارند.

دیزل زیستی که از روغن های گیاهی به دست می آید اکنون در بازار موجود است و در موتورهای دیزلی اصلاح شده به کار گرفته می شود. بنزین گیاهی جایگزین، می تواند بازار بسیار بزرگتری را برای سوخت های تجدید پذیر فراهم آورد.

ماسکال می گوید مواد اولیه برای این فرایند لولینیک اسید است که می توان آن را با استفاده از فرآوری های شیمیایی موادی مانند کاه، ذرت و حتی زباله های سبز شهرداری تولید کرد. این نقطه آغاز ارزان و عملی است که می توان از زیست توده خام با عملکرد بالا تولید کرد.

اما این فرایند بر تخمیر استوار نیست چرا که قرار نیست این سلولز ها نخست به قند تبدیل شوند.

نتایج این تحقیقات در نشریه Angewandte Chemie منتشر شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر