بازدید 3004

مواضع دوگانه آمریکا و افق پیش روی یک " اقدام مشترک"

یادداشت نماینده
کد خبر: ۳۷۵۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۷ 03 February 2014
طبق نظر کارشناسان داخلی و خارجی صحبت‌های تهدیدآمیز دولتمردان آمریکا صرفاً مصرف داخلی دارد و بیشتر به منظور آرام‌سازی لابی صهیونیست‌هاست که بیش از همه از فرایند گفتگوهای ایران با غرب احساس خطر کرده اند و اعتراف تلویحی باراک اوباما به اینکه دیگر کسی قادر به متوقف کردن کامل برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران نیست، مصنوعی و ساختگی بودن مواضع دولتمردان آمریکایی را آشکار‌تر می‌کند.

در حاشیه پنجاهمین نشست کنفرانس امنیتی مونیخ که با حضور 50 وزیر خارجه و 20 رئیس دولت روز جمعه در  مونیخ برگزار شد وزیر امور خارجه کشورمان با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا دیدار و گفتگو کرد.

چندی پیش در رسانه‌ها صحبت‌های دال بر گزاری دور آینده مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با اعضاء گروه موسوم به 1+5 در نیویورک شده بود ولی طبق اخبار موجود در دیدار ظریف و کری آب پاکی را به دست رسانه‌ها ریخته شد چرا که قرار بر این شده تا دور آینده گفتگوها که  در 18 فوریه( 20 بهمن ماه)در وین پایتخت اتریش برگزار شود.

مسئله قابل تامل در این گفتگو میان وزیر خارجه کشورمان و وزیر خارجه آمریکا این بود که جان کری به رغم ایراد اظهاراتی مبنی بر اینکه آمریکا به اعمال تحریم‌های فعلی خود علیه ایران تداوم خواهد بخشید از الزام داشتن حسن نیت از سوی همه طرف‌های حاضر در مذاکرات ایران و 1+5 صحبت کرده است.

این اظهارات که واجد نوعی تناقض گفتاری است حکایت از این امر دارد که طرف آمریکایی گفتگوها با وجود لحن تند و گزنده  همچنان قابل اعتماد نیست. روی دیگر این ادبیات تهدید آمیز وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار دارد که با پایبندی به منطق دیپلماسی و اخلاق گفتگو همچنان پای مواضع صادقانه خود ایستاده و در حین این ایستادگی و مقاومت حتی اندکی از حقوق حقه ملت ایران کوتاه نخواهد.

مهمترین مسئله اینجاست که کارنامه‌ای که دولت آمریکا در چند سال اخیر پس از پیروزی انقلاب اسلامی از خود به جا گذاشته است، کارنامه قابل قبولی نیست و گفتگوها نیز باید با علم به این بی اعتمادی به طرف آمریکایی انجام پذیرد. این فضای بی اعتمادی نسبت به آمریکایی‌ها در چند ماه اخیر بیشتر نیز شده چرا که طی 5 ماه از استقرار دولت یازدهم قریب به 6 بار از زبان اوباما و جان کری الفاظی همچون روی میز بودن گزینه نظامی جاری شده است که این نشانه خوبی برای پیشبرد دیپلماسی نیست.

طبق نظر کارشناسان داخلی و خارجی صحبت‌های تهدیدآمیز آمریکایی‌ها صرفاً مصرف داخلی دارد و بیشتر به منظور آرام‌سازی لابی صهیونیست‌هاست که بیش از همه از فرایند گفتگوهای ایران با غرب احساس خطر کرده اند و اعتراف تلویحی باراک اوباما به اینکه دیگر کسی قادر به متوقف کردن کامل برنامه هسته‌ای ایران نیست، مصنوعی و ساختگی بودن مواضع دولتمردان آمریکایی را آشکار‌تر می‌کند.

امروز حتی کارشناسان سیاسی غربی نیز اعتقاد دارند که نفوذ محافل صهیونیستی بر دولت آمریکا دست اوباما را بسته و باعث شده او نتواند گام‌های اساسی برای آغاز رابطه با ایران بردارد ولی این سیاست یک بام دو هوای دولت آمریکا تبعات ناخوشایندی خواهد داشت چرا که در آینده این سیاست متناقض و پرخطر در افق پیش روی مذاکرات طرفین غربی و جمهوری اسلامی تاثیر منفی خواهد داشت و مانع از دست‌یابی به یک توافق اساسی و جامع می‌شود.

صحبت از روی میز بودن گزینه نظامی، ناچیز بودن میزان تسهیل در تحریم‌ها، عدم پذیرش حق غنی سازی جمهوری اسلامی  و تلاش برای برچیدن تاسیسات هسته‌ای صلح‌آمیز ایران از جمله گاف‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای هستند که در چند هفته اخیر به مراتب از زبان دولتمردان آمریکا جاری شده و توانسته بازهم جناح افراطی جمهوری‌خواه و لابی صهیونیست‌ها را نسبت به ناکام ماندن مذاکرات و تیره شدن روابط ایران با غرب امیدوار کند.

همانطور که بیان شد می‌توان گفت اظهارات اخیر مقامات آمریکایی در مورد محتمل بودن گزینه نظامی به چند دلیل عمده انجام می‌گیرد؛ نخستین این دلایل وادار کردن ایران به اعطا امتیازات به طرف غربی است که بارها و بارها دولتمردان جمهوری اسلامی اعلام کرده اند تنها در راستای توافق صورت گرفته حرکت می‌کنند و اجازه تضیع حقوق ملت ایران را نخواهند داد.

دومین دلیل اظهارات خصمانه آمریکایی‌ها آرام کردن جو هراس و وحشت لابی صهیونیست‌ها و برخی از جریان‌های افراطی در داخل خود این کشور است چرا که با آغاز دور مذاکرات و پیشرفت‌های خوب حاصل از آن صهیونیست‌ها و جمهوری خواهان آمریکا و حتی برخی از اعراب مرتجع مراتب نارضایتی خود را از این گفتگوها و تعاملات با جمهوری اسلامی ایران ابراز کردند.

سومین و مهمترین دلیل این نوع از موضع‌گیری‌های قابل تامل بهانه جوی از سوی غرب و به خصوص دولت آمریکاست. طی سالیان اخیر مسئله هسته‌ای بهانه شده بود تا آمریکایی‌ها با دستاویز قرار دادن آن و ایجاد جو ایران هراسی قراردادهای تسلیحاتی هنگفتی با برخی از کشورهای همسایه ایران که تحت تاثیر تبلیغات ضد ایرانی رسانه‌های غربی بودند، بستند ولی وقتی جمهوری اسلامی ایران صادقانه پای میز مذاکرات قرار گرفت و بهانه را از دست آنها خارج کرد آمریکایی‌ها دچار شوک سیاسی شدند  و از این رو بود که ناتوان از حل این معادله به بیان سخنان کهنه و تهدیدات مندرس خود رجوع کردند.

ولی در این برهه زمانی که ایران اسلامی بیش از هر زمان دیگری در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی دارای جایگاه و تشخص شده دیگر  وقت آن رسیده طرف غربی و به خصوص دولت آمریکا از سیاست یکی به نعل یکی به میخ زدن خود دست بردارد و با حضور صادقانه پای میز مذاکرات و استفاده از فرصت پیش آمده آبرو از دست رفته را بازگردانده و ضخامت دیوار بی‌اعتمادی نسبت به خود را بکاهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی