بازدید 4851

سید حسن خمینی: جامعه را چند پاره نکنید

کد خبر: ۳۷۵۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۴ 01 February 2014
یادگار امام با تأکید بر ایمان و وحدت کلمه به عنوان رمز پیروزی انقلاب اسلامی از نگاه امام خمینی، گفت: چند پاره کردن جامعه، ریشه های انقلاب را از بین می برد.

به گزارش جماران، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در مراسم گرامیداشت سالروز ورود امام خمینی به میهن اسلامی که در ترمینال شماره یک فرودگاه مهرآباد برگزار شد، با بیان اینکه اتفاق روز دوازدهم بهمن از جهت جهات عدیده دارای اهمیت است، اظهار داشت: یک بعد از این حادثه، تغییر یک نظام سیاسی فاسد و تبدیل آن به یک نظم اجتماعی نوین است که در رابطه با این جهت، سخنان زیادی گفته شده و شنیده ایم. اما من به بعد دیگری این روز اشاره می کنم و آن، نقش مدیریت امام بزرگوار ماست. زیرا اتفاقات ماههای آخر پیش از پیروزی انقلاب وقایعی شتابان با بازیگران بسیار متعدد را شاهد بود

وی افزود: رژیم شاهنشاهی،  قدرتهای بزرگ حامی آن که هر کدام با تمایزات رفتاری که داشتند نقش غالب را در جهان آن روز داشتند، بازیگری میان شرق و غرب، ارتش به عنوان یک عامل تأثیرگذار در داخل کشور و صنایع -خصوصا نفت- که می توانستند هم در دست مبارزین و هم رژیم قرار گیرند و نیز تأثیر احزاب و گروهها و جبهه ها و اندیشمدان داخل-از مارکسیستها و کمونیستهای لنینیست و مائوئیست و مسلمانانی با گرایش افراطی که بعدا خشونت خود را نشان دادند-، صحنه ای با بازیگران بسیار زیاد را ایجاد کرده بود که مانند ارکستر سمفونیکی عمل می کردند که نوازندگان متعدد آن، هر کدام آن گونه که می خواستند ساز خود را می نواختند.

یادگار امام تاکید کرد: یکی از عوامل مهم در این میان، نقش رهبری امام در این مجموعه است و سوال من از اینجا آغاز می شود که امام این میدان را چگونه اداره کرده و درس آن را از کدامین دانشگاه گرفته است؟ هر کدام از عوامل ذکر شده می توانست بازی را به گونه ای دیگر رقم بزند؛ اما ما می بینیم که به عنوان نمونه، بدنه متدین ارتش از سوی امام مخاطب قرار می گیرد تا با مردم به عطوفت رفتار کنند. در خاطرات ارتشبد اویسی می خوانیم که او به شاه می گوید سربازان را به پادگان فرا بخوانید زیرا آنها در خیابان استحاله می شوند. در واقع با رفتار امام یک ارتباط عاطفی با ارتش برقرار می شود و این مسئله به درون خانواده سربازان کشیده می شود تا جایی که مادران سربازان به آنها می گویند اگر به خیابان ها بروید شیر مان را حلال تان نمی کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه سیاست خارجی و موضوع کنفرانس گوادلوپ عناصر بسیار مهم از دوستان امام که در مجموعه ایشان بودند آن کنفرانس را رصد و کنترل می کردند. به محض این که راهپیمایی روز تاسوعا برگزار می شود دستور داده می شود که باید محور راهپیمایی خیابان انقلاب فعلی باشد تا کس دیگری یا جای دیگری متصدی آن نشود و نیز شعارها دینی باشد تا بعدا کسی نتواند حرکتی را که در تصاویر، زبانی برای گفتار آن پیدا نمی شود را مصادره کند.

سید حسن خمینی با طرح مجدد این سوال که مدیریت این حادثه در طول 5-4 ماه در کدام دانشگاه تعلیم دیده شده است؟ گفت: امام تجربه تاریخ معاصر ایران را از نزدیک پیش چشم داشته است. تک تک اشتباهات بازیگران عصر مشروطیت در منظر امام بوده، خوش بینی غلط بسیاری از ایران دوستان و برخی متدینان به رضا خان مورد نظر ایشان بوده، حوادث بعد از شهریور 20 به دقت رصد شده و این که اگر خشت اول مسیری کج گذاشته شود انحراف ایجاد می شود را امام درک کرده است؛ داستان اختلاف در صنعت مردمی نفت و این که در 3-2 روز نتیجه یک حادثه بزرگ از بین می رود و این که چگونه اراذل-در جریان کودتای 28 مرداد- حرکت های مردم را از بین می برند از سوی امام مورد توجه بوده است.

وی ادامه داد: اگر چه همه این عوامل در تجربه رهبری امام موثر بوده اما عامل دیگری هم موثر است و آن تعبیر «المومن ینظر بنورالله» است، البته این مطلب بعضا گمراه کننده است. انسان باید در عمرش اخلاقی و دیندار زندگی کند تا در لحظه بزنگاه بتواند از مدد غیبی کمک بگیرد. همانگونه که بازیکنی که یک ورزشکار اگر عمری تمرین نکند در لحظه بزنگاه نمی تواند گل بزند.

یادگار امام تصریح کرد: شهود اخلاقی نمی تواند ناشی از فعل اخلاقی باشد. کسی در لحظه های حساس تصمیم گیری به شهود اخلاقی می رسد که یک عمر اخلاقی زیسته باشد و کسی می تواند از مدد الهی بهره مند باشد که عمری را برای خدا کار کرده باشد. اکثر ما هنگام وارد شدن مصبیت به دنبال خدا می رویم اما اگر در لحظاتی که به ظاهر احتیاج نداشتیم استمداد رساندیم در لحظه احتیاج نیز خدا به ما مدد خواهد رساند.

وی سپس به بیان نمونه ای از اخلاق امام پرداخت و با اشاره به خاطرات حجت الاسلام و المسلمین دعایی که در این مراسم بیان شد، یادآورشد: وقتی مرحوم پسندیده برای استقبال وارد هواپیمای امام شدند، امام گفتند من جلوتر از ایشان بیرون نمی روم، زیرا ایشان بزرگ تر از من هستند. هر چه به امام اصرار شد قبول نکردند، تا این یادگار امام(حاج سید احمد خمینی) به ایشان گفتند من آقای پسندیده را به بیرون می برم  سوار ماشین می کنم و سپس شما بیایید. این اخلاقی زیستن و اتکا به قواعد اخلاقی و حاکم کردن آن بر زندگی چیزی است که اگر انسان یک عمر به آن مقید باشد در لحظات احتیاج می تواند از آن کمک بگیرد.

سید حسن خمینی با بیان این که بزنگاه ها لحظه تصادم و تصادق موارد بسیار زیادی است، تاکید کرد: انسان علاوه برجمع آوری دانش باید توجه داشته باشد که مقدار زیادی از کار را با اتکال به خدا می تواند حل کند. اگر درد به صورت لحظه ای آمد ما سرمایه ای نداریم که داروی آن را بخریم بلکه باید یک عمر زیست اخلاقی و خدایی داشته باشیم تا در توشه دان خود سرمایه ای برای معامله با خدا در روز مهم داشته باشیم.

وی ادامه داد: امام در وقایع انقلاب که 12 بهمن مطلع فجر آن و 22 بهمن روز ثمر دهی آن است، مدیریت بسیار اعجاب آوری دارند. باید از تعارف بگذریم و پیچ و خم این جاده در سال 57 را رصد کنیم که دارای مدیریت بسیار حساب شده و نقطه ای است و هر سخنرانی امام ناظر بر حرکت های داخلی و خارجی است. می توان گفت امام مانند راننده ای است که در پیچ و خم مسیر فرمان را جابه جا می کند. امام با دانش خود، کسب تجربه از صد سال مبارزات مردم و نیز سرمایه ای که نتیجه ایمان است کار را به سرانجام رساندند و این گونه نبوده که او یکباره در مدت چند ماه خواسته باشد سرمایه جمع کند.

یادگار امام با اشاره به تعبیر ایشان که رمز پیروزی شما، رمز بقا هم هست، افزود: علل پیروزی یا علل محدثه از نگاه ایشان ایمان و اتکا به خدا و وحدت کلمه بود. باید به این نکته توجه داشت  که همه باید تلاش کنیم وحدت جامعه به عنوان یک موجود زنده و محرک محقق شود. هر کس دلش می سوزد و دل در گرو انقلاب دارد باید در این راستا قدم بردارد و باید به کسی که در جهت چند پاره کردن جامعه قدم بر می دارد تنبه داده شود که این کار ریشه های انقلاب را از بین می برد؛ جامعه را چند پاره نکنیم. البته اختلاف سلیقه هست اما اتکال به خدا، سرمایه اندوزی از مناجات شبانه اولیاء خدا، مدد گرفتن از انفاس قدسی آن بزرگواران و گره زدن دل ها به هم باید همواره مورد توجه باشد، چرا که اگر دل های مردم در سال 57 به هم گره نخورده بود؛ آن اتفاق نمی افتاد.

سید حسن خمینی سپس با بیان این که چه کسی جلوی حرکت ارتش شاه را از زنجان به تهران گرفت؟ به بیان روایتی تاریخی از روزهای منجر به پیروزی انقلاب پرداخت و گفت: ارتشبد قره باغی آخرین فرمانده ستاد مشترک بزرگ ارتشتاران در خاطراتش می گوید من به لشکر زنجان دستور دادم به تهران بیاید و بعد از 24 ساعت در حالی که انتظار داشتیم آن لشکر نزدیک تهران باشد با فرمانده آن تماس گرفتم؛ او گفت ما فقط 2 کیلومتر از زنجان بیرون آمدیم زیرا وقتی مردم از حرکت ما مطلع شدند گاودار با گاوهایش، گوسفنددار با گوسفندهایش، تاکسی دار با تاکسی اش و وانت دار با وانتش راه را بسته اند و تمام ماشین های اهالی شهر در جاده خاموش و رها شده اند.

وی ادامه داد: شاید یک نفر هم در تهران مطلع نبوده که مردم در زنجان چنین کاری کردند. بابد بدانیم که این روحیه، رمز پیروزی انقلاب است.

یادگار امام یادآور شد: رضا خان در شهریور 1320 در آستانه جنگ جهانی دوم به بازدید می رود و از یک فرمانده خارجی می پرسد اگر انگلیسی ها به ما حمله کنند ارتش ما آیا سه روز می تواند دوام بیاورد؟ آن فرمانده در پاسخ می گوید 3 ساعت هم دوام نمی آورد. پس از آن بازدید به فرمانده می گویند کاش شیرین تر با رضا خان صحبت می کردی، او پاسخ می دهد، من شیرین پاسخ دادم، والا این ارتش 3 دقیقه هم نمی تواند دوام بیاورد!

وی افزود: ارتشی که ریشه هایش درون خانه های مردم نباشد و دل سربازانش به دستان پینه بسته پدر، مادران، زنان و کودکان گره نخورده باشد 3 دقیقه هم نمی تواند مقاومت کند. وقتی هواپیماهای عراقی به تهران حمله می کردند امام می گفتند، نهایت این است که ما را می کشند؛ با این مردم چه می کنند؟

سید حسن خمینی با تاکید بر این که وحدت را فراموش نکنیم زیرا رمز پیروزی و بقای ما بوده است، بر تکرار این آموزه ها در اذهان پافشاری کرد.

وی در پایان سخنان خود، با اشاره بر دردهای امروز جامعه اسلامی گفت: چه کسی از اختلاف خانمان سوز و بنیان کن میان فرق و مذاهب اسلامی سود می برد؟ واقعا آیا جز اسرائیل کسی از این اختلاف  میان مذاهب اسلامی با پتانسیل عظیم جهان اسلام سود می برد؟

یادگار امام سخنان خود را با این جمله پایان داد ما همان طور که پیام آور وحدت در جهان اسلام هستیم آیا خوب نیست که پیام آور وحدت در جامعه خودمان نیز باشیم؟

به گزارش جماران، در این مراسم از هنرمندان، شاعران و سازندگان سرودهای انقلابی، اکیپ فیلمبرداری صدا و سیما در روز 12 بهمن 57 و کارکنان فرودگاه مهرآباد تقدیر شد و توسط یادگار امام، احمد مسجدجامعی و عباس آخوندی لوح تقدیری به آنان اعطا شد.

استاد حمید سبزواری، شاهنگیان(سازنده سرود برخیزید ای شهیدان راه خدا)، حسین شمسایی، نصرالله شاهنوش و... تقدیر شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر