بازدید 29549

دلالان قیمت اوراق تسهیلات مسکن را به ۵. ۵ میلیون رساندند!

شرایط خرید اوراق داشتن «کد سهامداری» از طریق فرابورس اعلام شد و به دنبال آن، خریدار واقعی برای دریافت چنین کدی، باید چند روز در انتظار باشد و افزایش قیمت اوراق را متحمل شود؛ اما ‌پرسش این است، وقتی‌ هنوز چنین وامی به متقاضیان واگذار نشده، چه کسانی توانسته‌اند از این اوراق‌ ۲میلیون و ۸۰۰هزارتومانی بهره‌مند شوند؛ دلالان چه کسانی هستند و آیا باز هم آنان وارد چنین بازاری می‌شوند؟!
کد خبر: ۳۷۴۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۴ 27 January 2014
بودجه کشاورزان نصف می‌شود شورای پول و اعتبار، افزایش وام خرید و ساخت مسکن به مبلغ ۳۵ میلیون و پرداخت وام ۵۰ میلیون تومانی تأمین مسکن زوج‌های جوان را تصویب کرد. 

به گزارش «تابناک»، با مصوبه شورای پول و اعتبار، سقف فردی تسهیلات خرید و ساخت مسکن بانک مسکن به تصویب رسید و بانک مرکزی اعلام کرد: پیرو اطلاع‌رسانی‌های قبلی بانک مرکزی در خصوص انجام بحث و بررسی کار‌شناسی در راستای افزایش سقف فردی تسهیلات خرید و ساخت مسکن بانک مسکن و تصویب پیشنهاد‌های کار‌شناسی در کمیسیون اعتباری بانک مرکزی، به اطلاع می‌رساند شورای پول و اعتبار در جلسه مورخ ۹۲.‌۱۰.‌۱۷ پیشنهادهای نهایی مصوب کمیسیون اعتباری بانک مرکزی را بررسی نمود و عینا مورد تصویب قرار داد.

بر پایه مصوبه شورای پول و اعتبار متقاضیان وام ۳۵میلیونی باید ۲میلیون و ۸۰۰هزار تومان بابت خرید اوراق بپردازند تا بتوانند چنین وامی را دریافت کنند. هنوز چند روز از اعلام خبر نگذشته بود که قیمت این اوراق افزایش ۲برابری یافت و برای وام ۳۵میلیونی باید ۴میلیون و ۲۰۰هزارتومان پرداخت شود و اگر وام جعاله را هم به آن اضافه کنیم، متقاضیان باید ۵میلیون و ۴۰۰هزارتومان بابت خرید این اوراق بپردازند.

شرایط خرید اوراق داشتن «کد سهامداری» از طریق فرابورس اعلام شد که قطعا خریدار واقعی برای دریافت چنین کدی باید چند روز در انتظار باشد و افزایش قیمت اوراق را متحمل شود. اکنون باید پرسید وقتی ‌هنوز چنین وامی به متقاضیان واگذار نشده، چه کسانی توانستند از این اوراق‌ ۲میلیون و ۸۰۰هزارتومان بهره‌مند شون؟ آیا باز هم دلالان وارد چنین بازاری می‌شوند؛‌ این دلالان چه کسانی هستند؟

افزایش بی‌سابقه در قیمت


یک کار‌شناس بورس، خبر افزایش بی‌سابقه قیمت این اوراق را در فرابورس اعلام می‌کند و می‌گوید: یک متقاضی وام ۳۵میلیونی به همراه وام جعاله ۱۰میلیونی باید بیش از ۱۵درصد از این میزان وام را به دولت بابت خرید این اوراق بدهد.

وی می‌گوید: در چند سال گذشته این اوراق به افراد داده می‌شد، اگر سودی هم بود نصیب خود متقاضیان می‌شد اما اکنون دولت با واگذاری آن در بورس این سود را نصیب خود کرده و متقاضی وام ناگزیر است این اوراق را از بورس خریداری کند.

این کار‌شناس بورس می‌افزاید: برای وام ۴۵میلیونی که از وام ۳۵میلیونی و ۱۰میلیونی جعاله تشکیل می‌شود، متقاضی ۵میلیون و ۴۰۰هزارتومان باید به دولت بابت خرید اوراق بپردازد که در واقع بخشی از وام است و علاوه بر آن باید اقساط سود ۲برابری این ۵میلیون و ۴۰۰هزارتومان را هم به دولت‌ بدهد.

وی در پاسخ به اینکه، بازار دلالی در این حوزه چگونه شکل می‌گیرد، می‌گوید: قطعا متقاضیان واقعی این گرانی را دامن نزده‌اند، بلکه پس از انتشار خبر دلالان این حوزه که دستی بر آن دارند و از کم و کیف قضیه باخبرند، با خرید این اوراق افزایش قیمت را به وجود می‌آورند تا از این بازار مانند سایر بازارهای کاذب سود ببرند.

این کار‌شناس بورس در ادامه یادآور می‌شود: بانک مسکن برای جلوگیری از سرایت سفته بازی‌های سیال به بازار اوراق تسهیلات خرید مسکن از روز دوشنبه هفته گذشته برای تنظیم بازار وام خرید ۹۰۰هزار فقره اوراق ۵۰۰هزارتومانی منتشر کرد تا ظرفیت اوراق قابل خرید و فروش در این بازار ۴۵۰میلیاردتومان افزایش پیدا کند.

محمدی کار‌شناس مسکن نیز این وام را به نام مصرف کننده اما به کام دلالان می‌داند و می‌گوید: هنوز حرف و حدیث‌ها درباره تصویب وام ۳۵میلیون تومانی به پایان نرسیده است که نحوه خرید و فروش اوراق حق تقدم تسهیلات در بازار فرابورس مورد اعتراض و انتقاد قرار گرفته است.

وی معتقد است: بانک مسکن مجوز افزایش قیمت تسهیلات مسکن را از شورای پول و اعتبار با هدف افزایش قدرت خرید و ساخت مسکن برای مصرف کنندگان حقیقی مسکن گرفت، ‌ولی ‌به دلیل نبود برنامه ریزی بانک مسکن در ارائه صحیح تسهیلات، چنین تسهیلاتی به جای مصرف کنندگان حقیقی به دست عده‌ای دلال و سفته باز خواهد افتاد.

اما یک کار‌شناس بانک مسکن از سردرگمی بانک مسکن برای ارائه چنین وامی چنین اظهارنظر می‌کند و می‌گوید: بر اساس اعلام اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی متقاضیان برای دریافت وام خرید مسکن می‌توانند به بازار سرمایه یا شعب بانک مسکن مراجعه کنند.

وی یادآور می‌شود: برای دریافت وام ۳۵میلیونی باید متقاضی ۷۰ امتیاز که هر امتیاز معادل ۵۰۰ هزار تومان است خریداری کند اما مسأله مهم این است که شعب بانک مسکن در این مورد فعلا سردرگم‌اند و فروش این اوراق را به طور کلی فرابورس به عهده گرفته و شاید یکی از دلایل افزایش قیمت اوراق و صف‌های سنگین برای خرید همین موضوع باشد.

کاهش حدود ۳۰ درصدی قیمت‌ها در بخش مسکن و اعلام افزایش وام مسکن در روزهای اخیر بارقه‌ای از امید برای خانه دار شدن در دل مردم ایجاد کرد، اما افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن این خبرهای نویدبخش را به ناامیدی در بین افرادی که می‌خواستند صاحب خانه شوند تبدیل کرد.

مهندس موذن رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان تهران چنین تصمیماتی را به نفع آینده بازار مسکن نمی‌داند و می‌گوید: بدون شک به دلیل امکانی که دولت فراهم کرده متقاضیان واحدهای کوچک افزایش می‌یابند و در این واحد‌ها شاهد رونقی فرا‌تر از حد معمول خواهیم بود.

وی تصریح می‌کند: رونقی که پیش خواهد آمد موجب واسطه‌گری و سودهای کلان برخی فعالان بازار مسکن می‌شود که اوراق تسهیلات مسکن هم مستثنی از این مسئله نیست این کار‌شناس مسکن متذکر می‌شود، مدیریت بازار مسکن کشورمان جای نقد و تاسف دارد با وجود اینکه موضوع مسکن، اساسی‌ترین دغدغه مردم است در هیچ زمانی به دلیل فقدان یک متولی اصلی که در زمان‌های حساس و خاصی بتواند تصمیمات کار‌شناسانه و منطبق با نیازهای بازار مسکن بگیرد، سر و سامان نگرفت.

دلالان در بازار اوراق


وقتی افزایش مبلغ چنین اوراقی را شاهد هستیم، قطعا سوداگران هم از این بازار ملتهب سوء استفاده خواهند کرد و بازار دلالی رونق می‌گیرد.

محسن صرامی فروشانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با انتقاد از بالا رفتن قیمت اوراق حق تقدم مسکن می‌گوید: نبود نظارت کافی و طراحی نشدن سازوکار مناسب قیمت برای ارائه اوراق حق تقدم مسکن از سوی بانک مسکن دلیل افزایش قیمت ۵۰ درصدی این اوراق است که این موضوع ابهامات جدی دارد.

این عضو کمیسیون اقتصادی یادآور می‌شود: متاسفانه بانک مسکن مانند سایر بانک‌های دولتی، تنها اهداف تجاری را دنبال می‌کند و این موضوع را فراموش کرده که هدف اصلی بانک مسکن، تسهیل در خانه دار شدن مردم است.

از وی پرسیده می‌شود آیا چنین افزایشی، رونق دلالی را در این بازار فراهم نمی‌کند؟

صرامی فروشانی ضمن تایید آن می‌گوید: افزایش ۵۰ درصدی قیمت اوراق مسکن در چند روز پذیرفته نیست و با توجه به اینکه موضوع فروش این اوراق سابقه چندین ساله دارد، بنابراین بانک مسکن قبل از اعلام افزایش وام مسکن باید ضمن اعمال نظارت کافی، تدابیر لازم را نیز برای جلوگیری از افزایش حبابی قیمت اوراق تسهیلات مسکن اتخاذ می‌کرد.

این نماینده مردم متذکر می‌شود: به نوعی بانک مسکن مسئول افزایش حبابی قیمت اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن و همچنین فراهم آمدن شرایط مناسب برای رونق بازار دلالان است.

شهریار شهمیری کار‌شناس بورس درخصوص رونق گرفتن بازار اوراق تسهیلات خرید مسکن به ایلنا گفت: با شرایط پیش آمده شاهد فعالیت دلالان خواهیم بود اما نمی‌توانیم آن را مسئله فراگیری بدانیم و با آگاهی روزانه به مردم می‌توانیم آن را کاهش دهیم.

وی تصریح کرد: تصور نمی‌کنم این امر عمومی شود و به صورت فراگیر شاهد چنین فعالیت‌هایی باشیم.

کار‌شناسان حوزه مسکن دلیل اصلی افزایش قیمت این اوراق را توقف نماد معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن می‌دانند در حالی که رئیس اداره نظارت بازار فرابورس نیز ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا را دلیل بسته شدن این نماد‌ها در روزهای گذشته ذکر کرد و گفت: نمادهای معاملاتی اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن با افزایش دامنه نوسان تا سقف ۵۰ درصد بازگشایی شد تا با تخلیه تب بازار از افزایش قیمت این اوراق و سفته بازی جلوگیری و شرایط خرید برای متقاضیان واقعی ایجاد شود. اما همشهری آنلاین دلایل توقف نماد را بر اساس اظهارنظر رسول شریفی مدیر روابط عمومی فرابورس چنین نوشته است:‌‌ همان طور که در پیام ناظر بازار اعلام شده، ‌این توقف با هدف تعادل در بازار انجام شد، زیرا تقاضا‌ها عموماً واقعی نبود و بیشتر تقاضای سفته بازانه بود. اشاره او به آن دسته از خریدارانی است که با خرید این اوراق قصد خرید خانه ندارند و صرفاً به دلیل دریافت سود بیشتر این اوراق را خریداری می‌کنند.

شریفی در پاسخ به اینکه بر اساس کدام قانون ایجاد تعادل در بازار بر عهده فرابورس است، فقط به این پاسخ بسنده فا می‌کند که کار فرابورس غیرقانونی نبوده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۰۱
انتشار یافته: ۳۲
چند بار بگیم که افزایش وام، چاره کار مسکن نیست؟!
پاسخ ها
روح الله
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
کسی قرار نیست مشکل وام رو حل کنه...چند سالی بود که دلال ها دچار مشکل بودن که خدا رو داره با خرید اوراق سهام و ازاد شدن خرید و فروش مسکن مهر مشکلات دلال ها داره حل میشه
تدبير و اميد اينجا كاربرد داره.
معنيش هم يعني قطع دست دلالان . مينشينيم و چشم ميدوزيم به جديت دولت در امر مبارزه با دلاليسم
چه رونقی در بازار مسکن به پا شد!!! خسته نباشند
خوده فرابورس به بهانه کنترل گرانی این اوراق 1 روز جلوی خرید و فروش گرفت باعث گرانی 10000 تومانی شد
با سلام: بايد قيمت اوراق توسط بانك مستقيما به خريدار واگذار گردد به قيمت هر برگ 500000 ريال تا از دلال بازي و واسط گرايي جلوگيري گردد.
اعلام افزايش وام مسکن در روزهاي اخير بارقه اي از اميد براي خانه دار شدن در دل مردم ايجاد کرد. شتر درخواب بیند پنبه دانه، آخه چرا مردم را ساده لوح فرض می کنید آخه وقتی قیمت مسکن چهار برابر شد و آپارتمانی که متری یک میلیون بود شده چهار میلیون به نظر کدوم آدم عاقل با 35 میلیون وام میشه خونه خرید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
اولا برادر برای شهرستان ها فرق میکنه شما همه چی رو با تهران مقایسه نکن
دوما به نظر شما اگر قرار باشه برای شما تهرانی ها همگی خونه فراهم بشه چه بر سر این شهر بی در و پیکر میاد توقع خونه داشتن در تهران آرزوی غلطه
این داستان مسکن در ایران درست بشو نیست علی الخصوص با این طرز تفکرهای حاکم بر نهادهای تصمیم گیر. بابا یه کم نگاه به تجربه کشورهای دیگه خوبه والااااا. من نمیدونم این اروپا و کانادا و امریکا چطور تونستند که ما نمی تونیم خوب برید یه مدیر از اونجا بیارید یادمون بده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
من بلدم چکار کرده اند. یک مقاله تقریبا بیست صفحه ای تهیه کردم و برای ریاست جمهوری دوره قبلی فرستادم. برای چندین مجله و انتشاراتی هم فرستادم اما دریق از یک ایمیل. فقط یکی دو بار در همین سایت اشاره هایی کردم که خوشبختانه منتشر شد
نا گفته نماند که سوال شما جوابی بسیار واضح، دقیق و روشن و قطعی دارد که با توجیه آن، تمامی مصرف کنندگان مسکن یکصدا اجرای آن را خواستار خواهند شد اما دستهایی که در مسکن وجود دارد قطعا بیکار نخواهند نشست و این ایستادگی از جان گذشتگی می خواهد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
امريکا اروپا کانادا به کنار! همين مالزي و کره رو بيايد کافيمونه! والا ما مردم کم توقعي هستيم!
ظاهراً دولت برای خرید مسکن وام 15 درصد ارائه می کنه. اما اگه سود ناشی از خرید اوراق رو هم بهش اضافه کنیم، سود این وام بیش از 30 درصد میشه. به همین دلیل من عطای این وام رو به لقای اون بخشیدم و از یک بانک خصوصی وام 25 درصد گرفتم.
چهل وپنج وام بگیر اونم چی پنج ونبم بده بخرش
چقدر کمک شد به مردم تو خونه دار شدنشون آخی
خود همین بانکها باعث بانی چنین تورمی در بازر مسکن میباشند .
تنها راهه ساماندهی بازار مسکن ، حمایت جدی از مسکن مهر هست، البته مشکلات فعلی این طرح باید رفع بشه.

تابناک عزیز اینقدر سانسور نکن، نمایش بده این نظر رو
من برای 45 تومن وام 6700 بانک ازم گرفت! خود بانک ازم گرفت بهم اوراق داد...
به کی این درد رو باید گفت؟
اگه کشوری تودنیا پیدا کردید که اینجوری به مردم وام میدن به ما خبر بدید تا حداقل یه کم خوشحال بشیم
کار بنگاههای املاکه شک نکنید
تا زمانی که زمین فروشی در حیطه دلالان و واسطه گران است همین مشکلات ادامه خواهد داشت دو لت باید خرید و فروش زمین را منوط به ساخت بکنه تا واسطه گری موجب گرانی مسکن نبا شه
اگر به متقاضيان وام اعلام گردد بهره بانكي اين وام با اين قيمت اوراق به 27 درصد مي رسد كسي ديگر اين اوراق را نمي خرد.
بنده معتقدم باید اعتبار سنجی از افراد صورت بگیره و فروش مسکن به تمام افراد متقاضی جامعه با وام های طویل المدت و بهره منصفانه و اقساط متناسب با قدرت پرداخت آنها ارایه شود تا شاهد افزایش زیاده خواهی خیلی از مالکین نباشیم به عنوان مثال من میخواهم آپارتمانم را عوض کنم و متراژ بزرگتری بگیرم به گفته مشاور املاک باید واحدم رو 30 تا 35 درصد ارزونتر از قیمت ابتدای سال بفروشم و من هم راضی به اینکار شدم ولی چند مورد ملکی که دیدم فروشنده ها از قیمت هاشون پایین نمیان و نهایتا 10 درصد پایین تر به فروش میرسونن. ولی اگر مثل خیلی از کشورها 90 درصد ارزش ملک رو 30 ساله وام میدادن اصلا این واحد رو مینداختم میرفتم یه واحد دلخواه خودم رو میگرفتم چون قدرت پرداخت قسط رو دارم.
تکرار مکررات
رونق بازار مسکن فقط با سقوط قیمت 50 درصدی قیمت مسکن امکان دارد و با افزایش وام کاری صورت نمی گیرد .
رونق بازار مسکن فقط با سقوط قیمت 50 درصدی قیمت مسکن امکان دارد و با افزایش وام و این قرطی بازیها کاری صورت نمی گیرد .
با احتساب قیمت اوراق خرید وام نرخ واقعی سود وام مسکن 27 درصد خواهد بود . حساب کنید .
پاسخ ها
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
دوست عزیز شما بانکی را معرفی کنید که با کمتر از 27 درصد، وام مسکن "12 ساله" بدهد. اگر معرفی نمایید من از این وام منصرف می شوم.
با پنج میلیون و نیم دیگه چیزی عملا" از این تسهیلات نمی مونه تقریبا خیلی با 18 میلیونی فرقی نداره فقط ضررش بیشتر شده
به جای وام خرید مسکن، وام ساخت مسکن افزایش یابد تا با افزایش عرضه قیمت ها کاهش یابد.
افت قیمت اوراق تسهیلات مسکن توی فرابورس شروع شده
اوراق باید با فقط به کسانی که مجوز ساخت دارند فروخته شود نه به هر کسی . متاسفانه قیمت 5 میلیونی اوراق باعث شده کسانی که در حال ساخت مسکن به صورت شخصی هستند نتوانند از وام استفاده کنند.
واقعا هدف از توزیع و فروش این اوراق همین بود که اتفاق افتاد .تاوقتی سرمایه ونقدینگی سرگردان در بازارمی چرخد ودنبال سودآوری میگردد همین می شود اوراق چرابه متقاضیان وام درخود بانکها ودر زمان استفاده ازتسهیلات وتوسط متقاضی نه دلال چرا واگذار نشد دکان فرابورس خرید وفروش سهام است چه ربطی به وام مسکن دارد .ببینید از370000تومان به کجا رسیده. احسنت به برنامه ریزی !!!!!!!!
به نظر من مردم نباید خریدکنندتا قیمتها برگردد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل