بازدید 8004
۲

نوبخت: مجلس هر مقدار انرژی دارد، سوال کند

کد خبر: ۳۷۳۲۰۷
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۵ 22 January 2014
سخنگوی دولت با بیان اینکه تبصره هدفمندی یارانه‌ها برای بودجه ۹۳ آماده شده است و امروز تقدیم مجلس خواهد شد، گفت: با توجه به رفع تحریم‌ها وضع ما در سال آینده به مراتب بهتر از گذشته خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت پس از جلسه امروز هیأت دولت و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تبصره هدفمندی یارانه‌ها برای بودجه 93 آماده شده، گفت: این تبصره را امروز تقدیم مجلس می‌کنیم.

*قیمت بنزین در تبصره هدفمندی نیامده است

وی در خصوص تعیین قیمت بنزین در تبصره هدفمندی گفت: قیمت بنزین در تبصره هدفمندی نیامده و قرار هم نبوده که بیاید و در آن صرفاً سقف دریافت‌ها‌ و پرداخت‌ها و نحوه توزیع آنها مشخص شده است.

سخنگوی دولت در خصوص ارقام تبصره هدفمندی یارانه‌ها توضیح داد: سقفی که برای اجرای قانون هدفمندی در سال 92 در نظر گرفته شده بود، 50 هزار میلیارد تومان بود که این رقم برای سال آینده به 63 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

نوبخت افزود: از این رقم حداقل 10 هزار میلیارد تومان برای بخش تولید و قریب 12 هزار میلیارد تومان نیز برای بخش سلامت در نظر گرفته و در آن تأکید شده برای مقابله با آلودگی هوا در شهرهای بزرگ با بیش از یک‌ میلیون جمعیت، عوارض خاصی در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: برای اجرای ماده 7 قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز با توجه به ارقام مربوط به حامل های انرژی حدود 50 هزار میلیارد تومان جهت توزیع بین خانواده‌ها و جامعه هدف در نظر گرفته‌ایم.

سخنگوی دولت با اشاره به نقدهایی که به اجرای توافقنامه ژنو مطرح می شود، گفت: به نحو شایسته‌ای در خصوص توافق ژنو اطلاع‌رسانی شده و در صورت لزوم، مسئولان وزارت امور خارجه مسائل بیشتری را اعلام خواهند کرد.

نوبخت افزود: با اجرای این توافقنامه، بخشی از تحریم‌های مهم در زمینه‌های پتروشیمی و کشتیرانی یا حوزه صنعت خودرو و قطعات هواپیما برداشته شد و سایه سنگین تحریم از سر انتقالات ارزی نیز تا حدودی تخفیف یافت.

*وضع ما در سال آینده به مراتب بهتر از گذشته است

وی با بیان اینکه بیش از 4 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران آزاد می‌شود، ادامه داد: با توجه به رفع تحریم‌ها، وضع ما در سال آینده به مراتب از سال جاری بهتر خواهد بود.

«البته این وجه ظاهری موضوع است و فضای مناسب‌تری برای بهبود وضعیت کسب و کار در کشور فراهم می شود اما لغو تحریم‌ها در روی بودجه آینده اثری ندارد چرا که ما بودجه را ضمن امیدواری به شرایط، متناسب با سخت‌ترین وضعیت بسته‌ایم».

*توضیح درباره نحوه احیاء سازمان مدیریت

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص احیای سازمان مدیریت گفت که منتظر تأیید شورای نگهبانیم تا بر اساس آن عمل کنیم.

وی افزود: پس از اعلام نظر شورای نگهبان تکلیف دولت روشن می شود که در چارچوب مصوبه مجلس یا بر اساس اختیارات قانونی رئیس جمهور در این زمینه عمل کند.

نوبخت در ادامه، شایعه واگذاری مسئولیت پرونده هسته‌ای کشورمان به نهادی مستقل از وزارت امور خارجه را تکذیب کرد و متذکر شد: این موضوع غیر واقعی است.

*عربی صحبت کردن رئیس‌جمهور پوپولیستی نبود

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره سفر استانی دولت به خوزستان و حواشی این سفر، گفت: رئیس جمهور بر اساس وعده‌ای که برای سفر استانی به مردم داده بود، به خوزستان رفت.

وی تصریح کرد: مردم حق شناس و فهیم خوزستان بدون هیچ‌گونه سازماندهی از سوی دستگاه‌های دولتی به استقبال از رئیس جمهور آمدند و در این میان عده‌ای نیز نامه‌هایی را به همراهان وی تحویل دادند.

نوبخت با بیان اینکه وقتی مردم به رئیس جمهور نامه می دهند، نمی شود آنها را نگرفت و مورد رسیدگی قرار نداد، متذکر شد: عربی صحبت کردن رئیس‌جمهور با مردمی که زبان گفتاری آنها عربی است، یک نقطه مثبت بود نه رفتار پوپولیستی.

وی تصریح کرد: عده‌ای هر حرکتی که دولت می‌کند اعتراض می‌کنند اما بخشی از تصمیم‌گیری‌ها در جریان سفر استانی از دست ما خارج بود و حرکت‌های خودجوش مردمی است.

«البته هر رفتار صمیمانه با مردم را نمی توان با واژه پوپولیستی تعبیر کرد چرا که احترام به مردم و توجه به مطالبات‌شان مهم است و در حالی که آقای رئیس جمهور در اندیشه پیشبرد مذاکرات ژنو و همفکری با تیم مذاکره‌کننده بود اما از سفره مردم هم غافل نبود».

سخنگوی دولت در بخش دیگری از نشست خود با خبرنگاران در خصوص سبد کالا اظهار داشت: ارائه سبد کالا نشان می‌دهد رئیس‌جمهور به فکر سفره مردم است.

نوبخت افزود: برای تهیه این سبد از بودجه عمومی و اختیارات و امکاناتی که در اختیار دولت قرار دارد استفاده می کنیم و برای جلوگیری از افزایش هزینه‌ها‌ نسبت به درآمدها نیز صرفه جویی کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه همه افرادی که بر اساس اولویت‌بندی مستحق دریافت سبد کالا باشند، آن را دریافت خواهند کرد، متذکر شد: اینکه گفته شود دولت می خواهد کالاهایی که در انبار بوده و باید دور ریخته می شد را به مردم بدهد، سخنی توهین آمیز است.

«دولت به‌دنبال فکر اساسی برای اقتصاد و سرمایه‌گذاری و بهبود اشتغال و فضای کسب و کار و کاهش تورم است اما نسبت به سفره مردم بی تفاوت نیستیم».

*مجلس هر مقدار انرژی دارد، سوال کند

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی خصوص نحوه تعامل مجلس با دولت و سوالات نمایندگان از وزرا نیز گفت: دولت واقع‌بینانه نهایت تعامل با مجلس را دارد و روابط دو قوه خوب است.

وی افزود: مجلس در جریان بررسی اصلاحیه بودجه 92 سه اختیار بسیار مهم «تقلیل سقف بودجه»، «انعطاف در تخصیص اعتبارات» و «استفاده از منابع صندوق ذخیره توسعه برای پیش بینی طرح‌های فاینانس و عمرانی» را به دولت واگذار کرد.

نوبخت همچنین با تقدیر از تعامل مجلس در تصویب لایحه بودجه 93 که به اعتقاد وی در کمیسیون تلفیق تغییر ماهوی در آن ایجاد نشده، تصریح کرد: دولت انتقادات نمایندگان مجلس را می شنود و مجلس به هر مقدار که انرژی دارد سؤال کند، ما هم هر قدر انرژی داشته باشیم، جواب می‌دهیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۲
اینکه مجلس هرقدر انرژی دارد سوال کند یه جوری توهین به مجلس است قوابه یکدیگر احترام بگذارند
خوب هست که مجلس از دولت سوال کنه . موجب میشه تا دولتمردان بیشتر حواسشون به کارشون باشه . اما فعلا که ابتدای کار دولت هست نباید زیاده روی بشه ، به نظرم بهتر هست که در سالهای سوم و چهارم که دولت ها قدرت اجراییشون بیشتر میشه ، به تناسب مجلس هم بیشتر در همان زمان ها سوالاتش رو بیشتر کند تا مهار تصمیمات نادرست دولت بهتر انجام شود.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل