بازدید 9095

هاشمی: دست دولت هم خالی است

کد خبر: ۳۷۳۲۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۲ 22 January 2014
آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در چهارمین بخش گفت و گو با پایگاه خبری «انتخاب» ، از فسادهای 8 سال اخیر انتقاد کرده و می گوید: طی این چند سال فسادهای بسیار زیادی اتفاق افتاد که هنوز بعضی هایش رو نشده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش، ضمن ابراز نارضایتی از وضعیت اقتصادی کشور، در عین حال می گوید: البته نمی توان توقع زیادی از دولت داشت چرا که دست دولت هم خالی است.

عضو مجلس خبرگان همچنین از برخی سوءمدیریت ها در دور زدن تحریم ها انتقاد کرد و تصریح کرد: به صورت کامل و جامع اطلاع ندارم که [این روشها] کجاها و چگونه بوده است . فروش نفت ، ورود کالاها،  انتقال پول و انتقال موارد حساس فنی بوده و اگر درست مدیریت می شد ؛ شاید این اتفاقات نمی افتاد.

متن کامل بخش چهارم مصاحبه رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با پایگاه خبری «انتخاب» در پی می آید:

○ انتخاب: در مورد نقش نهادهای نظامی در اقتصاد صحبت می کنید؟ این اتفاق را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا تصدی گری نهادهای نظامی به سود رقابت و توان اقتصادی کشور است؟

●آیت الله هاشمی: در قانون اساسی ما کاملاً آمده است .یعنی نیروهای نظامی در زمان صلح که ظرفیت بالایی دارند نباید معطل بمانند و به انتظار جنگ بنشینند . انشاالله هیچ وقت ما دیگر جنگ نداشته باشیم، آمده که باید در زمان صلح دولت از آنها در عمران کشور استفاده کند تا کار کنند. ماشین آلات و انسان های تحصیل کرده و با تجربه دارند؛ بخصوص ما که در جنگ تجربه های زیادی در خیلی موارد به دست آورده ایم که این ها دارند. من در حد همان قانون اساسی فکر می کنم کار خوبی بوده و از پیش بینی های خیلی خوب بوده است .

○ انتخاب: در دولت جنابعالی این وضعیت چگونه بود؟

آیت الله هاشمی:‌ بله، من بعد از جنگ در دولت خودم این کار را کردم . یعنی آن موقع که سازندگی کشور و بازسازی اساس کار شده بود و طرح های زیادی در دست کار داشتیم ؛ پیمانکار در داخل کشور به آن اندازه نبود و خود این باعث می شد که رقابت ها به گونه ای نباشد که قیمت ها را تعدیل کند. اگر ما رقیبی نداشتیم؛ خیلی گران تمام می شد. من هنوز آن موقع جانشین فرمانده کل قوا بودم و همان موقع از نیروهای نظامی و انتظامی و همه خواستم که از امکانات مهندسی فراوانی که در اختیار دارند که در جنگ برای آن ها سرمایه گذاری شده و خیلی هم زیاد بود؛ مثل جهاد که عمدة ماشین های کشور در اختیار این ها بود . خواستم در طرح ها وارد شوند که خیلی هم موثر بود. اولاً ماشین آلاتشان را به کار گرفتند و آن هایی را که فرسوده شده بود ؛ بعداً توانستند نو کنند . چون در آمد داشتند . در بین نیروهایی که داوطلبانه به جنگ رفته و از جنگ آمده بودند؛ انسان های تحصیل کرده زیادی بود و از استعداد این ها استفاده شد . طرح ها را ارزان تر انجام می دادند واقعاًآن موقع کار های بزرگی انجم دادند.

○ انتخاب: شرایط فعلی را فراتر از قانون می دانید یا نه ؟

● آیت الله هاشمی:‌ سبک فعلی را قبول ندارم که این ها تبدیل به رقیبی آن گونه در مالکیت شوند . آنها که مالک نمی شدند؛ مثلاً ما سد کرخه را که خاک ریزی خیلی عظیم و بی سابقه در کشور داشت ؛ به سپاه پاسداران دادیم . سپاه که آن همه ماشین آلات در جنگ داشت ، بولدزرها، کامیون ها ، لودرها، جرتقیل ها و همه این ها را که در جنگ داشتند؛ برای خاک ریزی سد کرخه آوردند و خیلی آسان و زود خاک ریزی را انجام دادند .، یا بخشی از نیروهای مسلح ما وسایل و ابزاری داشتند که به درد انتقال لوله های بزرگ می خورد، آن ها را آوردند و ما لوله گذاری های نفت و گاز را در خیلی از موارد به آن ها واگذار کردیم . درطرح هایی مثل راهسازی هم خیلی سریع عمل می کردند . منتها مالک نبودند و حق پیمانکاری را ارزان تر از دیگران می گرفتند .درآمد را هم صرف وظایف نظامی می کردند. هم توانستند وسایل خودشان را با درآمدهایشان نو کنند و هم نیروهایشان تجربیات بیشتری به دست آوردند و هم شغل بهتری به آن ها دادند، یعنی همان گونه که در قانون اساسی هست؛ عمل می کردیم و مشکلی نبوده است.

○ انتخاب: در فرآیند دور زدن تحریم ها چه نظری دارید؟ آیا به نظر شما روش درستی بکار گرفته شده است ؟

● آیت الله هاشمی:‌ خیلی از جزییات را نمی دانم ؛ چون این ها را به ما نمی گفتند .

○ انتخاب: با توجه به این پرونده هایی که اخیراً در ترکیه تشکیل شده؛ فکر نمی کنید این موضوع درست مدیریت نشده بود ؟

● آیت الله هاشمی:‌ بله ؛ سوء مدیریت ها خود را در اتفاقات اخیر نشان می دهد . البته چون این ها می خواستند مخفی کاری بکنند و نمی شد علنی کنند و آن طرف هم حاضر نبودند که علنی باشد و در داخل مصلحت نبود ؛ از افرادی استفاده می کردند که غیر دولتی باشند و در آن ها انسان ناشایسته ای هم وارد شدند و بعضی ها کارهایی هم کردند . منتها من به صورت کامل و جامع اطلاع ندارم که کجاها و چگونه بوده است . فروش نفت ، ورود کالاها ؛ انتقال پول و انتقال موارد حساس فنی بوده و اگر درست مدیریت می شد ؛ شاید این اتفاقات نمی افتاد.

○ انتخاب: در همین ارتباط، اخیراً آقای رئیس جمهور ستادی را با ریاست آقای جهانگیری در مورد برخورد با همین ویژه خواری که در واقع اسمش را تاجران تحریم گذاشتند؛ تاسیس کردند . حضرتعالی در این مورد نظر خاصی ندارید؟

● آیت الله هاشمی:‌ کار درستی کردند . بالاخره ما که از دور نگاه می کنیم ؛ می بینیم فسادهای زیادی در سال های اخیر در خیلی از زمینه ها ؛در بانک ها ، در وام ها، در خریدها ؛ در دورزدن تحریم ها و بسیاری از مسایلی که کم و بیش داریم ؛ اتفاق افتاد. بعضی جاهایش را می بینید که علنی می شود و چیزهایی هم هست که هنوز حالت سرّی دارد و رو نمی شود . این جزو وظایف رئیس جمهور است و ایشان به موقع این وظیفه را محول کردند که اول اطلاعات جمع کند . یعنی معاون اول ایشان موارد را پیدا کنند و بعد به مواردی که لازم باشد؛ ورود و هر چه حق است ؛ عمل کنند.

○ انتخاب:‌در مورد وضعیت اقتصادی کشور حضرتعالی چه تحلیلی دارید؟ آیا فکر می کنید وضعیت به گونه ای خواهد شد که رضایت عمومی ایجاد شود ؟

● آیت الله هاشمی:‌ الان که وضعیت اقتصادی هیچ خوب نیست .یعنی واقعاً مقدار زیادی از منابع مهم ما معطل مانده است . بیکاری شدیدی - آن هم نیروهای تحصیل کرده و با سواد -کشور را فراگرفته؛ گرانی و تورم حقیقتاً مردم را اذیت می کند. پخش کردن پول هم به آن شکل که می شد ؛ جواب نمی دهد ؛ بلکه تورم را اضافه تر می کند .

سیستم اقتصادی از مسیر خود خارج شده بود و حتی اجرای اصل 44 که رهبری به مجمع گفتند و مجمع سیاست را تهیه کرد و ایشان تایید کردند و دستور دادند و ابلاغ کردند ، از مسیر خود خارج شد . همین هدفمند کردن یارانه ها که کار لازمی بود؛ به شکل بدی اجرا شد که عوارضش را می بینیم .منابع کشور معطل مانده اند .

الان من به هیچ وجه از وضع راضی نیستم ، توقعی هم نمی توانیم از دولت داشته باشیم که بدون گام های قبلی بتواند این را اصلاح کند . بالاخره الان منابع دولت خیلی محدود است . الان شما به بودجه نگاه کنید. عمدتاً در حد هزینه های جاری است . مثلاً ده هزار میلیارد برای عمرانی نوشتند ؛ ولی معلوم نیست حاصل شود . چون الان این بودجه ما تحقق پیدا نمی کند . مثل بودجه سال قبل که نوشته بودند. مگر تحقق پیدا کرد ؟ شاید 60 درصد از منابع بودجه تحقق پیدا کرد . عدد درست و دقیق یادم نیست.

الان واقعاً دست دولت برای اقدامات بزرگ زیربنایی و روبنایی خالی است. یکی از عوامل لازم این است که مدیریت ها اصلاح شود که این ها دارند به تدریج می کنندتا ظرف مهمی ایجاد شود .

دوم اینکه مزاحمت های خارجی از بین برود که شروع کردند و گام اول را هم خوب برداشتند و انشاء الله گام های بعدی هم ظرف یک سال برداشته و تمام شود . فکر می کنم به سرعت می توانیم به تعادل اقتصادی برگردیم. چون آن موقع منابع را داریم و ظرفیت جذب آن را هم داریم و کشور هم آماده است و مردم و نیروهای فراوانی آماده هستند که از خبرگی خودشان استفاده کنند . فکر می کنم آرزوی دور و درازی نیست . می توانیم در دولت 4 ساله آقای روحانی به آنجا برسیم . مگر این که یک موانعی پیش بیاید.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر