بازدید 11403
۱

انحصار این‌بار در بازار چیپس و پفک

کد خبر: ۳۷۳۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۳ 22 January 2014
شرق نوشت: انحصاری که در پی کمبود یک کالا در بازار شکل می‌گیرد این‌بار به گفته رییس انجمن اسلامی صنف چاپخانه‌داران در بسته‌بندی‌های چیپس و پفک و هر نوع محصولی که از سلیفون استفاده می‌کند؛ اتفاق افتاده است. محمد کلاری انحصار در بازار سلیفون را تنها یکی از مشکلات این صنف نام می‌برد و با اعلام این خبر که در یک‌سال گذشته 300 چاپخانه تعطیل شده است، می‌گوید: آن دسته از هم‌صنفانمان که فعالیتشان ادامه دارد با افت تیراژ مواجه هستند و صرفه اقتصادی کار آنها یک‌دهم شده است. این صنف که از چاپ روزنامه و کتاب تا چاپ روی هرگونه پارچه، آهن، شیشه و... را شامل می‌شود هم از سایر بخش‌های کشور مستثنا نیست و تحت‌تاثیر افت شاخص‌های اقتصادی در رکود فرو رفته است. در گفت‌وگو با محمد کلاری رییس انجمن اسلامی صنف چاپخانه‌داران سیاست یک بام و دو هوای دولت در برخورد با این صنف را می‌خوانید:


‌ در یک‌سال گذشته که تمام بخش‌های اقتصادی با افت مواجه بوده‌اند؛ چاپخانه‌داران چه وضعیتی داشتند؟

هزینه‌های ما بسیار بیشتر از تورم افزایش داشته است. کاغذ از ‌بندی 30تومان به 110تومان رسیده و مرکب هشت‌تومانی را اکنون باید 30تومان خریداری کنیم. در کنار آن افزایش سایر هزینه‌ها مانند هزینه‌های سربار کارگاه و دستمزد کارگران نیز فشار مضاعفی را بر این صنف تحمیل کرده است.

‌ درست است که قیمت مواد اولیه مورد نیاز شما افزایش یافته اما شما هم متناسب با آن خدماتتان را با سه برابر نرخ‌های پیش به مشتریان ارایه می‌دهید.

بله این گفته شما صحیح است اما به این نکته توجه داشته باشید که با رشد قیمت‌ها تیراژ کار کاهش یافته و تقاضاها به مراتب از گذشته کمتر شده است. بنابراین هرچقدر هم که قیمت‌ خدمات چاپی را افزایش دهیم و با قیمت‌های روز همسو کنیم باز هم درآمد سال گذشته را نخواهیم داشت. یک چاپخانه که در سال گذشته صدهزار کار چاپی داشت امسال حجم کارش به 10هزار نمونه کار بالغ نمی‌شود. به‌عبارت دیگر حجم کار به یک دهم گذشته کاهش یافته است.

‌ کارخانه تعطیل‌شده هم در این یک‌سال داشته‌اید؟

طبق آماری که اتحادیه اعلام کرده امسال 300 چاپخانه تعطیل شده است. چاپخانه‌ای که هشت‌ساعت در طول شبانه‌روز کار می‌کرد و به هزینه و درآمد پایاپای می‌رسید امروز به چهارساعت کار رسیده که آن هم با تیراژ بسیار کمتر از قبل در حال انجام است و این در شرایطی است که هزینه‌های سربار و جاری سه‌برابر شده است.

‌ چه تعداد چاپخانه در کشور فعال است؟

بین دوهزارو300 تا دوهزارو500 چاپخانه به‌عنوان زیرمجموعه اتحادیه فعالیت دارد.

‌ فعالیت شما چه بخش‌هایی را شامل می‌شود؟

طبق آیین‌نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار روی انواع و اقسام اشیا از حلب و آهن گرفته تا کاغذ و شیشه در حیطه فعالیت چاپخانه‌داران قرار می‌گیرد. اما بیشتر فعالیت‌ها معطوف به کاغذ و سلیفون است.

‌ چاپخانه‌ها به‌صورت تخصصی در یک بخش فعالیت می‌کنند یا کارگاه‌هایی که کار کاغذ انجام می‌دهند می‌توانند در بخش‌های تجاری هم فعالیت کنند؟

هر چاپخانه به‌صورت تخصصی در یک بخش فعالیت دارد. ماشین‌آلاتی که برای هر یک از اشیا استفاده می‌شود متفاوت بوده و نمی‌توان همزمان در چند بخش فعالیت داشت.

‌ کاغذهای مورد استفاده وارداتی است؟

می‌توان گفت همه کاغذهای مورد استفاده وارداتی است. شاید کاغذهایی از مازندران هم تولید داخل باشد اما ما جنگل کم داریم و نمی‌توانیم در این زمینه تولیداتمان را افزایش دهیم.

‌ بعضا شنیده می‌شود چاپخانه‌ها از کاغذ‌هایی با کیفیت پایین‌تری نسبت به سفارش مشتری استفاده می‌کنند. آیا این گفته را تایید می‌کنید؟

این مساله نمی‌تواند مصداق داشته باشد. امروز افراد سفارش‌دهنده با جزییات کار به‌خوبی آشنایی دارند. قبل از چاپ از روی نمونه‌های ارایه‌شده سفارش کار می‌دهند و پس از چاپ هم اگر کیفیت مطابق با انتظارشان نباشد کل کار را مرجوع می‌کنند. اما در بخش مواد اولیه مشکلاتی وجود دارد که می‌توان آن را به انحصار تعبیر کرد. درواقع در بخش سلیفون که ماده اولیه بسته‌بندی چیپس، پفک، کیک و سایر محصولات است؛ انحصار ایجاد شده که این مساله چاپخانه‌داران را دچار مشکل کرده است.

‌ اقدامات حمایتی از سوی دولت نداشته‌اید؟

نه‌تنها حمایتی نشده‌ایم بلکه سیاست یک بام و دو هوای بعضی مسوولان دولتی ما را سردرگم کرده است. در بند «ل» ماده 39 قانون صنفی، ما از پرداخت مالیات به‌دلیل فرهنگی‌بودن معاف شده‌ایم ولی مقامات وزارت اقتصاد می‌گویند شما صنعت هستید و باید مالیات بپردازید. در مقابل وقتی برای اخذ تسهیلات به بانک مراجعه می‌کنیم بانک می‌گوید شما صنعت نیستید و نمی‌توانیم به شما تسهیلات ارایه دهیم. اگرچه مدتی است برای حل این مشکل به وزارت صنعت درخواست داده‌ایم اما هنوز مشکل ما که به اعتقاد خودمان یک صنعت هستیم رفع نشده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱
کارخانه های چیپس در این دو سال بارها قیمتهای خود را افزایش داده اند و به قیمت های عجیبی رسیده اند
از انصاف هم خبری نیست؟
هیچ کنترلی در دولت قبل و کنونی روی آنها نیست و فعلا می تازند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر