بازدید 6640

پناهیان: بچه‌ مذهبی‌ خود را همه چیزدان نداند

کد خبر: ۳۷۲۸۸۳
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۰ 21 January 2014
حجت الاسلام علیرضا پناهیان معتقدست وضعیت فرهنگی ما مثل سیاه‌چال‌هایی شده که نور را می‌بلعند و هر کسی از کنار ما عبور کند می‌بیند که هیچ نوری از ستارگان و چهره های فرهنگی ما نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام علیرضاپناهیان استاد حوزه و دانشگاه شامگاه دوشنبه 30 دی ماه در دومین گردهمایی هنرجویان و سینماگران در مرکز فرهنگی سیدالشهدا خطاب به جوانان شرکت‌کننده در کلاس‌های آموزش فیلمسازی گفت: خوشبختانه در زمانه‌ای هستیم که آمادگی برای پذیرفتن سخن حق افزایش یافته است اما این میان کار فرهنگی برای بیان این سخن کمتر انجام گرفته است. یکی از مسئولان مقاومت در منطقه موضوع تکفیری‌ها و فریب خوردگی‌های برخی در جهان را ناشی از عدم کار فرهنگی می‌دانست. درواقع به هیچ عنوان نمی‌توان گفت سازمان جاسوسی آن‌ها را با پول خریده است بلکه ما اقدامات شایسته فرهنگی در این زمینه انجام نداده ایم.

وی با تاکید بر ضرورت آگاهی بخشی و پیام رسانی در جهان امروز خاطرنشان کرد: در علم نجوم گفته می شود سیاه چال‌هایی است که نور ستارگان را در خود می‌بلعد. یعنی این سیاه چال ها تاریکی خود را بر نور ستاره‌ها غالب می کند، نور ستارگانی که باید با میلیون‌‌ها سال فاصله به ما برسد توسط این سیاه‌چال‌ها بلعیده می‌شود. وضعیت فرهنگی، مثل سیاه‌چال‌هایی شده که نور را می‌بلعند و هر کسی از کنار ما عبور کند می‌بیند که هیچ نوری از ستارگان و چهره های فرهنگی ما نیست.

جامعه شخصیت و افکار امام را مهجور قرار داده است

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به کم کاری رسانه ها و دیگران در معرفی امام (ره) عنوان کرد: اهالی رسانه امام و یا حتی شاگردهای ایشان را به چه کسی شناساند؟ امروزه جامعه ما شخصیت و افکار امام را مهجور قرار داده است. شما باید به صحنه بیایید و این پیام را به دیگران بدهید.

این مدرس حوزه در ادمه خطاب به فیلمسازان جوان تصریح کرد: شهید آوینی آینه تمام نمای خورشید بود، آینه‌ای که شکسته است. شما قطعات کوچک آینه هستید تا یک ایوان آینه‌ای بسازید، آن وقت اگر آنجا یک شمع روشن شود توسط این آینه‌ها به چلچراغ تبدیل می‌شود نه مثل امروز که نورها توسط سیاه‌چال‌ها بلعیده می‌شود. گاهی دیده شده فیلمی برای دفاع مقدس ساخته می‌شود که انگار از دالان سیاه‌چال عبور کرده و نورش گرفته شده است.

خیلی‌ها بودند با تفکر انقلابی شروع کردند اما باید حواس‌مان باشد که خرابکاری نکنند

وی افزود: خیلی‌ها بودند با تفکر انقلابی شروع کردند اما هر وقت وارد میدان می‌شوند باید حواس‌مان باشد که خرابکاری نکنند. انگیزه انقلابی کافی نیست چون مهم عمقی از دین است که شاید در من طلبه پیدا نشود.

حجت الاسلام پناهیان همچنین اظهار کرد: یکی از آفت‌های زمانه ما این است که بچه‌ مذهبی‌ها خودشان را همه چیزدان می‌دانند. نمی‌دانم یک بچه‌ حزب‌اللهی چطور همه چیزدان می‌شود درصورتیکه شاید بعضی از آنها حتی یک بار هم کل قرآن را مرور نکرده باشند. این افراد حتی نسبت به عمق مسایل دینی و قرآنی کنجکاو هم نیستند، همان اول می‌خواهند در همه چیز نظر دهند، در حالیکه کلیدی‌ترین آیات قرآن تا به حال به گوششان نخورده که این به خاطر نقص فضای تبلیغی در موضوعات دینی است که من به عنوان یک طلبه به این نقص اعتراف می‌کنم.
 

هیچ شغلی در جامعه ما به ارزش هنر و رسانه نیست

این مدرس حوزه و دانشگاه در پایان با تاکید بر حضور فعال‌تر هنرمندان مومن در جامعه گفت: حدود دویست و پنجاه مرتبه در قرآن از ایمان سخن گفته شده است. 11 مرتبه به مؤمنان گفته شده است که مشکل ایمان در قرآن مؤمنان هستند. مشکل قرآن ملهدینی که قرآن را قبول ندارند، نیست. من به عنوان یک طلبه کوچک ضمن اینکه معتقدم که هیچ شغلی در جامعه ما به ارزش هنر و رسانه نیست معتقدم به هیچ وجه حضور در هیچ صنعت و کسب و کاری مثل حضور در هنر و رسانه تاثیرگذار نیست. نیاز جهان برای شنیدن صدای اهالی هنر خیلی بیشتر از گذشته شده و این میدان حیاتی‌ترین نیاز جامعه است. شما هم اکنون به یک بصریت فوق‌العاده برای زمانه خودتان نیاز دارید که مثل شهید دیالمه علمای خوب و بد را تشخیص دهید.

وی در پایان از جوانان فیلمساز خواست تا افراد هنرمند و انقلابی را بشناسند و گفت: من آشنایی چندانی با شهید آوینی نداشتم که آقا لقب سید شهیدان اهل قلم مرتضی آوینی را به وی دادند، بعد از این سراغ اندیشه‌های این شهید رفتم و دیدم آقا بدون مبالغه این لقب را به ایشان داده اند و به حق است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار