بازدید 21304

چرا بان کی مون دعوت از ایران را پس گرفت؟

هشتمین دبیرکل سازمان ملل متحد نتوانست بیشتر از یک روز بر تصمیم خود ‌بماند و با وجود تأکید همیشگی خود بر ضرورت حضور ایران در مذاکره بر سر آینده سوریه، دعوت خود از ایران برای شرکت ایران در ژنو ۲ را لغو کرد. سخنان دبیرکل سازمان ملل درباره شرایط دعوت ایران و دلیل لغو این دعوت با مواضع مقامات ایرانی تناقض‌ جدی دارد.
کد خبر: ۳۷۲۸۷۰
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۶ 21 January 2014
چرا بان کی مون دعوت از ایران را پس گرفت؟

هشتمین دبیرکل سازمان ملل متحد نتوانست بیشتر از یک روز بر تصمیم خود ‌بماند و با وجود تأکید همیشگی خود بر ضرورت حضور ایران در مذاکره بر سر آینده سوریه، دعوت خود از ایران برای شرکت ایران در ژنو ۲ را لغو کرد.

به گزارش «تابناک»، چندین ماه است که مسأله حضور یافتن یا نیافتن‌ ایران در کنفرانس ‌ ژنو ۲ درباره آینده سوریه به چالشی بزرگ بر سر راه برگزاری آن تبدیل شده است. موضع رسمی اعلام شده ایران همواره این بوده ‌که ایران برای حضور در این کنفرانس بین‌المللی، هیچ پیش‌شرطی را نخواهد پذیرفت.

بنا بر این گزارش، در ماه‌های اخیر مسأله حضور ایران در این کنفرانس، ‌پیوسته مورد بحث ایران و سازمان ملل و نیز قدرت‌های بزرگ بوده است. ‌بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، بار‌ها در این باره با مقامات ایرانی مذاکره کرد.

اخضر ابراهیمی، نماینده سازمان ملل و نیز اتحادیه عرب در امور سوریه، ‌چندین بار و از جمله در حاشیه مذاکرات هسته‌ای ایران در ژنو با مقامات ایرانی در این باره گفت‌و‌گو کرد. البته به تازگی کری و لاوروف، وزرای خارجه آمریکا و روسیه نیز به همراه ابراهیمی، ‌این مسأله را در پاریس مورد گفت‌و‌گو قرار دادند.

در حالی که روسیه دعوت نشدن ایران را اشتباهی بزرگ می‌داند، آمریکایی‌ها که هنوز در برابر پذیرفتن واقعیات صحنه سوریه و نقش ایران در آن مقاومت می‌کنند و از سوی دیگر نمی‌خواهند دوستان منطقه‌ای خود را بیش از این از خود برنجانند، تاکنون از اصلی‌ترین مخالفان حضور ایران در ژنو ۲ بوده‌اند.

بان کی مون که در دوره وی جایگاه دبیرکلی سازمان ملل ‌افول جدی داشته، جسارت این را یافت که در برابر ضرورت حضور ایران در ژنو ۲ تسلیم شود، ولی وی کمتر از ۲۴ ساعت، از تصمیم خود برگشت و دعوت از ایران را لغو کرد.

بلافاصله پس از دعوت از ایران، عربستان سعودی اصلی‌ترین حامی این روزهای تروریست‌های سوری با واکنش نسبت به دعوت «بان کی مون» ایران را شایسته حضور در این نشست ندانست. ریاض ضمن تکرار اتهامات خود درباره حضور نیروهای ایرانی در سوریه تأکید کرد که ایران مبدأ لزوم تشکیل دولت انتقالی در سوریه را نپذیرفته است.

پس از این دعوت، بخشی از مخالفان سوری نیز حضور خود در ژنو را به لغو دعوت از ایران منوط کردند، ولی واقعیت لغو دعوت از ایران، آن چیزی است که واشنگتن پست از آن پرده برداشته است.

به نوشته این روزنامه، جان کری، وزیر خارجه آمریکا شخصا با‌ بان کی مون لابی کرده بود تا دعوت از ایران را بازپس گیرد و مقامات آمریکایی تصریح کرده بودند که اگر ایران در ژنو ۲ ‌‌باشد، شرکت نخواهند کرد و این مسأله می‌توانست نتیجه ‌به ثمر‌ نشستن هشت ماه مذاکرات ‌را با خطر همراه سازد.

دبیر کل وقتی که خبر دعوت ایران به این اجلاس را اعلام کرد، گفت: «پس از ‌گفت‌و‌گوهای طولانی به این نتیجه رسیدیم که کشورهای ایران، لوکزامبورگ، مکزیک، یونان، استرالیا، بلژیک، بحرین، کره جنوبی، هلند و واتیکان به فهرست دعوت شوندگان به کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه را بیفزاییم‌. ‌‌‌ همان گونه که بار‌ها بر اهمیت و ضرورت حضور ایران در کنفرانس ژنو ۲ تأکید کردم، نقش تهران برای ‌صلح و ثبات در سوریه تأثیرگذار خواهد بود‌».

وی با اشاره به مذاکرات خود با ظریف، وزیر خارجه ایران مدعی شد‌: «وی به من اطمینان داد که مانند دیگر کشورهای دعوت شده به روز اول مذاکرات در مونترو، ایران درک می‌کند که مبنای مذاکرات اجرای کامل توافق حاصل در سی ژوئن ۲۰۱۲ در ژنو خواهد بود».

مهم‌ترین و پرچالش‌ترین آنچه ‌در ژنو یک مورد توافق حاضرین قرار گرفته، اشاره به این هدف اعلام شده ‌که «ایجاد یک نهاد حکومت انتقالی با قدرت کامل اجرایی که اعضای دولت و نمایندگان مخالفان در آن شرکت داشته باشند و بر اساس رضایت دو طرف تشکیل شده باشد».

هرچند دولت سوریه حاضر شده ‌که در ژنو ۲ حاضر شود، ولی اعلام کرده است که هیأت نمایندگی رسمی سوریه، قدرت را به هیچ کسی واگذار نخواهد کرد.

موضع رسمی ایران نیز که از زبان حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امورخارجه و دیگران بار‌ها تکرار شده، نپذیرفتن هیچ پیش شرطی است و اعلام این است که‌ «ما در ژنو یک حضور نداشته‌ایم و ایران نقشی در تنظیم بیانیه ژنو ۱نداشته است. اصرار برای اعلام پذیرش بیانیه ژنو ۱، ناپذیرفته و مردود است‌».

هرچند بان کی مون با عباراتی مبهم و قابل تفسیرهای مختلف گفته ‌«به من اطمینان داد که مانند دیگر کشورهای دعوت شده به روز اول مذاکرات در مونترو، ایران درک می‌کند که مبنای مذاکرات اجرای کامل توافق حاصل در سی ژوئن ۲۰۱۲ در ژنو خواهد بود»، ‌ظریف همچنان اصرار دارد که «آقای بان‌ کی مون در هفته گذشته چندین بار با من تماس گرفت و من صریح‌ به ایشان اعلام کردم که برای حضور در این نشست هیچ گونه پیش شرطی را نمی‌پذیریم. متأسفیم که آقای بان‌کی‌مون بر اثر فشار وارده پیشنهاد خود را پس گرفت و این رفتار را در شأن دبیر کل نمی‌دانم‌».

کنفرانس ژنو ۲ روز چهارشنبه بدون حضور رسمی ایران آغاز خواهد شد و احتمالا نمایندگان دولت و مخالفان سوری برای نخستین بار ‌رسمی با یکدیگر دیدار خواهند کرد، ولی سرنوشت کنفرانس بدون حضور یکی از اصلی‌ترین بازیگران منطقه‌ای، شدت اختلافات دو طرف و ضعف برگزار‌کننده‌ای چون ‌بان کی مون نمی‌تواند چندان روشن باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷۵
انتشار یافته: ۴۳
واقعا گند زدن آقای دبیر کل با این قاطعیتشان!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
من نمی دونم بعضیا چرا اینقدر ساده ان معلومه که بان کی مون مهره خودشونه
دنیای کثیفیه. عده ای زورگو دورهم جمع میشند و به ملت ایران حرف زور میگند و چشمشون رو به روی آدم کشی در اقصا نقاط دنیا میبندند.
قهوه خونه ای به نام سازمان ملل راه انداختند که فقط حامی قدرتهای زورگوی عالمه...
این انفعال دبیر کل باعث شرمساری است.
حالا اگر روسیه واقعا دوست ما باشد باید اعلام کند: اگر ایران در مذاکرات حظور نیابد,ما نیز شرکت نمیکنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
تا حالا دوستی گرگ وبره را دیدی؟
عمار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
روسیه دوست دار ما نیست: اونم به فکر منافع خودشه ......

فقط تفاوتش با امریکا و اینگلیس اینه که هم به خاطر منافع مشترکش با مت مثل نظام سوریه و هم دشمنی ذاتی کمتری با ایران داره و نه دخالت میکنه ...
ناشناس
| Austria |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
منطقی باشید و از سخنان بیهوده خودداری کنید. به همان دلیل که حضور ایران در آن کنفرانس می تواند موثر باشد حضور روسیه هم موثر است پس به دلیل قلدری غربیها نمیشه که زمین رو خالی گذاشت.
اتفاقن به نظر بنده این خودش نشانه این هست که ایران تاثیرگذاره در این موضوع و جایگاه داره. لذا به هر روی این وزنه به سوی ایران سنگینی خواهد کرد دیر یا زود. همینکه این آقا این کار رو کرد یعنی دعوت و پس گرفتن اون برای ما در مقطع فعلی بسه و اتفاقن خیلی هم بهتره. این یعنی ما یه دعوا رو مفتی بردیم. طرف نیومد تو زمین. چی از این بهتر؟ بعدن نوبت ما میشه. بنده که مثبت هست دیدگاهم به این واقعه.
به نظر مي رسد دلار عربستان وهابي لعنتي كثيف كار خودش را كرده است
دنیای سیاست که دنیای قهرکردن نیست اتفاقا روسیه بایدباشه تا از سوریه حمایتکنه
خب بهش گفتن باید پس بگیری اونم گرفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
پس غلام حلقه بگوش آنهاست .
واقعا که
توجه کنید بحرین را هم دعوت کردند
لعنت بر آل سعود
بانکی مون مانند عروسکی در دست آمریکاست
انتخاب بان کی مون توسط امریکا به دبیر کلی سازمان ملل خوب طبیعی بود که از حرف اربابش سرپیچی نکند . تعجب ندارد.
در کل رفتار تردید آمیز دبیر کل و نبود قاطعیت در تصمیم گیری عدم استقلال سازمان ملل را بیش از بیش ثابت میکند واین حرفهای ایران و متحدینش در باره وابستگی نهادهای بین المللی به قدرت جهانی برای "یک ناظر بیطرف" را اثبات میکند.....افرین بر دبیر کل که یک گل به خود(حریف) زده وتقدیم ما کرده!!!!!
چون سازمان مللی وجود نداره. حقوق بگیر عربستان و آمریکا هستند و بودند و خواهند ماند. با این کارهاشونآبرویی نمونده براشون.
خيلي هم عالي.
این امر نشان می دهد لابی های اسرائیلی علاوه بر کنگره امریکا، بر سازمان ملل هم تسلط دارند. واقعا" جای تاسف است.
ایران میتونست بگه پذیرش توافق ژنو 1 منوط به نتایج ژنو 2 است و ی جوری از زیر بار پذیرفتن ژنو یک، شونه خالی کنه که خیلی هم اونوریا جبهه نگیرن. البته بعضیا هم کلا با اومدن ایران مخالف بودن ولی به هر حال خوب نشد!!
بنظر میرسد همانطور که مخالفین دولت سوریه تهدید کرده بودند در صورت حضور ایران در ژنو 2شرکت نخواهند کرد.دولت سوریه هم حضور ایران را شرط حضور خود در ژنو قرار دهند.
رییس سازمان بین المللی که اراده واختیار نداشته باشد برای لای جرز خوب است این آدم ساده ازاول دست نشانده آمریکا بوده وهست هر جا منافع آمریکا واسراییل باشد این آقا آن را تایید میکند پس همیشه نظر آمریکا نظر آن بوده است
دشواری؟ دشواری نداره که تو ژنو 3 مجبورن دعوت کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
کاملا موافقم ضمن اینکه اون موقع مجبورن دوتا بیانیه شان را به خواست ایران مردود کنند.
جمشيد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
مطمئن باشيد بدون حضور ايران هيچ مسئله اي حداقل در خاور ميانه قابل پيشبرد يا حل وفصل نيست.اين اوباشي كه حالا بعنوان دوستان سوريه گرد هم جمع ميشن تنها به دنبال منافع خودشان هستند نه پايان دادن به خونريزي .بالاخره مجبور ميشن دور سعوديها را خط بكشند و دست به دامن ايران شوند.اندكي صبر سحر نزديكست
فکرکنم اقایی دبیر کل دردوران کودکیشان هم کتک خور خوبی بوده
بان کی مون کیلویی چنده! اینا همشون جیره خور صهینویستن فقط دارن تئاتر بازی میکنن تا بگن طرفدار حقوق بشرند غافل از اینکه زهی خیال باطل!!!!
به خاطر یه عده که نه کشورن نه دولتی دارن (مخالفین نظام سوریه) ایران رو دعوت نکردن ؟!!
حالا این اولش !!!!!
مکزیک؟ کره جنوبی؟ استرالیا؟
آقا جریان چیه؟ اینها تو سوریه چی کاره هستن که دعوت بشه ازشون؟
بعد ایران که تو منطقه است ، دعوت نشه؟
از مسئولین می خوام که رسیدگی کنن!
تمام این کارها به این جهت است که آمریکا نمی خواهدمشکل کشت وکشتارفعلا"درسوریه تمام شودچون تمام نهادهای بین المللی ازجمله دبیرکل سازمان بین الملل تحت سلطه خودش است ومی خواهدخودش راصلح طلب وبشردوست جلوه دهدوهم باکشتن مخالفین وموافقین درسوریه خدمت شایانی رابه اربابان صهیونیست انجام دهدوپول ساختن شهرکهای صهیونیستی راازوهابیون بی دین بگیرد برحسب مثال ایرانی بایک تیرهدفهای زیادی رانشانه می رود که حداقل به سه وچهارموردآن اصابت کندودرنهایت این عرب است وقتی ازخواب بیدارمیشودمی بیند قافیه راباخته است
این عربستان واقعا گندشو در آورده به امید دمیدن بهار عربی در عربستان
تلافي اينكار رو بايد روي حيوانات سلفي وهابي درآورد
از اولم معلوم بود
ایران نباید دعوت اونا رو قبول میکرد
دعوت از ایران حقه ای بود که میخواست ایران را به قبول مفاد بیانیه ژنو 1 وادار کنه. که تیرشون به سنگ خورد.
با سلام، نتايج كنفرانس ژنو2 قبل از تشكيل آن معلوم و محكوم به شكست است همانطور كه در ژنو 1 اين اتفاق افتاد لذا عدم حضور ايران باعث خواهد شد كه تبعات اين شكست به گردن كشورهاي مرتجعي مانند عربستان بيفتد و باعث منزوي شدن بيشتر آنها خواهد شد از اين رو منافع عدم حضور ايران در اين كنفرانس بيش از فوايد آن خواهد بود.
دولت سوریه هم باید بگه اگه عربستان شرکت کنه منم شرکت نمیکنم
کاری کاملا عاقلانه انجام شد که ایران دعوت نشد ... چون قطعا این کنفرانس هیچ نتیجه ای ندارد ... این باعث حفظ شان ایران خواهد شد ... ضمنا مساله سوریه پشت میز های مذاکره علنی حل نخواهد شد .... در ماه های آینده با اتفاقاتی که در کشورهای همسایه سوریه خواهد افتاد حل خواهد شد ...
محافظه کاری تو خون این ژاپنیهاست.
حدود 3 سال است که دارند زور می زنند که کار سوریه را یک سره کنند ولی هرگز نخواهند توانست. زیرا ایران یک تنه حلوی همه آنها و در کنار مردم سوریه ایستاده است. حالا هر چه بخواهند ژنو 2 الی 100 را بگذارند تا ایران نخواهد اتفاقی ان شاء ا... نخواهد افتاد.
بابا لوگزامبورگ رو عشق است این دبیر کل با دعوت از اونا خنده دارترین نمایش سازمان ملل رو اجرا کرده
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل