بازدید 5374
۱

تلاش برای واردات 5هزار اتوبوس شهری!

کد خبر: ۳۷۲۷۱۲
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۸ 21 January 2014
روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:


برخی از دست اندرکاران و کارشناسان صنعت خودرو در پی عدم عقد قرارداد تولید اتوبوس با شرکت های خودروساز از سوی ستاد تبصره 13 و وزارت کشور، پیش بینی می کنند، تصمیم اتخاذ شده در این مورد که برخلاف رویه سال های گذشته است، زمینه سازی برای واردات اتوبوس های خارجی است.
    
    
مسوولان ستاد تبصره 13 و وزارت کشور تا به امروز قرارداد جدیدی مبنی بر تولید اتوبوس های مورد نیاز سال آینده با شرکت های خودروساز منعقد نکرده اند. این در حالی است که طبق رویه سال های گذشته قراردادهای مذکور تا پایان نیمه اول سال جاری؛ یعنی شهریور یا مهر به امضا می رسید تا شرکت های خودروساز بتوانند نسبت به سفارش قطعات منفصله یا گشایش LC اقدام کنند.


هر چند قاسم قانعی، معاون توسعه حمل ونقل عمومی ستاد تبصره 13، بر این باور است که عقد دوباره قرارداد در شرایطی که خودروسازها هنوز به تعهدات سال 85 خود عمل نکرده اند، کارآیی ندارد، اما وی نیز بر این نکته واقف است که مجلس شورای اسلامی چندی پیش قانونی را به تصویب رساند که طبق آن طی 5 سال آینده سهم اتوبوس، میدی بوس و مینی بوس در ناوگان حمل ونقل شهری از 24درصد سال 86 باید به 40درصد در سال 90 برسد. حال عدم تحرک خودروسازها به دلیل سیاست های در پیش گرفته از سوی ستاد تبصره 13 و همچنین مشکلات مربوط به تحریم بانک ها که امکان گشایش اعتبار را از سوی خودروسازها با مشکل مواجه کرده، اجرای قانون توسعه حمل ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت را برای 5 سال آینده با دشواری هایی مواجه خواهد کرد.


از سویی دیگر، اتوبوس های تولیدی شرکت های خودروساز نیز که همواره با تاخیر به وزارت کشور تحویل داده می شود، همیشه مورد مناقشه خودروسازها، وزارت کشور و شهرداری بوده است.


این مناقشه یا بر سر کیفیت اتوبوس های مورد نظر بوده یا تاخیرهای طولانی، که عدم تعهد به تاریخ تحویل همواره با انتقاداتی همراه بوده است؛ به طوری که معاون توسعه حمل ونقل عمومی ستاد تبصره 13 با انتقاد از تاخیر تحویل اتوبوس توسط خودروسازها عنوان می کند که در مجموع تنها 48درصد تعهد کارخانه ها عملی شده است.


هر چند وی نیز از مشکلات خودروسازها در تامین قطعات و گشایش LC در شرایطی که بسیاری از بانک های معتبر دنیا به دلیل تحریم با ایران همکاری نمی کنند، آگاه است؛ اما بر این نکته تاکید دارد که تاخیر در تحویل، عقد قرارداد جدید را فعلامتوقف کرده است.


قانعی همچنین عنوان می کند که ستاد تبصره 13 تصمیم دارد که دو ماه مانده به اتمام تعهدات، نسبت به عقد قرارداد جدید اقدام کند.


قانعی در حالی از تغییر رویه در عقد قرارداد که هر ساله با خودروسازها منعقد می شود، سخن می گوید که تولید اتوبوس ارزبری بالایی دارد و اگر خودروسازها بخواهند با قرارداد جدید و ایجاد تعهد به دنبال گشایش LC بروند، حداکثر 6 تا 7 ماه زمان نیاز دارند.


بنابراین دو ماه مانده به اتمام تعهدات برای عقد قرارداد جدید دردی از خودروسازها دوا نمی کند و با توجه به این که سال شمسی رو به اتمام است، چنانچه قراردادهای سال آینده با شرکت های خودروساز منعقد نشود، اتوبوس های ناوگان حمل ونقل شهری بار دیگر با تاخیر ورود همراه خواهند بود.


خودروسازها چشم انتظارند!


جایگاه ایران در تولید اتوبوس کجاست؟ پیش از این شرکت ایران خودرو دیزل تنها تولیدکننده اتوبوس های مورد نیاز ناوگان حمل ونقل شهری بود، اما هم اکنون پنج خودروساز خصوصی و یک خودروساز دولتی دیگر نیز به جمع تولیدکنندگان اتوبوس افزوده شده است.شهاب خودرو، عقاب افشان، آکیاخودرو، پیشرو یدک، زرین خودرو و زامیاد از جمله شرکت هایی هستند که به ستاد تبصره 13 تعهد تولید اتوبوس دارند.


این در حالی است که تمامی شرکت های مذکور با تاخیر تحویل مواجه بوده اند؛ به طوری که معاون توسعه حمل ونقل عمومی ستاد تبصره 13 همانطور که پیشتر گفته شد عنوان می کند که شرکت های مذکور تنها به 48درصد از تعهدات خود عمل کرده اند. از این رو عقد قرارداد جدید بیهوده است.


اما بالازاده مدیرعامل شرکت شهاب خودرو نیز دلایل خود را برای تاخیرهای به وجود آمده دارد.


وی می گوید: هر گشایش اعتباری 6 یا 7 ماه به طول می انجامد و به دلیل این که نیاز هر اتوبوس به قطعات خارجی زیاد است به همین دلیل در امر تولید مشکلات زیادی به وجود می آید.


 وی عنوان می کند که برای واردات هم مشکلات داخلی داریم و هم خارجی؛ چرا که از یک طرف گمرک داخل مشکلاتی را برای ما ایجاد می کند و از سوی دیگر نیز بانک های خارج گشایش LC را با چالش هایی مواجه کرده اند.


 وی ادامه می دهد: نرخ تورم و همچنین عقد قرارداد با قیمت ثابت، تولید کنندگان اتوبوس را مایوس کرده است.


برخورد سرد ستاد تبصره 13

شرکت عقاب افشان یکی دیگر از تولید کنندگان اتوبوس داخلی است که مدیرعامل آن در گفت وگو با خبرنگار ما عنوان می کند که به دلیل مشکلات به وجود آمده خط تولید اتوبوس را در این کارخانه به زودی تعطیل خواهیم کرد. وی ضمن انتقاد از عدم عقد قرارداد جدید برای سال آینده تاکید می کند که مسوولان یکی از دلایل عدم عقد قرارداد جدید را قیمت بالای اتوبوس های تولیدی می خوانند و این گونه عنوان می کنند که قرارداد جدید باید با کاهش 5درصدی قیمت نسبت به سال گذشته منعقد شود.
اکبری در گفت وگوی خود با خبرنگار ما همچنین تاکید می کند که هم اکنون یکی از دغدغه های ستاد تبصره 13، انباشت خودروهایی است که در مراکز تعمیرگاهی جا خوش کرده اند؛ چرا که این ستاد به دنبال اتوبوس ارزان قیمت است.


وی می گوید: با فشارهای ستاد تبصره 13 خط تولید را گسترده کردیم و ظرفیت را بالابردیم؛ به طوری که نیروی انسانی را از 450 نفر به هزار نفر رساندیم؛ اما هم اینک این ستاد با سردی با ما برخورد می کند.


بوی واردات به مشام می رسد


همان طوری که گفته شد برخی از دست اندرکاران صنعت خودرو جدای از دلایلی که برای عدم عقد قرارداد با خودروسازها برای تولید اتوبوس در سال آینده مطرح می شود، این گونه پیش بینی می کنند که اتوبوس های وارداتی در راه است. در همین حال قاسم قانعی نیز به خبرنگار ما می گوید که مشکل شهروندان باید حل شود، چرا که با توجه به ظرفیت شرکت های خودروساز و همچنین نیاز ناوگان حمل ونقل شهری به اتوبوس، نیازمند واردات خواهیم بود.


وی در عین حال به ذکر این نکته می پردازد که واردات به طور حتم از طریق شرکت های خودروساز صورت خواهد گرفت.

قانعی تاکید می کند که شرکت های خودروساز خط تولید آماده دارند و به امور خریدهای خارجی نیز آشنا هستند. بنابراین از آنها برای خرید اتوبوس های خارجی بهره می گیریم.معاون توسعه حمل ونقل عمومی ستاد تبصره 13 همچنین در خصوص تعداد اتوبوس های وارداتی عنوان می کند که قطعا حدود چهار تا پنج هزار اتوبوس وارد خواهیم کرد و این واردات نیز از طریق مناقصه ای محدود صورت خواهد گرفت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۱
بجاي اين تاكسيهاي مزخرف هم بايد خودرو با كيفيت خارجي بعنوان تاكسي استفاده شود جون يك تاكسي تقريبا 6 برابر ساير خودروها در شهر حركت مي كند لذا الودگي بيشتري هم توليد مي كند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل