بازدید 10639
۴

اما و اگرهاي توزیع سبد كالايي

کد خبر: ۳۷۲۷۰۳
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۲ 21 January 2014
فريبا پژوه در مطلبی در روزنامه «اعتماد» نوشت: بيش از 50 روز از اعلام خبر دستور ويژه رييس‌جمهور از اختصاص دو سبد كالا به اقشار آسيب‌پذير مي‌گذرد و هر روز خبرهاي تازه‌يي درباره اين سبد كالا به گوش مي‌رسد. آنچه در اين سبدها پيش‌بيني شده شامل مرغ، روغن ، برنج، تخم مرغ و پنير است.

در توزيع اين سبد كالايي دو مساله اصلي را مي‌توان نحوه اختصاص آن و تركيب گروه‌هايي كه از ديدگاه دولت آسيب‌پذير هستند و محتويات سبد كالايي بررسي كرد. در نحوه اختصاص اين سبد كالايي تاكنون نظرات متفاوتي از مسوولان دولتي بيان شده است، در حالي كه محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت از ارائه سبد كالا به تمام كارگران فصلي و قراردادي خبر داده بود و وزير كار اعلام كرده بود كه حتي كارگران بدون قرارداد هم مشمول دريافت سبد كالايي مي‌شوند، مدير اجرايي سبد كالاي دولت از ارائه اين سبد فقط به 8/1 ميليون كارگر خبر داد.

در همين ارتباط، طي روزهاي گذشته اعلام شد فرهنگيان نيز به فهرست دريافت‌كنندگان اولين سبد كالايي اضافه شدند و در همين حين بازنشسته‌هاي سازمان تامين اجتماعي نيز شامل دريافت سبد كالايي نمي‌شوند.

گفته مي‌شود اسامي خبرنگاران نيز هنوز به دست مديران اجرايي سبد كالاي دولت نرسيده است.

روز گذشته محمود ملكوت‌خواه، رييس امور بازرگاني معاونت نظارت راهبردي رييس‌جمهور اعلام كرد زمان اجرا و شيوه توزيع برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است و اين وزارتخانه بايد زمان آن را اعلام كند.اظهارات اين مقام دولتي در حالي است كه قرار بود امروز سبد كالايي توزيع شود. در عين حال برخي از خبرگزاري‌ها دليل توزيع نشدن سبد كالايي دولت را اشكال در سامانه توزيع آن دانسته‌اند. اين سامانه كه قرار بود بر اساس زيرساخت‌هاي واريز نقدي يارانه‌ها اعتباري را در حساب سرپرستان خانوار شارژ كند هنوز آمادگي لازم براي اجراي اين كار را ندارد.گ

ذشته از زمان و نحوه توزيع سبد كالايي، برخي خبرگزاري‌ها از وجود محصولات كشاورزان و دامداران خارجي در اين سبد خبر مي‌دهند.در روزهاي گذشته خبر واردات مرغ تركيه‌يي و برنج‌هاي هندي و پر كردن سبد كالايي دولت با محصولات خارجي حاشيه‌ساز شده است.

خبرگزاري ايسنا در اين رابطه گزارش داده است: «در حالي كه دولت طبق وعده خود سبد كالاي مردم را آماده و توزيع مي‌‌كند، بسياري از كارشناسان و مسوولان نسبت به قرار گرفتن برنج هندي در سبد كالاي دولت كه آلودگي آن همچنان مورد ابهام جدي است، انتقاد دارند.»

اين نگراني‌ها در حالي بيان مي‌شود كه مرغداران و برنجكاران ايراني اعلام كرده‌اند آمادگي كامل براي تامين محصولات سبد كالايي دولت را دارند.به نظر مي‌رسد اگر دولت سبد كالايي خود را از محصولات ايراني پركند، فرصتي به دست مي‌آيد كه از دو زاويه به اقشار آسيب‌پذير كمك كند. در صورت استفاده از محصولات ايراني علاوه بر اختصاص سبد كالايي به اقشار آسيب‌پذير به صورت مستقيم، دولت با خريد محصولات كشاورزي ايراني فرصت مغتنمي را در اختيار توليدكنندگان داخلي قرار مي‌دهد تا بتوانند دست‌كم در سال دو بار محصولات خود را به دولت عرضه كنند.

به اين ترتيب دولت هم به مصرف‌كنندگان وهم به توليدكنندگان كمك كرده است. بايد ديد مسوولان دولتي به ويژه وزارت صنعت، معدن و تجارت كه مسوول مستقيم شيوه و زمان توزيع سبد كالا هستند چه پاسخي در اين باره دارند؟
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۴
دلیل وجود برنج هندی اینه که هند به خاطر نفت به ما بدهکاره و چون نمیتونه دلار بهمون بده ما مجبور شدیم ازش برنج وارد کنیم.
به هر حال خوب یا بد، این یه واقعیته.
به نام خدا
با سلام چنانچه جامعه روستایی که از اقشار آسیب پذیر جامعه و محروم از امکانات شهری هستند در جامعه هدف جایی نداشته باشند عین تبعیض و بی عدالتی است.
با سلام و خسته نباشید چه بهتر میشد یک روز قبل از تحویل سبد کالا و توزیع این خبر اعلام میشد آخه کاسب جماعت از وقفه ای که بین خبر و مدت توزیع میگذره سوء استفاده میکنه آخه ما کلا در هر کشوری که رانندگی مردم رو ببینی متوجه میشید ما فقر فرهنگ داریم .
اخه بعضی از این تولید کنندگان داخلی تا یه مشتری براشون پیدا میشه قیمتهاشون را دوبله می کنند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل