بازدید 32875

هدف كيهان از زير سوال بردن سخنان سيدحسن خميني چيست؟

مدير مسئول «کيهان» که برداشت‌هاي متفاوت از انديشه‌ امام(ره) را نفي کرده، خود دو نوع برداشت از سخنراني چند دقيقه‌اي سيد حسن خميني را مطرح کرده و با حمله به يکي از اين دو نوع برداشت، ابراز اميدواري کرده که منظور نوه امام برداشت مطابق با نظر خودش باشد.
کد خبر: ۳۷۲۵
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۸۶ - ۲۳:۲۸ 23 December 2007
روزنامه «كيهان» در سرمقاله شماره امروز خود به قلم حسين شريعتمداري، از اظهارات حجت‌الاسلام سيدحسن خميني به شدت انتقاد كرد.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، در اين يادداشت، مديرمسئول «كيهان» نظر صريح متولي نشر آثار و انديشه‌هاي امام خميني(ره) مبني بر ضرورت امكان ارايه تفسيرهاي گوناگون از انديشه امام(ره) را زمينه‌ساز سوءاستفاده‌هاي خطرناك توصيف كرد و نوشت: «به همان اندازه كه به قول حاج سيدحسن آقا، «تفسير انحصاري از انديشه امام خطرناك است»، برداشت آزاد! و غيرمستند از نظرات امام راحل (ره) نيز خطرناك خواهد بود. مخصوصاً آن كه اين روزها، بعضي‌ها ـ نه از مردم عادي، بلكه متاسفانه برخي از كساني كه در زمره خواص تلقي مي شوند ـ برداشت‌هاي شخصي و سليقه‌اي و گاه جناحي و گروهي خود را بي‌آن‌كه سندي براي آن ارايه كنند، به حضرت امام (ره) نسبت مي‌دهند!»

شريعتمداري با اظهار اين‌كه «ارايه تفسيرهاي متعدد مي‌تواند به معناي تفسيرهاي متفاوت باشد، تفسيرهاي متفاوت مي‌تواند متناقض باشد»‌، اظهارات سيدحسن خميني را مبهم دانسته و خواستار تصحيح و توضيح درباره آن شد.
به اعتقاد شريعتمداري تفاسير گوناگون از انديشه امام(ره)، تنها در صورتي مجاز است كه تفاوت بنيادين با يكديگر نداشته و تنها در طول يكديگر بوده و داراي تفاوت سطحي باشد.

وي نوشته است: «آيا اين تعدد ـ بخوانيد تفاوت و اختلاف ـ برداشت‌ها مي‌تواند تا مرز «تناقض» هم پيش برود؟ پاسخ اين سؤال بدون كمترين ترديدي، «منفي» است، چرا كه حضرت امام (ره) ـ نستجيربالله ـ اهل تناقض گويي نبوده‌اند كه بتوان دو برداشت متناقض را به آن بزرگوار نسبت داده و هردو را پذيرفتني تلقي كرد!»

اين در حالي است كه حجت‌الاسلام سيدحسن خميني با اشاره به تفاسير گوناگون از متون مقدس ديني مانند قرآن و احاديث، انديشه‌هاي امام خميني(ره) را متن مقدس انقلاب دانسته و خواستار امكان اجتهادهاي غيرانحصاري براي ارايه تفاسير متعدد از انديشه امام(ره) شد.

ارايه تفاسير مختلف در متون ديني كه در بسياري از مواقع، تفاوت‌هايي با يكديگر دارند، در حوزه‌هاي علميه تشيع، سابقه‌اي يك‌هزار ساله دارد و اين تفاسير كه از سوي علماي بزرگ شيعه ارايه شده‌اند، بعضا به نتايج متفاوتي رسيده‌اند که موارد روشمند آنها قابل قبول است و با اين وصف به نظر معلوم نيست سرمقاله امروز «كيهان» چه هدفي را دنبال مي‌كند.
 
جالب اينجاست، مدير مسئول «کيهان» که برداشت‌هاي متفاوت از انديشه‌ امام(ره) را نفي کرده، خود دو نوع برداشت از سخنراني چند دقيقه‌اي سيد حسن خميني را مطرح کرده و با حمله به يکي از اين دو نوع برداشت، ابراز اميدواري کرده که منظور وي برداشت مطابق با نظر خودش باشد.

گفتني است، شريعتمداري که از ميزان علاقمندي مردم به نوه امام(ره) آگاه است، در پايان يادداشت امروز خود، از حجت‌الاسلام سيدحسن خميني، پوزش خواسته است.

لازم به ذكر است،‌ حجت‌الاسلام سيدحسن خميني پس از ارتحال امام خميني(ره) تحصيلات حوزوي را به صورت جدي پيگيري كرده است و به رغم جواني، به مدارج عالي فقهي و فلسفي دست يافته و علاوه بر آن با تسلط به زبان‌هاي انگليسي و عربي و آشنايي با ديگر اديان، به سرمايه‌اي براي آينده حوزه و انقلاب تبديل شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۰
خدا این ذخیره امام را حفظ کنه که اگه نبود معلوم نبود چه به روز اندیشه امام و انقلاب میومد... همه به اسم دفاع از اندیشه امام راه و مسیر دلخواه خودشون را میرفتن
برداشت ،تحليل و تفسير سخنان حاج سيد حسن آقا نشانه عمق سخنان ايشان است . بدون شك علاقه مندان به ايشان و بيت رفيع مرحوم امام از گفتگو و حتي انتقاد از نظرات ايشان نگران نخواهند شد ، علاوه بر اين كه آقاي شريعتمداري رعايت اخلاق را حد اقل در مورد ايشان انجام داده است .
مطيعيان- تهران
سایت رجا نیز در ادامه پروژه تخریب سید حسن خمینی به نقل از یکی از وبلاگ های هوادار احمدی نژاد آورده است:به اعتراف دوست و دشمن احمدي‌نژاد تمام تلاشش را در راستاي احياي گفتمان اصيل انقلاب و همان گفتمان امام راحل بكار برده است و اين جاي تقدير و تشكر ويژه از سوي نوه امام دارد و حتي فرياد برائت وي نسبت به گروهها و جريانات منحرف و ... را انتظار داشته و داريم اما متأسفانه اينگونه نبوده‌است.
متن زير بخشي از نامه سرگشاده يكي از آحاد ملت ايران به نوه خميني كبير است: سيد حسن خميني تو از كدامين نسلي؟، آيا تو به راستي فرزند خميني هستي ....سيدحسن! چرا تمام خميني‌دوستان و خميني‌پرستان عالم از احمدي‌نژاد حمايت مي‌كنند و تو ساكتي؟، چرا بايد تمام رهبران آزاده جهان از قدرت و ابتكارهاي احمدي‌نژاد حمايت كنند و تو ساكتي؟، جبهه مستضعفان دنيا به صدايت نياز دارد، نه اينكه اگر نباشي پيروز نخواهند شد، ولي اگر باشي دلمان گرم است چرا كه تو يادگاري پيرمان هستي و يادگاري‌ها عزيزند و دوست‌داشتني.
سبک جناب شریعتمداری در تخریب آنست که در پایان توپخانه از شخصیت مورد حمله قرار گرفته عذر خواهی کند شباهت بیش از حد دو سطر پایانی این سرمقاله علیه سید حسن با سرمقاله چندی پیش علیه آیت الله صانعی نشان می دهد که ظاهرا آقای شریعتمداری همان پروژه را می خواهد درباره سیدحسن اجرا کند البته با احتیاط بیشتر!
حق با کيهانيان است، فقط تفسير ايشان است که درست است و اگر نعوذبا... خدا هم چيز ديگری گفت باز هم حق با آنهاست.
با سلام
واقعیت این است که مشکل آقایان (امثال شریعت مداری)با این حرف های حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی نیست مشکل از جای دیگری است. این ها با این تهاجمات در واقع فضا را آماده می کنند تا بتوانند ایشان را به راحتی فحش دهند. امثال ایشان درد انقلاب و... ندارند درد شان برای چیزهای دیگر است.
مگر یادمان رفته که به پدر بزرگ وار ایشان هم تهمت زدند و گفتند با امام(س) زاویه دارد و با خود امام هم آن گونه رفتار کردند که امام(س) با اسلام کمی زاویه دارد و حالا در این میان اسلام چست؟ خودشان؟! نمیدانم!؟
اصلا ،آقای شریعتمداری ،هرچی شما میگید همون نظر امامه دیگه همه که میدونن اون زمان شما چه قدر به امام نزدیک بودید. نه حایج حسن نه مرحوم احمد آقا نه آقای انصاری و... اینا اصلا به امام نزدیک نبودند!!
خود حضرت امام ابدا حاضر نبودند نگاه "مطلق" به ایشان بشود؛ حتی ایشان در وصیتنامه شان میگویند که در گذشته از کسانی تعریف کرده اند که از آن پوزش میخواهند
راه حل این است که شغل شریعتمداری را عوض کنند
به نظر می رسد جناب شریعتمداری در نقش خود بعنوان پدرخوانده غرق شده است!
وقتي از متون ديني و حتي قران برداشت هاي متفاوت مي شود و علماي مختلف از هر بخش بنا بر نظر و تفسير خود استنباط مي کننو و وقتي آرا و نظرات بسياري از بزرگان دين شيعه مورد تفسير قرار مي گيرد ، چگونه است که براي حضرت امام مقامي بالاتر از همه اينها در نظر ميگيرند و نظرات ايشان را فقط در راشتاي اهداف و نظرات روز نامه وزين کيهان قابل برداشت مي دانند و هزر گونه خلاف اين موضوع را بر نمي تابند؟
بسياري از نظريات صريح و بي پرده آن بزرگوار موجود است که اين گونه رفتار کيهان و کيهانيان را نفي مي کند.
مديركيهان به چه حقي به خاندان امام عزيزجسارت مي كند؟ درخواستم ازحاج حسن اقا اين است كه خود را وارد اين بحثها نكند كه خاندان امام عزيزمان بيش از اينها ارزش دارند
حضرت امام خميني(ره) با تيز بيني و آينده نگري و با توجه به اين مهم كه نظرات ايشان مورد اقبال و توجه جدي آحاد مسلمانان است و همين ممكن است مورد سوء استفاده برخي قرار گيرد و به ايشان مطالبي منتسب گردد كه عملكرد يك عمر با بركت آن بزرگوار با آن مغاير باشد ، در وصيت نامه ماندگارشان به صراحت اعلام نموده اند كه هر ادعائي در مورد مواضع و گفتار ايشان ميبايست مستند و متقن باشد و الا غير قابل قبول است، چه برسد به برداشتها و قرائت هاي مختلف . مواضع و عملكرد و بيانات و نظرات حضرت امام رحمه الله عليه راهگشاي همه مسلمانان جهان است و تفسير به راي تنها ميتواند توسط كساني مطرح شود كه با آن مشكل داشته و آنرا مغاير برنامه ها و اهداف خود مبينند و به ناچار در صدد تغيير يا بي اعتبار كردن آن هستند و در اين راه ممكن است از هر كسي استفاده نمايند در حاليكه راه روشن است و حجت تمام.
نوه حضرت امام سخنانی ایراد کرده اند، که توضیح شایسته جناب شریعتمداری مکمل آن است.
علاوه بر آن بحث بر سر تفاسیر از سخنان امام راحل است، نه فرمایشات نوه ایشان که می گویید کیهانیها خود متناقض فرض خود هستند!
به راستي يعني شما با سخنان منطقي كيهان در اينكه بي حساب و بي استناد از سخنان امام تفسير نشود مخالفيد يعني آقاي سيدحسن خميني موافقند كه هركسي به معناي واقعي كلمه يعني هركسي با هر بينشي و بدون سند و واقعيت از امام تفسير بدهد راستي شما از اين همه بي منطقي و بي اصولي جه اصراري داريد كه نام خود را اصولگرا بنهيد شما كه هرهري مذهبي را وجه همت خويش قرار داده ايد و هيچ اصلي را بنيه عقايد خويش قرار نداده ايد چه اصراري داريد كه اصولگرا ناميده بشويد به راستي اگر اصولگرايي اين بي اصولي شماست كه زهي شرف و امتنان به اصلح طلب تندرو كه حداقل اصول خود را دمكراسي و ليبارليسم ناميده ا ند و از اصلي پيروي مي كنند
حقیقت این است که شریعتمداری از شماها بیشتر می فهمد و نسبت به اندیشه های پاک امام همه از شما بیشتر حساس است وبیشتر از شما هم برای انقلاب زحمت کشیده است اگر راست می گویید نظرات مخالف را هم بگذارید ببینند
آقاي شريعتمداري ديگر از حد گذرانده است. اگر ايشان آنقدر درد امام دارد كه حتي نظر يادگار امام را هم در مورد پدر بزرگشان رد مي كند و چندي پيش بر سر يك كلمه ي "در اين خصوص" كه مدعي بود آيت الله العظمي صانعي به كلام امام افزوده، آنچنان گستاخانه حريم مرجعيت را ملكوك كرد، چطور در مورد سخنان فلان امام جمعه كه گفت "اينكه بسيج و سپاه نبايد در سياست دخالت كنند حرف دشمنان خداست" و نص صريح دستورات موكد و مكرر امام را بگونه اي توهين آميز باطل اعلام كرد، خفقان گرفته بود و به لاك خود خزيده بود؟؟ آري ديگر حتي كودكان دبستاني هم مي دانند مشكل افراطيون راست نظير كيهان و شريعتمداري امام نيست چون همه ميزان نزديكي ايشان را با امام در زمان حيات حضرتشان خوب بياد دارند! بلكه اتفاقا" مشكل با خط اصيل امام است. راستي راست ميگويند تاريخ تكرار مي شود! روزي هم عده اي در سرزميني بنام نينوا ، سر نوه ي پيامبر را به جرم خروج از دين جدش بريدند!
با سلام
من به شدت نگران سلامت سید حسن هستم شما را بخدا بگویید از خودش مراقبت کند
من نه امام پرستم و نه پیامبر پرست.من خدا پرستم ولی خمینی را تا سرحد جان دوست دارم. امام را نعصوم نمی دانم امکان خطا در افکار و اندیشه ایشان هست.
بنابر این تقدس اندیشه به معنی عصمت و عدم خطا نیست.
دیگر آنکه راز ماندگار ی شریعتی همین آزادی اجتهاد در اندیشه ایشان است و مطهری اگر در جامعه زیاد مطرح نیست به دلیل این است که پسر و دامادش متولی اندیشه ایشان شده اند.
بنا براین بهتر است که آقای شریعتمداری و دیگران کاسه داغتر از آش نباشند.چون علقه متقابل امام و فرزندان حاج احمد آقا مشخص است
فرمایشات حضرت امام برای ما همیشه ارزشمند بوده و هست اما آقای شریعتمداری احتمالا قبوا دارند که این فرمایشات با آیات قرآن قابل مقایسه نیستند. وقتی وجود تفاسیر گوناگون از آیات قرآن امری عادی تلقی میشود ، چه اشکالی دارد که تفاسیر مختلفی از بیانات حضرت امام ( در چهارچوب خط و مشی ایشان ) وجود داشته باشد؟
«مديرمسئول «كيهان» نظر صريح متولي نشر آثار و انديشه‌هاي امام خميني(ره) مبني بر ضرورت امكان ارايه تفسيرهاي گوناگون از انديشه امام(ره) را زمينه‌ساز سوءاستفاده‌هاي خطرناك توصيف كرد» حق با رییس کیهان است، اگر شما هم دچار مشکل آقای شریعتمداری بودید و از هرچیز و هر کس احساس خطر می کردید آن وقت دنیا را با همین عینک «برادر حسین» می دیدید. تامل در مشی اسلاف اندیشه آقای شریعتمداری نشان می دهد که از نظر ایشان اصولا اجتهاد در برابر یک متن و تاویل و تفسیر آن خطرناک است.
"ان السمع و البصر و الفواد كل اولئك عنه مسئولا"
عزيزاني كه اظهار نظر مي نمايند دقت كنند كه در مورد تك تك كلمات خود بايد پاسخگو باشند چه خوب است انسان در مورد مطلبي كه علمي در آن خصوص ندارد اظهار نظر نكرده از آن پيروي نكند كه قرآن فرمود "ولا تقف ما ليس لك به علم " و بعد اينكه بهتر است در خصوص حضرت امام كساني اظهار نظر كنند كه با سخنان ايشان آشنايي داشته لا اقل يكبار صحيفه نور را تورق كرده باشند، تا پا را از محدوده انصاف برون ننهند. و خداوند همه ما را عاقبت بخير نمايد.
اقاي شريعتمداري چرا مي خواهيد چشم خودرا به روي حقيقت ببنديد؟ ايابااين گونه تخريب هامي خواهيدمنتقد برتر باشيد؟خداوندنوه حضرت امام رابراي ماحفظ بفرمايند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی