بازدید 14111

موتوسیکلت زنانه و مردانه در راه بازار

کد خبر: ۳۷۲۴۱۳
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۳ 20 January 2014
روزنامه «اعتماد» نوشت: ديروز روز هواي پاك بود؛ روزي كه اگر بنا به اسمش هم باشد، بايد هوا كمي بهتر باشد، مردم به استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي ترغيب شوند و تبليغاتي براي داشتن هوايي بهتر در شهرها داشته باشيم؛ شهرهايي كه كل روزهاي پاييزي و زمستاني را به جاي صاف بودن، خاكستري‌اند. مدت‌هاست مردم كلانشهرها ستاره‌يي در آسمان نديده‌اند. تنها برنامه‌هاي دولت براي اين روز، برنامه‌هايي نمادين بوده، هست و خواهد بود. هميشه يا جايي افتتاح مي‌شود يا آمارهاي خوب اعلام مي‌شوند، دريغ از اينكه اين آمارها حتي اگر درست هم باشد دردي از هواي كثيف شهرها دوا نكرده است.

پيش‌تر‌ها در اين روز مسوولان به شكل نمادين هم كه شده از اتوبوس و مترو استفاده مي‌كردند، رييس‌جمهور و ديگر مسوولان براي تشويق مردم به استفاده از وسايل عمومي دست به چنين اقدامي مي‌زدند اما امسال اين روز با روزي تعطيل مصادف شد و هيچ خبري از هواي پاك يا تظاهر به پاك كردن هوا هم نيست. اما در پاي بلندترين برج شهر، برج ميلاد، گروهي جمع شدند و بازهم كاري نمادين كردند، كاري كه به ياد مردم بياورد كه زماني از هر جاي شهر مي‌شد قله بلند ايران را ديد. پازلي توسط كودكان براي آشنايي آنها با مقولات زيست محيطي ساخته شد از دماوند در پاي برج كه هنرمندان و مسوولان شهري هم در كنار مردم ظاهر شدند و سخناني در مذمت آلاينده‌هاي هوا گفتند، آلاينده‌هايي كه كسي نمي‌داند بالاخره كي قرار است پا از روي گلوگاه شهر بردارند.

كمپيني اقدام به ساخت اين پازل كرده است، با پنج هزار و دويست ماشين پلاستيكي كه به دست كودكان يك رنگ شدند و از سراسر كشور به اين كمپين فرستاده شده، شمايي از دماوند يا همان «گنبد گيتي» سروده ملك‌الشعراي بهار، ساخته شد. احمد مسجد جامعي رييس شوراي شهر تهران هم در اين مراسم بود، رخشان بني‌اعتماد، كارگردان سينما همچنين همراه با مادر محيط زيست ايران، فرخ‌لقا‌ملاح، به ديدن دماوند آمد.

بني‌اعتماد روي يكي از ماشين‌هاي اسباب بازي نوشت: «براي دماوند كه دل‌مان برايش تنگ است.» او درباره هواي غمگين شهر گفت: «خطرناك‌تر از آلودگي هوا، خشكسالي و كاهش آب‌هاي زيرزميني است. نگراني، نخستين ابزار پيشگيري از آلودگي هواست.»

ملاح كه به سختي در اين مراسم حاضر شده بود، در اين ديدار گفت: «با تمام غم و زاري به هموطنان خبر دهم كه اين كوه زيبا كه سبب سربلندي ايران است را نابود كرده‌ايم.»اما مسجد جامعي راهكارهايي براي كاهش آلودگي هوا ارائه داد، راهكارهايي چون اعتماد به مردم و واگذاري مسووليت به آنها براي مبارزه با آلودگي هوا. او از اجرا‌كنندگان كمپين «هواداركوچك» خواست به فعاليت خود ادامه داده و فضاي گفت‌وگو با سياستگذاران را به وجود آورند.

او در ادامه گفت: «در تهران بيش از يك ميليون تاسيسات خانگي داريم كه آلوده‌كننده هواست.»

محمد درويش، مدير دفتر آموزش و مشاركت‌هاي مردمي محيط زيست با اعلام اين خبر كه به دنبال تاسيس مدارس جامع محيط زيست هستيم، خبر از رونمايي از موتوسيكلت برقي داد، موتوسيكلتي كه زنانه و مردانه است و هر دو جنس مي‌توانند از آن استفاده كنند و آسيبي به محيط زيست وارد نمي‌شود، موتورهاي دوچرخه مردانه و سه چرخه زنانه.

درويش، دوم بهمن ماه را روز روزنمايي اعلام كرد و با پيامي در اين مراسم اميدواري خودش را نسبت به بهبود هواي شهرها اعلام كرد: «‌به اميد درك آسمان آبي در تهران و كلانشهرهاي ايران.»اما شاخص هواي تهران در روز هواي پاك روي عدد 121 بود، عددي كه نشان از هواي ناسالم مي‌دهد. متوليان پيشنهاد كرده‌اند در اين روزها خوردن شير را فراموش نكنيد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل