بازدید 11396

شگفتي استراو از پيشرفت تهران در شرایط تحریم

کد خبر: ۳۷۲۴۱۰
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۷ 20 January 2014
جك استراو، نماينده پارلمان انگليس كه اخيرا در راس هياتي پارلماني به ايران سفر كرد طي مقاله‌اي از پيشرفت‌هاي تهران در 9سال اخير ابراز تعجب و شگفتي كرده و نوشته كه از اينكه تهران در اين مدت 9سالي كه به آنجا سفر نداشتم اين همه زيرساخت داشته و هنوز هم اتوبان‌سازي و ساخت مترو در آن جريان دارد «جا» خوردم.

به نوشته تهران امروز، جك استراو 10سال پيش در قامت وزير خارجه انگلستان به همراه وزراي خارجه آلمان و فرانسه به ايران سفري داشت و در جريان آن سفر توافقنامه هسته‌اي مشهور به تفاهمنامه سعد‌آباد را امضا كرد كه بر اساس آن ايران براي دو سال تعليق غني‌سازي را پذيرفت. استراو سپس نماينده پارلمان انگلستان شد و حدود دو هفته پيش به تهران آمد و پس از بازگشت به انگلستان مقاله‌اي را در روزنامه اينديپندنت منتشر و اعتراف كرده كه به‌رغم تحريم‌ها، آثار تغيير در چهره تهران مشهود بود. استراو به دولت آمريكا پيشنهاد كرده كه فرصت تفاهم با ايران را از دست ندهد چراكه اين كشور تغيير كرده است.

جك استراو در يادداشتي كه روز جمعه در روزنامه اينديپندنت منتشر كرد، نوشت: «اوايل هفته گذشته هنگامي كه پس از 9‌سال همراه هيات نمايندگي پارلماني انگليس از فرودگاه امام خميني(ره) به هتل خود در مركز تهران مي‌رفتم، زيرساخت‌هاي اين شهر، اتوبان‌ها و خطوط جديد مترو كه در دست ساخت بود من را شگفت‌زده كرد. با وجود تحريم‌ها، تهران اين روزها بيشتر شبيه به مادريد و آتن به نظر مي‌رسد تا مثلا بمبئي و قاهره.»

وي با اشاره به خاطره اولين حضورش در ايران كه مربوط به اواخر سپتامبر سال 2001 ميلادي و بلافاصله بعد از حملات 11 سپتامبر بود و نيز مناقشه مقامات رژيم صهيونيستي به خاطر مقاله‌اي كه وي همان زمان در مطبوعات ايران منتشر كرد و طي آن از اسم «فلسطين» به جاي صفت «فلسطين» استفاده كرده بود،‌نوشت: «پشت اين اتفاق بي‌معني يك مسئله خيلي بزرگ‌تر است كه هنوز نيز وجود دارد. اينكه آيا اسرائيل با پايان انزواي ايران موافق است يا اينكه هنوز ترجيح مي‌دهد ايران يك دولت منزوي در سطح جهاني براي هميشه باقي بماند. از آنجا كه سياست اسرائيل و آمريكا در هم تنيده است، اين يك‌سوال بزرگ براي دولت آمريكا نيز محسوب مي‌شود.»

استراو در بخش ديگر از يادداشت خود به اثر تحريم‌هاي غرب عليه ايران اشاره كرد و نوشت: «تحريم‌ها مي‌تواند آثار عجيبي هم داشته باشد. گفته مي‌شود كه سال گذشته 500 خودرو پورشه وارد ايران شد. كوكاكولا هم همه جا در دسترس است. اما تحريم‌هاي بانكي به اين معني است كه بيماران سرطاني براي حفظ جان خود نتوانند به داروهاي وارداتي‌ كه به صورت رسمي از تحريم‌ها معاف شده‌اند، دسترسي داشته باشند.»

وي با بيان اينكه «توافق موقتي كه در ماه نوامبر بين ايران و گروه 1 + 5 در شهر ژنو منعقد شد، از روز دوشنبه اجرايي مي‌شود» افزود: «پايان همه تحريم‌ها قطعا منافعي براي ايران خواهد داشت. براي انگليس هم همينطور است. بيشتر و فراتر از موقعيت‌هاي تجاري‌ كه ايجاد مي‌شود، عادي‌سازي روابط اساسا داراي منافع ذاتي است، آن هم نه فقط براي حل مشكل كشورهايي چون سوريه، عراق، لبنان و فلسطين كه ايران در آن‌ها نفوذ دارد.»

نماينده مجلس عوام انگليس معتقد است: «اين بار اگر توافقي صورت نگيرد ايران نخواهد بود كه مانند دوره احمدي‌نژاد منزوي مي‌ماند، بلكه تحريم‌ها هستند كه رو به فرسايش مي‌روند. روسيه و چين كه كنار مي‌كشند. فشار صادركننده‌هاي اروپايي هم بخصوص ايتاليايي‌ها و آلماني‌ها تشديد مي‌شود. (هواپيماي لوفتانزايي كه با آن از تهران برمي‌گشتيم پر بود از تجار آلماني.) از همه مهم‌تر، هيچ تضميني نسبت به آينده فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران وجود نخواهد داشت. جهان به جاي آنكه كمتر خطرناك باشد، خطرناك‌تر خواهد شد و اين قطعا مورد علاقه اسرائيل هم نخواهد بود. فكر مي‌كنم حتي شارون هم اين را مي‌فهميد. آيا نتانياهو اين مسئله را متوجه خواهد شد؟»



سفر پرماجراي استراو به تهران

جك استراو صبح سه‌شنبه 17 ديماه در قالب يك هيات پارلماني وارد تهران شد و در سه روز اقامتش در ايران با مسئولان مختلف نظام و همچنين خانواده شهداء هسته‌اي و نيز جانبازان شيميايي جنگ تحميلي ديدار كرد.

وزير امور خارجه پيشين انگليس در حالي وارد تهران شده بود كه آخرين سفرش به ايران مربوط به 9 سال قبل و توافقنامه تهران و سه كشور اروپايي موسوم به سعد آباد بود.

يكي از مباحث مهم كه استراو در سفر اخير خود به تهران و اظهارات گوناگوني كه در ديدار با مقامات ايراني بر آن اذعان داشت،‌سياست اشتباه غرب عليه ايران درخصوص تحريم‌ها بود. وي بارها ضمن انتقاد از اينكه ايران طي سال‌هاي گذشته مورد تحريم‌هاي يك‌جانبه غرب قرار گرفته اعلام كرد از ابتدا با اين سياست اشتباه مخالف بوده است. وي همچنين درباره آخرين فرصتي كه آمريكا و ديگر اعضاي گروه 5+1 درخصوص توافق اخير هسته‌اي در ژنو دارند هشدار داد و خواستار آن شد كه غرب به مفاد اين توافقنامه متعهد بماند. استراو همچنين نسبت به سياست‌هاي دولت كشورش در برابر ايران انتقاداتي مطرح كرد. جالب آنكه مواضع استراو برخلاف سياست مداران غربي پس از ترك تهران نيز تغيير نكرد. وزير خارجه پيشين انگليس پس از آنكه به سفر سه روزه خود به تهران خاتمه داد در گفت‌وگو با شبكه 4 راديو انگليسي بي‌بي سي گفت «انگليس و آمريكا در گذشته در ايران نقشي زيانبار داشته‌اند.» به گفته استراو «تاريخي بسيار طولاني در مورد روابط نامطلوب ايران با آمريكا و انگليس وجود دارد.» اين نماينده مجلس عوام انگليس در بخش ديگري از اين گفت‌وگو با اشاره به كودتاي سال ۱۹۵۳ كه به سرنگوني دولت محمد مصدق، نخست‌وزير وقت ايران منجر شد، اذعان كرده بود: «ما كودتايي را براي بركنار كردن دولتي كه از طريق انتخاباتي دموكراتيك روي كار آمده بود، سازماندهي كرديم.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر