بازدید 8239

جزئیات سفر هیات ایرانی به روسیه

کد خبر: ۳۷۲۲۶۳
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۴ 18 January 2014
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای ا اسلامی خبر داد که هفته آینده هیاتی از وزارت دادگستری برای پیگیری پرونده ماجدالماجد متهم حادثه تروریستی مقابل سفارت جمهوری اسلامی در بیروت به لبنان سفر خواهند کرد.

محمد حسن آصفری که وزیر امورخارجه کشورمان را در سفر یه کشورهای منطقه همراهی می‌کرد، در گفت‌وگو با ایسنا درباره جزئیات سفر هیات ایرانی به روسیه هم‌چنین خبر داد که ماه آینده میلادی اجلاسی با حضور سران کشورهای همسایه دریای خزر برای بررسی رژیم حقوقی این دریا و راهکارهایی برای حفظ امنیت آن در مسکو برگزار خواهد شد.

وی افزود: مقرر شد در ماه جاری نیز اجلاسی در سطح کارشناسان برای تهیه پیش‌نویس اجلاس سران کشورهای همسایه دریای خزر تشکیل شود و در این رابطه نیز آن‌چه جمهوری اسلامی ایران بر آن تاکید دارد این است که امنیت دریای خر جز با مشارکت کشورهای همسایه امکانپذیر نیست و حضور نیروهای بیگانه در این دریا به نفع هیچ یک از همسایگان نخواهد بود.

وی با اشاره به پیگیری موضوع اس 300 از سوی هیات ایرانی خاطرنشان کرد: در دیدار وزرای امور خارجه ایران و روسیه موضوع پیگیری موشک های اس 300 مطرح و از طرف هیات ایرانی تاکید شد که طرف روسی باید هرچه سریعتر موشک‌های اس 300 را به همراه خسارت تحمیل شده به ایران تحویل دهد. روسیه نیز در این رابطه اعلام کرد که ایران موضوع پرونده اس 300 را که از طریق مراجع حقوقی بین‌المللی در حال پیگیری است را متوقف کند. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد در صورت اجرای تعهدات طرف روسی، جمهوری اسلامی ایران ممکن است این موضوع را بررسی خواهد کرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: در این سفر توافقاتی در زمینه ساخت رآکتور هسته‌ای جدید و توسعه روابط هسته‌ای در چهارچوب معاهدات بین‌المللی و ان. پی . تی انجام شد و طرف روسی نیز در این زمینه ابراز تمایل کرد.

وی بحث گسترش همکاری‌های اقتصادی را از دیگر محور های مذاکره بین دو طرف عنوان کرد و گفت: در این زمینه مقرر گردید وزارتخانه های نفت و اقتصاد جمهوری اسلامی ایران نسبت به موضوع افزایش همکاری های اقتصادی و تجاری میان تهران_ مسکو اقدامات موثر را در این خصوص انجام دهند.

وی هم‌چنین به موضوع نشست سه جانبه میان ایران، روسیه و سوریه با محوریت بحران سوریه اشاره کرد و اظهار کرد: در این دیدار سه جانبه تاکید شد ژنو 2 باید به سمتی برود که ضمن برگرداندن آرامش به سوریه جلوی تشدید بحران در این کشور را بگیرد و موضع مشترک سه کشور در اجلاس ژنو 2 این باشد که راه حل سیاسی تنها راه برون رفت از بحران اخیر سوریه است و این موضوع جز با برگزاری انتخاباتی آزاد در زمان مقرر و با حضور همه گروه‌ها در سوریه من جمله گروه حاکم ممکن نیست. این مردم سوریه‌اند که باید در مورد ادامه حضور بشار اسد تصمیم‌گیری کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم‌چنین با بیان این‌که «هفته آینده هیاتی از وزارت دادگستری برای پیگیری پرونده ماجدالماجد متهم حادثه تروریستی مقابل سفارت جمهوری اسلامی در بیروت به لبنان سفر خواهند کرد» ادامه داد: برخی مسوولین لبنانی بر این باورند که ماجدالماجد به دلیل بیماری فوت شد، اما جمهور اسلامی ایران هنوز مدارک مستند دال بر این‌که او به مرگ طبیعی از دنیا رفته را به دست نیاورده است.

وی در پایان افزود: موضوع دیپلمات‌های ربوده شده در لبنان و پرونده سرنوشت امام موسی صدر از دیگر محورهای مباحث مطرح شده در این سفر بود. طرف لبنانی نیز برای تکلیف این موضوع اعلام آمادگی کرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر