بازدید 15308

حداقل دستمزد کارگران در مناظره

کد خبر: ۳۷۲۱۴۹
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۸ 18 January 2014
روزنامه آرمان نوشت: دستمزد کارگران در سال آینده در یک مناظره تلویزیونی بررسی شد.میهمانان این مناظره ناصر چمنی، عضو هیات مدیره کانون انجمن صنفی کارگران کشور،حسین راغفر استاد اقتصاد اجتماعی و فقر در دانشگاه الزهرا (س)،حسن صادقی عضو کانون شورای اسلامی کانون اسلامی کارگران، جمشید عدالتیان شهریاری، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنعت و معدن و کشاورزی ایران و حسین فروتن مهر، عضو هیات مدیره کانون عالی کارفرمایان کشور بودند.

مزدی براساس تورم واقعی تعیین نشد

عضو هیات مدیره کانون انجمن صنفی کارگران کشور با اشاره به اینکه افزایش مزد کارگران با تورم همخوانی ندارد، گفت: خرید مسکن با این حقوق‌ها برای کارگران آرزو شده است.ناصر چمنی عضو هیات مدیره کانون انجمن صنفی کارگران کشور در برنامه مناظره تلویزیونی که در خصوص دستمزد سال آینده کارگران برگزار شد، اظهار داشت: همیشه از کلمه افزایش برای حقوق کارگران استفاده می‌کنیم در حالی که هیچگاه افزایش حقوقی برای کارگران وجود نداشته و زمانی افزایش معنا پیدا می‌کند که حقوق کارگران بیش از تورم اعلامی بسته شود.به گزارش فارس، وی افزود: به جز یک سال در سال‌های اخیر، همیشه کمتر از تورم اعلامی بانک مرکزی کارگران حقوق دریافت کردند و در چند سالی که کمتر از میزان تورم حقوق بسته شده و کارگران در تأمین نیازهای خود با مشکل مواجه هستند که اثرات آن در جامعه مشخص می‌شود.

به گفته این فعال کارگری در پی سال‌های اخیر دستمزد کارگران 6 درصد کمتر از تورم بوده و به همین دلیل باید از بخش‌های مختلف زندگی خود مانند بهداشت و خورد و خوراک بزنند.وی تأکید کرد:‌ خرید مسکن دیگر برای کارگران آرزو شده است و همچنین طبق ماده 41 قانون کار تورم اعلامی بانک مرکزی ملاک افزایش حقوق کارگران بوده اما در سال‌های گذشته این موضوع محقق نشده است.چمنی با بیان اینکه اول سال همیشه تولیدکنندگان روی قیمت کالاهای خود می‌کشند اما کارگران مجبور هستند 12 ماه را صبر کنند تا تورمی که طی این ماه‌ها بر دوش کارگر بوده را در سال بعد جبران کنند.وی تأکید کرد: هیچ وقت مزدی براساس تورم واقعی برای کارگران تعیین نشد و همیشه کمتر از تورم بوده و اکنون نیز همخوانی ندارد به خصوص در یک و نیم سال اخیر که تورم نجومی بوده و کمتر از آن افزایش یافته است.

فرار مغزها به دلیل کمبود دستمزدها

یک استاد اقتصاد گفت: یکصد سال است که در ایران فرار مغزها داریم و این به دلیل سیاست‌های دستمزدی بوده و این باعث شده که افراد به حقوق خودشان دسترسی پیدا نکنند و به همین دلیل سرمایه‌های بزرگی از کشور بواسطه اینکه دولت‌ها مسئولیت‌های خود را اجرا نکرده‌اند، خارج شده است. حسین راغفر، استاد اقتصاد و متخصص اقتصاد اجتماعی که موافق افزایش دستمزد کارگران به اندازه واقعی بود در این برنامه مناظره با عنوان «حداقل دستمزد کارگری در سال 93» گفت: فکر می‌‌کنم این سوال و تقابل شکل گرفته یک تقابل غلط است و به‌نظرم باید توجه کرد که دستمزد یکی از اصلی‌ترین متغیرهای اقتصادی است که روی متغیرهای دیگر تأثیر می‌گذارد و از آنها تأثیر می‌پذیرد. وی افزود: این تعارض و تقابل که اشاره می‌شود که طرفدار کارگر یا کارفرما هستید تعارض غلطی است. امروز کارگر و کارفرما به این نتیجه رسیدند که مقصر کسی دیگر است که هر دو قربانی سیاست‌های غلط شده‌اند.

این استاد اقتصاد گفت: در خیلی جاها کارگر و کارکرفرما با هم تفاهم می‌کنند و در تلاش برای حفظ کار هستند.راغفر اظهار داشت: اصلی‌ترین مشکل، مشکل سیاست‌های اقتصادی دولت بوده که به نفع گروه‌های برخوردار و به زیان کل جامعه بوده است.فقط مساله دستمزد کارگر نیست بلکه مساله دستمزد کل نیروی کار است.وی افزود: این کارفرما نیست که باید این را بپردازد بلکه این دولت است که ما به ازای خطاهای دولت باید به عنوان مابه‌التفاوت این دستمزد را به کارفرما بپردازد تا وی هم به کارگر و نیروی کار بپردازد و ممکن است همه آن به صورت نقدی نباشد.این استاد اقتصاد اظهار داشت: به واسطه شکاف واقعی که بین دستمزد واقعی و نیروی کارگر افتاده است بخشی از این مابه‌التفاوت دستمزد می‌تواند به صورت کالا و خدمات ارائه شود.راغفر گفت: اصلی ترین وظیفه دولت‌ها در کشورهای صنعتی جمع‌آوری مالیات و توزیع آن برای ارائه خدمات به انسان‌ها برای امکان‌پذیری زندگی انسان‌هاست. وی گفت: یکصد سال است که در ایران فرار مغزها داریم و این به دلیل سیاست‌های دستمزدی بوده و این باعث شده که افراد به حقوق خودشان دسترسی پیدا نکرده‌اند و به همین دلیل سرمایه‌های بزرگی از کشور خارج شده است به‌واسطه اینکه دولت‌ها مسئولیت‌های خود را اجرا نکرده‌اند.

مزد هیچ نقشی در تورم ندارد

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با تاکید بر اینکه دستمزد هیچ نقشی در تورم ندارد، گفت: سیاست‌های بودجه‌ای دولت مهم‌ترین عامل افزایش تورم بوده است. در جریان مناظره تلویزیونی دیروز، حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری ضمن موافقت با افزایش دستمزد کارگران اظهار داشت: بحث افزایش دستمزد نقشی در تورم نداشته و سوال برنامه مبنی بر افزایش دستمزد متناسب با تورم انحرافی است.وی ادامه داد: آمار و ارقام کاملا واضح و روشن است. اگر حقوق و دستمزد افزایش نیابد، تورم در ایران سیر صعودی خواهد داشت.صادقی گفت: در زمان جنگ هیچ افزایش حقوقی نداشتیم، اما تورم همچنان در حال افزایش بود بنابراین تورم هیچ ارتباطی به حقوق ندارد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با تاکید بر اینکه هم‌اکنون درآمد نیروی کار با هزینه‌هایش همخوانی ندارد و شکاف بزرگی در این بین دیده می‌شود، گفت: 67 درصد کارگران درآمدشان عقب‌تر از هزینه‌هایشان است بنابراین مجبورند با پرکاری، اضافه‌کاری، تاکسیرانی یا نگهبانی شیفت شب کمبود درآمد خود را جبران کنند.وی گفت: به لحاظ علمی اثبات می‌کنیم که حقوق و دستمزد هیچ نقشی در تورم نداشته است. در سال 88، حقوق 7/8 درصد افزایش اما تورم به اندازه 21 درصد رشد داشت.وی با بیان اینکه آنچه که موجب نارسایی اقتصادی می‌شود، سیاست‌های بودجه‌ریزی نادرست دولت است، گفت: بودجه‌های عمرانی موجب افزایش تورم و به حاشیه بردن تولید و ایجاد رانت در اقتصاد می‌شود. صادقی همچنین در پایان با تاکید دوباره بر اینکه مزد هیچ نقشی در تورم ندارد، گفت: باید طوری برنامه‌ریزی کنیم تا بین زندگی کارگر و درآمدش تعادل ایجاد شود.

حقوق 700 هزار تومانی کفاف نمی‌دهد

عضو هیات مدیره کانون عالی کارفرمایان گفت: با حقوق 700 هزار تومانی نمی‌توان هزینه زندگی کارگر را تامین کرد. حسین فروتن‌مهر عضو هیات مدیره کانون عالی کارفرمایان در برنامه تلویزیونی مناظره، با بیان اینکه خود را کارگر می‌دانم و معادل آنها کار می‌کنم، اظهار داشت: اکنون بیش از 44 سال است دو شیفت کار می‌کنم و مشکل اصلی جامعه، مدیریت است. سال گذشته افزایش حداقل دستمزد 25 درصد بود و طبق آمار وقتی نگاه می‌شود با بقیه سطوح بیش از 46 درصد به کارگران پرداخت شده است.

فروتن‌مهر اظهار داشت: نمودار افزایش دستمزد و تورم از سال 75 تا 85 نشان می‌دهد که طی این سال‌ها تورم 300 درصد بوده و افزایش دستمزد 600 درصد بوده است ولی مشکل کارگران مسکن و هزینه‌های جاری است که اکنون با 600 تا 700 هزار تومان پاسخگوی نیازها نیست و می‌فهمیم خط فقر کجاست و اکنون در بخش تولیدی خودمان حقوق به این صورت پرداخت نمی‌کنیم و با ترفندهای مختلف سعی در افزایش آن داریم.این فعال کارفرمایی با تأکید براینکه باید کمک کنیم تا مشکلات جامعه تولید حل شود، تصریح کرد: قرار بود بهره بانکی یک رقمی شود اما به 30 درصد رسید و جلوی واردات بی‌رویه گرفته شود که محقق نشده است و هیچکدام از مسائل کلی کارگران نیز حل نشده است.به گفته وی با هر تورمی که فکر کنید دستمزد کارگران تعیین شود اما باز از اول سال با نبود مسئولیت و مدیریت و کنترل قیمت‌ها افزایش قیمت نفت، گاز، بنزین چندین‌ برابر می‌شود می‌بینیم که نمی‌توان پاسخگوی نیاز کارگران با این حقوق بود. وی افزود: اگر تولید در جامعه تقویت شود وضعیت اقتصادی تغییر می‌کند و شاهد رشد خواهیم بود.

67 درصد کارگران حداقل بگیر هستند

در ادامه برنامه مناظره با عنوان «حداقل دستمزد کارگری در سال 93» حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: آنانی که حداقل می‌گیرند درصد بسیار کمی هستند ملاک برای ما میزان حداقل حقوقی است که الان در تأمین اجتماعی سر سفره سازمان نشسته است. وی افزود: 75 درصد حداقل بگیران سازمان تأمین اجتماعی نشان دهنده این است که در بخش اشتغال همین وضع را داریم الان در حال حاضر 67 درصد کارگران حداقل بگیر هستند.عدالتیان گفت : شما از همه دفاع کنید، شما از همه کارپذیران دفاع کنید، تأمین اجتماعی مساله خاصی است، شما اگر با ساختار موافق هستید که کارگران عزیز نسبت به خدمات درمانی خوب حمایت می‌شوند.صادقی اظهار داشت: یک بحثی داریم که درصد بسیار کم است ولی من می‌گویم 67 درصد است، تعدادی که بالای یک میلیون می‌گیرند بسیار کم هستند.عدالتیان اظهار داشت: کارگر متخصص با حداقل حقوق می‌آید؟ من ندیده‌ام.صادقی گفت: چند درصد نیروی کارگر ما متخصص هستند؟ من کارگری را برای شما می‌آورم که مهندس صنایع غذایی است که حداقل حقوق را می‌گیرد.عدالتیان اظهار داشت: من سراغ دارم که کارگر صنایع غذایی دو میلیون کمتر نمی‌گیرد.صادقی اظهار داشت: شما می‌خواهید مشکلات را گردن دولت بیندازید.عدالتیان گفت: شما دولت را جدا کنید. صادقی اظهار داشت: نکته دیگر اینکه 92/46 درصد افزایش داشتیم، این 92/46 درصد نقشش در سفره نیروی کار چیست آیا کارگر می‌تواند با 600 یا 700 یا یک میلیون می‌تواند زندگی اداره کند، قطعا نمی‌تواند.وی افزود: اینکه می‌گویید تورم 300 درصد و حقوق 600 درصد افزایش یافته است نمی‌دانم این آمار را از کجا آورده‌اید.صادقی اظهار داشت: ما دو سبد داریم. یک سبد فراوانی که 395 قلم کالا در آن است و یک سبد حداقلی که شاخص قیمت خوراک و آشامیدنی‌ها هستند.

صادقی افزود: شاخص اگر 100 باشد رشدی را که نشان داده از سال 84، 1/111 بوده است و سال 1392 رسیده به 4/496 و میزان حقوق ما سه برابر شده است.وی اظهار داشت: یعنی ما 67 تا 70 درصد حقوقمان عقب است از هزینه زندگی است آیا کارگر مسافرت نمی‌خواهد برود؟ آیا نمی‌خواهد کیش برود، آیا فقط هزینه کارگر لباس و پوشاک است، کارگر دچار فقر مزمن است.صادقی گفت: اگر در کشوری اقتصاد و دستمزد کارگر کم باشد آن کشور اقتصادش با رکود مزمن است اگر ژاپن، ژاپن شده است به علت این است که احترام برای کارگرش قائل بوده است.رئیس اتحادیه پیسکسوتان کارگری اظهار داشت: از سال 1340 تا 45 اصلا افزایش حقوق نداشته‌ایم، از سال 1360 تا 65 ما افزایش حقوق نداشتیم و تورم کار خودش را کرده است.صادقی اظهار داشت: کارگر ایران در ماه 156 دلار می‌گیرد. بروید ببینید کارگر ترک چقدر می‌گیرد.عدالتیان گفت: در کشور ما فقر وجود دارد و من هم دلم می‌سوزد من هم در کنار مردم هستم ما هر چه داشته‌ایم آورده‌ایم گذاشته‌ایم در کارخانه‌ای که هیچ سودی برای ما ندارد. وی افزود: کاش مثل بعضی از سرمایه‌دارها می‌آمدیم ثروتمان را می‌گذاشتیم در بانک و خیالمان راحت‌تر می‌شد. ما مسئول فقر نیستیم ماتولید کننده ثروت هستیم که ایجاد شغل کرده است.

صادقی گفت: بینندگان شاید فکر کنند که من مخالفم این هستم که مردم به مسافرت بروند و یا اینکه مردم وضعشان خوب باشد.وی اظهار داشت: شما می‌گویید که اکثر کارگران بیش از یک میلیون تومان حقوق می‌گیرند ولی این طور نیست.عدالتیان گفت: من با افزایش حقوق واقعی موافق هستم، هر سال باید بر اساس بهره‌وری بیشتر آنچه که منافع بنگاه است بین ما و کارآفرینان و کارپذیران، فقط کارگران نیستند. بسیاری از کارمندان حتی 480 هزار تومان را هم نمی‌گیرند، ما دلمان برای مملکت می‌سوزد مثل شما. صادقی اظهار داشت: آیا کارمندان دولت 480 هزار تومان می‌گیرند؟عدالتیان عضو هیات نمایندگان اتاق بازگانی گفت: بله، کارمندانی هستند که کمتر از 480 هزار تومان می‌گیرند. من استاد دانشگاه هستم، ولی حقوق من 18 درصد افزایش یافته است.صادقی افزود: ما از دولت هم شکایت کرده‌ایم چون قانون خدمات کشوری را اجرا نکرده است.

عدالتیان اظهار داشت: خواهشم از مردم این است که سندیکای آزاد را تشکیل دهید و بروید با سازمان‌های کارآفرینی مستقیما صحبت کنید. وی افزود:همه ما برای یک هدف می‌جنگیم برای بنگاه‌برتر، کشور بهتر و رفاه بیشتر می‌جنگیدم، شما دارید طوری ما را نشان می‌دهید که کارگر می‌‌میرد و ما خون آن را می‌مکیم عدالتیان گفت: دولت نباید پول آب و برق را به دلیل انحصاری بودن گران‌کند، مدرسه باید رایگان باشد، تأمین اجتماعی در کشور ما ضعیف است.صادقی اظهار داشت: نقش کارگران در شکل‌گیری این تورم چند درصد است؟ عدالتیان گفت: من هم می‌گویم ما جفتمان قربانی هستیم، من هنوز مستأجرم. شما دارید، هر جفتمان را محاکمه می‌کنید.صادقی افزود: پس بیایید ما کرایه خانه شما را پرداخت کنیم.عدالتیان گفت: از شما نخواستیم کرایه من را پرداخت کنید شما آمده‌اید دنبال کارآفرین بی‌گناه، شما بروید مقصر واقعی را پیدا کنید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۶
انتشار یافته: ۱۰
بله درست می فرمایند ایشان ..
بعضی از کارمندان پس از کسر کسورات از دستمزد ناخالص اصل دریافتیشون زیر 5000000 ریال میرسه ..
البته پس از کسر کسورات نزدیک به 50000000 ریال
.....................................
بله من کاملا برنامه رو دیدم .... و جواب نظرسنجی این بود که نود درصد نظرشون این بود میزان افزایش حقوق باید به اندازه میزان تورم باشه .... که کاملا منطقیه
ضمن تشکر از برگزاری این مناظره،لطفاً مناظره ای هم در مورد حقوق کارمندان نیز برگزار شود.چرا قانون خدمات کشوری باید برای فقط کارمندان برخی وزارتخانه ها اجرا شود و بقیه مستثنی هستند؟چرا جدول حکم و ضرائب آن از قانون 60سال پیش استخراج می شود؟چرا نظارتی بر نحوه پرداخت ها در وزارتخانه ها و تبعیض هائی که در این زمینه وجود دارد، انجام نمی گیرد؟تو را به خدا تابناک در این مورد هم اطلاع رسانی کنید.
به آخر سال كه ميرسيم بحث افزايش حقوق داغ ميشه و بعدش هم بين 15 تا 20 درصد اضافه ميشه نه بيشتر و نه كمتر ديگه بحث چي رو ميكنيم مشكل بايد از ريشه حل بشه. كه حالا حالاها حل بشو نيست....
با سلام ، اينجانب به عنوان نيروي شركتي در يك واحد پتروشيمي كار ميكنم ،تفاوت دريافتي حقوق كاركنان رسمي و پيمانكار به شدت زياد است مثلا يك مهندس پيمانكار حدود 800 هزارتومان دريافني دارد و در همان رده مهندس رسمي 2/5 ميليون تومان در يافتي دارد علاوه بر ساير امكانات مثل خانه سازماني ، بهداري و پاداش هاي ميليوني كه به مناسبت هاي مختلف به افراد رسمي داده مي شود .... امان از اين همه ظلمي كه به كارگر ميشود و هيچ كس هم به داد نمي رسد...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
خوب شما هم رسمی شو.
یعنی فقط این حقوق کارگراست که تورم میاره؟
این همه کاسب و سرمایه دار و ... تو این مملکت هست که کشور دست اونا می چرخه
بگید امسال یه 10 درصدی به حقوق ما بدبخت بیچاره ها اضاف میشه و بس ...
تفاوت حداقل دستمزد وحداکثر دستمزد در کشور ما واقعا مایه تاسفه یکی 7میلیون دیگری 700 هزار ؟؟؟
امید وارم که کمی هم به فکر کارگز باشند وبیشتر از این به جامعه کارگری ظلم نشود من با 20سال سابقه 600هزار حقوق میگیرم آیا به نظر شما میشه با این مقدار زندگی کرد ؟
من لیسانس حسابداریم متاهل و مستجرم باحقوق 600-700 به سختی دارم زندگی میکنم آقایان مسول تورو خدا کمی به داد کارگران برسید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها