بازدید 59459
مرور روزنامه‌های شنبه بیست و هشتم دی ماه

نتیجه محاکمه موسوی و کروبی از زبان وزیر دادگستری

ارزیابی نتیجه محاکمه موسوی و کروبی از زبان پورمحمدی وزیر دادگستری، مسائل مربوط به اولین سفر استانی رئیس جمهور، چهارمین تساوی بدون گل در شهرآورد تهران، اجرایی شدن توافق ژنو بر سر مساله هسته‌ای و حجم معوقات بانکی بدهکاران بزرگ، مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های امروز است.
کد خبر: ۳۷۲۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۹ 18 January 2014
ارزیابی نتیجه محاکمه موسوی و کروبی از زبان پورمحمدی وزیر دادگستری، مسائل مربوط به اولین سفر استانی رئیس جمهور، چهارمین تساوی بدون گل در شهرآورد تهران، اجرایی شدن توافق ژنو بر سر مساله هسته‌ای و حجم معوقات بانکی بدهکاران بزرگ، مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های امروز است.

نتیجه محاکمه موسوی و کروبی چه خواهد بود؟

شرق با توجه به سخنان مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری به موضوع محاکمه موسوی و کروبی پرداخته است. به نوشته این روزنامه: محاکمه بشوند یا نشوند؟ نظر‌ها متفاوت است. وزیر دادگستری دیروز درحالی محاکمه «کروبی» و «موسوی» را به صلاح ندانسته که تا به حال بسیاری از شخصیت‌های سیاسی، خواهان برگزاری دادگاه برای آنها شده‌اند. صحبت‌های «پورمحمدی» اما دیروز زوایای جدیدی از علت ادامه حصر بدون محاکمه این دونفر را گشود. از نگاه او، محاکمه آ‌نها در روند ثبات و تداوم امنیت فضای کشور تداخل ایجاد می‌کند. آنطور که ایسنا گزارش داده است، «مصطفی پورمحمدی» گفته‌است: «ما برای ایجاد ثبات و تداوم آن در فضای کشور نیازمند این هستیم که امنیت را برقرار کنیم.»

«پورمحمدی» وضعیت فعلی «کروبی» و «موسوی» را نتیجه مصلحت کشور و تصمیمات در سطح کلان نظام دانسته و گفته‌ است: «باید دانست که برخی از تصمیمات، محصول تفکر جمعی در حوزه تصمیم‌گیران اصلی نظام بوده و در هر زمینه‌ای گزینه‌های مختلفی برای تصمیم‌گیری وجود دارد. با این حال بازتاب هر کدام از این تصمیمات مورد بررسی قرارگرفته و درنهایت کم‌ضررترین راه انتخاب می‌شود.

مصلحت کشور اقتضا نمی‌کرد که این افراد مجازات شوند چراکه ممکن بود باعث زندانی یا کشته‌شدن و همچنین راهپیمایی‌ها و کشمکش‌های جدیدی شویم. مهم آن است که کشور ما توانست با تدبیری مناسب از این فتنه‌ها عبور کند، با این حال باید توجه داشت که تاریخ و مردم در این رابطه قضاوت خواهند کرد.»

وزیر دادگستری درخصوص چرایی برگزارنشدن دادگاه افزوده ‌است: «مطمئنا اگر در این زمینه دادگاهی برگزار می‌شد دوباره شاهد کشمکش‌ها، درگیری‌ها و راهپیمایی‌ها می‌بودیم و در حال حاضر نظام تشخیص داده تا این افراد در محدودیت باشند.»

صحبت‌های پورمحمدی در شرایطی است که پیش‌تر برخی شخصیت‌های اصولگرا خواهان محاکمه این دونفر شده بودند. حمیدرضا ترقی، معاون بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی هم آذرماه در واکنش به نامه سرگشاده 9 چهره اصلاح‌طلب به رییس‌جمهوری مبنی بر «رفع سوءتفاهم‌ها از انتخابات 88» گفته بود: به‌نظر می‌رسد در جریان فتنه 88 تنها یک ابهام باقی مانده و آن محاکمه سران فتنه و عاملان فتنه است و باید این افراد در دادگاه محاکمه شوند تا برای مردم هم هیچ ابهامی باقی نماند.»

«محمدجواد لاریجانی» هم چند روز قبل در این‌باره به «فارس» گفته بود: «اگر در بخش قضایی اطاله‌ای پیدا شده و مقداری طول کشیده و به آن زمان داده‌اند، از باب تسامحی بود که نظام با آنها به‌خاطر سوابق‌شان می‌خواست داشته باشد نه تردید در خطای آنها، اینها دو مساله متفاوت است بنابراین نظام با درایت کار خود را پیش می‌برد و در این زمینه ابهامی وجود ندارد.»

از این سو اما تعدادی از نمایندگان مجلس هم در نامه‌ای به قوه‌قضاییه خواستار محاکمه آنها شده ‌بودند. در اردوگاه معتدل‌گرایان هم «محمود علوی»، وزیر اطلاعات و «علی مطهری» خواهان محاکمه آنها شده ‌بودند. «مطهری» در نطق جنجالی خود در مجلس گفته بود: «تنها راه پایان‌دادن به فتنه سال ۸۸ محاکمه علنی و همزمان آقایان «موسوی»، «کروبی» و البته «احمدی‌نژاد» است.» وزیر اطلاعات هم اعلام کرده‌ است: «اتهامات چه سران فتنه و چه هر فرد دیگری که خلاف کرده ‌باشد، باید در یک محکمه عادل رسیدگی شده و برابر با جرم خود محاکمه شوند.»

اگرچه در این بین برخی اصولگرایان مانند «احمد جنتی» ضرورتی به محاکمه نمی‌بینند. دبیر شورای نگهبان معتقد است: «احتیاجی به محاکمه سران فتنه نیست و مردم با حضور خود در صحنه‌ سران فتنه را محکوم کرده‌اند.»


داربي در حد محلات

چهارمین داربی پایتخت از سال 1390 تاکنون باز هم با نتیجه صفر بر صفر تمام شد تا هواداران ناراضی به خانه برگردند. این جمله، موضع مشترک همه روزنامه‌ها در مورد شهرآورد بی رمق دیروز تهران است که مورد انتقاد جدی روزنامه‌ها قرار گرفته است.

در گزارش اعتماد از واكنش مجازي به بازي مهم فوتبال ايران آمده است: «حيف از چرت روز جمعه»: واكنشي جالب در فضاي مجازي به بازي ديروز پرسپوليس و استقلال. يكي از كاربران نوشته بود: «آقاي دايي! داور كدوم سمتي «غش» كرده؟!» و يكي ديگر از كاربران نوشت: بازيكنان دو تيم كه پيش از بازي ادعا كرده بودند شرايط اين داربي متفاوت از سه ديدار گذشته شان خواهد بود، يك ديدار در حد محلات را به نمايش گذاشتند. يكي از كاربران در اين رابطه نوشته بود: فكر مي كنم تماشاي فوتبال محلات، بهتر از تلف كردن وقت آدم و خيره شدن توي جعبه جادو و ديدن ستاره هاي تاريخ مصرف گذشته و محتاط فوتبال ايراني باشه... اينا چرا اينقدر رو اعصاب ملتن؟!؟

در حالي كه همه انتظار داشتند اين بازي متفاوت تر از سابق باشد و دو تيم حداقل تلاشي براي رسيدن به دروازه يكديگر داشته باشند تنها شاهد تفاوت پيراهن هاي دو تيم نسبت به بازي هاي قبلي بوديم. شايد تنها تفاوت در اين باشد كه دو تيم قبل از داربي به فكر طرح جديدي براي پيراهن هاي خود باشند و چه بدسليقه هم آن را به خورد هواداران دادند. علي دايي كه تيمش به دليل مشكلات مالي دو روز قبل از داربي را تمرين نكرده بود بازي را كمي بهتر شروع كرد و با توجه به اختلاف 4 امتيازي اش با استقلال به دنبال رسيدن به دروازه اين تيم بود كه حملات بدون طرح و برنامه ريزي اين تيم باعث شد پيراهن سبز مهدي رحمتي در پايان بازي هم نيازي به شست و شو نداشته باشد. البته در آن سمت زمين هم نيلسون شرايطي مشابه رحمتي داشت و گلر سيه چرده و سفيدپوش پرسپوليسي ها هم يكي از بيكار ترين بازيكنان زمين بود كه گاهي مجبور مي شد پاس هاي رو به عقب هم تيمي هايش را به سمت ميانه دروازه شوت كند.

البته بازيكنان دو تيم براي اينكه حوصله تماشاگران تلويزيوني و حاضران در استاديوم سر نرود رو به بازي خشن و زدن ساق يكديگر آوردند كه به نظر مي رسيد سعيد مظفري زاده در آخرين ديدارش نمي خواست بازيكني را با كارت قرمز روبه رو كند وگرنه پيام صادقيان و سياوش اكبرپور و حتي مهرداد اولادي مي توانستند گزينه هاي مناسبي براي اخراج توسط داور باشند. در حالي كه خشكي گل در داربي به خشكي آب زاينده رود طعنه مي زند ايمون زايد، آخرين گلزن داربي و حماسه ساز بازي 10 نفره كه توانست سه گل بزند در صفحه شخصي اش نوشت: «يك داربي ديگر، يك صفر- صفر ديگر. آخرين گل در فوريه 2012 زده شد ديوانه! كاري كنيد برگردم.»

شايد اگر ضربه ايستگاهي محمد نوري كه يكي از بدشانس ترين بازيكنان داربي به حساب مي آيد نبود اين بازي جزو تاريخي ترين بازي هاي دو تيم به حساب مي آمد كه هيچ صحنه خطرناكي روي دروازه ها نداشت. البته هواداراني كه به استاديوم رفته بودند

به اين تك صحنه قانع نشده بودند و در گفت وگو با رسانه ها از ساختگي بودن اين بازي حرف مي زدند. اما نكته قابل توجه ديگري كه از اين بازي مي توان به آن اشاره كرد انتخاب هاي لايت بازي توسط كارگردان تلويزيوني است كه برخلاف هميشه به دليل نبود صحنه هاي خلق موقعيت، صحنه هاي تكل و اوت انداختن بازيكنان و حتي آب خوردن آنها را پوشش دهد. در نهايت داربي 78 ام هم بدون گل به پايان رسيد تا طرفداران دو تيم 360 دقيقه در حسرت گل باشند و چيزي براي كري خواندن نداشته باشند و بازيكنان هم با لبخندي بر لب به دنبال به ارث بردن آخرين پيراهن داوري سعيد مظفري زاده باشند كه آخرين سوتش را به نشانه يك پايان بي گل نواخت. آيا اين سوت پايان بدون گل بودن بازي دو تيم خواهد بود يا اين سريال در بازي بعدي هم تكرار خواهد شد.

ابراهيم آشتياني پيشكسوت پرسپوليس نیز در مطلبی با عنوان « داربي در حد محلات» برای روزنامه آرمان نوشته: دربی 78نشان‌دهنده كيفيت بسيار پايين ليگ برتر فوتبال ماست. فقط در اين ميان پول‌هاي كلاني به بازيكنان داده مي‌شود؛ در صورتي كه بازي خوبي از آنها نمي‌بينيم. اينها اگر در زمان ما بازي مي‌كردند كسي حتي هزار تومان هم به آنها نمي‌داد. اين بازيكنان حتي در تيم‌هاي آماتور اروپايي هم نمي‌توانند بازي كنند و به نظرم با اين وضعيت بايد خواب قهرماني در آسيا و ارائه يك بازي تماشاگرپسند را ببينيم. مطمئن باشيد در بازي‌هاي آينده اين دو تيم تماشاگران بسيار كمتري به استاديوم خواهند آمد، ليگ ما سال به سال در حال ضعيف شدن است و با اين وضعيت هيچ اميدي به آينده فوتبال ايران نمي‌توان داشت. در اين ليگ ضعيف بازي پرسپوليس-استقلال ضعيف‌ترين بازي ليگ است. وقتي بازي از نظر فني كيفيت پاييني داشته باشند بازيكنان رو به پرخاشگري و خطا مي‌آورند. بازي‌اي كه شاهد بوديم و شوت‌هايي كه زده مي‌شد در حد ليگ‌هاي محلي هم نبود. تا وقتي كه اين وضعيت در فوتبال ما حكمفرما باشد بايد اين‌چنين بازي‌هاي ضعيفي را شاهد باشيم. اگر قرار است به اين شيوه ليگ ادامه پيدا كند بهتر است اين ليگ را جمع كنيم. فوتبال كنوني دنيا توجه ويژه‌اي به تخصص و علم دارد وهمواره به بازيكناني كه داراي خلاقيت و هوش بالايي هستند اهميت ويژه‌اي داده مي‌شود اما در ايران به هيچ عنوان به تخصص اهميت داده نمي‌شود. با اين وضعيت نمي‌توان چندان اميدي به آينده داشت.


بدهی 80 هزار میلیاردی 30نفر به بانک‌ها

آرمان از زبان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس به موضوع بدهی‌های بانکی پرداخته و نوشته: سخنگوي كميسيون اصل90 مجلس از بدهي 80 هزار ميليارد توماني 30 نفر به بانك‌ها خبر داد. مصطفي افضلي‌فرد در جلسه شوراي اشتغال استان اردبيل اظهار كرد: 30نفر از بدهكاران عمده و كلان بانكي كه پرونده‌هايشان در كميسيون اصل90 مطرح است بيش از 80 هزار ميليارد تومان به بانك‌ها بدهي دارند كه در پرداخت آن سهل‌انگاري كرده و دست نگه داشته‌اند. وي تصريح كرد: ما به جاي آنكه به سراغ اين 30 نفر كه 80درصد منابع و معوقات بانكي در اختيار آنهاست، برويم سراغ افرادي مي‌رويم كه 5ميليون وام گرفته‌اند و هر روز با ارسال اخطاريه‌ها و اجراييه‌ها سعي در تحت فشار قرار دادن آنها هستيم؛ در حالي كه به راحتي مي‌توانيم از اين 30 نفر مطالبات و معوقاتمان را دريافت كنيم. سخنگوي كميسيون اصل 90 مجلس در بخش ديگري از سخنان خود خاطرنشان كرد: جالب است كه در كشور 60 درصد تسهيلات دريافتي برگشت مي‌خورد؛ در حالي كه 40 درصد آنها معوقه هستند و 50 درصد تسهيلات دريافت شده نيز درباره غيرمعين به كار گرفته شده و صرف مي‌شود. وی با ابراز گله‌مندي از برخي انحصارگرايي‌ها در اين زمينه اضافه كرد: جالب است انحصار واردات نهاده‌هاي دامي را به يكي از اين 30 كله‌گنده كشور داده‌اند كه به صورت شبكه گسترده سعي در واردات و افزايش قيمت نهاده‌هاي دامي دارند؛ در حالي كه ما بايد براساس شعار مولايمان امام حسين(ع) با هرگونه انحصار مبارزه كنيم. سخنگوي كميسيون اصل90 با ايراد وارد كردن به آمار اشتغال كذايي كه در طول سال اعلام مي‌شود، اذعان داشت: اگر 19هزار اشتغالي كه امروز رقم آن اعلام شد، صورت گرفته باشد بايد از تعداد 60 هزار بيكار اين تعداد را كم كنيم و براي 41 هزار بيكار باقي‌مانده برنامه‌ريزي داشته باشيم، اما زماني كه به سراغ آنها مي‌رويم خود آنها با تعجب مي‌گويند ما كه شاغل نيستيم كه به اشتباه اسم ما را به دليل ياد گرفتن مهارت و فني يا پرداخت 2ميليون توماني در ليست اشتغال آورده‌اند. وي در بخش ديگري از سخنان خود تصريح كرد: برخي‌ها ادعا مي‌كنند كه اصلا اشتغالي براي آنها به وجود نيامده در حالي كه ليستشان در زمره افراد مشغول است. سخنگوي كميسيون اصل90 مجلس از بانك‌هاي عامل نيز خواست به تفكيك پرداخت تسهيلات رقم‌ها را مشخص كنند تا معلوم شود اشتغال واقعي بوده يا نه كه اگر باز تعريفي در اين زمينه صورت بگيرد، بهتر است. وی افزود:هدف ما اين است كه اشتغال واقعي ايجاد شود نه اينكه بخواهيم روي كاغذ مانوري بدهيم يا افكار عمومي را فريب دهيم.


پيش شرط غول‌هاي نفتي براي ايران

شرق از جمله روزنامه‌هایی است که «اعلام جزییات نحوه اجرای توافق ژنو» را مورد توجه قرار داده است. این روزنامه نوشته: کاخ‌سفید برای نخستین‌بار چکیده‌ای از جزییات فنی توافق هسته‌ای ایران و غرب و طرح اجرایی مورد توافق دوطرف را منتشر کرد. انتشار این متن پس از آن صورت گرفت که سناتورهای جمهوریخواه، «جان مک‌کین» و «لیندسی گراهام» که خواستار افزایش تحریم ایران هستند، مدعی شدند که دولت باراک اوباما با تهران در مورد آینده برنامه هسته‌ای جمهوری‌اسلامی به یک «توافق جانبی پنهان» رسیده است. گفتنی است سخنگوی وزارت امور خارجه بیانیه کاخ‌سفید را «برداشت یک‌سویه و یک‌جانبه‌ای از توافقات غیررسمی اخیر بین کارشناسان ایران و 1+5» توصیف کرد. «مرضیه افخم» گفته است: «بیانیه کاخ‌سفید برداشت یک‌سویه و یک‌جانبه‌ای از توافقات غیررسمی اخیر بین کارشناسان ایران و 1+5 است و به هیچ‌وجه ملاک ارزیابی یا قضاوت در مورد نحوه اجرای توافق ژنو نیست.»بر اساس توافق ایران و شش‌قدرت جهانی که اجرای آن از 30دی‌ماه آغاز می‌شود قرار است تهران به مدت شش‌ماه بخشی از برنامه‌های اتمی خود را محدود و امکان بازرسی گسترده‌تر را فراهم کند و طرف مقابل نیز از وضع تحریم‌های جدید علیه جمهوری‌اسلامی‌ایران خودداری ورزد و از فشار تحریم‌ها در برخی زمینه‌ها بکاهد. در متنی که توسط کاخ‌سفید منتشر شده نیز آمده است: ایران متعهد است پس از انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که قرار است روز ۲۰ ژانویه (۳۰دی) اعلام شود و آخرین جزییات درباره برنامه هسته‌ای ایران را مورد اشاره قرار خواهد داد، تمامی فعالیت‌های خود در ارتباط با غنی‌سازی ۲۰‌درصدی را متوقف کرده و همزمان عملیات «رقیق‌سازی» نیمی از ذخیره اورانیوم ۲۰‌درصدی خود را آغاز کند تا جایی‌که این مواد دیگر قابلیت «غنی‌سازی مجدد» را نداشته باشند. بنا بر این متن، ایران همچنین متعهد می‌شود تا ساخت سانتریفیوژهای جدید را متوقف کند و تلاشی برای جایگزین‌کردن سانتریفیوژهایی که از کار افتاده‌اند با سانتریفیوژ جدید، نکند. توقف تامین یا سوخت‌رسانی و تکمیل رآکتور آب سنگین اراک؛ توقف تلاش‌ها برای پیشبرد برنامه هسته‌ای؛ توقف ساخت مجموعه‌های جدید هسته‌ای؛ تلاش‌نکردن برای احداث هرگونه مجتمع فرآوری سوخت و نگاه‌داشتن فعالیت‌های غنی‌سازی در سطح پنج‌درصد، از عمده مفاد متن منتشرشده توسط دولت آمریکاست. ایران همچنین متعهد شده که برای شفاف‌سازی هرچه‌بیشتر و اثبات اجرایی‌شدن تعهدات اقدام کند و راهکارهای در نظرگرفته‌شده برای عملی‌شدن گام‌به‌گام این توافقنامه را به اجرا گذارد.در برابر اعضای گروه 1+5 متعهد شده‌اند: تحریم‌ها علیه صادرات محصولات پتروشیمی و واردات محصولات مربوط به صنعت خودروسازی ایران را معلق کنند؛ تحریم‌ها علیه خریدوفروش طلا و فلزات گرانبها توسط ایران در بازار جهانی را با شرایطی لغو کنند، لغو محدودیت‌ها برای تامین و واردات قطعات یدکی هواپیماهای مسافربری، توقف تلاش‌ها برای کاهش خرید نفت ایران در بازارهای جهانی، تسهیل مجاری بانکی و مالی برای انتقال ارز به خارج از ایران و برای مواردی چون ارزهای دانشجویی یا خرید دارو، اصلاح سازوکارهای اتحادیه اروپا در ارتباط با مجوز پرداخت‌ها و گردش مالی و همچنین پرداخت حدود چهار‌میلیاردو۲۰۰‌میلیون‌دلار از درآمدهای بلوکه‌شده ایران در شش‌ماه زمان اجرایی توافقنامه ژنو. خلاصه «برنامه اقدام مشترک» که کاخ‌سفید منتشر کرده می‌گوید کمیسیونی مشترک هم ایجاد خواهد شد که بر پیشرفت اجرای این توافق نظارت خواهد کرد. این کمیسیون با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ناظران آن هم در تماس نزدیک خواهد بود تا بتواند نگرانی‌ها و ابهامات موجود پیرامون برنامه هسته‌ای ایران را برطرف کند. پیش از این خبرگزاری رویترز اعلام کرده بود در راستای اجرای مفاد توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، اولین قسط ۵۵۰‌میلیون‌دلاری دارایی‌های بلوکه‌شده ایران تا «۱۲بهمن» پرداخت خواهد شد. بازگرداندن 4/2 میلیارددلار از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در خارج از کشور، بخشی مهمی از توافق ژنو است. قرار است این مبلغ در هشت نوبت آزاد شود. پرداخت دو مورد از این اقساط هشت‌گانه مشروط به میزان پیشرفت ایران در رقیق‌سازی ذخایر اورانیوم ۲۰‌درصدی است. اقساط بعدی به ترتیب در یک مارس (۴۵۰‌میلیون‌دلار، مشروط به انجام نیمی از فرآیند رقیق‌سازی)، هفتم مارس و ۱۰ آوریل (۵۵۰‌میلیون‌دلار)، ۱۵ آوریل (۴۵۰‌میلیون‌دلار، مشروط به پایان فرآیند رقیق‌سازی) و سه قسط ۵۵۰‌میلیون‌دلاری دیگر در ۱۴ می، ۱۷ژوئن و ۲۰ ژوییه پرداخت خواهد شد. این در حالی است که روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» در گزارشی از جزییات لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران که قرار است از دوشنبه عملیاتی شود، نوشت. آزادشدن ارایه خدمات بیمه‌ای برای ارسال محموله‌های نفتی ایران و ۱۰برابرشدن سقف انتقال پول به ایران، از این جمله است.

کاهش تحریم‌های اتحادیه اروپا، «صنعت بیمه» و «صنعت فلزات گرانبها» را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. به این ترتیب شرکت‌های اروپایی اکنون اجازه خواهند داشت خدمات حمل‌ونقل و بیمه‌ای برای محموله‌های نفتی ایران به مقصد شش‌کشور مشتری نفت این کشور یعنی هند، چین، ژاپن، کره‌جنوبی، ترکیه و تایوان، ارایه کنند. بر اساس توافق ژنو، این کشورها اجازه یافته‌اند، میزان خرید نفت خود از ایران را در همین سطح فعلی حفظ کنند. به‌گفته مقامات اتحادیه اروپا، توافق موقت فعلی به شرکت‌های اروپایی اجازه می‌دهد، محموله‌های پتروشیمی از ایران بخرند، وارد کنند، بیمه کنند و انتقال دهند، اقداماتی که تاکنون ممنوع بود. تحریم تجارت طلا و فلزات گرانبها علیه ایران نیز به حالت تعلیق در خواهد آمد. تحریم‌ها در زمینه انتقال پول به ایران نیز کاهش خواهد یافت. انتقال پول برای اهداف بشردوستانه بدون کسب مجوز در حال حاضر به 100‌هزاریورو محدود شده است و افراد نیز می‌توانند تنها مبلغ 40‌هزاریورو به ایران پول ارسال کنند. این تراکنش‌ها نمی‌توانند از طریق بانک‌های تحت تحریم انجام بگیرند. بر اساس توافق ژنو، رقم مجاز برای این انتقال‌ها و انتقال‌های مشابه 10برابر خواهد شد.

ابتکار نیز با اشاره به « دعوتنامه جديد زنگنه براي انگليسي‌ها » به پيش شرط غول‌هاي نفتي براي ايران اشاره کرده و نوشته: زنگنه وزير نفت رسما براي شل و برتيس پتروليوم دو غول نفتي انگليس براي بازگشت به ايران دعوتنامه ارسال کرده است اما اين دو شرکت که جز بدهکارترين شرکت نفتي جهان به ايران هستند، بازگشت خود را در گروي لغو کامل تحريم‌ها اعلام کرده‌اند.

همزمان با بلوکه کردن درآمدهاي نفتي و گازي ايران توسط شل و برتيش پتروليوم به عنوان دو شرکت بزرگ نفت و گاز انگليس، بيژن زنگنه وزير نفت براي بازگشت اين دو غول نفتي اروپا دعوت نامه ارسال کرده است.

در اين بين پس از آنکه وزير نفت در حاشيه اجلاس ماه گذشته اوپک در وين براي برخي از شرکت‌هاي بزرگ نفت و گاز اروپا و آمريکا همچون استان اويل هيدروي نروژ، اني ايتاليا، توتال فرانسه، اکسون موبيل و کونوکو فيليپس آمريکا، او.ام.وي اتريش و ويتول سوئيس مذاکره و يا به صورت غير مستقيم پيشنهاد جديد همکاري ارائه کرد، اخيرا براي دو غول نفتي انگليس براي بازگشت به صنعت نفت ايران دعوت نامه ارسال کرده است.

لرد لامونت رئيس اتاق مشترک انگليس و ايران در حاشيه مذاکرات جک استراو با مسئولان اتاق بازرگاني ايران، اعلام کرد: زنگنه وزير نفت ايران از دو شرکت انگليسي دعوت به همکاري کرده است.

اين مقام انگليسي همچنين از سفر قريب الوقوع زنگنه به لندن براي مذاکره با شرکت‌هاي نفت و گاز اروپايي و به ويژه انگليسي خبر داده است.

در همين حال،سيد مهدي حسيني رئيس کارگروه اصلاح قراردادهاي نفتي در وزارت نفت از برگزاري دومين کارگاه معرفي ويژگي‌هاي قراردادهاي اصلاح شده نفتي ايران در لندن تا بهار سال آينده خبر داده و تاکيد کرده است: به برگزاري اين کارگاه در اروپا خوش بين هستم.

از سوي ديگر با وجود درخواست‌هاي چند باره زنگنه وزير نفت ايران براي بازگشت شرکت‌هاي بزرگ نفت و گاز اروپايي و آمريکايي به صنعت نفت کشور، برخي از شرکت‌هاي بزرگ نفتي براي بازگشت به ايران يک پيش شرط تعيين کرده اند.

پائولو اسکروني مديرعامل شرکت نفتي اني ايتاليا (Eni) آذر ماه سالجاري در گفت وگو با وزير نفت ايران، گفته بود: البته آغاز همکاري‌هاي مشترک نفتي با ايران به لغو تحريم‌ها بستگي دارد، اما اني اميدوار است که آنها به زودي رفع ‌شوند.

هر چند وزير نفت ايران به طور رسمي از دو شرکت بزرگ نفتي و گازي انگليس براي بازگشت به صنعت نفت دعوت کرده است اما هم اکنون ايران از شرکت شل بيش از 2 ميليارد دلار طلب نفتي دارد.

از سوي ديگر دولت انگليس اواسط دي ماه سالجاري اعلام کرده است: با وجود آغاز توليد گاز از ميدان مشترک ايران و انگليس”رهوم” اما منابع مالي متعلق به شرکت ملي نفت ايران از محل استخراج گاز از اين ميدان تا اطلاع ثانوي در حسابي بلوکه خواهد شد.


پایان اولین سفر استانی رئیس جمهور

آرمان در مطلبی با عنوان «خداحافظ نامه مردمی » در مورد سفر روحانی به خوزستان نوشته: بعد از ظهر پنجشنبه بود که تسنیم در پیامکی خبری به نقل از محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور نوشت که «نامه‌های مردمی برای آخرین بار بود که در استان خوزستان جمع‌آوری شد» نامه‌هایی که مردم طی سفرهای استانی به دولتمردانی که در سفرهای استانی حضور دارند می‌دهند معمولا دارای چند بخش است. در بیشتر آنها نگارندگان نامه با درج مشکلاتشان که بعضا درخواست‌های مالی است از دولت درخواست کمک می‌کنند. بخش دیگر نامه‌ها به تمجید و تشکر از دولت اختصاص دارد. در دیگر نامه‌ها هم اعلام آمادگی هموطنان برای کمک به دولت آمده است و نامه‌هایی هم با محتوای دیگر به دست دولتمردان می‌رسد. جمع‌آوری نامه‌های استانی به شکل جدید، موضوعی بود که دولت احمدی‌نژاد آن را پایه‌گذاری کرد و صد البته مورد انتقادات زیادی قرار گرفت.

تهران امروز نیز «پايان سفر استاني دولت به خوزستان بدون مصوبه » را مورد توجه قرار داده و نوشته: رئيس‌جمهور در حالي روز پنج‌شنبه به سفر سه روزه خود به استان خوزستان پايان داد كه به گفته محمدباقر نوبخت سخنگوي دولت هيچ مصوبه‌اي در اين استان نداشت. البته سخنگوي دولت گفته «دولت در تهران مصوبات و تصميماتي داشته‌ كه به زودي و در يك نشست خبري آنها را اعلام خواهيم كرد.»اگر چه اين سفر مصوباتي براي استان خوزستان نداشت،‌اما حسن روحاني وعده‌هايي مطرح و به مردم قول‌هايي داد كه برخي مانند حل مشكلات آب شرب مربوط به استان خوزستان و برخي مانند حل بحران بيكاري مربوط به كل كشور است. همچنين سفر به استان خوزستان فرصتي ايجاد كرد تا دولت از عملكرد چند ماهه گذشته خود دفاع كند. البته اين دفاعيات گاهي اوقات به سوي انتقاد نيز چرخيده و هرازگاهي با چاشني گلايه و انتقاد نيز همراه بود.

وطن امروز نیز تهدید روحانی به افشاگری درباره آنهایی که نمی‌خواهند تحریم‌ها برداشته شود! را با عنوان «دور جديد بگم بگم» مورد حمله قرار داده و نوشته: این دیگر محمود احمدی‌نژاد نیست که در سفرهای استانی یا در مناظره‌های انتخاباتی، مخالفان خود را تهدید به افشاگری کند. «بگم بگم» اصطلاح رایجی بود که در ادبیات سیاسی رئیس‌جمهور سابق نمودار شد. اگر محمود احمدی‌نژاد چند سال پس از آغاز ریاست جمهوری با این ترفند به مقابله با منتقدان خود برمی‌خاست اما اینک حسن روحانی در حالی که عمر دولتش به چند ماه نرسیده، «بگم بگم» را شروع کرده است.

این روزنامه مخالف دولت، پس از مرور سخنان رئیس جمهور نوشته: یکی از ویژگی‌های «بگم بگم» پنهان ماندن نام متهمان است. به عبارتی افکار عمومی شاید هیچگاه از نام افراد یا جریان متهم باخبر نشود. با این حال به نظر می‌رسد فضای سیاسی کشور نسبت به این قبیل موضوعات اشباع شده است. به عبارتی این موضوع چندان نمی‌تواند مانع روند طبیعی موضوعات شود.

محمداسماعیل کوثری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی دراین‌باره معتقد است رئیس‌جمهور به جای این قبیل اظهارات، اسامی افرادی که مخالف لغو شدن تحریم‌ها هستند را اعلام کند.

وی درباره اظهارات رئیس‌جمهور که در دیدار مدیران و کارکنان منطقه نفتی دارخوین گفته بود بموقع به مردم می‌گویم یک عده نمی‌خواهند تحریم برداشته شود، تصریح کرد: او نظرش را داده است. اگر می‌داند، مسلط است و شناخت دارد چه کسانی مخالف برداشتن تحریم‌ها هستند اسم ببرد. چرا مثل احمدی‌نژاد که دائم اعلام می‌کرد «می‌گم می‌گم» می‌خواهد این کار را به آخر دوره ریاست جمهوری موکول کند، همین امروز از آن افراد نام ببرد.

کوثری این اقدام رئیس‌جمهور را فشار به منتقدان دانست و گفت: رئیس‌جمهور انتظار دارد هیچ کس حرف نزند تا او یکطرفه با مردم سخن بگوید. این کار شایسته نیست، در یک جامعه باز هرکسی نظری دارد بیان می‌کند، آقای روحانی هم دیدگاه خود را برای افکارعمومی تشریح کند، نه آنکه با تهدید موضعی بگیرد تا بخواهد کسی جرأت حرف زدن پیدا نکند. مردم این مراحل را پشت سر گذاشتند.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار