بازدید 8851
۴

پرونده همسريابي اينترنتي بسته مي‌شود؟

کد خبر: ۳۷۲۱۴۱
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۴ 18 January 2014
«سايت‌هاي همسريابي نقش قابل توجهي در ازدواج افراد نداشته و اين سايت‌ها به صورت غيرقانوني و ناكارآمد فعاليت مي‌كنند و به جاي تحكيم خانواده، به بنيان خانواده آسيب جدي وارد مي‌آوردند.»

به نوشته اعتماد، محمود گلزاري، معاون ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از ناكارآمدي سايت‌هاي همسريابي خبرداد و با اعلام آنكه ديدگاه ما نسبت به سايت‌هاي همسريابي نگاه مثبتي نبوده و بايد فعاليت آنها متوقف شود، گفت: «تمامي مراكز مشاوره مجوز و پروانه‌هاي تخصصي اين مراكز را از سازمان نظام روانشناسي و مشاوره دريافت مي‌كنند، اما نظارت و حمايت از مراكز برعهده وزارت ورزش و جوانان است.»

همسريابي براي دوستيابي و روابط نامشروع

آبان ماه سال 92 مركز پژوهشهاي مجلس تحقيقي درباره سايت همسريابي انجام داده كه در بخشي از آن آمده است: «اين شيوه همسريابي اگرچه مي‌تواند به امكاني براي تسهيل ازدواج بدل شود، اما آسيب‌هايي از قبيل عدم آموزش، نظارت ضعيف، ناپايداري ارتباط در محيط مجازي و خلأ مشورت لازم، تهديداتي را از طرف اينترنت براي ازدواج به وجود آورده است.»

اين گزارش مي‌افزايد كه عمده سايت‌هاي همسريابي فقط مكان‌هايي براي دوستيابي و در برخي موارد متاسفانه روابط نامشروع هستند. ضمن اينكه فقط از خريد و فروش اطلاعات افراد به يكديگر گاه درآمدهاي ميلياردي دارند.

در گزارش مركز پژوهشهاي مجلس درباره آمار استفاده مردان و زنان از اين سايت‌ها آمده است: «از مجموع كاربران اينترنت كشور، تعداد 4/6 ميليون نفر (1/58 درصد) مرد و 6/4 ميليون نفر (9/41 درصد) زن بوده‌اند. همچنين درسال 1389 كاربران اينترنت مرد، 6/16 درصد كل جمعيت مردان و كاربران زن، 7/12 درصد كل جمعيت زنان كشور را به خود اختصاص داده‌اند. 5/54 درصد كاربران تحصيلات عالي و 9/34 درصد در مقطع دبيرستان به سر مي‌برند.»

مجوز فقط از وزارت ورزش و جوانان

محمود گلزاري درباره تعيين تكليف مجوز مراكز مشاوره ازدواج، گفت: در دولت گذشته مشكلاتي بين وزارت ورزش و جوانان و سازمان نظام روانشناسي و مشاوره به وجود آمد، اما براساس قانون مجلس سازمان نظام روانشناسي بايد پروانه‌هاي تخصصي مراكز مشاوره را به متقاضيان ارائه دهد. وي افزود: «در جلساتي كه با سازمان نظام روانشناسي برگزار كرده‌ايم، قرار شد كه از اين به بعد مجوز و پروانه‌هاي تخصصي مراكز مشاوره ازدواج از سوي اين سازمان به افراد داده شود، اما گزينش، حمايت ونظارت بر عملكرد اين مراكز برعهده وزارت ورزش و جوانان و با مشاركت سازمان نظام روانشناسي باشد.» دفتر ازدواج و تعالي خانواده در وزارت ورزش و جوانان براي اجراي ماده 43 قانون برنامه، سلسله فعاليت‌هايي را به اجرا گذاشت كه نتيجه آن در قالب پيش نويس آيين نامه ساماندهي و اعتباربخشي مراكز مشاوره به هيات دولت ارائه شد. آيين نامه ياد شده با اصلاحات اندكي در مهرماه 91 از طرف معاون اول رييس‌جمهور ابلاغ شد.

چه افرادي از اين سايت‌ها استفاده مي‌كنند؟

براساس اين گزارش و با بررسي كارشناسان افرادي كه از اين سايت‌ها استفاده مي‌كنند، از اين ويژگي‌ها برخوردار هستند.

1- افراد ساده‌لوح و درواقع قربانياني كه به راحتي اطلاعات خانوادگي خود را به صورت دقيق وارد كرده و به راحتي هم ابراز علاقه مي‌كنند كه اكثريت را شامل مي‌شود.

2- افراد سودجو و كلاهبردار كه غير از مديران سايت‌ها بوده و افرادي هستند كه در سايت‌ها به نوعي عضو شده‌اند و به صورت حرفه‌يي ارتباط برقرار مي‌كنند و از اطلاعات به دست آمده از اشخاص سوءاستفاده مي‌كنند؛ اخاذي، باجگيري، دزدي در قبال اطلاعات شخصي افراد.

3-افراد فاسدي كه به جاي رفتن به خيابان‌ها و پارك‌ها در اين سايت‌ها دنبال موارد خود مي‌گردند كه بيشتر بين آقايان رايج است يا همچنين درباره خانم‌ها.

4- افراد معمولي كه به دلايل مختلف از جمله معذوريات اجتماعي كه دارند امكان برقراري ارتباط در فضاي واقعي را ندارند، در اين فضاي مجازي به راحتي مي‌توانند ارتباط برقرار كنند. عده‌يي باور دارند كه از طريق اين سايت‌ها مي‌توانند همسر ايده‌آل خود را بيابند و ظاهر موجه بسياري از اين سايت‌ها اين باور را تشديد مي‌كند. درحالي كه بررسي‌ها نشان مي‌دهد در اكثر موارد، اين اطلاعات ابراز شده، متعلق به اشخاص حقيقي نيست و صحت و سقم اطلاعات دچار مشكل است؛ اكثرا يا به ازدواج نمي‌رسد يا پايان خوشي ندارد.

برنامه‌هاي ساماندهي ازدواج

گلزاري با بيان اينكه بايد صاحبان مراكز مشاوره، آموزش‌هاي واحد براي مشاوره‌هاي قبل از ازدواج ببينند، گفت: يكي از برنامه‌هاي ما در حوزه ساماندهي ازدواج، فراگير كردن مشاوره‌هاي قبل از ازدواج و همچنين آموزش‌هاي بعد از ازدواج است. بنابراين افرادي كه بايد مجوز مراكز مشاوره را دريافت ‌كنند تخصص لازم را در اين حوزه داشته و از سوي ديگر اين افراد آموزش‌هاي واحدي را براي ارائه خدمات مشاوره‌يي ببينند.

اين گزارش ضمن بررسي برخي از مهم‌ترين آسيب‌هاي ازدواج‌هاي اينترنتي، پيشنهاداتي را براي جلوگيري از اين آسيب ارائه و توصيه مي‌كند ابعاد مذهبي، تربيتي، انتظامي و فناورانه اين موضوع نشان مي‌دهد همكاري ميان دستگاهي بايد وجود داشته باشد. در بخشي از اين گزارش توصيه شده است تا وزارت ورزش و جوانان با هدف رفع آسيب‌هاي همسريابي اينترنتي در اجراي ماده 43 قانون برنامه پنجم، آيين نامه ساماندهي و اعتباربخشي مراكز مشاوره را به تصويب هيات دولت برساند.

براساس اين آيين‌نامه مراكز همسريابي بايد ضمن برخورداري از شرايط مندرج در آيين نامه مجوز لازم را از وزارت ورزش و جوانان دريافت كرده باشند. برخي موارد اين آيين‌نامه به دليل اشكالات هيات تطبيق مصوبات دولت متوقف شده است. در ماده 43 چنين آمده است: براي ساماندهي و اعتباربخشي مراكز مشاوره متناسب با فرهنگ اسلامي- ايراني و با تاكيد بر تسهيل ازدواج جوانان و تحكيم بنيان خانواده، تاسيس مراكز و ارائه هرگونه خدمات مشاوره‌يي روانشناختي- اجتماعي، نيازمند اخذ مجوز براساس آيين نامه مصوب هيات وزيران است.

معاون ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره سايت‌هاي همسريابي ادامه داد: نگاه ما نسبت به سايت‌هاي همسريابي مثبت نبوده و بايد فعاليت اين سايت‌ها متوقف شود چرا كه معتقديم افراد براي انتخاب همسر خود بايد به صورت حضوري در مراكز مشاوره باشند و در حقيقت دختر و پسر، پدر و مادر و مشاور سه راس يك مثلث براي تشكيل خانواده هستند. گلزاري تصريح كرد: افرادي كه همسران خود را در فضاي مجازي و بدون شناخت از يكديگر انتخاب مي‌كنند، ازدواج‌هاي پايداري ندارند و ما نيز اين روش انتخاب همسر را به هيچ عنوان توصيه نمي‌كنيم. حتي در كشورهاي خارجي انتخاب همسر با اين روش از نگاه كارشناسان و متخصصان روانشناسي رد شده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۵
انتشار یافته: ۴
بنده يك خانم كارمندم واگر اين سايتها نبود نميدانم آيا اصلا" موفق به ازدواج ميشدم ياخير..
به نظر شما بدون همسر ماندن بيشتر باعث فساد است يا ورود به اين سايتها
پس همه چاقوها راهم جمع كنيد چون ممكنه بعضي ها بخواهند با آن قتل انجام دهند!
مثلاً وقتی که یک خواستگار ناشناخته به خانه دختر منزل می آید و فرضاً حتی پس از «تحقیقات» والدین دختر با ازدواج موافقت می کنند، چه شناخت واقعی بین زوج جوان است؟ چرا اینها در مقابل هر پیشرفتی مقاومت می کنند؟ جالب است از کشورهای خارجی هم شاهد می گیرند با ادعای اینکه آنها نیز آشنایی اینترنتی را رد کرده اند!! کدام کشور؟!
بابا میگند ازدواج قسمته و قسمت جنبان می خواهد
من یه راه حل دارم نمی دانم کسی از مسئولان آن را می خواند یانه
ما در هر استان و تقریبا هر شهر بزرگی چند حوزه علمیه خواهرات و برادران داریم سازمان تبلیغات اسلامی هم داریم مرکز مشاوره مربوط به حوزه های علمیه و دانشگاهها و 123 را نیز داریم
می توانیم از سازمان تبلیغات بخواهیم در هر استان چند مرکز جمع آوری اطلاعات از جوانان دم بخت تهیه کنند
جوانان دم بخت با روحانیون مشورت کرده شرایطشان را برای ازدواج بگویند آنها چند نفر را به آنها معرفی کرده سپس هر دو نفر را که به توافق های اولیه رسیدند به مراکز مشاوره حوزه معرفی کنند در آخر اگر آنها هم کفو بودند خود سازمان تبلیغات با کمک سازمان جوانان و نهاد ریاست جمهوری و دفتر مقام معظم ولایت جشنی برای آنها گرفته و آنها را راهی خانه بخت کند
یکی از دوستان من از طریق همین سایت ها ازدواج کرده . عمرا میتونست همچین آدمی را دور و برش پیدا کنه . خیلی هم خوشبخت هستند
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی