بازدید 16635
۲

غرب پول‌های ایران را قسطی پس می‌دهد!

در حالی که صبح امروز جزئیات کاهش تحریم‌های اتحادیه اروپا بر ‌ایران منتشر شد، یک مقام آمریکایی اذعان کرد، ایران ۱۰۰ میلیارد دلار ذخایر بلوکه شده در کشورهای گوناگون دارد. این مقام آمریکایی ‌چگونگی دسترسی ایران به ۴.‌۲ میلیارد دلار ‌را تشریح کرده است.
کد خبر: ۳۷۲۱۰۵
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۵ 17 January 2014

ایران 100 میلیارد دلار ذخایر ارزی بلوکه شده دارددر حالی که صبح امروز جزئیات کاهش تحریم‌های اتحادیه اروپا بر ‌ایران منتشر شد، یک مقام آمریکایی اذعان کرد، ایران ۱۰۰ میلیارد دلار ذخایر بلوکه شده در کشورهای گوناگون دارد. این مقام آمریکایی ‌چگونگی دسترسی ایران به ۴.‌۲ میلیارد دلار ‌را تشریح کرده است.

به گزارش «تابناک»، یکی از مقامات دولت ایالات متحده اعلام کرده است ایران ‌حدود ۱۰۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی بلوکه شده در سرتاسر جهان دارد که ‌بر پایه توافق اخیر هسته‌ای می‌تواند به ۴.‌۲ میلیارد دلار آن دسترسی داشته باشد.

این مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود، در مصاحبه‌ با ‌‌رویترز گفته است: این میزان از ذخایر ارزی ایران در کشورهای مختلفی وجود دارد که بخش اعظم آن شامل درآمدهای نفتی ایران است که به دلیل تحریم‌های مالی ایران، توان دسترسی به آن‌ها را ندارد.

بنا بر این گزارش، بر پایه توافق صورت گرفته میان ایران و ۵ + ۱ ایران می‌تواند ‌۷ میلیارد دلار در قالب تخفیف تحریم‌ها ‌درآمد به دست آورد که ۴.‌۲ میلیارد دلار آن به شکل دسترسی به ذخایر ارزی بلوکه شده است.

این مقام آمریکایی درباره چگونگی انتقال این وجه عنوان کرده است: ایران می‌تواند تعیین کند که از کدام منبع می‌خواهد به این رقم دسترسی داشته باشد و دولت‌های غربی نقل و انتقال آن را ‌اقساطی طی شش ماه آینده ممکن می‌سازند.

پیش از این، کاخ سفید نیز در گزارش خلاصه‌ای که از توافق هسته‌ای در ‌پنجشنبه منتشر کرده بود، به رقم ۱۰۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی بلوکه شده ایران اشاره کرده بود.

رویترز اذعان کرده است، رقمی که در ازای توافق هسته‌ای ایران توان دسترسی به آن را خواهد داشت، بخشی کوچک از کل ذخایر ارزی بلوکه شده است.

همچنین توافق ژنو غرب و آمریکا را از اعمال تحریم‌های جدید نفتی ‌علیه ایران در مدت زمان اجرای توافق ممنوع می‌کند. مقام دولت آمریکا گفته ‌است، اگر چنانچه بهای نفت در شش ماه اجرای توافق کاهش یابد، میزان صادرات نفت ایران ـ که اکنون به یک میلیون بشکه رسیده، افزایشی نخواهد داشت.

این مقام آمریکایی همچنین با هشدار به شرکت‌های غربی برای عجله نکردن در خصوص ازسرگیری کسب و کار با ایران، اشاره کرده ‌که برداشته شدن تحریم‌ها بنا بر توافق ژنو محدود و قابل بازگشت است.

رویترز به شکل جالبی به مزایای کاهش تحریم‌های ایران برای شرکت‌های غربی اشاره کرده ‌و نوشته است: شرکت‌های اروپایی در حال بررسی ظرفیت‌های اقتصادی یک ایران در انزوا هستند که به شکل ضروری نیازمند بازسازی زیرساخت‌های اقتصادی خود است و از جمعیت جوان ۷۶ میلیونی و همچنین ذخایر عظیم نفت و گاز بهره‌مند است.

پیش از این، این خبرگزاری گزارش داده بود که شرکت شیمیایی بلژیکی «تسندرلو» طی هفته‌های آینده محموله کود شیمیایی خود را به ‌ایران روانه خواهد کرد و ایران نیز ‌خواهد توانست با کاهش تحریم‌ها، نخستین مناقصه کربنات دو‌سود خود را در دو سال کامل کند.

این مقام آمریکایی در ادامه هشدار خود به شرکت‌های غربی برای عدم حضور سریع در اقتصاد ایران گفته است: اکنون باز کردن دوباره باب مراودات اقتصادی و تجاری با ایران، ‌گزینه خوبی نیست، زیرا هنوز تحریم‌ها نقل و انتقال پول به ایران را محدود کرده است.

گفتنی است، امروز نیز اتحادیه اروپا جزئیاتی از کاهش تحریم‌های ایران منتشر کرده ‌که بر اساس آن ایران ‌ خواهد توانست، صادرات پتروشیمی خود را از سر ‌گیرد و همچنین به تجارت طلای خود ادامه دهد. اتحادیه اروپا اعلام کرده ‌که نقل و انتقال پول از طریق بانک‌هایی که از تحریم خارج شده‌اند تا سقف ۴۰ هزار یورو به غیر از موارد انسان دوستانه برای ایران میسر خواهد بود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۲
انتشار یافته: ۲
خود ایران نمیدونه که چقدر پول در خارج دارد حتما باید خارجیها اعلام کنند. واقعا جای بسی تاسف.
به اميد روزي كه دنيا امريكا و اسرائيل جنايتكار را بايكوت كامل كند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر