بازدید 14887
با وجود تکذیب ایران صورت گرفت

اصرار منابع روس بر ادامه مذکرات قرارداد «نفت در برابر کالا»

با وجود اینکه به فاصله اندکی پس از انتشار خبر در جریان بودن مذاکراتی میان ایران و روسیه جهت انعقاد قرارداد نفت در برابر کالا، این خبر از سوی مقامات مسئول در کشورمان تکذیب شد، منابع روس همچنان بر ادامه داشتن این مذاکرات تأکید دارند. به نظر می رسد این بار مقامات کشورمان باید به صراحت درباره جزئیات این موضوع اظهارنظر کرده و ابهامات موجود را از میان ببرند.
کد خبر: ۳۷۱۹۴۸
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۷ 16 January 2014
اصرار منابع روس بر ادامه مذکرات قرارداد «نفت در برابر کالا»با وجود اینکه به فاصله اندکی پس از انتشار خبر در جریان بودن مذاکراتی میان ایران و روسیه جهت انعقاد قرارداد نفت در برابر کالا، این خبر از سوی مقامات مسئول در کشورمان تکذیب شد، منابع روس همچنان بر ادامه داشتن این مذاکرات تأکید دارند. به نظر می رسد این بار مقامات کشورمان باید به صراحت درباره جزئیات این موضوع اظهارنظر کرده و ابهامات موجود را از میان ببرند.

به گزارش «تابناک»، خبرگزاری «رویترز» هفته گذشته با انتشار گزارشی اختصاصی، مدعی شد که ایران و روسیه در حال مذاکره برای انعقاد قرارداد «نفت در برابر کالا» هستند که بر اساس آن، ایران روزانه 500 هزار بشکه نفت به روسیه صادر کرده و در ازای آن، از روسیه و کالا و تجهیزات دریافت می کند. در این گزارش آمده بود که مبلغ قرارداد، به 1.5 میلیارد دلار در ماه بالغ می شود.

تنها یک روز پس از انتشار این خبر، اکبر نعمت اللهی، مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت، عقد هرگونه قرارداد و توافقنامه میان ایران و روسیه برای معامله پایاپای نفت و کالا را تکذیب کرد. وی در این زمینه گفت: «تاکنون هیچ گونه توافقنامه ای میان دو کشور انجام نشده است». 

اما با اینکه انتظار می رفت در پی موضع گیری این مقام رسمی در ایران، موضوع از مرکز توجه رسانه ای و سیاسی خارج شود، بحث ها درباره آن همچنان ادامه دارد. در این زمینه، روز گذشته سخنگوی کاخ سفید ضمن انتقاد از احتمال وضع این قرارداد، تهدید کرد که تحریم هایی را علیه چنین قراردادی اعمال خواهد کرد.

جی کارنی در این زمینه اظهار داشت:  «در صورتی که این قرارداد پیش برود، سبب برانگیخته شدن نگرانی‌های جدی خواهد شد، زیرا بر خلاف مفاد توافق‌نامه گروه ۱+۵ با ایران بوده و به طور بالقوه می‌تواند سبب اعمال تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌ها و اشخاص درگیر در چنین تبادلاتی شود».

در پی انتشار این خبر، روزنامه روسی «کامرسانت» امروز به نقل از یک منبع دیپلماتیک روس نوشت دولت روسیه مصمم است که به گفت و گوهای خود با ایران جهت امضای قرارداد نفت در برابر کالا ادامه دهد. 

این منبع دیپلماتیک گفته قرارداد مذکور یک قرارداد پایاپای عادی نیست و قرار است بخش هایی از مبلغ واردات نفت از ایران نیز در قالب وجه نقد پرداخت شود. به گفته وی، فارغ از اینکه تحریم های نفتی غرب علیه ایران چه زمانی برداشته شود، این قرارداد – در صورت نهایی شدن – به اجرا درخواهد آمد. 

اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود؛ زیرا بر اساس گزارش همین روزنامه روسی، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز امروز در گفت و گوی تلفنی با جان کری، همتای آمریکایی خود اظهار داشته روسیه این حق را دارد که به هر میزان صلاح بداند، از ایران نفت خریداری کند و ایران نیز می تواند از روسیه کالا بخرد. 

کامرسانت می افزاید این موضوع قرار است در جریان دیدار محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز مورد بحث قرار گیرد و در جریان دیدار آتی پوتین از ایران نیز میان روسای جمهور ایران و روسیه درباره آن گفت و گو شود. 

به هر حال، مجموعه این اظهارات و گزارش ها حاکی از آن است که بر خلاف آنچه گمان می رفت، بحث قرارداد نفت در برابر کالا میان ایران و روسیه از دید طرف های خارجی به عنوان موضوعی جدی در نظر گرفته می شود. 

اهمیت بحث زمانی افزایش می یابد که توجه داشته باشیم تکذیبیه مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت نیز لحتی دوپهلو داشته است. نعمت اللهی درصحبت های خود به صراحت در جریان بودن مذاکرات بر سر چنین قراردادی را تکذیب نکرده و صرفاً گفته «توافقنامه ای» در این زمینه حاصل نشده است. طبیعی است که رسیدن به توافق، در مرحله نهایی کار صورت می گیرد و باید اکنون مشخص شود که آیا اصولاً چنین مذاکره ای در دستور کار دولت قرار دارد یا خیر.

به نظر می رسد مقامات مسئول این بار باید به صراحت درباره گزارش های مربوط به قرارداد نفتی مذکور اظهارنظر کرده و مشخص کنند که آیا اصولاً چنین بحثی تاکنون مطرح بوده یا خیر؛ در صورت مطرح بودن، موضوع تا چه حد جدی است و در صورت رسیدن به توافق نهایی، منافع آن برای ملت ایران دقیقاً چه خواهد بود. 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷۱
انتشار یافته: ۲۹
روسیه خوب ایران را نمی خواهد روس ها فقط به فکر منافع خود هستند و برای رسیدن به منافع خود حتی از امریکایی ها نیز جسورترند
پاسخ ها
بهرام
| Austria |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
نظر شما عجیبه! هر کشوری به فکر منافع خودش است ایران هم باید باشد/

1- در نظر بگیرید در شرایطی که ایران در پیچ تحریم قرار دارد چنین قراردادی می تواند نه تنها مشکلات ایران را برطرف کند بلکه ساختار تحریم را از بین ببرد
2- اهمیت این طرح آنقدر زیاد است که آمریکا از آن وحشت کرده و می داند با این قرارداد همه رشته هایی را که سالها بافته بود پنبه می شود.
3- ایران باید منافع خودش را در نظر بگیرد و محض رضای خدا چنین قراردادی را امضاء نکند
4- مثلا اگر ایران نفت خود را به روسیه بفروشد و روسیه آن نفت را بفروش برساند دیگر آمریکا نمی تواند روسیه را هم تحریم کند منتهی منافع روسیه باید کاملا مشخص باشد مثلا 5%
5- بخشیدن 5% به کشوری مثل روسیه که به هر حال می تواند در مقابل زیاده خواهی های آمریکا کورسوی امیدی برای ایران باشد بهتر است از فروش قسطی نفت به چین یا هند که پولش را هم نمی دهند!
6- خوب توجه کنید ما در ازای تعلیق غنی سازی 20% داریم بخشی (فقط بخشی) از پول نفتمان را به کشور بازمی گردانیم یعنی اولا هنوز بقیه پول مانده است دوما غنی سازی را هم از دست داده ایم.
7- به استناد مورد ششم، بخشیدن بخشی از سود فروش نفت به روسیه بهتر از آن است که کل پول فروشمان در دست آمریکا باشد
8- به هر حال حتی اگر خیلی کم باشد ولی ایران متحد روسیه است و روسیه از اینکه ایران شریک آمریکا شود وحشت می کند پس این چنین هم نیست که روسیه بخواهد از ایران باج گیری کند ولی
9- {مهم} این است که ما چگونه قراردادی ببندیم و چگونه نگاهی به چنین قراردادی داشته باشیم اگر فروشنده ما باشیم و روسیه از قبل این طرح سود (مزد) دریافت کند بنابراین این قدرت ایران را نشان می دهد ولی اگر قرار باشد برگشت پول با هزار اما و اگر باشد یا به استعمار پنهان روسیه در آییم پس بهتر است که چنین مراوداتی را با آمریکا داشته باشیم و این امتیازات را به آمریکا بدهیم که نشان داده رفیق پایدارتری است.
باسه. اگر کالا، سامانه S-400 باشه، قبوله. ولی این بار کالا را اول دریافت می کنیم، بعد نفت می دهیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
s400 به چه درد این ملت فلک زده می خوره آخه جز دامن زدن به مسابقه تسلیحاتی در منطقه هیچ نتیجه ای نداره
نمیشه به جای روسیه با بورکینافاسو قرار داد بست!؟؟ به گمونم بورکینافاسوییها بیشتر به قرار دادها پایبند هستند تا روسیه!!!
اگر اصرار نداشتند جای تعجب داشت!، یا این قرارداد انجام میشود که نون آنها مانند پیراشگی محبوب آنها در روغن بود و اگر انجام نشود به این معنی خواهد بود که از آمریکا و اروپا و عربها نونشون تو روغن افتاده! و ایران که به هر صورت راهی‌ جز توافق نداره!
قراداد کالا در برابر نفت یعنی ایجاد فرصت شغلی تضمین شده برای صنایع روسیه است . و بیکاری مردم ایران.
کاش در مقابل نفت100فروند سوخو34و واحد های اس400تحویل بدهند
روس ها باج میخواند اما مردم حاضرند سختی بکشند ولی به روس باج ندهند
ذات روسيه در زمانهاي حساس بين ا لمللي بر اساس منافع شخصي اش پشت دوست و همراه و ... خودش را خالي ميكند . دقيقا مثل كنگو لومومبا- الجزاير- ليبي و... تاريخ را بخوانيد . با توجه به شرايط حساس فعلي (لغو تحريم) بايد خيلي دقيق و موشكافانه راجع به موضوع فوق سردمداران بررسي و تصميم منطقي و درست براي اين كشور اتخاذ كنند .
روسیه تازه متوجه شده که قراردادژنو به ضررش است ومیخواهد ازاین طریق موجبات نقض قراردادژنو ازطرف ایران فراهم شود.مقامات ایران باید توجه نموده وفریب نخورند.
من که فکر می کنم روسیه داره مخصوصا یه کار هایی می کنه که باعث حساسیت آمریکا بشه، تا آمریکا یه تحریم جدید رو اعمال کنه که از اون طرف کل توافقنامه ژنو زیر سئوال بره.
ایرانی که تحریم شده خیلی بیشتر از ایرانی که تحریم نیست برای روسیه سود داره.
روسیه کم از ما نخورده اما چشم نداره ببینه که هند و چین از طریق تبادل نفت و کالا سود کنن ولی روسیه سود نکنه.
به آمریکا چه ربطی داره ؟!
با طناب روس ها در چاه نروید !!!!! این را تاریخ همراه با عقل سلیم ثابت کرده است !!!
بعد از بنجل های چینی چشممان به بنجل های روسی روشن .
روسها میخوان توافق رو به هم بزنن چون تحریم به نفعشون چونه شرکتهایی مثل روس اتم از بر شکستگی نجات پیدا میکنن با تجهیزات بدرد نخورشون
سگ زرد برادر شغاله . از روس بترسید
من فک می کنم کالاهای روسی از برنج های آشغال هندی و جنس های بنجول چینی بهتره!!
این برای ما که تحت تحریم هستیم بهتره که گزینه های دیگه ای هم به جای چین وهند داشته باشیم
این طرف نفت به قیمت ارزان میگیرن و آن طرف جنس آشغال با سود گزاف به ما میدن
روسا قابل اعتماد نيستند
برنامه "نفت در برابر غذا " عراق یادتون هست؟!
برای زیرساخت مناطق محروم ازبین بردن مشکلات بالابردن توان خریدمردم به دلار و پشتوانه ارضی قوی نیازداریم نه کالا
نفت ارزون میخره گران به اروپا میفرشد جنس خوب که نداره بنجال میده به ما.
روسها به مراب از امریکائیها بدترند چون امریکائیها دشمنند ولی ذوسها دشمن در لباس دوست
روس ها در سیاست خارجی عملگرا هستند و به هیچ وجهی قابل اعتماد نیستند و بیشترین ضربه را به منافع ملی ما زده اند و بسیلر فرصت طلب هستند ودر مواقعی بسیار حساس به تعهد خود عمل نمیکنند در مرد ایران عمل نکردن به قرار داد 300 s , یا در تکمیل کردن نیروگاه بوشهر که چقدر این پروژه را برای سود بیشتر طول دادند از مسئولین خواهشمند هستیم که در قراد داد با روسها منافع ملی را در نظر بگیرند مردم میتوانند سختی را تحمل کنند ولی فرصت طلبی و باج خواهی و خاری را هرگز تحمل نمیکنند
سلام مگرروسيه بزرگترين توليد نفت وگاز درجهان نيست مگر گاز ونفت اروپا توسط روسيه تأمين نمي شود با اين حساب مگر روسيه رقيب تجارى ايران در فروش نفت وگاز نمي شود ما نفت وگاز فروشيم حا لا رقب تجارى ما خريدار نفت ما شده است مشكل كجاست
قرارداد با روسیه از قرارداد با هندیهایی که نه پول می دن نه کالایی در خور واردات به ایران دارند بهتره
به هيچ وجه به روسيه اعتماد نكنيد ،! خواهش ميكنم ،، در بهترين حالت اين قرارداد يا هر قول و قرار با روس ها حتماً بدون شك ما و كشورمان ضرر خواهيم كرد ،،! نيازي به خواندن كتاب تاريخ نيست از پدر بزرگها بپرسيد كه چه بلاهايي اين روس ها به سر ايران و ايراني آورده اند ،،
متاسفانه در کشوری زندگی میکنیم که جوانانش از مطالعه سند های تاریخ سیاسی کشورشان و کلا هر نوع کتابی فارغ التحصیل شده اند و چند کتاب دانشگاهی برای گرفتن نمره وپاس کردن میخوانند! نه غربی ها به سر کرده آمریکایها و انگلیسی ها که جوانان ما اینقدر شیفته تبلیغاتشان شده اند مدینه منوره هستند و بفکر ملت ما و نه شرقی ها که روسها باشند و نه کشور های مسلمان!در دنیای دیروز و امروز چیزی بنام ترحم و برادری و مساوات وجود نداشته و ندارد در هر برهه از زمان که مسئولین ایران ضعیف عمل کرده اند در امور سیاست خارجی و داخلی ما امتیازاتی به همان میزان داده ایم .مثلا چه دفاع محکمی تا امروز در برابر اماراتی ها صورت گرفته که اینهمه ایرانی ها برای تجارت و گردش به آنجا سفر میکنند!!! بهتر نیست واقعبینانه به اطرافمان بنگریم و از تارخ سیاسی کشورمان کسب تجربه کنیم؟ اگر دنیای شرق به هر دلیلی از ایران در جوامع سیاسی بینالمللی حمایت نمیکردند فکر میکنید این توافقات حاصل میشد برای حصول هر توفقی قیمتی باید پرداخت در شان آن توافقنامه.در جامعه امروز ایرانی برادر به بردار بدون کسب ضمانتی پول نقد و یا ضمانت بانکی نمیده؟از غریبه ا انتظار دارید؟؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس