بازدید 9152

چند عضو القاعده در ایران زندانی هستند؟

کد خبر: ۳۷۱۴۲۹
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۲ 14 January 2014
فرانس ۲۴ در گزارشی نوشت ؛ زمانی مهر تایید بر دشمنی ایران و القاعده خورده شد که در حدود یک هفته پیش، ایران مانند آمریکا همکاری خود را با دولت عراق در مبارزه با طالبان اعلام کرد. البته این اولین بار نبود چرا که چندین سال پیش در لشکرکشی آمریکایی ها به عراق و افغانستان ایران نیز برای غلبه بر القاعده ای ها کمک هایی کرد.

به گزارش افکارنیوز، این رسانه فرانسوی ادعا کرد؛  آمار دقیقی از ایرانیانی که به جرم همکاری با القاعده در زندان های گوانتانامو هستند در دست نیست. اما زندانیانی در ایران هستند که جرم آنها همکاری با القاعده است.

ماجرای ایران و القاعده نیز ماجرای پر فراز و نشیبی است، بارها ایران از سوی امریکا به همکاری با القاعده متهم شده و اسناد زیادی از جمله اسناد کشف شده از اتاق محل اختفای بن لادن حاکی از دشمنی ایران و القاعده بوده است. اما چیزی که واضح است این است: زندانیان بسیاری در ایران به اتهام عضویت در القاعده در زندان هستند.

فرانس ۲۴ با چند نفر که ادعای هم سلولی بودن با اعضای القاعده را داشتند، مصاحبه کرده است. به ادعای آنها اعضای القاعده از اینکه توسط ایران بازداشت شده بودند، هم تعجب می کردند و هم عصبانی بودند. اکثر اعضای ایرانی القاعده عنوان می کردند اساسا سیاست ما درگیری با جمهوری اسلامی نیست ما هم مخالف امریکا هستیم و می خواهیم با ایالات متحده بجنگیم، چرا جمهوری اسلامی ما را بازداشت کرده است؟

«از اینکه ایران دستگیرش کرده بود بسیار متعجب بود»


محمد صادقی مدت چند روز در سلول ۹۴ بند ۲۰۹ در آذرماه سال ۸۸ با یکی از اعضای ایرانی القاعده متولد شرق ایران گذرانده که در سال ۸۷ بازداشت شده:

اسمش حمزه بود، اول گمان کردم از اعضای جندالله است اما به شدت با افکار ریگی مقابله می کرد و تاکید می کرد عضو القاعده است. پای چپش در درگیری با سربازان امریکایی در افغانستان تیر خورده بود. برای درمان به همراه چهار عضو دیگر القاعده به تهران آمده بودند. اما وزارت اطلاعات آنها را دستگیر کرده بود.

بسیار متعجب بود و می پرسید ایران به چه دلیل آنها را بازداشت کرده؟ چون آنها هیچ اقدامی علیه ایران انجام نمی دهند. اساسا نگاهش به مسایل داخل ایران نبود و میگفت برای جنگ علیه امریکا در افغانستان و پاکستان آموزش دیده است. می گفت من فکر نمی کردم ایران ما را بازداشت کند. دو تن از اعضای القاعده عربستانی بودند که به گفته حمزه ریگی دولت ایران آنها را به دولت عربستان تحویل داده بود. حمزه بسیار نگران آنها بود چون می گفت عربستان همان برخوردی را با رفقای عربش خواهد کرد که دولت ایران با اعضای مجاهین خلق.

«اسم تیم فوتبالشان را گذاشته بودند القاعده»


محسن زندانی دیگری است که از سال ۸۸ تا چندی پیش را در بندهای امنیتی زندان اوین و زندان رجایی شهر گذرانده او به ناظران میگوید:

این افراد در زندان رجایی شهر تیم فوتبالی برای مسابقات بین زندانیان تشکیل داده بودند و نامش را «القاعده» گذاشته بودند.

 برخی بسیار تندرو و برخی کمتر، نکته جالب اینکه کسی که رهبری بخش بزرگی از اینها را داشت از بقیه بیشتر اهل مدارا بود. آنهایی که تندرو بودند حتی حاضر نبودند با باقی زندانیان سنی و حتی برخی سلفی ها نماز بخوانند و نمازشان را جدا می خواندند.

برخورد ایران هم با آنها در موارد مختلف، متفاوت بود.

چون آنها گوشت ذبح شیعیان را غیر شرعی می دانستند و نمی خورند مقامات زندان برای آنها گوسفند زنده به زندان می آورند به آنها اجازه می دهند با عقاید خود ذبح کنند و حتی آشپزی کنند.

برخی از آنها با اینکه فارسی بلد بودند به هیچ وجه حاضر نبودند با دیگران با زبان فارسی حرف بزنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار