بازدید 35613
پرده‌برداری عراقچی از جزئیات توافق ژنو که از سی‌‌‌ام دی اجرایی می‌شود؛

تعلیق تحریم‌های ضدایرانی همزمان با تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصد+ویدئو

قرار است آزادسازی ۴.‌۲ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در هشت نوبت انجام شود که تاریخ‌های گوناگونی دارد که دقیقا یک ماهه نیستند، بلکه در کمتر از یک ماه فاصله زمانی این هشت پرداخت خواهد بود. از طرف ما هم کار اکسید کردن نیمی از مواد ۲۰ درصد در شش‌ ماه انجام خواهد شد. ما نیمی از ۱۹۶ کیلو اورانیوم‌ را ‌در شش ماه و نیم دیگر آن را ‌در شش ماه‌ اکسید می‌کنیم.
کد خبر: ۳۷۱۰۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۷ 12 January 2014
این دو نفر، بوش را به حمله به ایران ترغیب می‌کردند
پس از آنکه ساعتی پیش مشخص شد توافق ژنو میان وزیر امور خارجه ایران و وزرای خارجه روسیه، چین، آمریکا و سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس از سی‌ام دی ماه جنبه اجرایی خواهد گرفت و طرفین بخشی از آن را بلافاصله پس از توافق و بخشی دیگر را در بازه زمانی شش ماهه انجام خواهند داد، سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران و مذاکره‌کننده ارشد کشورمان با ۵+۱ امشب در یک نشست خبری، جزئیات نحوه اجرای این توافق را از سوی دو طرف‌‌ تشریح نمود.

به گزارش «تابناک» ‌به نقل از خبرگزاری‌ها، سیدعباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایران با ۱+۵ یک‌شنبه شب در ‌نشست خبری ‌درباره توافق به دست آمده، یادآور شد: نحوه و سازوکار اجرای توافق در مذاکرات طولانی و فشرده بررسی شد و غیر از چند مورد خاص که درباره آن‌ها هم مذاکراتی در ژنو داشته‌ایم، به راه‌حل‌هایی رسیدیم و راه‌حل‌ها به پایتخت‌ها منتقل شد و امروز مطلع شدیم شش کشور با راه‌حل‌های پیشنهادی موافقت کردند و این راه‌حل‌ها در ایران از سوی مراجع‌ ذی‌ربط بررسی و موافقتشان را اعلام کردند و این موافقت در تماسی اعلام شد.

او با بیان اینکه گفت‌و‌گو‌هایش با خانم اشمید برای انجام آخرین هماهنگی‌ها نسبت به نهایی کردن زمان و نحوه اجرای گام نخست توافق ژنو تا دقایقی پیش ادامه داشته است، خاطرنشان کرد: امروز در ‌‌نهایت توافقی بین ما و ۱+۵ درباره نحوه اجرای گام اول از برنامه اقدام مشترک نهایی شد و دو طرف به برداشت واحدی از نحوه اجرای توافق رسیدند که در بیستم ژانویه (‌سی‌ام دی ۱۳۹۲) گام نخست از توافق‌نامه ان‌شاءالله اجرایی خواهد شد.

وی افزود: مواردی که اجرای این توافق و نحوه اجرای آن در مذاکرات فشرده کار‌شناسی بین دو طرف که از سوی ما توسط بعیدی‌نژاد رهبری می‌شد و در مذاکرات طولانی و فشرده‌ای نهایی شده بود، بررسی شد. غیر از چند مورد خاص که هفته گذشته درباره آن‌ها جلسه‌ای در ژنو با خانم اشمید داشتیم، بقیه موارد بررسی شده بود. درباره موارد اختلافی به راه‌حل‌هایی رسیدیم که به پایتخت‌های شش کشور منتقل شد و ما این موارد را به تهران منتقل کردیم. امروز مطلع شدیم که شش کشور با راه‌حل‌های پیشنهادی موافقت کردند و آن را پذیرفتند و از سوی دیگر در ‌ایران نیز نهادهای مربوطه این راه‌حل را بررسی و ارزیابی ‌و در ‌‌نهایت موافقتشان را اعلام کردند.

عراقچی گفت: این موافقت در تماس بین من و خانم اشمید اعلام شد. ما توافق کردیم در بیستم ژانویه گام اول از توافق‌نامه ژنو اجرایی شود. امیدواریم شروع خوبی برای اجرای توافق ژنو باشد. پس از اینکه این گام اول اجرایی شد، در فاصله کوتاهی، دوباره تماس‌هایمان را ‌برای آغاز مذاکرات مربوط به گام پایانی و راه‌حل آن از سر خواهیم گرفت.

این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌‌ای ایران هم‌چنین در پاسخ به پرسش ایسنا درباره اینکه آیا ایران هم می‌تواند از بیستم ژانویه پول‌های مربوط به صادرات و واردات خود را برداشت کند، گفت: از ‌بیستم ژانویه گام اول توافق‌نامه ژنو اجرا می‌شود. بنا بر گام اول ایران و ۱+۵ هر کدام تعهداتی را قبول کردند. همه این تعهدات در یک روز شروع به اجرا شدن می‌کند. همه تحریم‌هایی که آن‌ها قرار است تعلیق کنند و در متن توافق‌نامه آمده است، از ‌بیستم ژانویه تعلیق خواهد شد و اقداماتی که قرار است ما در رابطه با تعلیق ۲۰ درصد انجام دهیم و اقداماتی که قبول کردیم انجام نشود و جلو‌تر نرود، از روز ‌بیستم ژانویه اجرایی خواهد شد؛ به جز یک مورد از هر دو طرف و آن یک مورد هم از سوی آن‌ها مربوط می‌شود به پرداخت ۴.‌۲ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در خارج از کشور و آزاد شدن آن‌ها و از سوی ما تبدیل مواد غنی‌ شده ۲۰ درصد به اکسید یا رقیق‌سازی آن. این کار از طرف ما و آن اقدام از سوی آن‌ها در یک دوره زمانی شش ماهه صورت خواهد گرفت که در شش نوبت این کار انجام می‌شود؛ نوبت‌هایی که ممکن است کم و زیاد هم بشود.

تعلیق تحریم‌های ضدایرانی از نخستین روز اجرای توافق‌نامه

وی توضیح داد: شاید این کار‌ ماهانه یا کمتر از آن باشد. قرار است آزادسازی ۴.‌۲ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در هشت نوبت انجام شود که‌ تاریخ‌های مختلف دارد که دقیقا یک ماهه نیستند، بلکه در کمتر از یک ماه فاصله زمانی این هشت پرداخت خواهد بود. از طرف ما هم کار اکسید ‌نیمی از مواد ۲۰ درصد در شش‌ ماه انجام خواهد شد.  از طرف ما هم کار اکسید کردن نیمی از مواد ۲۰ درصد در شش‌ ماه انجام خواهد شد. ما نیمی از ۱۹۶ کیلو اورانیوم‌ را ‌در شش ماه و نیم دیگر آن را ‌در شش ماه‌ اکسید می‌کنیم.

عراقچی گفت: هر سه هفته یک سیلندر به صورت رقیق شده در‌خواهد آمد که تعادل برقرار شود. در مقابل هم تمام تلاش و حرکت ما این بوده است که هر کاری که دو طرف انجام می‌دهند به صورت متعادل و متناسب باشد. هیچ طرفی هیچ کاری را زود‌تر یا دیر‌تر از دیگری انجام ندهد. تمام اقدامات در یک روز انجام می‌شود به جز این دو مورد که برای آن نیز ترتیباتی در نظر گرفته شده است. تا از تعادل و تناسب برخوردار باشد.

او هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا درباره اینکه آیا در این مذاکرات درباره اجرای گام پایانی نیز توافقی انجام شد، گفت: ما هنوز در این باره صحبتی نداشتیم. بحث‌های کلی انجام شده است که پس از شروع گام اول، در یک فاصله کوتاهی که شاید دو یا سه هفته بیشتر نباشد، مذاکرات گام پایانی را شروع کنیم، اما هنوز جزییات دقیق و صحبت‌های جزیی درباره اینکه چه زمانی و چه مکانی این مذاکرات انجام شود، انجام نشده و در رایزنی‌هایی که بین دو طرف صورت می‌گیرد، این موضوع نهایی خواهد شد.

وی درباره موارد اختلافی دو طرف و راه‌حل‌های آن نیز گفت: راه‌حل‌های مطرح ‌و پذیرفته شده تکنیکی و فنی هستند. مواردی که مورد اختلاف بود مربوط به نحوه برداشت و تفسیری بود که هر طرف از توافق ژنو داشت. اینکه از یک سند برداشت‌های متفاوتی بوده، ‌چندان عجیبی نیست. ممکن است از هر متنی برداشت‌هایی باشد؛ حتی درباره قانون اساسی که در نوشتن آن نیز دقت‌های زیادی که برای صریح و شفاف بودن آن انجام می‌شود، تفسیرهای مختلفی وجود داشته باشد و مرجعی مشخص می‌شود که مرجع تفسیر قانون اساسی است. رسیدن به تفسیر مشترک کار مهمی است که ممکن است در بعضی بخش‌ها این کار به آسانی صورت بگیرد و در قسمت‌های دیگر دشواری‌هایی داشته باشد.

‌این مذاکره کننده ارشد ایران با ۱+۵ افزود: طبیعی است که هر طرف تلاش کند یک سند را در جهت خواسته‌های خود تفسیر کند. یکی از موارد اختلافی مربوط به بحث تحقیق و توسعه بود که ایران تأکید کرده ‌که از نظر ما هیچ محدودیتی در توافق ژنو نسبت به امر تحقیق و توسعه وجود ندارد. طرف مقابل ما تفسیر متفاوتی در این باره می‌کرد و درباره نکاتی اصرار داشت. درباره مذاکراتی که انجام شد به توافقی در این زمینه نزدیک شدیم. این توافق و برداشت را در پایتخت‌ها بررسی کردیم و توانستیم در این زمینه هم به برداشت نزدیک‌تری برسیم. امیدواریم مذاکرات بیشتر و وسیع‌تر در مذاکرات مربوط به گام پایانی صورت بگیرد.

او افزود: یکی از موارد اختلافی مربوط به بحث پرداخت‌ها و زمان‌بندی و دوره‌بندی عمل اکسید کردن و رقیق‌سازی بود که مذاکرات آن انجام شد. فرمول‌هایی پیدا شد که بر پایه آن مشخص کنیم در چه تاریخ‌هایی چه میزانی و به چه صورتی این موارد را دنبال کنیم. اختلاف دیگری هم بود که درباره نحوه تفسیر و معنا کردن توافق ژنو بود که به هم نزدیک شد. راه‌حل‌هایی پیدا شد که پذیرفته شده است.

وی تأکید کرد: مهم این است که توافقی با نام برنامه اقدام مشترک از سوی دو طرف داریم. درباره نحوه اجرای آن نیز تفاهم و درک مشترکی داریم و اقدامات لازم هم از سوی دو طرف برای آماده‌سازی اجرای آن صورت گرفته است.

عراقچی گفت: تماس‌های لازم با بانک‌های بین‌المللی و طرف حساب ایران صورت گرفته است. تماس‌هایی نیز طرف‌های آمریکایی و اروپایی برای تعلیق تحریم‌ها انجام دادند و آمادگی‌های لازم را دارند. ما هم با آژانس مذاکراتی درباره نحوه راستی‌آزمایی اقدامات ایران داشته‌ایم. هیأت‌هایی فنی و کار‌شناسی از سوی آژانس برای آماده‌سازی مقدمات مربوط به اجرا به شکلی که در ‌‌نهایت در بیستم ژانویه آماده باشیم به ایران خواهند آمد تا در بیستم ژانویه هر دو طرف واقعا آماده باشند که مجموعه اقداماتی که توافق کردیم را ‌همزمان اجرا کنند.

عضو ارشد مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا متن مشخصی در رابطه با سازوکار اجرای توافق ژنو نوشته و قابل انتشار است، گفت: تفاهم درباره اجرای توافق، تفاهمی ‌‌کلی است. از نظر ما یک توافق شفاهی و غیررسمی است که مربوط به جزییات فنی و تکنیکی اجرای برنامه اقدام مشترک می‌شود و از نظر ما قابل انتشار نیست.

او در پاسخ به اینکه گفته می‌شود متن موجود میان ایران و ۱+۵ درباره اجرای توافق سی صفحه است، بدون پاسخ به آن، ‌اظهار کرد: منتشر کردن متن به دست آمده درباره اجرای توافق به معنای رسمیت دادن به آن است و از آنجا که توافق شفاهی (NONE PAPAR) است، انتشار آن ضرورتی ندارد.

عراقچی در پاسخ به اینکه شاید در روند اجرای توافق طرف مقابل خلاف تعهداتش عمل کند و تاریخ‌ها و ارقام جابجا شود، از این نظر بهتر نیست متن به دست آمده منتشر شود، گفت: این موارد قابل تفسیر نیست و مشخص است اگر به مشکلی در زمان اجرای توافق بربخوریم و یا تفاسیر مختلفی صورت گیرد، کمیسیون مشترکی که در چهارچوب توافق پیش‌بینی شده است، به این موارد رسیدگی و اختلاف‌نظر‌ها برای حل و فصل به آن ارجاع می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا غنی‌سازی ۲۰ درصد از روز بیستم ژانویه تعلیق خواهد شد، گفت: از‌‌ همان روز بیستم ژانویه همه اقداماتی که ما باید انجام دهیم شروع می‌شود، به غیر از یک اقدام خاص (تبدیل مواد اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده به اکسید اورانیوم و اورانیوم ۵ درصد) که مرحله‌بندی می‌شود. تا آخرین لحظه نوزدهم ژانویه، غنی‌سازی ۲۰ درصد در ایران ادامه پیدا می‌کند و پس از آن تحت نظارت بازرسان آژانس تعلیق می‌شود. قبل از بیستم ژانویه بازرسان در ایران حضور خواهند داشت و مقدمات انجام کار را برای راستی‌آزمایی از ایران فراهم می‌کنند.

وی در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا مبنی بر اینکه در بخش تحقیق و توسعه در برخی از تحلیل‌ها و اخبار آمده بود که ۱+۵ خواستار کنار گذاشته شدن نسل‌های جدید و پیشرفته سانتریفیوژ ایران شده است، گفت: در زمان حاضر درباره سانتریفیوژهای موجود در بخش تحقیق و توسعه مشکلی نداریم و تمامی فعالیت‌ها در این بخش توسط و یا در رابطه با سانتریفیوژهای جدید ادامه می‌یابد. از جمله سانتریفیوژ جدیدی که به تازگی توسط متخصصان کشور ساخته ‌و به آژانس و افکار عمومی اعلام شده است.

معاون ظریف تأکید کرد: ما در بخش تحقیق و توسعه در چهارچوب توافق ژنو محدودیتی برای خود قائل نیستیم و در عمل هم این محدودیت را با توجه به ظرفیت‌هایی که داریم، نمی‌پذیریم.

عراقچی در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر اینکه گمانه‌زنی‌هایی درباره تغییرات در تیم مذاکره‌کننده و افزوده شدن دو تن از دیپلمات‌های پیشین ایران به تیم شنیده می‌شود، با رد این شایعات و اخبار اظهار کرد: این شایعات به هیچ وجه ‌تأیید شده نیست و آقای ظریف هم این ‌را اعلام کرده است. اما با شروع دور جدید مذاکرات، درباره گام نهایی‌، نیاز به سازماندهی جدید در بین تیم کار‌شناسی داریم که ‌طبیعی است.

او گفت: در دور جدید مذاکرات موضوعات پیچیده گسترده و در ابعاد مختلف مربوط به تحریم‌ها و یا فعالیت‌های هسته‌ای است و لازم است در هر یک از این حوزه‌ها از جمله بانکی، مالی، نفتی، هسته‌‌ای، فنی، حقوقی و غیره کار‌شناسان مربوطه را داشته باشیم.

این عضو ارشد مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه از بیستم ژانویه صادرات و واردات نفت ایران و فعالیت‌های مرتبط با آن یعنی حمل و نقل و انتقال پول نفت به میزان ۲۰۰ هزار بشکه در روز امکان‌پذیر می‌شود، یا مدت زمانی طول می‌کشد تا این کار انجام شود، گفت: اگر قرار باشد این مسائل در مسیر کارهای بروکراتیک و اداری قرار بگیرد نقض توافق ژنو است. قرار است از بیستم ژانویه به بعد کشورهای خریدار نفت ایران، دیگر کاهش خرید نفت نداشته باشند و آمریکا به آن‌ها برای کاهش خرید نفت از ایران فشار نیاورد.

وی ادامه داد: سطح فروش نفت ما در سطح فعلی حفظ می‌شود و کشور‌ها دیگر الزامی برای کاهش خرید نفت از ایران ندارند. اگر این امر به درستی اجرا شود، توافق جلو می‌رود و اگر نه ما هم مجبور می‌شویم اقدام متقابل انجام دهیم.

عراقچی تأکید کرد: براساس توافق ژنو، تحریم‌هایی که کشورهای خریدار نفت ایران را ملزم می‌کند هر شش ماه ۲۰ درصد خرید خود از ایران را کاهش دهند، متوقف خواهد شد، یعنی آمریکا دیگر بیش ‌‌به این کشور‌ها فشار وارد نمی‌کند و سطح خرید نفت از ایران توسط کشورهای خریدار حفظ می‌شود و ما به سطح قبلی برنخواهیم گشت و از این سطح که در آن هستیم، پایین‌تر نخواهیم رفت.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره سفر کا‌ترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران گفت: یک دعوت باز در نخستین دیدار آقای ظریف با خانم اشتون در نیویورک از ایشان برای سفر به ایران صورت گرفته ‌و این دعوت همچنان ادامه دارد. هم‌چنین در دیدار ‌هفته گذشته‌‌ با خانم هلگا اشمید، این دعوت تکرار و تجدید شد؛ اما توافقی درباره زمان این سفر نشده است. خانم اشتون برای سفر به ایران ابراز علاقه کرده‌اند و نسبت به این دعوت برخورد مثبت داشته‌اند اما هنوز برنامه‌ای برای سفر ایشان تعیین نشده است.

علی عراقچی پس از این نشست خبری، با شبکه خبر نیز گفت‌و‌گوی مهمی داشت که فیلم هفده‌ دقیقه‌ای کامل‌ ‌آن را در «تابناک» مشاهده می‌کنید.

دانلود

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۸
انتشار یافته: ۶۸
تازه داریم کار دیپلماتیک انجام میدیم. واقعا به نان شب محتاج بودیم اگه مشکلات حل نشه به نان روز هم محتاج میشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
واقعا به نظر شما الان چه مقدار با رفع این تحریم ها از مشکلات ما حل میشه؟؟؟ از اول نگاه بکنی میبینی خیلی بیشتر از اونچه گرفتیم دادیم.این تحریم ها تو اقتصاد ما تاثیر کمی داره و با تحریم های پولی و نفتی اصلا قابل مقایسه نیست.4.5 میلیارد اونم تو 8 نوبت مثل گداها
سارا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
به شهيدان هسته اي تبريك ميگم . خون اونها بود كه تونست اين 5 كشور را بياره پاي مذاكره و حالشون كنه ايران دنبال بمب هسته اي نيست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
اصلا بگی ما غنی سازی رو تا 99 درصدم کردیم !اما اول باید شرایط و رفاح مردم رو در نظر بگیریم .مگر غیر از اینه که پیشرفت علمی برای پیشرفت اقتصادی افزایش قدرت و رفاح مردمه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
رفاح یا رفاه ؟!!!
خدا رو شکر ، انشااله که همیشه برای مردم ایران خیر باشه
دیروز شارون قصاب مرد، امروز اعلام شد که توافق ژنو اجرایی میشه، امیدوارم فردا هم یک خبر خوب به مردم بدهید که انرژی بگیرند. انشاالله
به امید یه هوای تازه تر
دولت تدبیرتشکر تشکر
ماملت ایران ازتمامی مسوولان محترم بخصوص اعضای زحمتکش وباتدبیرمذاکره کننده کشورمان نهایت تشکررامی نمائیم.زنده وپاینده بادایران وایرانی.
بعد از سه ماه تازه میخواد اجرا بشه!!!!!!!!!!!! از همین الان اخرش میشه حدس زد
امیدوارم این داستان به خوبی حل بشه.تا نشون داده بشه که دیپلماسی فعال و با تدبیر خیلی خوبه.اما حیف که بقیش فراهم نیس
ماهم بعنوان یک ایرانی از احترام متقابل و همکاری 2 طرفه استقبال میکنیم و امید داریم این تحریمهای ظالمانه از ملت ایران برداشته بشه. ان شاءالله
من به چگونگی روند مذاکرات کاری ندارم
فقط ماشین ها ارزون بشه مثل سابق...
خیلی خوشحال هستم.
به امید ایرانی آباد و آزاد.
خوشخبر باشی همیشه تابناک.
پس کی این کنفرانس پخش میشه؟
مبارکه
خیر باشد انشا...
آقای روحانی و دکتر ظریف عزیز دمتون گرم ... به این میگن تدبیر
خیلی خوبه . به امید ایرانی آباد و سربلند
امیدوارم!
ما به دولت و نظام اعتماد داریم! درود بر دکتر ظریف
امیدوارم به توافق نهایی بینجامد.ان شاء الله
پیش بسوی ایرانی پیشرفته با لغوصد در صدی تحریم ها واتخاذتدابیرخردمندانه از طرف دستگاه سیاست خارجی
انشاالله در چارچوب دیپلماسی برد- برد گام به گام در جهت اعاده حقوق ملت و منافع ملی مذاکرات پیش رود.
روحانی مچکریم
عراقچی خدا قوت.
تیم دیپلماسی مچکریم
باعرض سلام وخسته نباشیدبه روحانی ویارانش باارزوی روزهای ارام برای ملت کشورمان.
این پخش زنده است؟؟؟؟
به امید خدا
قراربو8دمیلیارد دلار آزاد شود یا4میلیارد؟
جالبه...
خروجی این توافق اونطوری که اینجا اومده دقیقا همونیه از ابتدا آمریکایی ها اعلام کردند و بهش نطر داشتند و از ابتدا عنوان کردند. تا اینجاش که بدون هر مذاکره هم به دست میومد.
میمونه توافقات سر خود برنامه هسته ای که احتمالا اینجا مطرح نشده!
ان شاءالله همه چیز به خوبی و خیر و مصلحت کشور تمام شود.
ایران سربلند
مهد دلیران
خدمت شما خسته نباشید می گم،و به همه هموطنان تبریک میگم،ایشالا که خیرش برای همه ملت باشه،
روحانی مچکریم
به شهيدان هسته اي تبريك ميگم . خون اونها بود كه تونست اين 5 كشور را بياره پاي مذاكره و حالشون كنه ايران دنبال بمب هسته اي نيست.
با امید به خدا شرایط بهتر میشه، انشاالله سال جدید همه امید بیشتری به زندگی پیدا کنند
مبارک باشه.
مبارک است انشا الله
امیدواریم که بتوانیم روابط خوبی با تمام کشورها داشته باشیم با روابط خوب سیاسی و اقتصادی می توان دردی از مردم را کاهش داد فقط باید خودمان را باور کنیم و به دیگران احترام بگذاریم
این بود اون توافقی که تو بوق و کرنا کرده بودن؟
ایول
چرا اینقدر کم پول ازاد می شود؟
خدا همه امور به خير و صلاح ما بگرداند انشالله
به ديپلماتها هم خدا قوت ميگوئيم
با امید به خدا شرایط بهتر میشه، انشاالله سال جدید همه امید بیشتری به زندگی پیدا کنند
به تمام گروه های مزاکره کننده خسته نباشید و تبریک میگم. امید وارم در حفظ منافع مردم ایران کوشا باشند
توافق خوبی است امیدواریم که با لغو تحریم ها آینده بهتری برای مردم ایران و اقتصاد کشور رقم بخورد. مسئولین از این به بعد باید به فکر ایجاد اشتغال باشند که راه حل کوتاه مدت آن استفاده از سرمایه گذاری خارجی است به همین دلیل باید از تصمیم های پر ریسک صرفنظر نمایند.
چه لزومی داره اینقدر اصرار کنیم که اشتون بیاد ایران , اینکارها باعث جری شدن اونا نمیشه ؟ آنها فکر میکنند داریم منت کشی میکنیم؟؟ به نظر من ایران بعد از اتمام توافق ژنو باید در مواجه و روابط راهبردی با بلوک غرب تجدید نظر کنه؟انها قابل اعتماد نیستند . کشور های شرق آسیا قابل اطمینان ترند
خدا را شکر از وقتی دولت جدید آمده خبرهای خوب و امیدوار کننده می شنویم.
ما 196 کیلو اورانیوم‌مان را نیمی‌اش را در شش ماه اکسید می‌کنیم و نیم دیگر آن نیز در شش ماه بعد اکسید می‌کنیم.
خسته نباشید برادر! بفرمایید این مقدار با چه هزینه مالی و انسانی تولید شده که الان اکسید کردنش ضرری به منافع ملی نمی رساند. اگر هم از اول نباید تولید می شد، چرا تولیدش کردید؟
وقتی درست نگاه میکنم به نظر میاد خیلی بیشتر از اون چه گرفتیم دادیم.آخه برای بقیه مذاکرات که چیزی نداریم بدیم.حتما تو دور بعد ینی بعد 6 ماه باید دستگاه ها رو جمع کنیم
برای من سوالاتی پیش آمده که امیدوارم یک نفر جوابی به آن بدهد.پس ما این همه سال سرمایه مملکت را صرف کاری کردیم که الان باید آن را اکسید کنیم؟این همه گرانی و تورم که در اثر تحریمها گریبانگیر ملت شد چه سودی داشت؟آیا از اول نمی توانستیم واقع بین باشیم و با شعار جلو نرویم؟آیا تحریم ها از نظر صنعت و تکنولوژی به کشور آسیب زد و باعث عقب ماندگی کشورم شد؟مسئول این همه سرمایه بر باد رفته چه کسی است؟
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
چشم من جواب میدم،من یه پزشکم،میدونی از 2 سال قبل که ما اعلام کردیم سوخت 20%راکتور تهران تموم شده ولی اونا بهمون ندادن،چندتا بیمار نیاز به رادیودارو داشتن که اگه خودمون تولید نمی کردیم تا الآن معلوم نبود چی به سرشون میومد،اگر از همون اول هم سوخت 20%به ما میدادن ما تولید نمیکردیم،ولی اونا مییخواستن با اینکار ما رو تحت فشار بذارنکه نتونستن،اینجاس که خون شهیدای هسته ای ارزش خودشو نشون میده،فکر میکنید اگر ما نمیتونستیم خودمون سوخت 20% تولید کنیم،الآن اونا با ما مذاکره میکردن؟
باید مدتها بگذره تا واقعا بفهمیم پیروز بودیم یا بازنده @
اكر20درصدتالحظات آخر19 زانويه ادامه داره بس جراسطح اورانيوم 20درصدمانسبت به آخرين كزارش آزانس افزايش بيدانكرده وهمان 196كيلو مونده?صداقت يعني اين?متأسفانه خيلي ايران امتياز داده,نفت نقطه ضعف ايران بودكه بيدا كردن الان دارن بهمون ميخندن ميكن اينطور واداربه تمكينتون ميكنيم ايران...;-(
امريكا نميخواد ما هسته اي باشيم داره پول خودمون با منت بر سر ما بعد از 35 سال ميده تازه شرط هم گذاشته ....
تابناک عزیز می شود لطف کنید بررسی کنید هزینه ای که صرف تولید این میزان گردیده تا 20 درصد گردد و هزینه ای که قرار است صرف اکسید کردن آن گردد چقدر است؟؟؟
ایا به همان میزان که قرار است آزاد گردد نیست؟؟؟
بهتر نیست به فروش ان فکر می کردیم؟؟؟
پاسخ ها
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
با اکسد کردن این مواد از بین نمیرن.
ما به این اکسیدها بای سوخت راکتورهامون نیاز داریم.
چرا باید کاری که 10 سال براش زحمت کشیدیمو بفروشیم وقتی خودمون نیاز دایم؟
اگر درست فهمیده باشم اکسید کردن همان بیان علمی سوزاندن است
اگر درست حدث زدم، نمیشد این اورانیوم را فروخت؟
پاسخ ها
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
اکسید برای سوخت به کار میره که اصولا با همین هدف تولید شده بود و با این میزان اکسد ما برای 10 سال آینده سوخت داریم.
اون رقیق کردنه که باعث بازگشت به عقب میشه
سلام
نمی شد این اورانیوم 20 درصد را که به این همه هزینه ی جانی و مالی فراهم کرده بودیم، به جای اکسید کردن، در بازار جهانی می فروختیم؟
انشالا نفعی به مردم عزیزم برسه
درود بر آقاي عراقچي و ظريف و همراهانش
افرين به روحاني و ظريف وعراقچي دستتون درد نكنه
ما کاربران اینترنت یا در جامعه با ارائه نظرات خود در روند مذاکرات و قدرت مانور هیئت ایرانی دخالت داریم.
متوجه باشیم که نظر دادن ما به گونه ای نباشه که بدبختی و فلاکت را ناشی از تحریم و توافق را نشان همه نوع گشایش بدانیم. القای این فکر غلط به دیگرانی که مطمئناً افکار داخل ایران را رصد می کنند، آنها را جسورتر کرده و با مطالبه امتیازات هر چه بیشتر توافق های حداقلی و اولیه را نیز نابود خواهد کرد. بنابراین بدون آنکه خود بفهمیم و بخواهیم به مذاکرات ضربه وارد خواهیم کرد.
آقای عراقچی حالا که غنی سازی 20 درصد تعلیق شد و با توجه به اینکه غنی سازی 20 درصد جهت تولید رادیو دارو می باشد و بعنوان سوخت راکتور تحقیقاتی تهران می باشد از کجا تامین می شود؟
عراقچی چون وجهه مطبوع تری دارد فعلا اون سخنگو شده.
ممد جواد ظریفه شیش کشورو حریفه
باتشکر از اعضای تیم مذاکره کننده و دکتر روحانی. در گفتگوی خبری اقای عراقچی با خبرنگار این سوال هم مطرح میشد بی ارتباط با هدف ایران نبود که امنیت برای همه کشورها حقی مسلم است .چرا برای تحقق انرژی هسته ای صلح امیز اینقدر هزینه باید بپردازیم. اما همچنان نگران کشوری دارای بمب هسته ای در منطقه باشیم. ای در این مذاکرات نباید به اعمال چنین عدالتی پافشاری می کردیم؟ ما که از اول گفتیم دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم.
ما نیمی از اورانیوم 20 درصدو اکسید می کنیم که برای مصرف سوخت راکتورها کاربرد داره واین اصلا به معنای سوزاندن نیست بلکه فقط باعث میشه بیشتر از این قابل غنی سازی نباشه.
این مقدار اکسید برای مصرف 10 سال کشور کافیه.
امتیازی که ما دادیم اون نیمه ی دیگه هس که باید به 5 درصد رقیقشون کنیم که با توجه به داشتن سوخت برای 10 سال آینده کار زیاد غیر منطقی نیس و اونا هم برای مصارف دیگه کاربرد دارن.
فقط امیدوارم تو تفاهم نهایی یه تبصره برای سوخت مصرفی داخل بعد از 10 سال باشه.
بعضی ها فقط به دنبال نظر دادن بدون اطلاعات قبلی هستن و منفی بافی میکنن.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار